Kroatië na jarenlang Frankrijk (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® RonnyS
, Datum:
16.09.2021 09:45
Na jarenlang Frankrijk te hebben aangedaan zijn we begin september richting Istrië Kroatië vertrokken. Hoewel we beide gevaccineerd zijn hadden we geen zin om overal ons Corona certificaat te laten zien, vandaar onze keuze om Frankrijk even links te laten liggen.
En we moeten toegeven wat velen reeds wisten: “Kroatië is een fantastisch vakantieland!”
Bijna overal kan je lekker eten en de prijzen zijn iets minder duur dan Frankrijk.
Ook heb ik het gevoel dat je overal langs de kustlijn kan zwemmen in de zee. Vooral de stranden langs Novigrad vonden we heerlijk met schaduwrijke boompartijen en mooi aangelegde paden. Tussen deze bomen staan hier en daar gelegenheden waar een drankje kan genuttigd worden. Zonder muziek, gewoon rustig op een deftige stoel zonder gekrijs allerhande...
Dit zie je trouwens in meerdere badplaatsen. Ook is het hier veel netter.
Je merkt dat er hier een serieuze inhaalbeweging is gemaakt.
We staan nu op camping Lanterna. Een mega camping met alle voorzieningen welke tot laat in de avond gewoon open zijn. Hoewel de camping heel groot is, hebben we dat gevoel niet. Verschillende bakkerijen,overal op de camping. Idem voor winkeltjes,... waardoor je nooit moet aanschuiven bijvoorbeeld.
Dus voor de mensen die eens iets anders willen dan Frankrijk, probeer eens Kroatië uit en geniet!
Volgend jaar juni staat Krk op het programma.
Frankrijk moet het even zonder ons stellen.
En dan nog iets belangrijk!
We rijden met een caravan en de rit heen en terug zal ons veel minder kosten dan naar de Côte d’Azur bijvoorbeeld.
Groetjes uit Kroatië 🙋🏻???
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
16.09.2021 12:45
Dat er maar velen mogen volgen.
Na mijn ervaringen van deze zomer ga ik nooit meer naar een land waar ik de taal niet spreek, maar voor de meeste Nederlanders is Frans bijna net zo moeilijk als Kroatisch...
Geplaatst door: Marike
, Datum:
16.09.2021 16:06
Fijn om te horen, geniet ervan!
Ik snap alleen niet dat de rit je veel minder kost? In Oostenrijk, Slovenië en Kroatië moet je ook gewoon een vignet kopen en tol betalen. Laat het hooguit een paar 10tjes schelen, maar het verschil is maar heel klein. En door veel files is het veel optrekken waardoor wij qua brandstof veel kwijt waren en de enorme file bij de grens bij Kroatie heeft ons een stel koppelingsplaten gekost.
Wij zijn een keer in Kroatie geweest. Wij vinden de rit een ramp. 2 volle dagen door veel file. De kust vonden wij erg mooi, alleen jammer dat er nauwelijks stranden zijn. Veel plateaus. Daarnaast konden onze kinderen moeilijk contact krijgen, omdat voor alle animatie en activiteiten (ook als je bijv wil tafeltennissen, wat normaal gesproken in Frankrijk de ontmoetingsplek is) betaald moest worden. Opvallend vonden wij het schone sanitair. Daarnaast zaten wij in de omgeving van Porec en daar is het in het hoogseizoen net het Gardameer. Enorme drukte met een hoog tokkie gehalte en dat laatste heeft ons besloten nooit meer in het hoogseizoen richting Kroatie te gaan.
Geplaatst door: Dekempers
, Datum:
16.09.2021 16:08
Wij zijn in 2017 naar Kroatië geweest. We hebben de kust gevolgd tot aan Dubrovnik. Prachtige route en volop fijne campings. We zijn ook op KrK geweest, mooi eiland. We zijn er in het voorseizoen geweest, goed weer gehad en de natuur volop in bloei. Op de terugweg het toeristische Istrie bezocht, op een megacamping gestaan (we moeten er niet aan denken om daar in het hoogseizoen te verblijven!!) en er heerlijk kunnen fietsen. Kroatië is zeker een mooi land om naar toe te gaan.
