Draadje over Frankrijk-ervaringen vanaf 15 juni (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Marian
, Datum:
29.06.2020 20:12
aangekomen in zuid- bourgogne. Lege camping. 1 frans stel. Normaliter is de grijze golf hier. Camping voelt corona proof. Grote supermarkt ook. Maar buurt supermarkt zijn we bijna de enige met mondkapje. Oude franse mannetjes begroeten elkaar gewoon met handdruk. Tanken in Luxemburg was vooral veel Bulgaren, roemenen en Polen zaterdag. Droegen geen kapje trokken hun t shirt voor de mond bij de kassa. Toerisme minimaal hier.
Geplaatst door: ® Johan
, Datum:
29.06.2020 22:51
Geplaatst door: Lia
, Datum:
30.06.2020 08:50
Wat fijn dat het toch een beetje " normaal" is in Frankrijk!
Ik had het anders verwacht.
Gelukkig heeft iedereen die er nu is een leuke vakantie.
Al is het overal rustiger.
Geniet er nog van,voor je het weet ben je weer thuis.
Geplaatst door: svdl
, Datum:
30.06.2020 12:38
Ben wel heel benieuwd hoe het vanaf volgende week is als de eerste regio in Nederland vakantie krijgen en ik verwacht dat de toestroom groter gaat worden. Erg nieuwsgierig hoe het met vooral kinderen gaat. Hier in nederland mogen ze vanaf morgen weer t/m 18 weer echt samen sporten en chillen maar hoe dat gaat in Frankrijk..... Erg nieuwsgierig na
Zijn er al mensen geweest naar kastelen/museum dorpjes/enz. Hoe werkt het daar? Met inschrijvingen tijdslots?
Geplaatst door: Josee R.
, Datum:
30.06.2020 15:30
Vanochtend in een leeg Anduze geweest. Het Corona beleid is per supermarkt anders! Neem blue wonder doekjes mee om zelf je handen en karretje te desinfecteren.
Geplaatst door: ® Carolien@1
, Datum:
30.06.2020 16:13
Zou het helpen @JoseeR? In Nederland mag je weer gewoon boven op elkaar zitten in het OV. Wordt ook niet gereinigd bij elke nieuwe passagier...
Geplaatst door: Wima
, Datum:
30.06.2020 18:17
@carolien@1 maar er zijn hier toch heel veel mensen die daar niet voor kiezen!!
, Datum:
30.06.2020 20:03
@Wima, bedoel je dat die niet met het OV gaan?
, Datum:
30.06.2020 22:08
precies, je hoeft niet, toch?
Er mag misschien steeds meer, maar veel mensen zijn toch nog terughoudend.
Geplaatst door: ® martwout
, Datum:
01.07.2020 09:54
, Datum:
01.07.2020 20:13
@Wima, sommigen moeten wél met het OV. Het ging me er meer om dat het eigenlijk een " wassen neus" is. We ontsmetten onze boodschappen karretjes, houden anderhalve meter afstand maar mogen wél boven op elkaar zitten in het OV. Uiteraard heb je soms wel de keus om iets wel of niet te doen.
, Datum:
01.07.2020 20:27
@carolien@1, o sorry, ik lees alles hier vanuit het vakantie-perspectief 😊
, Datum:
01.07.2020 21:48
Dat krijg je als je in de vakantie modus staat! 😁
Geplaatst door: ® Johan
, Datum:
02.07.2020 21:54
Vandaag on 18:00 uur boodschappen bij de Lidl in Beziers gedaan. Daar waren best veel mensen, maar dat hoefde geen probleem te zijn omdat deze supermarkt erg ruim is. Voor de bezoekers zijn er geen beperkingen, je mag met meerderen naar binnen en de winkelwagentjes zijn niet ontsmet. De caissières zitten achter een scherm en er wordt gevraagd.contactloos te betalen. Ook wordt er verzocht om 1 meter afstand te houden, maar daar deed niemand aan. Dat voelde toch wel ongemakkelijk en we zullen in het vervolg pas na 19:00 uur naar de supermarkt gaan.
