Italië (met pubers) (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Karin
, Datum:
17.02.2022 12:59
Ondanks dat dit een forum is over campings in Frankrijk heb ik het idee dat er toch ook wel wat kennis over Italië aanwezig is. Daarom toch een Italië-vraag van mij.
Na 14 jaar iedere zomer met veel plezier in Frankrijk gekampeerd te hebben zijn we voor komende zomer op zoek naar een camping in Italië. We hebben al veel gelezen en gegoogled en we komen er niet echt uit waar we dan naar toe willen. De kust is prima, maar is geen must. We houden van bergen en van zon. Provence en Ardèche zijn onze favoriete gebieden in Frankrijk.
Omgeving zoals bij het Lago Maggiore en Caldonazzomeer spreekt ons aan. Maar de vele muggen zijn wel een dingetje. De kinderen zitten nu, in februari, al onder de muggenbulten. Dus ze zijn een lekker hapje voor de muggen ;). We vinden het fijn als er voldoende te zien en te doen is in de omgeving, want we houden er niet van om hele dagen op de camping of op het strand te zitten. Maximaal 1300 km vanuit Zeeland.
Wie heeft er tips welk gebied voor ons geschikt zou zijn? En wie heeft er tips voor een ultieme pubercamping voor onze 14-jarige dochter en 17-jarige zoon?
Geplaatst door: patricia
, Datum:
17.02.2022 13:10
https://campingpescatore.com/nl/
En ja, bij water zijn er muggen.
Ikzelf zou niet naar het noorden van Italie gaan meer ivm kans op slecht weer. Ook deze zomer weer moeten vluchten voor de regen, ik zou richting Toscane gaan, wel iets verder maar beter weer.
Geplaatst door: ® Karin
, Datum:
17.02.2022 13:18
Patricia, camping ziet er mooi uit! Heb je toevallig ook nog een tip voor een camping in Toscane? Voor onze kinderen is het erg fijn als de camping niet alleen gericht is op kinderen tot 12 jaar, maar dat ze de kans hebben om contact te leggen met leeftijdsgenoten.
, Datum:
17.02.2022 13:44
Geplaatst door: mar3tent
, Datum:
17.02.2022 14:29
Afgelopen jaar zijn we met 2 16 jarige en 2 15 jarigen (en nog wat jonger) op deze camping geweest: https://www.campingvenus.it/nl/camping
En daar hebben we het onwijs naar de zin gehad.
Er is eigenlijk niks, maar ze hadden plezier bij tafeltennistafel, de 16 jarigen gingen als het daar stil moest zijn met een klein groepje buiten de camping beetje chillen, de nog wat ouderen jongeren op deze camping gingen wel naar barretje in het dorp. Ze hadden contact met andere pubers die een eigen bootje bij hadden en zijn daar ook mee gaan varen om naar springrotsen te gaan. Helaas het huren van een klein motorbootje was niet mogelijk, ook niet op andere plaatsen rondom het meer.
Wij vonden deze camping ook ideaal liggen voor uitstapjes. Aan de overzijde zijn drie campings, waarvan ook sport azure en Rio Vantone, daar worden ook surflessen vanaf de camping gegeven. Ik denk dat daar ook veel pubers zijn. Vanaf die camping ben je ook dichter bij de springrotsen. Ik vond het een geweldig relaxt meer.
Stad Brescia ligt vlak bij, dagje naar Gardameer ook prima via mooie route, we zijn twee keer gaan klettersteigen (via Ferrate), 1 keer over watervallen, 1 keer zelf met spullen van de camping op deze plek https://www.lakeidrotravel.com/nl/ferrata-sasse-aan-het-idro-meer/ overigens is website lake idro travel een bron van info. Aantal van ons zijn ook gaan paragliden. Mountainbiken ging niet super. Voor canyoning kwam het niet helemaal uit met onze planning. De wandeling bij val di fume hadden we ook geen tijd voor, en dat vind ik erg jammer. Zou fantastisch zijn.
We hebben 1 kind die altijd opgevreten wordt door de muggen, maar is me niet echt bijgebleven dat hij er veel last van had.
