Draadje over Frankrijk-ervaringen vanaf 15 juni (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
18.06.2020 20:19
Ik denk niet dat het in Nederland deze zomer overvol wordt. Er blijven ook heel wat buitenlandse toeristen weg. Reden voor ons om wel naar het buitenland te gaan is dat wij het fijner vinden om een andere taal te hebben, een andere omgeving etc. Daarom dit jaar met de auto naar Duitsland i.p.v. de eerder geplande vakantie met het vliegtuig. Heb er echt zin in: flinke heuvels, totaal andere bouwstijl, een omgeving die we helemaal niet kennen, andere taal en andere gewoontes. En Nederland is ook mooi, maar wij vinden het voor een zomervakantie niet afwijkend genoeg (ja, het klinkt verwend). Ook is NL heel erg duur om iets te huren. Bovendien zijn we regelmatig een weekendje in verschillende gebieden in NL geweest, dus best een groot deel al redelijk bekend (natuurlijk zullen er best nog streken zijn die we minder kennen uiteraard). In het kader van 'het is weer 'ns wat anders' hadden we sowieso gepland een keer een zomervakantie in DL door te brengen en dit nu naar voren gehaald (nog nooit eerder gedaan, wel een paar keer een weekendje geweest, een paar overnachtingen op weg naar Italie of naar de kerstmarkt haha). Als alles normaal verloopt gaan we overigens in oktober een weekje naar Frankrijk, uitgestelde meivakantie.
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
18.06.2020 20:20
Oh ja, draadje ging eigen over Frankrijk-ervaringen na 15 juni. Kennissen van ons zijn gisteren vertrokken naar Frankrijk. Zal vragen hun ervaringen hier te delen.
Geplaatst door: Daido
, Datum:
18.06.2020 20:31
@Tentje op de camping waar ik stond in Die stond alleen een fles desinfecteermiddel.
Op de twee andere campings (municipals) hingen wat regels. Dat je met een x aantal mensen het sanitair in mocht, 1 m afstand., Afwasbakken om en om afgeplakt. Niet heel schokkend allemaal, zeker in het achterhoofd houdend dat er veel minder mensen naar de campings zullen komen als normaal.
@Jokemi, ik ben helaas geen jongere meer, maar ik denk dat de pub gewoon open gaat met als regel dat niet teveel jongeren op een kluitje zitten. Terrassen zitten ook al behoorlijk vol ondanks dat er nog weinig toeristen zijn.
Langzamerhand druppelen buitenlandse toeristen steeds meer binnen.
Geplaatst door: cin
, Datum:
18.06.2020 21:25
@dadio hoe vind je het over het algemeen in frankrijk en de bevolking? lopen er veel mensen met mondkapjes op? buiten? op het terras? op de markten? of is het een beetje zoals hier in nl..je komt sporadisch iemand tegen..
, Datum:
18.06.2020 22:58
Ze zijn vrolijk en uitgelaten. Straks de hond uitgelaten en ik ben 5 fransen met een hond tegengekomen. Je ziet wel mensen met een mondkapje, maar dat zijn vooral ouderen. Fransen lopen niet naar de zijkant van de stoep als je ze passeert. Het lijkt zlfs minder strak dan in Nederland.
Geplaatst door: ® cin
, Datum:
18.06.2020 23:49
Oké dankje.. voel mij bijna schuldig dat ik je lastig val op jullie vakantie met mijn vragen haha maar ik neem aan dat je ook al in de supermarkt bent geweest ? Is mondkapjes daar verplicht ?
, Datum:
19.06.2020 07:22
Nee, alleen in kleine winkels waar je geen meter afstand kan houden.
Geplaatst door: Marike
, Datum:
19.06.2020 08:33
@cin, heel veel ‘maatregelen’ zijn algemeen.
