Nieuwe regels per 21 juli (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Daido
, Datum:
14.07.2021 07:59
https://www.telegraaf.nl/nieuws/203940623/onzekerheid-over-vakantie-in-frankrijk-campings-in-spanning
Voor 12-17 jarigen gaat de gezondheidspas pas 30 augustus in.\n\nDe eis was aanvankelijk dat iedereen vanaf 12 jaar alleen naar binnen kon met een vaccinatiebewijs of negatieve test. Omdat lang niet alle Nederlanders en vooral hun kinderen zijn geprikt, zou een tripje naar la douce France aardig in de papieren lopen. Dinsdagavond kwam de Franse regering daar plots op terug.\n\nMaar het staatshoofd was niet erg gedetailleerd, dus kampeerders en campinghouders zitten met heel wat onduidelijkheden. „Het belangrijkste is dat je zo’n pass sanitaire niet nodig hebt om het terrein op te komen en je tent neer te zetten”, zegt een woordvoerder van campinghoudersbond FNHPA. „Nederlanders zijn dus gewoon welkom dit jaar!”\n\nRestaurant\n\n„Om in het restaurant te kunnen eten, moet je zo’n pas wel hebben”, vervolgt de zegsvrouw. „Wat de regels precies zijn voor toegang tot het zwembad en activiteiten, moet in de komende dagen duidelijk worden. Maar als er niet meer dan 50 kinderen bij activiteiten zijn en maximaal 50 personen in en om het water, kan dat waarschijnlijk allemaal gewoon doorgaan.”\n\nBij camping Soulac Plage aan de westkust valt het nog mee met de annuleringen. Steen: „We merken dat mensen vooral graag weer op vakantie willen.” En ondanks de strengere regels valt er nog best wat te genieten. „Kamperen is juist coronaproof”, meent de zegsvrouw van de FNHPA. „Je bent op jezelf, in de buitenlucht. Je hoeft niet naar het restaurant, je kunt ook afhalen. We gaan kijken wat er mogelijk is, zoals het neerzetten van test-tenten op campings.”\n\nOndanks dat je je niet hoeft te vervelen – Macron kan het bos, het strand en de bergen immers niet afsluiten – zijn de onzekerheid en de beperkingen voor vakantiegangers reden om te annuleren. Mensen hebben simpelweg geen zin om zich iedere 48 uur te laten testen. Zo merkte Yvonne America van fietstourbedrijf Paris by Bike aan de boekingen dat gezinnen met tieners al hadden afgezegd. „Ik heb ook annuleringen voor komend weekend. Nederlanders hebben geen zin in al die onzekerheden.”\n\nVolgens Jacky Lambert van Vacansoleil nemen de spontane boekingen naar Frankrijk nu af. „Er zijn natuurlijk wel wat annuleringen, maar dat zijn geen substantiële aantallen. Mensen die al iets hebben geboekt zien daar in de regel niet vanaf. Maar voor personen die nog zoekende zijn naar een bestemming zie je dat ze toch voor andere landen kiezen. Vakanties naar Italië zien we nu echt omhoogschieten.”\n\nHuisje\n\nVoor Ruben uit Utrecht waren de nieuwe regels te veel van het goede: hij heeft zijn vakantie naar Frankrijk geannuleerd. Op 24 juli zou hij naar de Vaucluse gaan waar hij een huisje gehuurd had. „Ik heb geen zin om een vakantie te vieren waarin ik telkens papieren moet laten zien, voor tests moet betalen en gecontroleerd kan worden. Nu kan ik nog het volledige bedrag terugkrijgen. Ik
Geplaatst door: ® @ndrea
, Datum:
14.07.2021 08:22
Geplaatst door: Cin
, Datum:
14.07.2021 09:07
@Daido
Ik maak mij wel een beetje zorgen of ik straks in lokale supermarkt mijn boodschappen kan doen als wij daar zijn.
13 augustus om precies te zijn.
Ik heb daar nog geen duidelijkheid over gelezen.
Met veel maatregelen kunnen wij wel leven maar als ongevaccineerde nl is het geen feestje in Frankrijk voor ons.