De plekjes op deze camping zijn beetje klein voor vouwwagen, extra tentje je tafel en stoelen EN je auto erbij. Je kunt een parkeerplek op de camping huren, dat geeft wat lucht OF je neemt twee plekken achterelkaar. Dat deden ook nogal wat NL-ers met veel kampeermiddelen.
Neem een sup mee, ga op surfles en je hebt een heerlijke vakantie.
Jaren terug zijn we ook op montescudaio geweest. Toen waren onze kinderen nog wel heel jong. Maar ook daar waren veel jongeren idd. Het is een veel grotere camping, meer entertainment en sportkooien. Dus echt wel heel ander soort camping. Maar kinderen vonden het toen daar ook erg leuk. 15 minuutjes rijden van strand. En je kunt nog eens naar Florence etc. Overigens afgelopen jaar was het 40 graden in toscane. Was blij dat ik in de bergen zat. Onze kinderen willen niet echt stadjes bezoeken etc in de hitte. Ik krijg de handen meer op elkaar van sportieve dingen zoals die via ferrata. Dus laatste jaren verbliijven we in Italie alleen in het noorden.
Geplaatst door: ® Hans
, Datum:
17.02.2022 15:03
, Datum:
17.02.2022 16:21
Bedankt voor de reacties!
Noord-Italië hebben we even uit ons hoofd gezet en we richten ons nu op Toscane. Camping Montescudaio is wel echt iets wat we zoeken. Ik twijfel wel een beetje door de reviews van afgelopen jaar. Na de overname is niet iedereen meer even tevreden.
Ik heb ze wel een mail gestuurd om te informeren of er nog wat ruimere plaatsen beschikbaar zijn. Ik las dat de plaatsen tussen de 50 en 90 m2 zijn. 80 a 90 m2 gaat nog wel passen, maar 50m2 is wel heel klein.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
17.02.2022 23:49
Welkom in Italië, mijn ervaring is ook dat de plekken er vaak kleiner zijn dan in Frankrijk. Had ooit bij de Cinque Terre een plek waar met pijn en moeite mijn tent op paste, zaten we op het pad met tafel en stoelen...
, Datum:
18.02.2022 07:33
Valle Gaia is ook erg leuk, maar weet niet of dit voor een 17 jarige iets is.
, Datum:
18.02.2022 10:49
Valle Gaia zit helaas al vol. Ook die ziet er heel mooi uit.
, Datum:
18.02.2022 12:07
Montescudaio gaat 'm ook niet worden. Ze geven geen garantie over de afmeting van de kampeerplaatsen. Op 50 m2 past onze caravan inclusief voortent niet. En dat risico willen we niet lopen. Stel dat je daar aankomt en het past niet..... 80 m2 is echt het minimale wat we willen.
Ik weet dat Italië kleinere plaatsen heeft dan Frankrijk, maar is 80 m2 een onredelijke eis? Of moet dat haalbaar zijn?
Geplaatst door: Jan56
, Datum:
18.02.2022 12:43
Toscane ben ik 1 keer geweest. Het is er glooiend en veel oude plaatsjes wel leuk maar Siena en Luca mega druk en knetterduur. Strand veel verhuur strandstoelen.
Viel ons allemaal tegen.
Toscane is een eind rijden en je zou mss ook naar Spanje kunnen.
Geplaatst door: ® daphne
, Datum:
18.02.2022 12:52
Wij zijn wel eens op camping Belsito geweest. Op de bonnefooi, we kregen wel een kleine plek maar met privé sanitair. Hele fijne camping met veel faciliteiten. Je kunt een maxi plek boeken die is tussen de 90-140 m2.
https://www.campingbelsito.it/nl/kampeerplaatsen/
, Datum:
18.02.2022 13:37
Ik weet niet of je op Facebook zit, maar daar is een pagina kamperen met Pubers, ook leuke tips vanaf te halen.
Geplaatst door: Ina2
, Datum:
18.02.2022 14:31
Geplaatst door: Cornelis
, Datum:
18.02.2022 15:23
Misschien is camping Village San Francesco in Desenzano del Garda iets voor jullie? Leuke plaatsen in de directe omgeving voor uitstapjes en geen muggen.
