Beetje hulp gezocht, welke streek? (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: RAOG
, Datum:
27.06.2022 11:38
Beste Frankrijk-liefhebbers,
Zelf ben ik nog nooit in Frankrijk geweest (ja Parijs en Chamonix, maar dat was maar voor een dagje). Nu hebben we een vouwwagen en willen we graag kamperen. Maar ik weet echt niet welke streek bij onze wensen zou passen! We gaan met:
> een baby van 10 maanden
> een Jack Russel van 15 jaar
Gezien het reisgezelschap leek me Zuid-Frankrijk een beetje veel van het goede qua temperatuur. Nu heb ik even naar Normandië en Bretagne gekeken maar dat is weer erg regenachtig/waaierig als ik internet moet geloven (koude nachten voor baby?). Loire en Dordogne spreken me ook wel aan maar ik kan er niet echt een beeld bij vormen.
Wat we leuk vinden: wandelen en hele mooie natuur (normaal gaan we altijd naar de bergen, maar iets anders is ook wel eens leuk vandaar dat we naar de kust waren het kijken), authentieke dorpjes, tuinen bezoeken of kasteeltjes.
Qua camping houden we van wild en natuurlijk, geen animatie enzo. Maar dat kunnen we wel uitzoeken als we de streek eens zouden weten hah
Kan iemand ons adviseren? Wat vind je zelf de mooiste streek van Frankrijk?
Geplaatst door: Lia
, Datum:
27.06.2022 12:09
Zelf vind ik de Ardèche een hele mooie streek.
Geplaatst door: Nancy
, Datum:
27.06.2022 12:17
Ardèche is inderdaad mooi maar in het hoogseizoen druk en heel warm.
Wij vinden de Creuse/Limousin een fijne streek. Vaak een aangename temperatuur, niet toeristisch, indien nodig op 1 dag te rijden.
Geplaatst door: Henny
, Datum:
27.06.2022 12:29
Geplaatst door: conny
, Datum:
27.06.2022 13:57
Ga om een beetje beeld te krijgen eens kijken op www.france-voyage.com. enz.
Als je niets bespreekt zou ik niet te ver weggaan: Bourgondië misschien ? Bevalt het niet, kun je altijd iets zuidelijker gaan.
Maar een dagje regen is zeker voor je kleintje een stuk prettiger, dan de afgelopen 3 weken waarin wij het rond de 37 gr. hadden ....(Lot, Pyreneeen, Drome/Mont Ventoux)
En in Bretagne is de temperatuur prima ; aan de zuidkant heb je minder last van de wind.
Veel plezier !
Geplaatst door: Lia
, Datum:
27.06.2022 15:00
Voor het weer hoefde we idd.de afgelopen weken niet naar het zuiden.
We hadden in de somme ook 37 graden vorige week.
Is trouwens ook best een mooie omgeving.
Geplaatst door: Marike
, Datum:
27.06.2022 15:42
Ardèche, Drome en Dordogne prachtige gebieden en over het algemeen in de zomer altijd mooi weer en op ongeveer 1000-1100km afstand van Utrecht.
Rond het meer van Annecy ook erg mooi en zo bij de bergen.
Of de Alpen? Prachtig, bergen en qua afstand valt het ook mee! Alleen natuurlijk wel koudere nachten.
Ik weet niet of jullie veel willen doen op vakantie, maar wellicht kun je niet heel veel doen met een baby van 10 maanden en dan is de Vendee direct aan zee ook een optie. Niet de mooiste streek van Frankrijk (al is daar ook genoeg te doen), maar niet te ver, gemakkelijk te rijden en mooie stranden.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
27.06.2022 15:49
Afgezien van evt. hitte in je vouwwagen, maakt het voor je kind niet uit waar je heen gaat en je hond zal het vermoedelijk ook worst zijn. Ga dus nu vooral naar een plek die je zelf mooi vindt. Er komen nog genoeg jaren waarin je je bestemming zult laten bepalen door je kind:-)
Mijn idee is dat er vaak overdreven ideeën leven over streken met slecht weer. Vrijwel overal in Frankrijk is het in de zomer doorgaans gewoon droog en zonnig. Moet gek lopen wil Bretagne in de zomer te jkoud worden voor een baby, als je pecht hebt leg je een extra denkentje neer. Daarbuiten is het een ander verhaal. Bretagne is een prachtige streek met ruige kusten, oude dorpjes/stadjes, en bijzondere keltische cultuur. Tip: als ze een fest noz aankondigen, komt er een dorpsfeest met bretonse muziek op straat. Meedansen wordt op prijs gesteld, maar is uiteraard niet verplicht.