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
16.09.2021 19:31
Ik blijf het zeggen (en durven hier...): naast Frankrijk zijn er meer mooie vakantielanden. Ja echt! Kroatie kunnen wij nog niet over meepraten, maar wel inmiddels een heleboel andere landen: o.a. Italie, Duitsland, Spanje, Portugal, Noorwegen, Ijsland, VS, Griekenland. Zo veel te doen. Maar toch komen we elke keer toch wel weer terug in Frankrijk. Maar zoals mijn ouders 30 jaar lang alleen maar Frankrijk: dat doen we niet. Daarvoor is er nog te veel ander moois te zien. Deze zomer ook in Frankrijk geweest overigens: maar 3 dagen en daarna in Duitsland (Zwarte Woud: prachtig).
Geplaatst door: Lia
, Datum:
16.09.2021 19:51
Kroatië is zeker een prachtig mooi land!
Ik heb op camping Lanterna,vroeger als tiener, er met mijn ouders gekampeerd.
Toen was het al een grote camping.
Op dit moment zit mijn dochter en schoonzoon in Kroatië,en zijn er ook helemaal weg van.
Vooral de mooie stranden vinden ze geweldig.
, Datum:
16.09.2021 21:15
@Marike:
Wij komen uit Gent (België) en het ritje naar Grimaud bijvoorbeeld kost ons aan tol met caravan 156,10€ enkel. (Via Reims kortste weg voor ons)
Dus heen en terug 312,20€
Om naar hier te komen:
- Vignetten Oostenrijk en Slovenië heen en terug 49€ (Gekocht in tankstation na München)
- 12,50€ tunnel in Oostenrijk enkel
- 7,60€ Karawankentunnel enkel
- 2,57€ péage Kroatië enkel
Als ik dus goed uitreken komt dit voor heen en terug op 94,34€
Ik vind het verschil tussen 312,20€ en 94,34€ behoorlijk veel en meer dan een paar tientjes.
Langgerekte stranden vind je hier inderdaad niet maar de ontelbare plateau’s met douches maken voor ons veel goed. Het voelt voor ons aangenaam.
Uiteraard ervaart iedereen zijn vakantie anders en is dit afhankelijk van de gezinssituatie en de periode waarin je gaat.
Groeten,
Ronny
, Datum:
16.09.2021 21:22
@Hans30:
Inderdaad,...volgens mijn gevoel hebben we te lang Frankrijk als enige vakantieland gezien.
We gaan zeker nog terug naar Frankrijk maar als het weer ergens anders ook behoorlijk is dan kiezen we in het vervolg eerst voor iets anders.
, Datum:
16.09.2021 21:42
@Hans30:
Inderdaad,...volgens mijn gevoel hebben we te lang Frankrijk als enige vakantieland gezien.
We gaan zeker nog terug naar Frankrijk maar als het weer ergens anders ook behoorlijk is dan kiezen we in het vervolg eerst voor iets anders.
Geplaatst door: Marike
, Datum:
16.09.2021 22:19
Dan heb ik niks gezegd, is inderdaad toch nog een verschil. Afgelopen zomer overigens teruggereden vanuit Fréjus via Lyon- Dijon- Luxemburg en enkele rit was 118 euro met caravan dus toch wel wat goedkoper dan via Reims als ik dat zo lees. En dan niet vergeten het goedkope tanken in Luxemburg;).
Als je Kroatie leuk vindt, is Spanje ook zeker aan te raden. Spanje heeft naar onze mening namelijk wel die hele mooie stranden en verder gezellige dorpjes. De campings zijn heel schoon/ netjes en qua rijden veel fijner naar Spanje dan naar Kroatie. Wij vonden Spanje mooier/ fijner dan Kroatie. Reden dat wij nu niet meer voor Spanje kiezen is omdat wij echt opzoek zijn naar gemoedelijkheid en wij ook meer van de omgeving willen zien dan alleen strand en gezellige plaatsjes/ boulevards.
Fijne vakantie nog!
