Hoe doet iedereen dat? (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® daphne
, Datum:
01.04.2022 00:32
Hoi Els,
Je weet al wat je auto mag trekken, dat is mooi. Weet je ook of je rijbewijs volstaat voor een beoogde combinatie? Dan moet je zorgvuldig beladen, kogeldruk, bandenspanning controleren, leeftijd en de staat van de banden controleren en zonodig vervangen. Makkelijkst is om een onderhoudsbeurt te laten doen waarbij ook een controle op gasslangen en drukregelaar wordt gedaan. En heel belangrijk, weet wat het geheel weegt. Het kan afwijken wat er op de papieren staat, dus naar de weegbrug met de hut. Het liefst leeg en daarna een keer beladen. Je zit zo aan het maximum laadgewicht. Koop je particulier, neem dan een voorbehoud en laat de caravan wegen, je zult niet de eerste zijn die een caravan koopt die veel zwaarder is dan op papier staat en je dan geen spullen meer mag meenemen.
Ik kan de lijst nog langer maken, maar misschien is het handig als je een keer op het caravan- forum.nl gaat kijken voor meer tips en tricks.
Geplaatst door: ® daphne
, Datum:
01.04.2022 00:34
Oh ja, met lastig bedoel ik dat er weinig caravans beschikbaar zijn en als je een caravan vindt die je aanstaat er een rij gegadigden is.
Geplaatst door: Bert
, Datum:
01.04.2022 07:44
Als je met een wagen 1200 kg mag trekken, kom je niet een berg op met een caravan van 1200kg. Ik zou niet verder gaan tot een caravan van 800k/900 kg beladen.
En de kilo s vliegen eraan aan als je een caravan gaat beladen. Accu, volle watertank, boodschappen enz.
En als je alleen een rijbewijs B hebt, moet je rekening houden hoe zwaar je caravan mag zijn in combinatie met je auto en het beladen gewicht van je caravan.
Geplaatst door: Bert
, Datum:
01.04.2022 07:51
En ik zou ook niet een brede caravan nemen, dat rijdt lastiger voor mijn gevoel.
Geplaatst door: ® slimpie
, Datum:
01.04.2022 08:51
@Bert: svp geen onzin verkopen...
"Als je met een wagen 1200 kg mag trekken, kom je niet een berg op met een caravan van 1200kg."
Het ligt helemaal aan je auto. Merk, type, uitvoering en belading van zowel voertuig en aanhanger zijn hierbij bepalend. Onze VW T-Cross, 1 liter motor, mag max 1100 kg trekken en rijdt (zelfs in automaat) lachend met 90 km/uur (harder ga ik niet uit veiligheidsoverweging) 1150 kilo menig berg op met een hellingspercentage van ruim 6%.
"En de kilo s vliegen eraan aan als je een caravan gaat beladen. Accu, volle watertank, boodschappen enz." De meeste (tweedehands gezins-)caravans hebben geen accu/mover, de schoon- en vuilwatertank dien je onderweg sowieso zo veel mogelijk leeg te laten, elke liter is een kilo en het is bewegende massa (invloed op rijgedrag) en je hebt dit helemaal niet nodig onderweg. Onze schoonwatertank is onderweg zelfs helemaal leeg en we hebben in het toilet een gevulde anderhalve literfles staan met spoelwater. Ook de boodschappen zijn tegenwoordig helemaal niet meer nodig, in bijna elk vakantieland en zeker Frankrijk, is bijna alles makkelijk te verkrijgen. Dus die 10 kilo aardappels, potjes pindakaas en pakken hagelslag hoeven helemaal niet meer mee.
"En als je alleen een rijbewijs B hebt, moet je rekening houden hoe zwaar je caravan mag zijn in combinatie met je auto en het beladen gewicht van je caravan." Dat is tegenwoordig tot 3500 kg en als er zoals hier sprake is van een Ford Focus met een max trekvermogen van 1200 kg, kan je daar helemaal niet over heen gaan of je moet het maximaal toegestane gewicht van auto en/of caravan bewust overschrijden.
"En ik zou ook niet een brede caravan nemen, dat rijdt lastiger voor mijn gevoel." Dat is altijd persoonlijke voorkeur, maar eens, voor de breedte van de caravan is het verstandig om je type auto mee te wegen, Een dikke SUV of bestelbus kan makkelijk een 250 cm brede caravan controleren. In het geval van de Focus adviseer ik om niet breder te gaan dan 230 cm. Onze caravan (Dethleffs) is overigens 220 cm breed bij 430 cm opbouw.
Geplaatst door: ® slimpie
, Datum:
01.04.2022 09:04
Altijd positief afsluiten, dus:
- Als je twijfelt over je gevoel inzake het rijden met een caravan, schrijf je dan in voor een cursus (ANWB of lokale rijschool). Altijd goed en je krijgt er behoorlijk wat zelfvertrouwen door. Ook de punten/spelregels zoals eerder genoemd door Daphne worden daarbij meegenomen.
