Hoe doet iedereen dat? (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Martine
, Datum:
27.03.2022 18:38
Nostalgie..... Met twee kinderen, ruim 3 en net 2 jaar oud, gaan kamperen met een tent in Zuid-Frankrijk (1998). We hadden een volkswagen polo met dakkoffer, maar zonder aanhangwagen. Electriciteit? Niet nodig, toch? Kinderbedjes? Een slaapmatje voldoet. Gaslampje en elementen voor de koelbox zorgen voor een luxe gevoel. Heerlijke vakantie gehad. Moraal van dit verhaal: niet te druk maken. Kinderen kennen luxe niet. Het enige dat telt is het ontspannen gevoel dat je overdraagt op je kinderen. Geniet ervan!
Geplaatst door: Annet
, Datum:
27.03.2022 19:48
Altijd gekampeerd met kinderen vanaf 3 maanden oud. Wij huurden eerst een bagagewagen, uiteindelijk zelf 1 gekocht.
Je sleept zeker veel mee, maar je krijgt er zoveel voor terug;)
We hebben een 4 persoons tent. Oudste lag met 6 jaar in eigen tentje. Wij hadden een campingbedje mee, ook handig als box en makkelijk om buiten in de schaduw te zetten voor middagslaapje. We namen dan een vliegennet mee, wat over de bovenkant van het campingbedje paste, ideaal.
Voor ‘s nachts zorgde ik altijd dat ik kokend water in een thermoskan klaar had staan, om snel een flesje te kunnen maken bij huilende baby.
Geplaatst door: Patriess
, Datum:
28.03.2022 08:03
Wij hadden een klein aanhangertje, toen wij nog een tent hadden. Door bovenop ging de tafel en stoelen.
Het was wel altijd een gedoe hoor, moet ik achteraf zeggen. De dag voor vertrek pakte we alles al in en sliepen we in een klein tentje met zijn vieren, zodat we de volgende ochtend vroeg en stil op pad konden. Dat was ook altijd wel een gezellig feeestje, met zijn allen in klein tentje.
Geplaatst door: ® tineke (webmaster)
, Datum:
28.03.2022 10:06
Wij hebben vanaf 1981 in Frankrijk gekampeerd met 3 jonge kinderen en sliepen op luchtbedden in een tent.
We reden in een stationwagen met daarop een imperiaal en hadden ook een kinderbedje, een kinderstoel en een buggy mee.
Na de geboorte van de derde hebben we een caravan gekocht.
Onze kinderen zijn inmiddels volwassen en wonen niet meer bij ons.
Ze zijn ons wel eens op komen zoeken, toen we in Frankrijk kampeerden.
Wij verblijven ieder jaar 3 maanden in Frankrijk en bezoeken daar veel campings om er foto's te maken.
Geplaatst door: Inge
, Datum:
28.03.2022 11:12
Wij doen dat! Al was onze jongste denk ik 2 toen we met de tent gingen. Nu zijn ze 5 en 8 jaar.
We reizen met een station en dakkoffer. En geen karretje.
Onze tent is een bardani 380TC opblaastent. Scheelt alweer een zak met stokken.
Verder is het prioriteiten stellen, niet te veel meenemen.....
Als er een koelkast gehuurd kan worden, laten we onze mobicool thuis.
We slapen op luchtbedden. We hebben opvouwbare stoelen, compacte tafel.
Naar het zuiden scheelt het in het meenemen qua kleding en beddengoed.
Succes!
Geplaatst door: Inge
, Datum:
28.03.2022 17:07
Sneldrogende handdoeken van de decathlon. Ook een tip. Maar stond hierboven ook al eens.
Geplaatst door: ® slimpie
, Datum:
28.03.2022 19:43
Even goed gegraven in het geheugen, maar hier komt ie:
-Hoe in hemelsnaam neemt iedereen alles mee? (Tent, koelkastje, kinderwagens, bedjes, koffers, stoelen, tafeltje, luchtbedden, etc.)
Wij hadden een vouwwagen (uit praktische overwegingen}, maar met een grote station is een aanhanger / bagagewagen ruim voldoende, het minst hinderlijk en het meest aerodynamisch (minder brandstof dan een dakkoffer). Wel afhankelijk van wat je allemaal mee wilt nemen;
-Warm weer met een kleintje?