Geplaatst door: ROAG
, Datum:
27.06.2022 18:58
Dank allen voor de reacties, daar kan ik zeker wat mee :) Ook die link met info over de streken wordt zeer gewaardeerd!
Geplaatst door: Mermaid
, Datum:
28.06.2022 07:30
Hoe lang heb je in gedachten te willen autorijden? Dat is al een uitgangspunt.. en hoever weg wil je zitten omwille van je jonge kindje? Ik durfde niet ver, maar goed, ik heb een inmiddels pubberende tweeling, maar ik kan me voorstellen dat t wel een beetje meetelt.
Onze eerste reis naar Frankrijk was de Jura en daar hebben wij het afgezien vd camping (huurtent) wel erg naar ons zin gehad. Briançon heeft een mooie Vauban vesting, wat een bezoek waard is bijvoorbeeld. En Arbois is een bijzonder wijnstadje waar je zeker eens wat moet gaan proeven! Er zijn grotten te bezoeken en een Gouffre de Poudrey, een soort hol in de grond, ook wel spectaculair. Er worden leuke markten georganiseerd en het is in de dorpjes wat slaperig, maar wij hebben ons een beetje gemengd bij de mensen en er een aller hartelijk ontvangst ervaren. De watervallen van Herrisson zijn ook de moeite waard trouwens. Veel succes en plezier en voorpret!
Geplaatst door: ® freekvo
, Datum:
28.06.2022 08:27
Reactie op voorgaand bericht:
Ipv Briançon wordt ongetwijfeld Besançon bedoelt. De laatste ligt in het genoemde gebied; de eerste een stuk zuidelijker in de Appen.
Geplaatst door: Henny
, Datum:
28.06.2022 09:31
Kijk ook eens naar de Elzas ! Niet voor niets zijn daar veel wijngaarden = goed weer. Als het slecht weer is dat uit het westen komt dan blijft de regen hangen tegen de "bergen" van de Vogezen !
Niet extreem lang rijden en ontzettend veel fietspaden / wandelpaden
http://nl.camping-routeverte.com/regionale,29
Geplaatst door: Michel
, Datum:
28.06.2022 12:48
Picardie, Lorraine en Bourgogne zijn betrekkelijk dichtbij en zeker de moeite.
Provence is mijn favoriet maar elders (o.a. ook Alpen, Champagne-Ardenne, Alpes-Maritimes etc.) is mij nooit tegengevallen.
Geplaatst door: Mermaid
, Datum:
28.06.2022 13:08
@Freek absoluut gelijk, ik maakte een fout. Dank
Geplaatst door: digi-oma
, Datum:
28.06.2022 17:44
Misschien niet nodig, maar vergeet het dierenpaspoort voor je hond niet. Is in Frankrijk verplicht. Kun je ophalen bij je eigen dierenarts. Frankrijk handig bij een dierenarts of controle van bijv. de politie. Denk zeker aan de entingen tegen nare ziektes die in Frankrijk wel dikwijls voorkomen en in Nederland veel minder. Zet de hond tijdens de rit vast in de auto; bij plotseling remmen wordt je hondje een projectiel dat de bestuurder akelig kan raken tijdens het rijden...
Geplaatst door: marieke.413
, Datum:
28.06.2022 17:49
Wij zijn vorig jaar naar dordogne geweest. Was een erg mooie regio en het weer is er over het algemeen wel goed .
Het is wel super toeristisch en dus ook overal super druk. Of jullie dat juist wel of niet fijn vinden weet ik natuurlijk niet.
Je kunt er wandelen, grotten bezoeken, kanoën.
