Vakantie Frankrijk na 9 juni (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® joost-k
, Datum:
22.05.2021 21:16
Als 69 jarigen willen wij graag op 12 juni naar Frankrijk reizen met onze caravan. In het voorseizoen zoals elk jaar. Vorig jaar gingen wij 17 juni naar Frankrijk nadat de grenzen opengingen op 15 juni. Toen hebben we 5 weken door Bretagne en de Vendee gereisd op nagenoeg lege campings. Nederland was Geel en Frankrijk was geel. Heel simpel toen.
Voor dit jaar is het voor mij allemaal wat complexer. Frankrijk zegt dat ze op 9 juni weer buitenlandse gasten gaan ontvangen. Mijn vraag is of Frankrijk dan ook op geel staat? Of is van een oranje land naar een oranje land reizen ook geen probleem. Je zou zeggen van niet. Zeker niet als je kampeert in de Allier. Verder wordt er gepraat over een gezondheidsverklaring en over een corona passpoort wat pas klaar is op 21 juni of 1 juli met een QR code en je moet ook een PCR test kunnen overleggen. Dat laatste is raar omdat we tweemaal zijn gevaccineerd. De vaccinaties staan vermeld op een bewijs wat je krijgt uitgereikt en op de RIVM site. Ik heb ook begrepen dat door België reizen geen probleem is mits je er in 48 uur door reist.
Is er iemand die het mij kan uitleggen? Kunnen we 9 juni zonder problemen op vakantie naar Frankrijk of moeten we op 21 juni of 1 juli wachten?
Trouwens Nederland is geen optie voor ons.
Geplaatst door: martijnseverin
, Datum:
22.05.2021 21:24
Helaas oranje is oranje en in Europa staat Nederland nog op rood. Je kan wel gaan alleen zorg ivm corona is niet verzekerd. Dat is alles...
Geplaatst door: martijnseverin
, Datum:
22.05.2021 21:25
En helaas een vaccinatie is nog niet gedocumenteerd in Europa. Maar misschien accepteren ze 't wel...
Geplaatst door: Claudia23
, Datum:
22.05.2021 21:59
Martijn, zolang je de verzekering nodig hebt voor zaken die niet corona gerelateerd zijn dan is er niks aan de hand bij de meeste verzekeraars.
Geplaatst door: Wima
, Datum:
22.05.2021 22:23
Klopt, Claudia. Maar dat weet je vantevoren niet, dus is dat een risico wat je mee dient te nemen als je toch gaat.
Geplaatst door: Ina2
, Datum:
22.05.2021 22:29
Wanneer je volledig gevaccineerd bent is het risico heel klein dus.... ik zou het wel weten
Geplaatst door: ® Jan
, Datum:
22.05.2021 22:37
Ik weet na de moedige uitspraken van de Amsterdamse IC arts waarom er nog zoveel ziekenhuisopnames zijn. Wij hebben ons vanaf begin aan alle regels gehouden. Wij hebben niet op het Museumplein, het Malieveld in Baarn of Barneveld geprotesteerd. We hebben niet gefeest bij een voetbalclub. Zijn ook niet in Urk, Staphorst of Barneveld naar de kerk geweest. Altijd overal netjes de mondkapjes gedragen. We hebben ivm ons werk heel veel uren gemaakt.
We voelen ons nu de dupe worden van alle mensen die zich nergens aan hebben gehouden waardoor onnodige vertraging in de versoepeling is ontstaan. In ons dorp houdt iedereen zich keurig aan de regels en mensen die zich niet laten vaccineren moet je met een lampje zoeken.
Wij vinden dat we met een geldige PCR test, een vaccinatiebewijs en gezondheidsverklaring naar Frankrijk kunnen. We gaan met caravan, mijden altijd al de drukte en mocht er bij thuiskomst een test verplichting zijn dan doen we dat.
Wij willen op 1 juni de grens al over.
Kunnen we dan niet wachten; Nee want eind juni moeten we weer werken.
Als er dan nog een quarantaine plicht is keren we desnoods eerder terug.
Het lijkt egoïstisch maar ik bekijk of het moreel en ethisch goed voelt.
Geplaatst door: ® Johan
, Datum:
23.05.2021 08:17
Geplaatst door: Den
, Datum:
23.05.2021 08:57
@Jan: je bedoelt: ik vind dat ik het recht heb om naar Frankrijk te gaan? Prima. Het probleem schuilt in dat als het ontvangende land dat niet zo ziet je niet echt welkom bent. Mocht jouw ziektekostenverzekering zorg in Frankrijk niet dekken vanwege een negatief reisadvies of zelfs erger, je gaat toch en je hebt zorg nodig en je verzekering sluit je uit je een echt probleem hebt. Mijn overbuurman is gedotterd en teruggebracht uit Oostenrijk... gelukkig nog voor de Corona ellende. ik denk dat hij diie kosten niet ff op zijn rekening had staan. Succes.
Geplaatst door: Philip
, Datum:
23.05.2021 09:11
Een correctie op bovenstaande: als een land Oranje is betaalt de verzekering alleen de kosten die gerelateerd zijn aan Corona niet. Andere kosten ( bv dotteren, een gebroken been, en noem maar op) worden zonder probleem betaalt. Alleen als een land Rood is wordt er niets betaalt. Voor Nederland is Europa op dit moment Oranje, dus als Frankrijk van mening is dat je mag komen, kan je rustig gaan.