Geplaatst door: J
, Datum:
18.02.2022 15:38
De kleine kampeerplekjes in Italië zijn voor ons de reden om te kiezen voor Frankrijk of Spanje.
80 m2 is voor Italië echt heel groot, en wij vinden dat echt te klein.
Beetje passen en meten, als je dat niet erg vindt.
Italië heeft natuurlijk wel veel te bieden aan natuur en cultuur.
Geplaatst door: ina2
, Datum:
18.02.2022 17:36
Waren ook een aantal keren in Italie. Lago Maggiore, Cinque Terre, Trento, Garda, La Marche. Veel gezien, heerlijk gegeten, sanitair vele malen beter dan vaak in Frankrijk........ Maar de plekken.......vaak de helft van wat je in Frankrijk hebt. Na 2 weken via Frankrijk terug...dan riepen we bij de grens....WIJ ZIJN WEER THUIS!!!!
Geplaatst door: ® Carolien@1
, Datum:
18.02.2022 18:38
@Karin, 80m2 een onredelijke eis?? Het is vakantie! Dan heb je de keuze! Italië is mooi maar Frankrijk ook en HET kampeerland wat ons betreft! Ik zou nooit op een plekje van 80m2 gaan staan waar je bij je buren op het bord kijkt.
Geplaatst door: mar3tent
, Datum:
19.02.2022 15:42
De plaatsindeling bij montescudaio is dan denk ik verandert. Ze hadden destijds A-B-C plekken. De C plekken waren echt heel groot, maar ook flink aan de prijs. We hadden destijds tent van 5x9 meter en die paste er met gemak op, de auto, de aanhanger, waslijnen en dan konden we nog radslagen maken.
Camping Belsito ook ooit geweest, leuk, maar geen idee of dat specifiek pubercamping is.
Camping Norcenni Girasole is ook megacamping. Maar ze verhuren daar wel grotere plekken als op montescudaio momenteel (wel zelfde keten zie ik) Prima uitvalsbasis om de omgeving te ontdekken (Florence / Sienna en dagje strand bij Livorno is ook te doen) We zijn er ooit in september geweest, kinderen klein dus van pubers in de zomer geen weet.
Camping lago di lago in tarzo kon onze tent met toebehoren ook prima staan op de F plekken. Ws ook erg leuke camping. Heerlijk zwemmen in het meer.
Camping monti del Sole in Narni had wel wat kleine plekken, maar ze hadden hun best gedaan om een grote plek voor onze tent te vinden. Ontzettend vriendelijke eigenaresse. Er stond toen ook helemaal uitgebouwde De Waard tent, ook die had lekker plekje. Mooie / Leuke omgeving en op dik uur van Rome, dus daar zijn we toen 2x geweest.
Monti del Sole was laatste x zo zuidelijk. Het is gewoon bloedheet in Toscane/Umbrie. als we ontbeten hadden moesten we eerst duik nemen in het zwembad. Als we daarna op pad konden was het siesta overal in de dorpjes....
En ja de campingplekken in Frankrijk zijn groter. Maar de koffie is stukken beter in Italie. Ook als je met kinderen bent en wilt snel lekker lunchen vind ik persoonlijk Italië fijner dan Frankrijk. (ga nu hoop mensen over me heen kijken, want die fantastische Franse keuken, en oh die geweldige "plat du jour" etc etc.. Prima mijn mening gewoon ;-))
Rondom het Gardameer zijn genoeg campings te vinden die pubers aan zullen spreken, ook grote campings met faciliteiten zoals montescudaio. Lazise is aan de oostkant denk ik wel een van de prettigste dorpen, omdat daar de weg beetje afbuigt van het meer, dus meer campings direct aan meer, zonder weg ertussen. Het is er wel gigadruk (denk ardeche; nog iets drukker) maar dus genoeg reuring als je dat zoekt. Verona mooie stad om te bezoeken en een avond in de opera daar is dan echt een must. (je mag je eigen picknick meenemen). Peschiera del Garda met camping Bella Italia is denk ik een van de grootste is dorp op zich.
Je zou eventueel nog met trein naar Venetie kunnen.
Ook aan Gardameer is het behoorlijk warm. Alleen de koelte van de bergen zijn wellicht wat dichterbij.