Dat gaat meestal prima en soms beter dan wat oudere kinderen. Ze slapen namelijk toch op het warmste moment van de dag een tijdje. Zoek een mooi plekje in de (gemaakte) schaduw met mogelijkheid tot het opvangen van een briesje en die kleine slaapt prima is onze ervaring. Vooral niet in de tent en/of te veel afdekken, ze vallen vanzelf in slaap van een halve dag vol in de buitenlucht. Mocht het echt niet te houden zijn qua warmte, dan even een rondje sight seeing (binnenwegen) met de auto (in de airco), werkt ook altijd goed. Dan kan natuurlijk wel het gordijntje / doekje voor het raam;
-Andere opties die we totaal over het hoofd zien?
Maak je vooral niet te druk over de kinderen. Zolang jullie zelf niet gespannen zijn en het een beetje op z'n beloop laten, gaan die kinderen hun eigen tempo vinden. Zoals Jochem Myjer al aangeeft: De natuur bepaalt zelf het tempo ;-)
Geplaatst door: Mamamia
, Datum:
28.03.2022 22:25
Gewoon wat praktische tips:
Tafel die in hoogte verstelbaar is. Salontafel hoogte kan je kindje met zo’n ministoeltje perfect bij zitten. Zelf een paraplustoel gebruiken. Eventueel duo buggy gebruiken.
Hydrofiele luiers (groot formaat van action) ideaal als handdoek, verschoningsdoek, schaduwdoek.
Kijk in de kofferbak ook eens naar de ruimte onder de bodem.(reservewiel) daar kun je vaak nog veel kleine spullen kwijt.
Geen koffers maar sporttassen gebruiken. De kindkleertjes nemen vaak niet zo veel ruimte in. Een tas is makkelijker te stouwen dan een koffer.
Opvouwbare emmer/afwasteil ook als badje te gebruiken
Luiertas is gelijk ook de toilettas voor je kindjes
Maxicosi is ook te gebruiken als wipstoeltje/kinderstoeltje
Geplaatst door: svdl
, Datum:
29.03.2022 09:02
Wij zijn kamperen toen onze oudste 6 maand was (nu 19). Het eerste jaar paste het nog in de auto. Hadden toen een kleinere tent geleend van zwager en schoonzus en geen koelkast.
Jaar later zelf een grote 6 persoons tent met leefgedeelte gekocht. Was toen zwanger van de 2e. Hebben toen ook een aanhanger gekocht want anders paste het niet meer. Voordeel is dat we die makkelijk in onze garage konden stallen.
Wij hebben zelf een koelkast maar ik zie eigenlijk op elke camping dat ze te huur zijn. Dat scheelt veel ruimte. De kinderen badderen deden we altijd bij het babybadje in het sanitairhok. Dat ging ook als ze 3 waren. Babymelk namen we altijd mee. En toen ze iets ouder waren kocht ik gewoon potjes in Frankrijk.
De kinderen sliepen de eerste 2 jaar in een campingbed daarna op een self inflating matrasje. Net wat warmer als het s nachts wat fris wordt.
Veel speelgoed hadden we meestal niet mee. Wat buitenspeelgoed (bal jeu de boull badminton) en voor binnen in de tent kocht ik toen ze iets ouder waren vaak als cadeautjes voor onderweg wat (vaak op rommelmarkt met koningsdag bijv playmobil). Iedere paar uur krijgen ze een cadeautje waar ze onderweg wat mee konden en ook als het een keer slecht weer was of als ze s morgens al wakker waren.
Wij gingen gewoon naar het zuiden frankrijk en had het gevoel dat de kinderen minder last van de warmt hadden dan wij zolang er maar schaduw was op de plek. Door boom of zelf gecreëerd. En we gingen eigenlijk altijd naar plekken met een watertje zodat je daar ook kan afkoelen. En grote voordeel van een tent vind ik dat dat die snel afkoelt s avonds. De warmte blijft niet hangen zoals in een caravan. Wij gingen meestal wel naar plekken waar het s nachts wel afkoelde naar een graad of 16 zoals de ardeche. En probeerden de tent zo neer te zetten dat hij s avonds in de schaduw kwam te staan.
En of en hoeveel buggys je nodig hebt ligt ook aan wat ga je doen. Wij gingen nog wel eens een plaatsje bezoeken dus hadden er op die leeftijd 2 mee. Een goede voor de kleinste en een hele simpele kleine voor de oudste. Die simpele bonden we dan met sjorbandjes vast aan de duwstang van de jongste als hij zelf liep.
Geplaatst door: ® Sandra
, Datum:
29.03.2022 20:56
Alles wat je thuis kunt laten is mooi meegenomen.