Er zijn campings zat in die regio, wel zou ik voor dat je gaat alvast wat boeken of tenminste een lijstje maken van opties, maar als je niet te veel eisen hebt vind je vast wel iets.
Ik ken niet veel campings in de regio. Wij zijn twee nachten op camping La Verte Rive (in Vitrac) verbleven waar geen zwembad/speeltuin/recreatie was, omdat we pas een paar dagen later naar een andere konden gaan (hadden niet geboekt). Die camping is echt heel simpel, het zijn gewoon een aantal staanplekken en kampeerplekken op een veld, er zijn wat bomen en de wc en douches zijn best oud. De camping is wel makkelijk te vinden en ligt best centraal. Ook ligt de camping aan de rivier en is er een soort van mini-strandje. 's ochtends wordt je wakker met het geluid van het water en later op de dag komen er veel kano's langs. Of je deze leuk/goed genoeg vind, ligt aan wat voor eisen je hebt.
Nadat we weggingen bij die camping zijn we naar een grotere camping gegaan waar wel een zwembad, restaurant en recreatie was. Die heette camping Le Perpetuum (in Domme). Het was een fijne camping, wel druk, maar er waren bijna geen Nederlanders. Er is een zwembad, voetbalveld, etc en als je een stukje wandelt is er ook een strandje, waar het meestal helemaal niet druk is.
, Datum:
29.06.2022 08:42
@Mermaid We wonen in Zuid-Limburg en ik vind 7/8 uur wel echt de absolute max. Rond de 6 uur lijkt me wel al wat fijner met een baby want we moeten zoveel tussentijds stoppen dat je dan toch de hele dag onderweg bent. Jura ziet er mooi uit, maar ik weet niet of ik die streek net wat teveel tegen onze vorige vakantiebestemming aan vind liggen :) Toen zijn we onder het meer van Geneve geweest in Zwitserland met uitstapjes naar Chamonix en Aoste. Op de terugweg zijn we in de Elzas gestopt (schijnbaar ben ik toch vaker in Frankrijk geweest dan ik dacht haha) dus de suggestie die Henny doet is prachtig maar we willen nu iets anders zien.
Digi-oma, bedankt voor de tip, de hond is helemaal gevaccineerd en het paspoort is aanwezig, hij zit in een bench tijdens de reis (is sowieso een opaatje dus die zal voornamelijk slapen ;)).
Ik denk toch dat we Normandië en Noord-Bretagne gaan proberen en dan neem ik enkele suggesties van jullie mee voor als het weer echt te slecht is. Dan kunnen we ter plaatse nog altijd verder rijden. We zijn van plan om eind augustus te gaan. @Michel, ook bedankt voor de tips, ik denk dat bv Lorraine ook een leuke streek is voor tussenovernachtingen te plannen!
Geplaatst door: ® Carolien@1
, Datum:
29.06.2022 10:19
Als jullie naar Normandië en/of Bretagne gaan houd er dan rekening mee dat op herl veel stranden géén honden mogen. Zelfs niet aan de lijn. Wij zochten eerst stranden waar onze honden waren toegestaan en keken daarna naar leuke campings in de buurt.
https://www.plages.tv/chiens/liste-france
, Datum:
29.06.2022 15:21
@Carolien, dat had ik inderdaad al gelezen! We zijn niet zo'n strandliggers maar een wandeling zou natuurlijk wel mooi zijn aan de kust. Weet jij toevallig of honden wel na 19.00 uur toegestaan zijn? Ik las wel op fora dat er soms van die mini strandjes tussen de rotsen zijn die dan niet echt een 'plage' zijn en daar wel de hond mag komen.
Geplaatst door: ® Carolien@1
, Datum:
29.06.2022 18:21
Wij zagen sommige stranden waar helemaal geen honden mochten tussen mei en oktober, stranden waar honden voor 10.00 uur en na 19.00 uur waren toegestaan én stranden waar honden welkom zijn, aan de lijn of los.
Wij houden ook van wandelen en er zijn zeker stranden te vinden maar zoeken is het wel. Als je weet waar jullie heen gaan dan zou ik de plaatselijke VVV vragen hoe het zit.