Mondkapjes zijn alleen verplicht in musea en binnenruimtes waar je geen 1 meter afstand kunt houden. In de grote supermarkten heb je dus geen mondkapje nodig. Het kan natuurlijk wel zijn dat het supermarktje op de camping verplicht stelt dat je een mondkapje op moet omdat je daar geen 1 meter afstand kunt houden of dat ze een max aantal personen toelaten. Dit geldt ook in NL. Buitenruimtes heb je sowieso geen mondkapje nodig dus je kunt bijv gewoon buiten op het terras zonder mondkapje zitten. Er wordt geacht dat je 1 meter afstand houdt van elkaar wat in NL 1,5 meter is. Verder zijn stranden, etc allemaal open alleen wordt er wel verwacht dat je 1 meter afstand houdt.
Al met al zijn de meeste maatregelen vergelijkbaar met Nederland. Eerlijk gezegd denk ik zelfs dat je er weinig van gaat merken en op het moment dat je er bent dan ook denkt waar heb ik mij al die tijden zorgen om gemaakt en ja het zal soms iets aanpassen zijn maar is dat erg? Nee voor ons niet en fijn om te horen dat Daido die ervaringen deelt en het eigenlijk relaxter is dan in NL. Wij krijgen er in ieder geval met de dag meer zin in. Aankomende zondag vertrekken vrienden van mijn ouders naar Frankrijk en indien er bijzonderheden zijn zal ik het melden.
Fijne vakantie allemaal!
Geplaatst door: John Deeben
, Datum:
19.06.2020 08:49
Beste Kampeerders,
Wij als 4 NL eigenaren van Camping Le Gallo Romain **** gelegen in de Drôme staan versteld van wat we lezen in diverse kranten en op verschillende Forums.
Hier op onze camping zeker gezien de bezettingsgraad ga je weinig tot niets merken, natuurlijk alle plekken ontsmettingsmiddelen in de ruimtes en de looproutes, oftewel we houden ons aan de regels.
Dit is voor de duidelijkheid een camping met 75 plekken, een niet te vergelijken verhaal van campings met personeel en veel plekken.
Wij staan bekend om onze persoonlijke aanpak en maken met iedere nieuwe gast een rondje over de camping zoals we al jaren doen, nu met extra uitleg over de te volgen regels.
Nee je loopt hier niet gehele dag met mondkapjes, groot terras en restaurant buiten, sanitair opnieuw ingedeeld om afstand te kunnen bewaren maar een ruimte met grote schuifpui dus heel open, brood bestelling buiten ophalen , alles gewoon open ook zwembad.
In de super markten of bij de bakker mondkapje dragen als u dit prettig vind, niets verplicht. Wel op plekken mondkapje verplicht zoals opticien, kapper, musea enz.
In het nieuwe normaal is het hier bijna zoals normaal, geen enkele reden om niet maximaal te kunnen genieten.
Mochten er nog vragen zijn neem contact op met een van ons vieren en uw vraag wordt in het NL beantwoord.
Een hele fijne vakantie gewenst, waar u ook naar toe gaat.
John, Piet, Nicole, Wilfrie
Geplaatst door: Eef24
, Datum:
19.06.2020 09:17
Ik vraag mij af hoe er wordt omgegaan met de 1 meter afstand regel bij jongeren? Mijn kinderen (13 en 16 jaar) hebben moeite met afstand houden en zeker het ontmoeten van andere NL jongeren op de camping is wat voor hen de vakantie een vakantie maakt. Worden zij streng aangesproken als zij met teveel en te dicht op elkaar staan? En zullen er wel voldoende leeftijdgenoten zijn om het voor hen ook de moeite waard te maken?
Geplaatst door: ® Jodi
, Datum:
19.06.2020 12:04
Die vraag hebben wij ook maar dan vooral voor de kinderen onder de 12. Hier in nl hoeven ze geen afstand tot andere leeftijdsgenoten te houden en kunnen ze contactsporten zoals voetbal gewoon doen. Ik begreep dat dat in frankrijk anders ligt? En is het mogelijk dat dit in de volgende fase nog aangepast word?
