Draadje over Frankrijk-ervaringen vanaf 15 juni (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Wima
, Datum:
13.08.2020 19:18
Zoals ik al eerder had aangegeven gun ik iedereen een fijne vakantie, maakt mij niet uit waar. Dat is een persoonlijke keuze voor eenieder.
Wij zijn thuis gebleven, hebben met uitzondering van wat natuurwandelingen, enkele supermarktbezoeken en enkele dinertjes op de het terras in geselecteerde restaurants, onze vakantie dit jaar vooral beperkt tot onze eigen (ruime) tuin. Prima te doen, voldoende afstand (voor zover nodig), geen druktes en dus geen paniek/angst. Maar ik zag ook foto's van drukke plekken. Zowel in Nederland als in Frankrijk.
Ik wil maar zeggen, het is zo persoonlijk. Dus lange neuzen trek ik niet... maar ik begrijp het gevoel😀
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
13.08.2020 23:44
Heb uit mijn vakantie in Frankrijk overgehouden dat ik ook in winkels in NL mondkapje draag. Te vaak is het niet mogelijk afstand te houden en ik heb toch boodschappen nodig.
Geplaatst door: Lenn
, Datum:
14.08.2020 09:31
Wij hopen over 2 weken naar Frankrijk tegaan,om mij heen krijg ik reacties van...gaan jullie écht naar Frankrijk? Daar word ik beetje onzeker van en van de berichten in sommige media. Wij zouden in juni 3 weken gaan en hebben dit naar september verzet. Wij boeken niets,hebben niet veel nodig samen,zwembad om af tekoelen en rustige omgeving......liefs wel met warme temperaturen en waar we kunnen wandelen.
Voorlopig staan de Corrèze en de Lot op het "programma". Ik blijf het hier volgen en hoop dat de berichten goed blijven.
Geplaatst door: Jipje
, Datum:
14.08.2020 17:08
Ook ik heb lang getwijfeld, maar blij dat ik toch gegaan ben. Zit in het zuiden van de Drome en wat is het hier rustig. Camping is maar voor de helft vol, leuke dorpjes kan je gewoon bezoeken, soms kom je niemand tegen,dus echt zo rustig. Zoek geen drukke markten op of ga niet drukke gebouwen opzoeken, er blijft genoeg moois over om te gaan bekijken.
, Datum:
14.08.2020 18:59
Zoals het er nu uitziet kun je gewoon gaan, volgens mij... voor jezelf een beetje oppassen moet je overal, ook in nl. Dat zal daar weinig anders zijn. Fijne vakantie alvast!
, Datum:
14.08.2020 21:16
Wat ik er nog bij wil vermelden...wij gaan sinds 5 jaar elke zomer op vakantie naar Frankrijk. Dit jaar bleven we weloverwogen thuis, maar ik heb het echt meer gemist dan ik vantevoren had verwacht... ik verheug me nu al op de zomervakantie 2021 🤞
Geplaatst door: MaraM
, Datum:
14.08.2020 22:42
Dat kan ik me heel goed voorstellen Wima. Wij zijn er al (moest wel even tellen met alle vingers) 21 keer op vakantie geweest. Eigenlijk alle zomers, m.u.v. 3 x Italië en 1 x Spanje. We zijn net een week terug en moeten nu dus ook weer een heel jaar wachten. Hopelijk mogen jullie er volgende zomer ook weer gaan genieten. Laat de voorpret maar beginnen 😉 Ik ben i.i.g. alweer druk aan het zoeken naar DE camping 👌🏽
Geplaatst door: ® Annet
, Datum:
14.08.2020 23:02
MaraM, wat was voor jullie DE camping van dit jaar?
, Datum:
15.08.2020 20:03
@Annet: het is geen grote camping en de kans bestaat dat we er volgend jaar weer naartoe willen ... Als je het dus niet erg vindt, dan houden we dat liever voor ons zelf 😉 Als je het wel erg vindt, ook trouwens 😆
Geplaatst door: Jaapj2
, Datum:
15.08.2020 22:10
Beste Mara, waarom niet de naam van een camping delen terwijl je in het verleden hier, volgens mij, heel vaak om ervaringen gevraagd hebt.
, Datum:
15.08.2020 23:09
Beste Jaap, volgens mij ben je een beetje in de war.