Geplaatst door: Vakantie13
, Datum:
02.07.2020 22:15
Wij fietsen sinds 23 juni langs de Côte d’Azur zijn op onze derde camping en merken weinig van Corona om ons heen. Behalve dat de campings minder goed bezet zijn. Er zijn vooral veel Duitsers, Zwitsers en Italianen. De markt van Saint Tropez was gewoon druk. De stranden zijn redelijk bezet. Er hangt een heerlijke gemoedelijke sfeer. In de supermarkten mensen met en een meerderheid zonder mondkapjes. Op de campings helemaal niet. Het is wel prachtig weer! ;)
Geplaatst door: Casilima
, Datum:
02.07.2020 22:31
Via mijn broer update over camping in ardeche. Half vol, gewoon bedjes bij zwembad die schoon gemaakt werden na vertrek. Nergens nog mondkapje op hoeven doen. Sfeer prima dus genieten. Daar ga ik ook voor over 3 weken.
Geplaatst door: Fred
, Datum:
02.07.2020 23:01
wij gaan naar Frankrijk en naar spanje, en nemen ons nichtje mee van 15. Moeten wij nu allemaal in de auto een mondkapje om, aangezien we dan niet uit een huishouden komen?
Geplaatst door: Mascha
, Datum:
03.07.2020 02:00
Ondanks dat de campings minder dan halfvol zijn is het hier nabij Goudargues gewoon op en top genieten. De camping waar ik zit gaat super relaxed om met de Corona maatregelen. Ze hebben handgel hangen bij de receptie. Genoeg handzeep in het sanitair en het sanitair wordt elke dag goed schoongemaakt met speciale schoonmaakmiddelen. Tafeltjes op het terras staan iets verder uit elkaar dan normaal. Verder nergens geen mondkapjes, geen signs voor douche, wc of washokjes afgeplakt. Alles normaal. Eigenaar wil niet op een ziekenhuis lijken. Wel wordt er van iedereen verwacht dat je de Corona regels respecteert zoals het niezen in de elleboog, handen regelmatig wassen en 1 meter afstand houden. Je mag op het terras gewoon rondlopen. Alles is normaal hier. 10 personen aan een tafel is toegestaan. Deze hoeven niet uit 1 gezin te komen. Ik merk niets van de Corona crisis hier en geniet gewoon lekker van het prachtige weer, de rivier en het lekkere eten. De dorpen zijn ook niet afgeplakt, alles lijkt gewoon. Je ziet wel veel mensen met mondkapjes maar ook veel zonder. Is alleen verplicht in OV en musea binnen. Gisteren even gekeken in Vallon-Pont-d’Arc, hier hetzelfde. Terras waar ik zat was redelijk druk bezocht. Alleen personeel droeg mondkapjes maar die hing op de kin. Voor de rest binnen ook geen probleem. Je mocht gewoon naar binnen zonder mondkapje. In de winkeltjes alles normaal. Het is wel rustiger dan normaal. De Fransen zitten echt te wachten tot de Nederlanders komen. Je ziet wel veel Duitsers , Belgen en Zwitsers.
Geplaatst door: Mascha
, Datum:
03.07.2020 02:04
@Fred, niemand in Frankrijk heeft mondkapjes op in de auto. Hier zitten op de camping 4 Franse families waarvan kinderen met oma en opa en tantes reizen en gewoon bij elkaar in de auto. Ik kan je niet vertellen hoe dit in Spanje is. Maar zoals ik het hier zie hoef je je er niet druk om te maken en het wordt zeker niet gehandhaafd.
Geplaatst door: ® freekvo
, Datum:
03.07.2020 06:58
Ik hoor het van alle Fransen hier op de camping: wij NL-ers gaan veel gedisciplineerder met de regels om dan de Fransen zelf. Die zijn veel nonchalanter en daar schuilt toch wel een risico in. Nu ben ik daar in de open lucht niet zo bang voor (zie de effecten na de Dam-demonstratie: geen) maar in winkels dragen wij toch wel een mondkapje en we mijden dit jasr drukke markten. Uit eten gingen we toch al niet en de bisous (daar deden we wel aan mee) laten we ook achterwege.
Dus: wees gewoon voorzichtig en gebruik je verstand, ook of eigenlijk, juist, hier in Frankrijk.