- Als je zover bent, maak een checklist voor jezelf/partner met punten "voor vertrek" zodat je geen dingen vergeet (lichten, kabels, bandenspanning, etc.);
- Ruimte is in een caravan vaak geen issue, gewicht wel alsmede de verdeling. Neem de eerste keer de tijd om dat (in Nederland) uit te zoeken en rij dan ook op verschillende type wegen een stukje om te voelen wat de combinatie doet. Je kan dan zelf de goede balans vinden. Weersta dan ook de verleiding om meer mee te nemen dan nodig is, simpelweg omdat er ruimte genoeg is;
- Afhankelijk van de leeftijd van je caravan kan je overwegen deze te verzekeren. Duik hier even goed in, er zijn veel verschillen in de polisvoorwaarden.
Tenslotte, met het opgegeven budget is er momenteel echt wel een caravan naar wens te vinden. Mijn advies is wel om te zoeken naar een aanbieder die momenteel ook een stallingsplaats heeft die (ook) kan worden overgenomen. Zoals Daphne terecht aangeeft, zijn die ook erg schaars. Houdt hierbij rekening met een kostenpost van zo'n € 400,-per jaar.
Ook de tol is natuurlijk hoger in Frankrijk. Met een lage aanhanger heb je hier geen last van.
In ieder geval succes met jullie keuze(stress)!
Geplaatst door: Marike
, Datum:
01.04.2022 09:44
Voor die prijs kun je een goede en fijne caravan vinden.
Op marktplaats.nl speurders.nl genoeg mogelijkheden. Het merk Caravalair heeft bijv wat lichtere caravans maar wel met ruimte.
Wat Bert zegt is volkomen onzin. Als de auto 1200kg kan trekken kun je ook gewoon een caravan nemen van Max beladen 1200kg.
En verder gewoon genieten van het uitzoeken naar een leuke passende caravan, maak daar ook al wat leuks van. Voor ons is er niets fijner en leuker dan met de caravan op pad. Heerlijk en ideaal.
Geplaatst door: Els
, Datum:
01.04.2022 10:34
Ooh heel fijn deze berichten! Ook al zijn ze kritisch en hier en daar tegenstrijdig, het zet mij/ons in ieder geval aan het denken! En ik besef me door jullie berichten dat we inderdaad totaal blanco zijn w.b.t. het aankopen/rijden met een sleurhutje.
M.a.w.: we kunnen alle tips, trucs, hulp en zelfs kritische beweringen gebruiken!
We hebben overigens een Kia Cee'd uit 2017.
Mijn man heeft rijbewijs BE, dus wat betreft sturen/rijden komt dat wel goed verwacht ik. Rijdt voor zijn werk ook vaak met grote aanhanger of kar.
P.s. watertanks, boodschappen, zelfs pindakaas kunnen we achterlaten. Maar ben bang dat de hagelslag in grote hoeveelheden mee gaat (vader+dochterlief). ;-)
Geplaatst door: Cor
, Datum:
01.04.2022 11:16
Waarom niet iets huren in ( zuid ) Frankrijk...... of inderdaad, een bagage wagentje. Je hebt dan je eigen vertrouwde spullen en alles kan gemakkelijker mee, óók de hagelslag...... Overnachten doe je in een chambre d'hote of hotel onderweg.
Zag trouwens ( was zelf ook aan het rondkijken) bij Ad Dekker verschillende caravans die misschien iets voor jullie zijn , geen stapelbed maar wel 2 zithoekjes zodat je er een om kunt bouwen voor de kleintjes....
succes en altijd leuk om rond te neuzen ( vind ik)
Geplaatst door: ® Frank
, Datum:
01.04.2022 12:48
Geplaatst door: Bert
, Datum:
01.04.2022 15:14
https://caravantrekker.nl/berekening/type.php
Hier kan je kijken hoe je auto het doet in combinatie met je caravan.
Ik heb andere ervaringen, dus om het nu gelijk onzin te noemen is wel heel kort door de bocht. Blijkbaar rij ik hogere en stijjlere bergen op (6% vind ik niet stijl) of heb ik inderdaad een ander type auto. Je hoeft geen groot beredeneringsvermogen te hebben om te weten hoe zwaarder de caravan is hoe moeilijker het wordt een berg op te rijden en dan hebben we het nog niet eens over naar beneden rijden.
Als je in de toekomst van plan bent elektrisch te gaan rijden ( en op een gegeven moment zal je er aan moeten geloven) is een zware caravan ook niet handig omdat de meeste elektrische wagens het niet aankunnen en je bereik een stuk minder wordt.