, Datum:
15.08.2020 23:35
Onze ervaring deze zomervakantie in 🇫🇷 was als volgt. We zaten op een vrij kleine camping in een minder toerisch gedeelte vd Ardèche. Onderweg weinig van maatregelen gemerkt omdat we tanken met een tankpas. Dit jaar de heenreis niet op een overnachtingscamping geweest. Op de camping zelf stond bij de sanitairgebouwen een zeeppompje met ik neem aan desinfecterende gel (wat bijna niemand gebruikte) en m.i.v. maandag 20 juli hingen er affiches met ‘mondkapplicht’, zowel bij de receptie, het restaurant als het sanitair. Er was echter bijna niemand die dat daadwerkelijk deed. Alleen nieuwe gasten, die zich de eerste keer netjes aan de regels hileden. Overigens droeg het receptie- en horecapersoneel zelf ook geen mondkapje.
Meerdere keren bij het restaurant van de camping op het terras gegeten.
Bij de supermarkt droegen we uiteraard wel een mondkapje en dat deed iedereen.
Verder niet veel ondernomen. Paar keer rondgetourd en op een terras gezeten. Daar droeg het personeel overigens wel mondkapjes.
Op de terugweg overnacht in Zuid-Limburg, dus geen ervaringen dit jaar met campings onderweg.
In principe eigenlijk een vakantie als anders. Wij doen nooit heel veel. Gewoon lekker relaxen, van het mooie weer genieten, dobberen en zwemmen op en in de rivier en heeeeel veeeeel gelezen. De batterij is weer helemaal vol en we hebben ons geen moment onveilig gevoeld.
Geplaatst door: ® tineke (webmaster)
, Datum:
16.08.2020 18:53
Geplaatst door: Essie
, Datum:
17.08.2020 11:51
Wij zijn 2 weken in Frankrijk geweest in de savoie, heerlijke rustige camping direct aan een meer met privé strand, dus geen toestanden met tijdslot bij zwembad.
Sanitair werd zeer goed schoonhouden en mondkapje verplicht.
Ook in de supermarkt mondkapje en dat vond ik geen enkel probleem, wel veilig gevoel juist.
Ik weet niet meer wie het zei, maar ik doe in Nederland ook een mondkapje voor als ik boodschappen ga doen, geen enkel probleem en ik was het toch al gewend.
Wij hebben dit jaar minder dingen ondernomen ivm corona , geen kasteel of toeristische trek pleisters bezocht, we zochten het niet op zeg maar. Ondanks dat een heerlijke ontspannen vakantie gehad, lekker zwemmen wanneer je wil, lezen bij de tent en gewoon relaxen. Waarschijnlijk gaan we volgend jaar naar dezelfde camping om dan meer dingen in de omgeving te bezoeken.
Geplaatst door: Juultje
, Datum:
17.08.2020 17:04
Wij zijn uiteindelijk ook naar Frankrijk gegaan. De vouwwagen hadden we wel thuis gelaten en we konden op de camping een Cabanon tent huren.
Het betrof een kleinschalige camping van 50 plekken in de Tarn. De eerste week zo'n 30 plekken bezet, de tweede week zo'n 18 plekken bezet.
Door de ruime opzet was het goed te doen om afstand te houden. In het dorpje vlakbij werd in de loop van de week een mondmasker verplicht in het oude binnencentrum. Tevens in het oude centrum van de stad in de buurt werd dit toen verplicht .
We zijn naar een bistro geweest, wat goed te doen was. Fransen zelf begroetten elkaar wel met omhelzing of kussen.
Op de camping hebben we het echt heerlijk gehad. We zijn blij dat we konden gaan en zijn gegaan.
Geplaatst door: Claudia23
, Datum:
17.08.2020 17:29
Essie mag ik vragen naar welke camping jullie zijn geweest?
Geplaatst door: Essie
, Datum:
17.08.2020 20:59
@Claudia23 ja we zijn naar camping le curtulet geweest.
Geplaatst door: Marike
, Datum:
17.08.2020 21:39
Gisteren teruggereden vanuit camping Blue Bayou (Vendres Plage) en onderweg nog overnacht tussen Beaune en Nancy en vandaag teruggekomen. Ook de terugweg weer heel rustig op de weg. Normaal is het heen en terug op zondagen ook rustig, maar nu was het echt nog een stuk rustiger.
De eerste week (27/07- 03-08) gestaan op camping La Grand terre in Ruoms. In de Ardèche zijn wij vaker geweest en het was wel rustiger (en minder Nederlanders) dan normaal. Op de camping heb ik er verder niet heel veel van gemerkt, want die stond zo goed als vol. Fijne sfeer op de camping, mix van nationaliteiten (50% Nederlanders) en aan de rivier genoeg ruimte om te liggen. Sanitair werd ook goed schoongehouden.