Geplaatst door: J
, Datum:
23.05.2021 11:04
Bij pech onderweg word je ook niet geholpen zoals gebruikelijk.
Voorwaarden verzekering zijn aangepast.
Geplaatst door: Philip
, Datum:
23.05.2021 12:12
@J,
Bij jouw zijn de voorwaarden dan aangepast, bij mij niet. Ik krijg nog steeds de hulp zoals ik hierboven schreef.
Geplaatst door: J
, Datum:
23.05.2021 12:24
Dat zou kunnen.
Wij krijgen geen hulp , vervangend vervoer enz bij code oranje.
Zelf regelen en maar zien hoe je weer thuiskomt.
Geplaatst door: ® Jan
, Datum:
23.05.2021 14:08
Mijn verzekeringen vergoedt alle kosten bij oranje advies mits niet corona gerelateerd.
Dan zegt de ANWB dit;
Voor vertrekdatum ben je naar een gebied gereisd met een oranje reisadvies:
Je kunt bij pech altijd op hulp rekenen. Afhankelijk van de mogelijkheden in het land is dit een monteur of sleper.
Indien de pech niet ter plekke verholpen kan worden, dan ben je aangewezen op de beschikbaarheid van garages in het gebied.
Je krijgt vervangend vervoer indien dat in je pakket zit.
Kosten om vervangend vervoer op te halen en/of om op de verblijfslocatie, zijn in overleg met de Alarmcentrale volgens de normale voorwaarden gedekt. ?
Voor gebieden met een oranje of rood reisadvies geldt ook:
Auto’s kunnen op eigen kosten worden achter gelaten en kunnen gerepatrieerd worden op het moment dat er een geel of groen reisadvies voor het gebied wordt afgegeven. De extra kosten die hieruit voortvloeien (bijvoorbeeld langer huren van een auto of extra stallingskosten), zijn daarmee voor je eigen rekening.
De ANWB stuurt geen eigen vervangende chauffeurs naar gebieden. Indien je zelf iemand aandraagt die bereid is het voertuig op te halen, dan kan dit voorgelegd worden aan de Alarmcentrale
Geplaatst door: ® slimpie
, Datum:
23.05.2021 14:39
Hier gaan we wéér... De stand van zaken is nu zoals deze is, morgen is er verandering met alle kansen die komen en achteraf kijken we een koe in de kont. Het is nu 23 mei en bijna elk Europees land staat op oranje. Vanuit het buitenland staat Nederland vooralsnog veelal op rood. Ieder land hanteert momenteel eigen regels en coderingen en dat kan morgen zo weer anders zijn. Een vergelijk met vorig jaar is ook niet realistisch, we weten nu weer wat meer. Maar... nog lang niet alles. Het is nog ruim een week naar 1 juni, ruim 6 weken naar 1 juli en ruim 11 weken naar 1 augustus. Wacht gewoon af op wat er komen gaat, stop met aannames en schrijf elkaar niet gek. #doeslief
@ joost-k en Jan: Heel veel plezier gewenst en vooral geniet er van!!!
Dat wens ik ook allen toe die wel of niet gaan, wel of niet in NL gaan en wel of niet thuis blijven. Nee, in mijn optiek ben je niet egoïstisch als je wel of niet gaat, wel of niet op een terras gaat zitten en wel of niet braaf ALLE regels ALTIJD netjes opvolgt / hebt opgevolgd. Iedereen bekijkt het uitsluitend vanuit een eigen belang dat hij/zij/x er bij heeft. Dan zijn we dus allemaal egoïsten?!
Geplaatst door: ® joost-k
, Datum:
23.05.2021 14:49
@Slimpie. ??????? Wat een antwoord. Hier heb ik helemaal niks aan. Het antwoord van Johan maakte het mij allemaal duidelijk. bedankt
Geplaatst door: ® slimpie
, Datum:
23.05.2021 15:52
Deels in antwoord op je eerste vraag "Mijn vraag is of Frankrijk dan ook op geel staat?", maar vooral ook gericht aan alle wijsgeleerden die in dit topic (weer) hun belerende lesjes opsommen.
Sorry als het niet past, maar de laatste en de komende tijd wijzigt het nieuws, de berichtgeving en de status zo snel en is er nog zoveel onduidelijk, dat elk antwoord van vandaag morgen al niet meer van toepassing kan zijn. Je vraagt naar (na) 9 juni en dat is (pas) over ruim 2 weken...
Geplaatst door: ® irenem
, Datum:
24.05.2021 15:08
Alle officiële regels zijn te vinden in de reisapp van het ministerie van Buitenlandse zaken : https://www.nederlandwereldwijd.nl/documenten/vragen-en-antwoorden/reis-app-buitenlandse-zaken
Elke verandering wordt direct doorgegeven. Dus super handig om deze app op je telefoon te installeren.
En frankrijk is nu code Rood - > dus alleen noodzakelijke reizen. Vind jij dat jou vakantie noodzakelijk is dan moet je gewoon gaan.
Check wel heel goed je reisverzekering, met name of medische kosten gedekt zijn tijdens een code Rood!
Geplaatst door: ® irenem
, Datum:
24.05.2021 17:17
Op mijn vorige bericht: Frankrijk is code Oranje en niet Rood. sorry.
Geplaatst door: Car2
, Datum:
24.05.2021 17:36
Ik voorspel: vanaf 4 juni is Frankrijk geel en kan iedere NL-er daar weer naar toe.
Alleen mondkapje en afstand houden, rest is allemaal niet meer van toepassing als je via de weg reist.