Alles wat je mee neemt moet je inpakken, ook als je verder of terug gaat. Hoe minder je mee neemt hoe makkelijker dat wordt.
Geplaatst door: Stori
, Datum:
30.03.2022 08:29
Hier nog een tip voor eventueel speelgoed. Destijds nam ik een vierkante bouwplaat van Duplo en daar klikte ik alle blokken op vast per rij en volledig dicht. Verrassend hoeveel blokken je kan meenemen in een relatief klein pakket. Op de camping had ik altijd nog een extra stel kinderen die kwamen meespelen met die berg blokken.
Ik had zelfs kledingzakken gestikt die dezelfde maat hadden als de grondplaat. In elke zak een plaat met blokken als bodem en de kleding per kind er bovenop. Als je weinig plaats hebt, is het een kwestie van creatief denken.
Geplaatst door: Marike
, Datum:
30.03.2022 11:01
Leuk om te lezen hoe creatief iedereen is. Weet wel als het allemaal net past dat je ook nog terug moet en dat het dan vaak net wat minder netjes wordt ingepakt. Al kan je ook zeggen als het heen mee kan moet het terug ook altijd lukken;)
De meest makkelijke oplossing zou voor ons toch zijn om een bagagewagen achter de auto te hangen, zodat je weet dat je voldoende ruimte hebt. Ik zie op campings dat de bagagewagen vaak als opslagruimte wordt gebruikt (ook handig lijkt mij).
Wijzelf kamperen trouwens met caravan en ik moet eerlijk zeggen ik zou niet meer anders willen. In de caravan kun je veel spullen kwijt en ook al veel op de juiste plaats in de kastjes plaatsen, echt ideaal. Daarnaast ook wel fijn om wat meer luxe te hebben…..neemt niet weg dat ik het leuk vindt dat kamperen met de tent en vouwwagen ook nog steeds goed in trek is, want het is niets leuker dan op een camping te staan met allerlei soorten kampeermiddelen.
Geplaatst door: svdl
, Datum:
30.03.2022 13:13
wat je zegt klopt marike. Bij ons word de kar ook als opslag gebruikt scheelt ruimte in de tent. Wij hebben nu ook niet een groot leefgedeelte meer en vind het zelf fijner en toen ze klein waren met sommige dingen veiliger als het in de kar staat dan los in kratten in de tent. En de spullen die van waarde zijn zoals tablets doen we vaak in de kar als we weg gaan. Een tent kan je niet afsluiten en je wil niet dat er dingen gestolen worden
Geplaatst door: Lotje1985
, Datum:
30.03.2022 18:09
Wij hebben met onze dochter vanaf 10 mnd oud gekampeerd. Begonnen met een Deryan. Hadden een kleine buggy mee (ze begon toen al te lopen). Kleding niet in koffer maar in tassen die je helemaal in vorm kan duwen. Voor ons zelf spullen heel erg beperken . Twee keer bedenken wat echt nodig is. Kookspul, eetgerei, gereedschap, spelletjes zitten allemaal in stapelbare kratjes. Handdoeken van die sneldrogende van Decathlon. Kleding kun je tussendoor wassen. Tafel hebben we een die opgerold kan. Zo hebben we toch een grote tafel mee. Speelgoed (inmiddels is dat minder een issue) haar schoolrugzak mocht ze vullen. Eten en drinken alleen voor onderweg en hooguit iets voor de eerste avond, maar dat ligt ook aan de afstand die we moeten rijden. Vaak doen we onderweg even Mac. Dag er na gewoon boodschappen doen en alles in Frankrijk kopen.
Je kan er nog voor kiezen om te kiezen voor een camping waar je bijvoorbeeld een koelkast kan huren. Hebben wij nooit gedaan, maar mogelijk in de toekomst wel omdat er een hond bij gaat komen.
Wij rijden enkel met kleine auto en dakkoffer. Kwestie van keuzes maken.
Geplaatst door: Els
, Datum:
30.03.2022 21:04
Mensen mensen wat fijn alle reacties!
Ik lees ze met veel plezier! Iedereen hier is zo behulpzaam en inderdaad creatief! Er zitten goede tips tussen! De duplo-tip neem ik in ieder geval mee, ideaal!
We kijken momenteel of er een klein caravannetje is die ons aanspreekt, liefst met stapelbed. We zien dat ze op marktplaats en andere sites als zoetje broodjes over de toonbank gaan momenteel, dus vraag me af of dit lukt! Het lijkt ons een fijn idee om ook voor 1 nachtje (wanneer we op doorreis zijn) de caravan neer te kunnen zetten, ipv een hotel oid te moeten boeken. Mocht het niet lukken met de caravan dan is een bagagekar het meest handige denk ik. Goede tip ook w.b.t. het gebruiken als opbergruimte die je af kan sluiten!