Geplaatst door: Mascha
, Datum:
19.06.2020 15:58
Heel veel verschillende ervaringen, mijn zus belde mij vandaag. Zij is in Vallon des Oiseaux. Het is doodstil op hun camping. Het restaurant is nog dicht maar het terras voor een drankje is open. Camping eigenaar doet eigenlijk niets met de Corona maatregelen, ook niet in het sanitair. Misschien verklaart dat waarom mensen niet lang blijven op die camping....Hij heeft daar zo zijn eigen gedachtes over. Verder in de grote supermarkt in de omgeving is mondkap niet verplicht maar meer mensen dragen het veelal wel. In de kleine supermarkten, tankstations en winkeltjes is het mondkapje verplicht. Terrasjes weer niet verplicht maar als je naar binnen loopt om naar het toilet te gaan dan weer wel verplicht. Wellicht wordt het vanaf 1 juli wat drukker maar zo rustig als het nu is had zij het eigenlijk nog nooit meegemaakt. Misschien ligt het ook een beetje aan de omgeving. Ik kan mij voorstellen dat het bijvoorbeeld in Vallon-Pont-d’Arc weer wel al druk aan het worden is. We zullen zien, ik wil toch gaan proberen aankomend weekend om op de bonnefooi naar de Céze te gaan rijden.
, Datum:
19.06.2020 17:37
Ik zag kinderen in Die samen spelen met elkaar in het parkje en het gemeentelijk zwembad een dorp verder op speelden kinderen samen in het zwembad met toezicht van de badmeester.
@Marcha, als je naar de Ceze gaat zou ik eerst maar eens uitzoeken of dat mogelijk is. Er zijn daar enorme overstromingen geweest.
, Datum:
19.06.2020 18:23
Geplaatst door: ® tineke (webmaster)
, Datum:
19.06.2020 18:53
, Datum:
19.06.2020 19:59
@Daido thanks ik heb het gezien ja, als het niet te doen is rijden we de ander kant op.
@Tineke, inderdaad het weer ziet er goed uit daar. Dank je wel.
Ik denk dat ik zondag ga rijden, dan een overnachting ergens op een camping voor Macon en dan maandag naar de Gard. Ik zal tegen die tijd laten weten hoe het daar is etc.
Geplaatst door: Elleninfrance
, Datum:
19.06.2020 20:10
interessant topic, naar aanleiding van de corona-perikelen hebben 10 kleine vakantie-domeinen ten zuiden van de Loire elkaar constant op de hoogte gehouden en regelgeving uitgewisseld. Zij kenden elkaar zijdelings maar gaande het proces hadden zij door: eigenlijk hebben we heel veel raakvlakken: kleinschalig, ge-ent op kinderen, allemaal zwembad én table d'hotes, allemaal op het platteland, allemaal eigen sanitair, bijna allemaal gites én/of safaritenten eigenlijk allemaal kenmerken die zorgen voor een zo zorgeloos mogelijke vakantie in deze rare tijden waarin je niet te dicht op elkaar geplakt vakantie wilt houden. Op een gegeven moment hebben ze gezamenlijk een website gemaakt omdat ze vonden dat je elkaar kan versterken hiermee. Interessant dus om te bekijken: http://www.lespetitesperles.fr of 'hoe corona ook nog iets positiefs kan opleveren'....
Geplaatst door: Nanka
, Datum:
19.06.2020 21:42
@Elleninfrance, zo dat was eventjes een stukje gratis reclame. Inderdaad handig zo'n site
, Datum:
19.06.2020 23:38
Ik kwam deze camping op fb tegen. Ik post even de link omdat hier veel vragen over zijn. Zij hebben een filmpje gemaakt over de COVID-19 maatregelen welke zij genomen hebben als je gaat inchecken of de receptie wilt bezoeken. Ik verwacht wel dat dit een grote camping is maar dan kunnen mensen die geïnteresseerd zijn alvast kijken https://www.facebook.com/107736372776/posts/10158247280007777/?vh=e&d=n
Geplaatst door: mir1
, Datum:
21.06.2020 16:56
@elleninfrance, jullie "campings" zijn zo te zien allemaal prachtig. Jammer dat er, op een kleine uitzondering na, geen plek is voor mensen met een eigen verblijfsmogelijkheid (caravan, tent). Ik vind het dus meer een vakantie"park", dan een camping. veel succes