Veerboot Royan of toch onderlangs via Bordeaux. (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® Colin
, Datum:
13.07.2021 17:14
Volgende week ga ik met vrouw en kinderen richting Hourtin en TomTom geeft aan de veerboot te pakken bij Royan.
Wat zijn jullie ervaringen met de veerboot en mag je met een bagagewagen het veer op?
We gaan zondag rijden en na een overnachting bij Orleans richting Hourtins rijden.
Geplaatst door: digi-oma
, Datum:
13.07.2021 18:33
Heel bekende route. Heb je geboekt voor de veerboot? Jaren geleden (zeker meer dan 30 jaar) hebben we meer dan drie uur in de brandende zon in de file staan wachten op de boot. En het duurde maar... de boot had rijplaten aan de zijkanten en eer dat al die toeristen met hun boten van de boot waren en de nieuwe groep weer kon oprijden... dat was puzzelen door man die je auto verwees naar "beetje links"; jij beetje "rechts"; jij "kan er net tussen"...enz. Toen de klep dichtging hoorde we het kraken van een iets te overschatte automobilist, dus zijkant auto helemaal ingedeukt. Er voer toen maar 1 simpele boot per keer... en toen we eindelijk aan de beurt waren (zowat gestoofd)... was de accu van de auto LEEG. Leeg getrokken door het wachten en de koelkast die nog aan stond. We zijn de auto op- en weer afgeduwd en daar heeft een aardige Fransman ons even geholpen met weer via zijn auto laden. Daarna hebben we de pont altijd vermeden; de route is ook leuk en vlug. Maar ik heb het dus over "destijds", dus succes.
Geplaatst door: Willem
, Datum:
13.07.2021 19:11
Beste Colin, Hourtin is leuk! En het stukje met de veerboot ook. Ik heb de overtocht jaren gedaan meestal met aanhanger. Het is prima. Op het bovendek zitten en als nat is binnen. Duurt ongeveer een halfuurtje. Je hoeft niet te reserveren. De zaterdagen heb ik overigens altijd gemeden. Het stuk vanaf de snelweg naar Royan is 85% dubbelbaans. Een aan de overkant is Hourtin ongeveer 40 minuten rijden (eenbaans maar wel vlot). Ik denk dat de boot sneller is. Bij bordeaux kan het behoorlijk druk zijn. Bordeaux eenmaal voorbij is eenbaans richting Hourtin. Fijne vakantie!
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
13.07.2021 20:16
Om het even. Wachttijd bij boot versus wat meer kilometers via Bordeaux en daar wat meer kans op drukte.
Boot kost natuurlijk ook extra geld. Dat lijkt me ook een overweging. Maar misschien ook wel leuk met bijv kinderen.
Inmiddels zijn de boten al lang niet meer "antiek" (zijn allemaal vervangen door moderne exemplaren) en je rijdt er gewoon rechtdoor op i.p.v. (zoals Digi oma aangeeft) voorheen via zeer hobbelige en losliggende rijplaten via de zijkant met als extra nachtmerrie schreeuwende en paniekerige Fransen om je erop te leiden (bleek later personeel te zijn die het in goede banen moesten leiden, haha). En de oude boten waren ook nog 'ns erg vies met veel roetuitstoot. Maar, voor die toestanden hoef je niet bang meer te zijn. Vergelijkbaar met boot naar Texel. Gewoon prima te doen.
Alles overwegend: de boot is ook leuk, maar kost toch altijd tijd en geld. Ik denk dat Hourtin (qua ligging) keuze 50/50% voor of tegen boot is.
Als je graag die boot wil ervaren kun je ook via Bordeaux rijden en een keer een uitstapje maken naar Royan. Auto laten staan op parking en als passagier (lopend) de boot op. Kost heel weinig en boot komt bijna in centrum Royan aan. Zeker leuk een keer te doen als je in Hourtin zit!
Geplaatst door: DirkV
, Datum:
14.07.2021 07:24
Wij hebben de afgelopen 10 jaar 3x in Les Landes gekampeerd, waarvan een keer in Hourtin. Alle keren over Bordeaux gereden. Wij vonden Bordeaux wel druk, maar goed te doen. Echt stil hebben wij er nooit gestaan. Vergelijkbaar met de drukte bij Lyon. Parijs is bijvoorbeeld veel en veel drukker.
Toen we een keer een dagje in Soulac waren, zaten we opeens vast in een file waar nauwelijks beweging in zat. Het bleek de route naar de veerpont te zijn. Dat was op een zaterdag meen ik. Daarna nooit meer de behoefte gevoeld om de route via Royan te nemen. Misschien ten onrechte, maar Bordeaux voldeed voor ons prima en het risico op een paar uur wachten was het ons niet waard.
, Datum:
14.07.2021 19:17
@Dirk, de veerboot moet je inderdaad liefst op zaterdagen mijden, zeker als half Frankrijk weer op huis aan gaat (dus 2e helft zomervakanties) Wij zijn (vanuit Soulac) zowel met de boot als via Bordeaux gegaan. Zeker toen de boten vernieuwd en het geen gillende chaos meer was vonden wij dat boottochtje toch ook wel relaxed, maar wij gingen altijd buiten het seizoen en vertrokken nooit op zaterdag...