En dat testen gaan we natuurlijk ook nooit doen.
Dus als wij geen boodschappen mogen doen in de supermarkt houd het op.
Geplaatst door: ® Wil B.
, Datum:
14.07.2021 09:12
@Lisbeth. Wat betreft de vaccinatielocatie op le Brasilia was ik net iets te snel. Op facebook werd geschreven dat er een vaccinatielocatie was. Dit werd later gecorrigeerd met dien verstande, dat deze alleen voor het personeel was.
Geplaatst door: ® Johan (webmaster)
, Datum:
14.07.2021 09:29
@Cin, niet gevaccineerde Fransen moeten ook boodschappen kunnen doen. Eventuele beperkingen gelden voor grote winkelcentra, maar niet voor supermarkten. Er wordt in Frankrijk nog gediscussieerd over de aangekondigde maatregelen. M.b.t. jongeren worden deze waarschijnlijk afgezwakt. De aangekondigde maatregelen waren voor inwoners van Frankrijk. Het is nog maar afwachten of buitenlanders onder dezelfde aanvullende maatregelen van begin augustus zullen vallen!
Geplaatst door: wendy
, Datum:
14.07.2021 09:43
kinderen van 12 tot 17 jaar worden tot 30 augustus vrijgesteld van de gezondheidspas.het staat nu op verschillende sites.Dus gelukkig storm in glas water,we kunnen gaan!!!
Geplaatst door: J
, Datum:
14.07.2021 09:43
Voorlopig is er geen duidelijkheid en bovendien verandert de situatie rondom COVID dagelijks, zowel in Nederland, Frankrijk en de rest van de wereld.
Op reis gaan is momenteel bewust risico nemen, daar kun je wel of niet voor kiezen. Daar ben je vrij in.
Dat is het enige dat bekend is.
Meer zekerheden zijn en komen er voorlopig niet, wat iedereen ook vindt of zegt.
Geplaatst door: Lia
, Datum:
14.07.2021 10:06
Volgens mij moet je als je nog niet volledig bent gevaccineerd,en je wilt naar een dierentuin of pretpark dat je dan elke keer een test moet ondergaan.
Want de test is maar 48 uur geldig.
Dus bij alles wat je wilt bezoeken een test a €30??
Beetje absurd toch?
Geplaatst door: Cin
, Datum:
14.07.2021 10:16
@lia
Het is ook absurd.
60 Kwijt of 88 euro voor de pcr test voor 2 personen en dan mag je nog je tickets kopen voor museum etc.
En dan moet je nog eten in een restaurant.
Dat gaat niet werken.
Mijn zorg is dat ik straks een pcr test nodig heb voor de supermarkt.
Ik snap wat Johan zegt van alle niet gevaccineerde maar gaan ze die test dan vragen , dan annuleer ik de vakantie gelijk.
Geplaatst door: ® Ivo
, Datum:
14.07.2021 10:37
Eigenaar van Les Rivages in Millau bevestigde net ook dat kinderen onder 18 zijn vrijgesteld. Verder gaf hij min of meer aan dat op de camping vermoedelijk niks zal veranderen. Hij zei letterlijk: ik ben niet van de politie, dus ik ga niet bij het zwembad staan controleren.
Geplaatst door: ® Toon
, Datum:
14.07.2021 12:38
Kinderen tot 18 jaar zijn wel vrijgesteld, maar moeten nog wel om Frankrijk in te kunnen reizen, een negatieve pcr test tonen, begrijp ik uit de war war.
Geplaatst door: Ramon
, Datum:
14.07.2021 13:28
Denk dat ik nog aan de goede kant zit. Zie ik het verkeerd?
3 volwassen en zoontje van 4. Gaan 19 juli rijden en 4 augustus terug. Alleen de laatste paar dagen écht behelpen
Geplaatst door: Jankees
, Datum:
14.07.2021 13:33
Ook al in ander topic gepost, maar past hier wellicht beter(?)
Covid gehad in januari en 1 prik (juni), dus volledig gevaccineerd volgens NLse standaarden.