Geplaatst door: Philip
, Datum:
01.04.2022 15:26
@Bert,
Als een autofabrikant aangeeft dat een auto bv ,.1300 kg mag trekken, dan houdt dit in dat de auto zonder probleem een helling van 12% kan oprijden.
Dit is een vastgestelde norm.
Hoe snel hij deze berg op kan rijden is een ander verhaal, maar in principe, je komt altijd boven.
Geplaatst door: Ivo
, Datum:
01.04.2022 16:19
Mmet drie kinderen vele jaren met auto en dakkoffer. Zelfs paar jaar zonder dakkoffer. Ik heb een tas genaaid om de ruimtes tussen voorstoelen en frame en tussen de voorstoelen ook te kunnen gebruiken. Alles was klein, paraplustoelen, roltafel ed. Onder de achterbank pasten nog wat donaldducks, biij het reservewiel konden de waterschoenen en natuurlijk namen we niet mee wat niet noodzakelijk was. De tassen voor kleding waren niet volumineus Ik streepje zoveel mogelijk weg en het was echt proppen (Mazda 323 zonder dakkoffer) maar het kan echt
Geplaatst door: Jane
, Datum:
02.04.2022 14:51
Als je al een tentkampeerder bent waarom dan niet overstappen naar een vouwwagen. Veel vw hebben bv 2 bedden, en dan kunnen je kinderen best met zijn 2tjes op 1 bed slapen. Totdat ze dat niet meer willen. Verder heb je dan wel wat achter de auto maar stuk kleiner dan een caravan en qua tol betaal je niks extra. Overnachten kan met de meeste vw ook heel snel. Bv alleen het slaapgedeelte opzetten. Sta je binnen een 15 minuten. In de ochtend inklappen en je kan weer verder. Met het budget wat jullie hebben kan je ook een vrij nieuwe tot een nieuwe vouwwagen kopen zelfs. In de vw zelf kan je ook nog bagage kwijt. Meestal al je kampeer gerei en soms ook bv kleding ed.
En je hebt dan toch meer een tent gevoel.
Geplaatst door: mar3tent
, Datum:
02.04.2022 15:52
Het eerste jaar met onze grote tunneltent hadden we drie kinderen, waarvan jongste die vakantie 1 werd. We gingen met dakkoffer zonder aanhanger. Er moest heeeeel zorgvuldig ingepakt worden. Dat betekende het grondzeil als eerste.. en ja onze hele kampeerplek lag bezaaid met spullen, we zijn 5 uur bezig geweest? Godzijdank geen regen. Jaar later hebben we een bagagewagen gehuurd: echt je merkte amper verschil dat er iets achter je auto hing met normaal rijden. Dat is met caravan wel anders.
Die bagagewagen was echt heel fijn. (nog jaar later een gekocht) Overigens hadden we toen bagagewagen EN dakkoffer. En als je bagagewagen huurt/koopt neem dan fatsoenlijke maat en ging klein karretje. Als er dan toch iets achter je auto hangt. (we hadden arba saris classic geloof ik)
Onze jongste kon in een buggy. Onze middelste was toen 3 en die ging echt niet meer in buggy of kinderwagen, gewoon lopen. Dus dat scheelt weer kinderwagen.
Onze kinderen zaten in die tijd op vouwrukjes. Daarmee waren ze het beste aan tafel te schuiven. Alleen de 1 jarige zat in een kinderstoel van ikea. Maar buggy kan ook. Alleen voor onszelf hadden we een "lekkere stoel" . Als ze wilden liggen of hangen lagen ze vaak in de opblaasboot of zwemband. Dus ja we gingen wel naar een camping met water, veel te leuk! Kinderen en wij sliepen op matjes. de 1 jarige in campingbedje. Die we ook als box buiten de tent gebruikten als we dat nodig vonden.
Warm weer..tja ach. een boom geeft de meest fijne schaduw. In italie was het jaar later zo bloedheet om 9 uur dat we om 8 uur al de tent uitbrandde. Vaak begon ik de dag met voorlezen en een cappuccino. De kinderen gingen daar veel later naar bed omdat na 19:00 uur de temperatuur eindelijk schappelijk werd. Dus om 22.00 of 23.00 uur nog voorlezen had ik geen zin in. En ze sliepen sowieso als we een uitje deden met de auto. Op vakantie laten we het thuisritme dus los. Ook wat betreft eten. (dus niet 17:30 uur aan tafel en 19:00 uur in bed) Gelukkig kan dat met onze kinderen.
Wat ik voor de kleine deed: 's avonds water koken en in thermofles. Melkpoeder en thermofles bij de hand. Als de jongste vroeg wakker werd hoefde ik alleen mijn hand buiten mijn slaapcabine te steken om een flesje te maken en zo het gehuil van honger te beperken. Als je borstvoeding geeft dan is dat nog makkelijker.
