Nieuwe regels per 21 juli (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Lia
, Datum:
13.07.2021 08:14
Dit is ook een goed voorbeeld wat er in Frankrijk speelt als je niet gevaccineerd bent...eng!
De Franse president kondigde ook aan dat coronavaccinatie verplicht wordt voor zorgmedewerkers en mensen die door hun werk in contact komen met risicogroepen. Vanaf 15 september zal de maatregel worden gecontroleerd en kunnen mensen die zich er niet aan houden gestraft worden. Zorgpersoneel dat daarna niet is ingeënt, mag niet meer werken en krijgt ook niet meer betaald, verduidelijkte gezondheidsminister Olivier Veran.
Geplaatst door: ® Jan56
, Datum:
13.07.2021 08:30
Gewoon duidelijk en goed beleid van Frankrijk.
Zonder vaccinatie kom je er niet in en bega je een misdrijf als je de regels overtreedt. Dus kiezen tussen vaccinatie of niet meer naar Frankrijk op vakantie.
Geplaatst door: Lia
, Datum:
13.07.2021 08:38
Dit gaat over hun eigen bevolking.
Hij wil ook dat de vaccinatie verplicht wordt voor iedereen.
Geplaatst door: Remco
, Datum:
13.07.2021 08:50
De soep wordt vaak niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend.
Het is onmogelijk om iedereen te controleren.
Persoonlijk vind ik het niet verkeerd dat de teugels worden aangetrokken, maar vaccinatieverplichting vind ik wel heel ver gaan.
En voor "ons" toeristen zal het wel meevallen denk ik. Alle volwassenen kunnen per 1 augustus wel volledig gevaccineerd zijn. Ben je dat niet, dan is het in de meeste gevallen een persoonlijke keuze geweest en zal je de consequenties daarvan moeten accepteren. De pubers tussen 12 en 18 dreigen echter weer tussen wal en schip te vallen. Deze groep heeft simpelweg gewoon nog niet de mogelijkheid gehad om voor de vakantie 2 keer gevaccineerd te worden. 1 keer met het Janssen vaccin kan ook niet, want dat wordt (voor zover ik weet) niet aangeboden aan tieners.
Even de storm uit laten razen en morgen eens kijken hoe de vlag er bij hangt. Ik kan me goed voorstellen dat dit in Frankrijk zelf ook enige weerstand (understatement) op zal gaan roepen.
Geplaatst door: Wima
, Datum:
13.07.2021 09:10
Bij het Janssen-vaccin moet dit minimaal 4 weken geleden zijn. Wordt erg kortdag....als het al kan.
Geplaatst door: Nieneke85
, Datum:
13.07.2021 09:16
Mijn man is tijdens vakantie wel volledig gevaccineerd maar de twee weken erna zijn dan nog niet voorbij. Die ene pcr test vooraf dacht ik nog prima, doen we. Maar elke twee dagen daarna weer testen als je wat wil gaan doen :( hoop dat het in de supermarkt en op de camping niet nodig gaat zijn.
Geplaatst door: Foppe
, Datum:
13.07.2021 09:21
Veel weerstand lijk er nog niet van te komen in Frankrijk. Mensen maken nu massaal afspraken, precies wat hij wilde.
Geplaatst door: Patriess
, Datum:
13.07.2021 09:45
Krijg net mail van de camping dat je behalve binnen op de camping gewoon naar zwembad enzo kan.
Supermarkt kan ook, mits het in een groot winkelcentrum zit.
Alleen ik ben volledig gevaccineerd, mijn man krijgt deze week de 2e en de pubers elk maar 1 gehad.
Nemen we het risico, of op zoek naar iets anders, maar waar?
Mijn pubers moeten zich wel beetje vrij kunne bewegen.
En wat als Nl straks op rood gaat en we nergens meer welkom zijn?
Tis best stress een week voordat we weg zouden gaan.
Geplaatst door: Jiska1978
, Datum:
13.07.2021 09:50
Kunnen we dan wel naar een Carrefour, leclerc ed? En wat betreft terrassen?
Geplaatst door: Joosje
, Datum:
13.07.2021 10:01
Het is wat kort door de bocht om te zeggen dat wanneer mensen niet volledig gevaccineerd zijn voor de vakantie, dit een eigen keuze is. Mijn man wilde heel graag voor de vakantie zijn beide vaccinaties, maar doordat hij moest wachten tot zijn geboortejaar aan de beurt was lukte dit niet voor de vakantie. Hij is enorm voorzichtig geweest waardoor hij geen corona heeft gehad en dus 2 vaccins nodig heeft. Hij heeft door zijn voorzichtigheid nu wel extra maatregelen.
Elke 2 dagen testen is toch best lastig en dat in het buitenland.
Wij hopen zondag naar Frankrijk af te reizen en toch van alle mogelijkheden op de camping te mogen genieten. Wij hebben vorig jaar Frankrijk erg gemist en hopen dit jaar toch de mooie natuur in de Ardeche te om armen:-)
Geplaatst door: Nebula
, Datum:
13.07.2021 10:03
@jiska: ik denk dat het vooral gaat om overdekte winkelcentra etc.