Geplaatst door: MaraM
, Datum:
16.09.2021 23:35
Wat een verschil in tol dan idd. Mijn nichtje is afgelopen zomer naar Fréjus geweest en zij waren voor een retour (met caravan) via Luxemburg-Lyon € 218,20 kwijt.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
17.09.2021 00:03
@Hans030: weinig lef voor nodig hoor. Zelfs ik als erkend Francofiel ga graag vreemd:-) Hebben de afgelopen jaren ook prachtige trips gemaakt naar Italie, Ierland, Zwitserland en Spanje, in dat laatste geval zelfs de verleiding weerstaan om daar al bij de mooie plekjes te stoppen (want dan kom je nooit in Spanje.
Maar Frankrijk heeft binnen zeer bereikbare afstand een fantastische variatie en vaak een mooi klimaat, dus het blijft trekken...
Geplaatst door: guus
, Datum:
17.09.2021 06:55
vergeten jullie niet 1 land ?????
nederland !!!!!!!
hoe mooi is zeeland niet en de kust van noord holand en de meertjes in friesland en heuvels in limburg
het bier in brabant ga zo maar door
Geplaatst door: ® daido
, Datum:
17.09.2021 07:31
Wij gaan naar Frankrijk omdat daar de meeste gewone campings zijn. We betalen meestal tussen de 12 en 14 € per nacht. Aan tolwegen betalen we niks, want we rijden binnendoor. Boeken doen we ook nooit, want we komen altijd wel een leuke camping tegen met de archies camping app.
Ook een paar maal in Spanje en Italie geweest. Ook prima, maar een stuk duurder en veel minder campings.
In welk land van Europa kunnen we hetzelfde vinden als in Frankrijk? Die massale campings in Kroatie lijken mij niks, het land wel. En campingcardscampings houden we ook niet van. Veel te veel nederlanders.
Geplaatst door: Mascha
, Datum:
17.09.2021 11:22
De laatste keer dat ik in Porec en Vrsar ben geweest was toen het nog Joegoslavië was. Herinner mij ontelbare zeeegels aan de kust en dat we een luchtbed moesten pakken om niet met je voeten op die dingen te trappen. En alles was mega inderdaad en daar houden wij niet zo van.
@Daido idem hier, met uitzondering van de Peage die pakken wij wel stiekem vaak :).
Geplaatst door: ® Carolien@1
, Datum:
17.09.2021 11:45
Hier ook een voorkeur voor Frankrijk vanwege de vele campings waar je veel ruimte hebt en niet hoeft te reserveren. Ook de variatie in landschap en het lekkere Bourgondische spreekt ons aan.
Kroatië lijkt me wel mooi maar de campings niet en zeker niet in het hoogseizoen. Ook té heet. Iets voor ooit in voor of naseizoen..
Geplaatst door: ® Henk
, Datum:
17.09.2021 11:57
Geplaatst door: Kath
, Datum:
17.09.2021 12:39
Kroatië staat ook bij ons op de lijst om ooit eens naartoe te gaan (vooral bij mijn man dan).
Zelf zie ik op tegen de lange rit.
Heb al een aantal campings gezien, en deze zijn idd wel heel groot.
Hebben jullie tips om met tieners (14 en 18j) te gaan? Uiteraard liefst aan het strand, en met glijbanen.
Als er dan in de omgeving nog wat te zien en te beleven is, zou dat ook top zijn.
Geplaatst door: koen
, Datum:
17.09.2021 13:01
Het is inderdaad iets verder dan Z-Frankrijk. Maar vergeet dan vooral Slovenie niet. Je rijdt er toch doorheen, ik zou er zeker even blijven.
Noord-West hoek is prachtig mooi. Zeker aan de Soca River gaan staan. http://lazar.si/en/. Lekker wandelen, alle mogelijke vormen van outdoor, en de mensen zijn supervriendelijk.
Met tieners: https://campingmenina.com/nl/
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
17.09.2021 19:08
Reactie op: vergeet Nederland niet. Helemaal mee eens dat Nederland heel mooi is. Hebben al veel gezien, maar zeker ook niet alle hoekjes. Gaan regelmatig een weekendje of weekje in herfst of voorjaar in Nederland met vakantie. Maar zomervakantie is voor ons toch echt buitenland. Echt andere omgeving, andere taal, de reis er naar toe etc. Favoriete plekjes in Nederland: de vele mooie historische steden, de Veluwe, Zuid Limburg, waddeneilanden en de Utrechtse Heuvelrug. Genoeg te doen hier.