Nu is hersteldatum echter ouder dan 6 maanden wanneer we naar Fra reizen.
Als je letterlijk leest voldoe ik dus niet aan Franse voorwaarden: "Daarbij moet u het betreffende positieve resultaat van uw PCR- of antigeentest kunnen tonen (ouder dan 15 dagen, maar niet ouder dan 6 maanden)."
In NL kijken ze dus naar vaccinatiedatum in vergelijking met positieve Covid test (die niet ouder dan 6 maanden mag zijn voor 1 prik voor volledige vaccinatie).
Voor reizen naar Fra kijken ze hier dus zo te lezen anders naar - sowieso niet ouder dan 6 maanden ongeacht datum van vaccinatie.
Dit is wel heel gek - zou toch in heel EU gelijk zijn obv afspraken / QR codes.
Ben nu te laat voor 2e prik.
Heb nog steeds de hoop dat het gewoon verkeerd omschreven staat, en dat die 6 maanden in Fra ook gekeken wordt naar wanneer prik gezet is.
Heb al met GGD en buitenlandse zaken gebeld en die weten het ook niet.
Iemand enig idee hier? En heb nu internationale QR code (vaccinatie), die is toch niet ineens weg volgende week (als hersteldatum ouder dan 6 maanden is)
Geplaatst door: ® RonnyS
, Datum:
14.07.2021 13:36
Macron wil ook de wet veranderen om zodanig een derde ambstermijn te kunnen ambiëren.
Zo gaat dat nu eenmaal in bepaalde kringen...
Geplaatst door: ® MrSalsa
, Datum:
14.07.2021 14:06
@jankees je QR-code verdwijnt niet... als je de QR-code opent heb je een vraagtekentje, daar zie je alle details waaronder aantal doses.
Bij mij staat er 1 van 1 alsin dat het compleet is. (heb ook covid gehad en ben 1x gevaccineerd met pfizer).
Geplaatst door: ® MrSalsa
, Datum:
14.07.2021 14:08
Mijn vrouw heeft ook covid gehad en is 1x gevaccineerd, bij haar komt er uberhaupt geen herstel qr-code. Maar ze heeft wel gewoon een internationale code met doses 1 van 1 (pfizer).
Geplaatst door: Jankees
, Datum:
14.07.2021 14:16
@mrsalsa: dat heb ik nu ook 1/1, maar mijn hersteldatum is straks ouder dan 6 maanden en voldoe dus in pirncipe niet aan de Franse eisen... lees maar na:
U een verklaring heeft waaruit blijkt dat u hersteld bent van COVID-19 en dat u 1 vaccin heeft gekregen. Daarbij moet u het betreffende positieve resultaat van uw PCR- of antigeentest kunnen tonen (ouder dan 15 dagen, maar niet ouder dan 6 maanden)
Ik hoop maar dat het er verkeerd staat en dat ook hier bedoeld wordt 'niet ouder dan 6 maanden ten tijd van 1e (en enige) prik' en dat mijn QR gewoon groen blijft kleuren bij scannen (kan met DCC cross border scanner app NL).
Geplaatst door: ® slimpie
, Datum:
14.07.2021 14:16
Als ze de termijn na de tweede prik ook nog even aanpassen naar 7 dagen, zoals in het krantenartikel, dan scheelt mij dat ook weer gepeur met een stokje achter in m'n neus en keel. Alles past dan precies qua data: 2 volledig gevaccineerde volwassenen en 2 kinderen tussen de 12 en 17 (met test voor de grensovergang).
La France, nous arriverons!
Geplaatst door: cin
, Datum:
14.07.2021 14:19
Geplaatst door: ® Johan (webmaster)
, Datum:
14.07.2021 14:54
@cin, De vertaling van het document waar jij naar verwijst laat zien "Maar als je een restaurant hebt dat op deze plekken het publiek verwelkomt, is daar de sanitaire pas verplicht". Dit kun je mogelijk interpreteren "als het restaurant gasten van buiten de camping verwelkomt, is de sanitaire pas verplicht". Dus helemaal duidelijk is dat ook niet.