Ga vooral door met alle goede tips! Ook w.b.t. caravans! :-)
Al is het alleen al om zin in de zomer te krijgen bij het lezen van alle berichten.. ;-)
Geplaatst door: Nika
, Datum:
31.03.2022 09:07
Nou Els, hier kan je zeker wat mee;) ik geniet ook van al deze verhalen, en idd ook voor een ervaren kampeerder ;) zitten er altijd nog goede tips tussen.
Wij hebben na kleine en grotere tenten inmiddels een aantal jaren een eriba touring.Manlief is zelfs bezig met een Eriba familia op te knappen. Zodat we elektrisch kunnen blijven rijden met caravan in de toekomst.
Het grote voordeel is, dat deze compact is, veel minder brandstof neemt door gestroomlijnde smalle vorm en een inklapbaar dakje heeft. Daardoor wel echt het tent gevoel, en de hitte blijft zo ook nog lang hangen. Maar ze zijn prijzig, al behouden ze de waarde wel.
Het inpakken is zo fijn. Alles heeft een vaste plek, en kan daar blijven liggen. En idd, onderweg overnachten, is vaak kort voor je hebt besloten te stoppen even googlen waar een camping in de buurt is. Je kan vaak aangekoppeld blijven staan.
Eten mee voor de eerste dag, wat je bv thuis al hebt klaargemaakt en ingevroren. Zodat het onderweg dient al koel element.
Ben je in 10 minuten klaar. Had het 1 x niet gedaan, om het gemakkelijker te maken, dacht ik. Totdat we in een restaurant 2 uur moesten wachten in alle drukte :(
Veel dingen kun je ook al veel eerder voorbereiden, of apart leggen. Bv. Reisinformatie mapjes, kopieën van je paspoorten, verzekeringen ect ect. Kleine kadootjes voor de kids ect ect. Zodat je de vakantie inpak stress met kleine kinderen wat kan beperken.
En de voorpret is al superieur!
Geplaatst door: Manus
, Datum:
31.03.2022 09:22
@Els,
Een kleine caravan met een stapelbed, daar vraag je wat. Zodra je gaat praten over een stapelbed kom je al heel snel bij grotere of zelfs grote caravans.
Ga ook eens kijken naar vouwwagens. Deze zijn in alle maten en soorten te verkrijgen, b.v. er zijn vouwwagens die voor een overnachting snel zijn op te zetten, waar je met een aantal personen ik kan slapen, en op de definitieve plaats van aankomst met voortent en luifel kan uitbreiden tot een hele grote kampeergelegenheid.
Onderweg kan je in de wagen alle spullen vervoeren, dus de auto blijft (vrijwel) leeg.
En zo kan ik nog wel even doorgaan met de voordelen van een vouwwagen.
Geplaatst door: Bert
, Datum:
31.03.2022 09:46
Geplaatst door: ® daphne
, Datum:
31.03.2022 14:41
Een caravan kopen is op dit moment best lastig, tenzij je geen haast hebt. Daarnaast zijn er nogal wat "spelregels" bij het bezitten en trekken van een caravan waar je rekening mee moet houden. Maar eenmaal een caravan in bezit en alles is geregeld, dan heb je er wel veel gemak van.
Oh ja, heb je plek om een caravan te stallen? Het kopen van een caravan is al lastig, een stalling vinden is nog erger.
Kijk ook zeker zoals anderen al suggereren naar een vouwwagen.
Geplaatst door: Els
, Datum:
31.03.2022 19:42
@daphne
Hoi! Wat bedoel je precies met lastig en spelregels? Zien wij iets over het hoofd? We hebben er precies totaal geen verstand van..caravans.. Ben altijd een tentkampeerder geweest, ook toen ik klein was en met mijn ouders ging.
Waar moeten we op letten?
Ik kom op marktplaats en www.caravans.nl hier en daar wel iets leuks tegen! Maar misschien heb ik meer info van forumgangers nodig..? Word een beetje huiverig nu haha!
We zoeken iets tussen de €3000 en €8500, netjes, schoon en niet té oud, liefst dus met stapelbed en/of zgn kinderkamer. Mijn stationwagen kan max. 1200 geremd trekken. Wat zien we dan over het hoofd?