We hebben ook geen koffers maar weekendtassen. En we wassen veel op vakantie; ik vind het geen probleem om daar 5 euro voor te betalen. Je kunt nog minder meenemen als je kinderen altijd in "voetbaltenue's" lopen. Nog lichter en even door sopje savonds en volgende dag weer schoon en droog.
We hadden trouwens ook nog 2 heel kleine tentjes bij: we hebben de grote tent ook wel eens dag ervoor afgebroken en dan laatste nacht in de opgooitentjes (decathlon dingen). Daarmee hebben we ook wel eens onderweg geslapen.
Nu hebben we vouwwagen. En nog steeds dakkoffer. En overvolle kofferbak. Dacht ik 10 jaar geleden nog dat het normaal was als ze op hun 17de niet meer meegingen, vind ik het nu veel te gezellig dat ze nog steeds meegaan. Alleen die krukjes aan tafel worden t niet meer, allemaal grote stoelen...Die kleine tentjes van toen gebruiken we nu nog steeds.
Succes en lekker kamperen!
Geplaatst door: Els
, Datum:
03.04.2022 11:02
We nemen alle opties in overweging! We hebben veel aan jullie tips!
We zijn vrijdag naar een paar caravan handelaren geweest, we hebben een aantal tweedehands caravans bekeken, helaas niet naar onze wens (willen graag stapelbed) en er was sowieso erg weinig in de handel. Handelaar sprak van schaarste in de caravan-wereld.
We hebben nog een nieuwe caravan bekeken, en tja... dan ben je natuurlijk al snel 'om'. Klein, licht ding, (Bürstner Premio Life 415 TK) zag er netjes uit en had precies wat we willen. Maar ja, kost natuurlijk veel meer.
Wie zijn 'pro-tweedehands' of juist 'pro-nieuw'? En waarom? Voors/tegens?
(Heb op het caravan-forum gekeken...... het zal ongetwijfeld aan mij liggen maar ik kan er niet wegwijs worden, onoverzichtelijk in mijn beleving. Óf ik ben teveel gewend aan dit mooie forum! Haha.)
Geplaatst door: conny
, Datum:
03.04.2022 11:11
Ik zou nu niet te veel investeren. Ervaar maar eerst eens hoe het bevalt : zo min mogelijk meenemen (alles is daar ook te koop en 's avonds een shirtje uitspoelen, is de volgende morgen droog) evt. dakkoffer.
Kijk op de camping goed rond hoe iedereen het doet, praatje maken, ervaringen afwegen. Pas na de vakantie denken over de toekomst.
Hoe dan ook : veel plezier (want daar gaat het om).
Geplaatst door: Cor
, Datum:
03.04.2022 12:51
Dag Els, Het caravan forum is een uitstekend forum om van alles te weten te komen óver een caravan, voor - nadelen van een bepaald type. Hoe werkt iets , hoe moet je iets veranderen. Er is dáár veel kennis aanwezig ivm de caravan!
Huur anders eens een caravan dan ervaar je het zelf of het jullie bevalt. Succes!!
Geplaatst door: Marike
, Datum:
03.04.2022 13:45
Leuk en goed dat jullie een aantal caravanzaken hebben bezocht, dan krijg je toch een beter gevoel wat jullie wel of juist niet aanspreekt.
Ik zou bijna zeggen gewoon kopen als je een mooie nieuwe caravan hebt gezien waar jullie gevoel goed bij is. Dan weet je ook echt hoe het voelt met een caravan naar je eigen smaak. Ik kan alleen niet naar jullie portemonnee kijken. Andere kant de caravan is ook zo weer verkocht in deze markt en het kamperen zelf is natuurlijk wel (jaren lang) heerlijk goedkoop.
En ja het is het eerste jaar altijd even anders en wennen, maar wij willen nu niet meer anders en dat te bedenken dat ik voorheen altijd heb gezegd niet te willen kamperen en nu gaan we al een aantal jaar met de kleintjes en de caravan richting het zuiden.
Geplaatst door: Lotje1985
, Datum:
03.04.2022 13:51
Ik zou zelf eerst een caravan huren of misschien lenen van iemand. Het is toch anders als tentkamperen.
Wat betreft buggy/kinderwagen. Toen onze dochter 2,5 was gingen we in de meivakantie naar Frankrijk. Stress om die buggy mee te krijgen. Uiteindelijk heeft dat ding de hele week in de auto gelegen. Na die vakantie heb ik hem weggedaan. Misschien er naar toe werken dat de oudste zelf loopt. Eventueel loopfiets (of step als hij/zij dat kan) mee.
Wij lieten op vakantie ook het bedtijd regime los. Aten pas tegen half 8 s'avonds. Maar onze dochter is wel altijd heel makkelijk geweest.