De andere 2 weken hebben wij gestaan op blue bayou. De gehele vakantie dat wij er hebben gestaan (vanaf begin aug) goed gevuld (90% bezet) en ook hier aardig veel Nederlanders. Het strand is daar heel breed en rustig. Ideaal voor een (rustige) strandvakantie. Je zou via een app gebruik kunnen maken van het zwembad (reserveren per uur) en sommige hielden zich daar netjes aan, echter waren er vele die gewoon naar binnen gingen. Wij zijn zelf nooit zo van het zwembad, echter de kinderen vinden het vaak wel leuk dus dan gaan wij een uurtje of 2 uurtjes naar het zwembad. Wij hebben de eerste paar keer netjes gereserveerd, maar later zijn wij soms ook gewoon naar binnen gegaan zonder te reserveren. Het zwembad werd iedere dag heel goed schoongemaakt, echt top! Ik moet zeggen ik vind het allemaal bij Sandaya heel goed geregeld en zou zo weer bij hen boeken.
Verder moet je rekening houden dat je op de camping alleen in openbare binnenruimtes (receptie en supermarktje) een mondkapje op moest en tijdens de avondshow als je op het podium ging. Het personeel en de meeste kampeerder hielden zich er netjes aan. In de Sanitair gebouwen was het niet verplicht. En laat je niet tegenhouden door die mondkapjes. Je leeft in het zuiden voornamelijk buiten dus je hoeft het mondkapje eigenlijk nergens op en de eerste keer is even wennen, maar daarna doe je het mondkapje vanzelf op.
Al met al hebben wij een topvakantie gehad! Wij zijn op vakantie Corona ‘vergeten’, omdat wij onze smartphones nauwelijks pakken en het nieuws niet tot nauwelijks volgen en daardoor weinig mee krijgen. Dat geeft heel veel rust. Op de campings weinig gemerkt van Corona, omdat beide campings voor 90% bezet waren. Het enige is dat wij de omgeving (vooral Ardèche) rustiger vonden dan normaal en dat het onderweg zowel heen als terug echt rustiger was dan normaal.
Twijfel je nog dan zou ik zeggen lekker gaan en genieten!
Geplaatst door: Kimgeilings
, Datum:
18.08.2020 09:08
Ik sluit mij aan bij Marike, het was rustiger om te reizen en qua Nl toeristen in de Ardèche maar wat hebben wij genoten. Echt bewust geen marktjes gezocht maar veel op de camping geweest en ontspannen. Wel riviertjes bezocht, supermarkt met mondkapjes prima te doen qua netheid en afstand. En een grot met mondkapjes bezocht incl afstand behouden.
We hebben zelf op camping Les Charmilles in Darbres 2 weken gestaan, Heel alert met maatregelen: niet meer ophalen maar brood werd voor je caravan bezorgd, liep hele dag een meisje alles te ‘ontsmetten’, zoals deurknoppen, afwaskranen, zwembadhek en elke dag om 15u werden de zwembaden gereinigd en de bedjes, gebeurde kort en niet hinderlijk. Wij hebben echt heerlijk genoten van de sfeer en rust daar boven op de berg, in NL was het veel voller en drukker hoorde ik van m’n ouders die wonen in Zeeland. Onze kindjes genoten van de maatjes en de leuke animatie en dat allemaal in relaxte sfeer. Periode was 29/7 - 16/8, de eerste week was de camping geheel vol (!) maar tweede week liep snel leeg. Andere jaren hoogseizoen bomvol.
Heen tussenstop gedaan in Bourgogne (Rives aux soleil, zijn ze op goede weg met aanpakken/onderhoud) en terug 2 nachten op Lac the Liez gestaan in Champagne, daar vond ik dat ze minder Coronaproof bezig waren zowel de mensen in de omgeving als de camping (schoonheid sanitair etc) Geen pompjes voor handen wassen etc.
We staan nu nog een weekje in NL Nog maar mis de rust en ruimte uit Frankrijk nu al!
Geplaatst door: ® Wouter
, Datum:
21.08.2020 19:39
Gisteren teruggekomen van 18 dagen Les Rivages, Millau. Wat een heerlijke vakantie. Even geen coronagedoe en liveblogs op nieuwssites. Receptie en winkels mondkapje, maar snel aan gewend. Verder niks van gemerkt. Mooie activiteiten gedaan zoals grotten, kanoën, via ferrata, parapenten, velorail, oude stadjes, marktjes en wandelingen.
Eerste week camping bijna vol, maar laatste week nog maar 1/3 denk ik. We zijn maar wat blij gewoon gegaan te zijn. Geen moment een onveilig gevoel gehad, maar ja, dat gevoel heb ik hier in Nederland ook niet.