De D1215 (eigenlijk N215) van Soulac naar Bordeaux is ook best laaaang, maar in tijd maakt dat eigenlijk niet zo veel uit t.o.v. de boot.
Op zaterdag heb je overigens ook weer kans in de zomer op opstoppingen bij Bordeaux op de rocade. Conclusie: niet op zaterdag reizen (maar dat geldt altijd).
, Datum:
14.07.2021 19:22
Oh ja, als je op de kaart kijkt snapt je waarschijnlijk niet waarom je vanuit Soulac ooit niet met de boot zou gaan maar vroeger was het echt anders met langere wachttijden (kleinere en oude boten), het chaotische gedoe om erop te rijden en omdat de boot buiten het seizoen soms maar 4-5 keer per dag ging. En bij slecht weer zomaar ineens ook niet kwam etc. Vanuit Hourtin (wat veel lager ligt) is het heden ten dage ook een andere afweging. En aankomst in Royan was vroeger ook chaotischer, nu goede ringwegen en de N150 van Royan naar snelweg A10 is nu zelf ook bijna een soort snelweg (toen zeker niet). Dus nu (zeker als je hoger zit dan Hourtin) zou je eerder de boot pakken dan vroeger lijkt me.
Geplaatst door: Nika
, Datum:
14.07.2021 21:04
Als je reis onderdeel van je vakantie is, gewoon lekker met de boot gaan! Is een belevenis. Misschien kan je nog wat van het prachtige Rohan meepakken. En de aankomst bij pointe de Grave is de moeite waard, ook het rijden daar!
Veel plezier
, Datum:
15.07.2021 09:50
Dank voor jullie reacties!
Wij rijden aanstaande maandag van Orleans richting de boot. Ik denk dat het voor de kinderen ook een leuke afwisseling is.
Met aanhanger is het niet goedkoop maar dan gaan we denk ik op de terugweg via Bordeaux verwacht ik.
Geplaatst door: Alex
, Datum:
15.07.2021 13:45
Ik ga nooit meer met die boot, en zou altijd via Bordeaux onderlangs rijden. Wij hebben daar staan wachten en toen we eindelijk aan boord konden stond er een duitse caravan voor ons waarvan de bestuurder dacht dat het nog wel even zou duren en was wat gaan eten, het gevolg was dat de rij naast ons geladen werd en dat wij op de volgende boot konden wachten, ja ja: : 6 uur later aan boord. En dat met 2 kleine kinderen in de auto: Nooit meer met die boot!
, Datum:
15.07.2021 13:59
Fijne vakantie Colin! Op maandag is het prima te doen met de boot. Voor de kinderen hartstikke leuk! Ik schat in dat je geen wachttijden hebt. En qua kosten..... Je spaart de tol en brandstof uit. Veel plezier!
, Datum:
15.07.2021 18:36
@Colin, als de kosten een rol spelen (met aanhanger loopt het inderdaad lekker op), overweeg dan mijn eerdere tip om de boot ook echt als uitstapje te zien. Je rijdt gewoon heen- en terugweg over Bordeaux. En op een dag in je vakantie rij je op je gemak lekker naar het parkeerterrein in Le Verdon naar de boot, jullie lopen de boot op en daarna lopen jullie in 10 minuutjes naar het centrum/ de boulevard. Leuke paar uurtjes in Royan en dan weer terug. Tegen een fractie van de kosten (geen auto mee over nodig etc, je betaalt alleen voor 2 volwassenen en 2 kinderen. Zal rond de 10 euro zijn).
Voordeel dat in deze omgeving toch al niet zo veel bijzondere uitstapjes te maken zijn, maar Royan is wel leuk voor de afwisseling.
Voordeel dat de boot geen onderdeel is van je reis (je kijkt dan toch altijd meer op de klok dan tijdens een gewone vakantiedag). En dan is het echt een leuk uitstapje.
, Datum:
05.08.2021 19:58
Net terug van 2.5 week Gironde. De veerboot is top!!
zolang je niet op zaterdag of zondag gaat. Heen en terug nog geen 10 minuten wachttijd.
trip duurt 20/25 minuten en alles gaat op rolletjes. Goede aanwijzingen en de trip was een leuke afwisseling van al het asfalt.
Alleen de prijs van 55€ (auto , aanhanger, 2 volw en 2 kids) was wat minder maar mocht zeker de pret niet drukken.
Dank voor jullie tips en ideeën.
Geplaatst door: Rob
, Datum:
06.08.2021 15:39
De oversteek van Royan naar Soulac sur Mer deden wij een paar jaar terug met een vouwwagen. Vroeger hadden ze nog zo'n "dwars" bootje waar je overdwars op dek stond. Nu zijn ze groter en rij je er in de lengterichting op.
Je kan terecht zonder reserveren, gewoon langs het betaalloket en wachten op de parkeerplaats.
, Datum:
07.08.2021 17:40
Wat leuk dat je jouw ervaring achteraf hebt gedeeld Colin! En inderdaad zolang zaterdag maar niet gaat is het prima. Zondagochtend een boot voor 0900 pakken is overigens nog prima te doen.