Geplaatst door: ® Johan (webmaster)
, Datum:
13.07.2021 10:21
Op de site Frankrijk.nl staat:
"President Macron kondigde vanavond aan dat de coronapas deze zomer breder ingezet gaat worden om het aantal vaccinaties in eigen land te stimuleren. Vanaf 21 juli kunnen evenementen in Frankrijk alleen bijgewoond worden op vertoon van een Pass sanitaire (coronapas met vaccinatiebewijs, bewijs van negatieve PCR-test of immuniteit). Vanaf augustus gaat dit ook gelden voor het openbaar vervoer en in de horeca. Hoe dit in de praktijk moet gaat werken (ook voor toeristen?) is nu niet nog duidelijk. Ook zei Macron dat Frankrijk ‘de grenscontroles gaat aanscherpen voor risicolanden’, zonder daarover verder in details te treden. We wachten op nadere informatie."
Ik kan mij hier volledig bij aansluiten. Nu doen de wildste verhalen de ronde, de één maak het nog erger dan de ander. Bedenk wel dat veel Fransen nog niet gevaccineerd zijn en zich ook niet om de 2 dagen laten testen om eten in de supermarkt of op de markt te kunnen kopen. In de praktijk zal het voor de vakantieganger allemaal best wel meevallen!
, Datum:
13.07.2021 10:24
@Joosje,
Ik zei ook "in de meeste gevallen". Natuurlijk zijn er uitzonderingen en misschien is mijn verhaal wel iets (te?) kort door de bocht als je dit leest en je net binnen die groep uitzonderingen valt. Als je dat zo hebt opgevat, dan hierbij mijn excuses ;-)
Ik denk nog steeds dat de Franse regering er niets aan heeft om het toerisme de nek om te draaien en dat het allemaal (relatief gezien) nog wel mee zal vallen. Er zijn vandaag al 900.000 testafspraken gemaakt en dat is precies wat Macron wilde bereiken met zijn persco.
Maar spannend is het inderdaad allemaal wel
, Datum:
13.07.2021 10:26
correctie: 900.000 vaccinatieafspraken ipv testafspraken; stop de tijd
Geplaatst door: Johan
, Datum:
13.07.2021 11:10
Ik heb net even met Yelloh Village gebeld. De details van alle regels worden de komende dagen pas duidelijk. Het is nu dus onbekend of er aanvullende regels komen voor campings etc. Het heeft dus ook geen zin om wilde verhalen de ronde te laten doen want het is simpelweg nog niet bekend.
Geplaatst door: conny
, Datum:
13.07.2021 11:15
Dank voor je update Johan. Hou ons op de hoogte !
Geplaatst door: Marike
, Datum:
13.07.2021 11:23
In de praktijk valt het inderdaad altijd mee! Dit bericht is voornamelijk ook voor de Fransen zelf bedoeld. Vaccinatiebereidheid is daar nog te laag vandaar deze maatregelen. Let maar op dat je er als vakantieganger nauwelijks iets van merkt.
Niet te druk maken en lekker genieten!
Geplaatst door: ® martwout
, Datum:
13.07.2021 11:48
@Lia, hij heeft niet gezegd dat iedereen verplicht moet prikken. Alleen personeel die met fragiele mensen te maken hebben zoals zorg of verpleeghuizen moeten voor 15-4 prikken. De rest heeft hij alleen een moreel beroep opgedaan. Gezien de 900.000 afspraken werkt dat dus. Vermoedelijk ook te maken met de toegang in augustus.
Ze hadden op France 2 gisteravond een item met reacties in de horeca en eentje gaf al aan dat niet te gaan volgen. Veel mensen komen maar even voor ontbijt of koffie. Onbegonnen werk was haar reactie als ik het goed volgde. En die app-plicht bij loisirs of cultureel is alleen als er 50 man of meer tegelijk aanwezig zijn. Camping zwembad zal wel eronder zitten tenzij het een megacamping is.
Geplaatst door: Cin
, Datum:
13.07.2021 12:08
Het AD:
Frankrijk scherpt de coronaregels aan voor reizigers uit het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Portugal. De coronatest voor ongevaccineerden moet voortaan maximaal 24 uur vóór de reis zijn afgenomen. Voor andere landen geldt nog steeds een tijdspanne van maximaal 72 uur.
De Franse minister van Europese zaken, Clement Beaune, meldt dat na de uitspraken van president Emmanuel Macron. Die maakte maandagavond bekend dat de regels voor reizigers uit risicogebieden zou worden aangescherpt, maar deelde nog geen details.
Frankrijk eist van reizigers een testbewijs als ze nog niet volledig zijn ingeënt met een door het Europese Medicijnagentschap (EMA) goedgekeurd coronavaccin of recent aantoonbaar zijn hersteld van Covid-19. Ongevaccineerde reizigers van buiten de Europese Unie, waaronder het Verenigd Koninkrijk, moeten na aankomst in quarantaine.
Geplaatst door: ® Johan (webmaster)
, Datum:
13.07.2021 13:00
Volgens de toespraak van Macron zouden vanaf begin augustus alle personen ouder dan 12 jaar op bepaalde locaties een geldig vaccinatie- of test-certificaat moeten kunnen tonen. Meestal worden de maatregelen een paar dagen na de toespraak van de president verduidelijkt. Bekijk hier het deel van de toespraak waar de leeftijd wordt genoemd. Verder heeft hij het over "compatriotes", dat zijn landgenoten. Mogelijk geldt dit dus niet voor buitenlanders ??
https://www.youtube.com/watch?v=kuo_cYxiJgk&t=650s