Draadje over Frankrijk-ervaringen vanaf 15 juni (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Marike
, Datum:
03.08.2020 17:56
Zondag 26 juli vertrokken vanuit NL. Zondag is altijd lekker doorrijden, maar het was nu rustiger op de weg dan normaal. Wel redelijk wat Nederlanders op de weg. Onderweg bijna niemand met mondkapje gezien. Wij stoppen wel meestal bij parkeerplaatsen zonder tankstation.
In de Ardèche een weekje op camping La Grand Terre geweest. Prachtige camping direct gelegen aan de rivier met een mooi ruim strandje. Sanitair werd goed schoongehouden. De camping was goed gevuld en daardoor aan het zwembad soms best druk. Op de camping aardig wat Nederlanders.
Nu staan we op camping Blue Bayou in Vendres Plage/ Valras Plage. De camping staat nagenoeg vol, nog enkele plekjes vrij en ook hier aardig wat Nederlanders op de camping. Het strand is hier heel breed en erg rustig. Je hebt alle ruimte! Als je een ruim en rustig strand wil moet je hier zijn.
Voor beiden campings geldt mondkapjesplicht in het supermarktje en bij de receptie. Tijdens avondshow willen ze ook dat je een mondkapje op hebt als je op het podium bent (kinderen niet verplicht). Verder in de supermarkten verplicht. Ik moet eerlijk zeggen dat je er niets van merkt, maar heb wel mijn bedenkingen erbij of het echt helpt....maar wij respecteren de regels en het kost ons geen moeite om ons hier aan te houden. Op beide campings merk ik niet dat er minder Nederlanders zijn dan normaal. Zowel op de camping als onderweg veel Belgen gezien, meer dan normaal naar mijn idee.
Voor ons is het echt genieten en ik merk weinig verschil met voorgaande jaren. Sterker nog het hele coronanieuws vergeet je hier even en de maatregelen die er zijn vinden wij totaal niet erg en ben je zo aan gewend. Wij genieten!
Geplaatst door: PaulinevdB
, Datum:
03.08.2020 18:37
Dag Frankrijkliefhebbers,
Ik heb een vraag over Corsica. Zijn daar al mensen recentelijk geweest? Hoe is het daar met de coronamaatregelen en de situatie? Campingervaringen? En hoe is de ferry? Ik las al van iemand dat het er heerlijk rustig op was, enkele dekken afgesloten, maar dat bericht was al van enkele weken geleden. Heeft iemand een update voor me? Veel dank. Hartelijke groet, Pauline
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
04.08.2020 00:21
Vraag eens op corsica-prikbord.nl. Weliswaar een bijna dode site, maar de beheerder is een wandelende encyclopedie als het om Corsica (en Sardinië) gaat. Als hij zegt dat het verantwoord en mogelijk is om te gaan, ga dan. Corsica is een fantastisch mooi, geweldig eiland met een geheel eigen cultuur met ruwe en verfijnde kantjes. Beslist de moeite waard!
Geplaatst door: Ikke76
, Datum:
04.08.2020 15:22
Wij zijn weer thuis na 3 heerlijke weken op camping Les Rivages in Millau. Onze mening volgt nog.
Gedurende onze vakantie werd de mondkapjesplicht aangescherpt; verplicht in overdekte publieke gebouwen. Denk hierbij aan supermarkt e.d. Of als je een uitstapje deed wat overdekt was of waar veel mensen bij elkaar waren; dan mondkapje op. Wij hebben dit niet als vervelend ervaren.
Camping was vooral onze eerste week en ook nog gedeelte van de 2e week zeer zeker niet vol. 2 gedeeltes van de camping zelfs bijna helemaal geen gevulde kampeerplaatsen. Wij hadden een erg ruime plaats (130m2).
Bij receptie en winkeltje (broodjes halen) mondkapje op, maar verder niet op de camping. Zwembad had volgens mij minder bedjes als normaal, maar nooit het gevoel gehad dat het TE vol was. Personeel bij restaurant/terras liep met mondkapje op. Wij hoefden dat als kampeerders niet. Sanitair werd erg goed schoongehouden.
We zijn zeer positief over de camping. Omgeving/bezoeken van dorpjes/marktjes hebben we wat minder bezocht als andere jaren; bewuste keuze. Wel wat activiteiten gedaan; kano-en; velorail, rondwandeling door Millau ed. Mijn man aantal keer rivier op geweest om te suppen (eigen sup).
Op terugreis mondkapjes op bij benzinestations binnen.
Wij hebben heerlijk genoten tijdens ons verblijf in Frankrijk.
Geplaatst door: Ikke76
, Datum:
04.08.2020 15:24
Ik vergeet nog wat te vermelden... bij binnenkomst zwembad, binnenkomst sanitair e.d. allemaal pompjes voor handhygiëne. Keurig geregeld.
Geplaatst door: Claudia23
, Datum:
05.08.2020 08:00
Na meer dan een goede week in de ardeche te zitten vind ik de Fransen keurig met corona om gaan.
We hebben meerdere brocante bezocht waarbij de drukte soms veel was, soms ook niet maar alle Fransen droegen een mondkapje terwijl dat hier (nog) niet verplicht is. Verder in alle supermarkten en winkels zie je iedereen met mondkapje op.
De vakantie drukte lijkt hier wat af te nemen, wat meer lege plekken op de camping, de baquette is weer sneller op dan de flute en bij de zwembaden gewoon weer vrije bedjes.
Bij l Ardechois waar we een paar keer langs zijn gereden lijkt het wel uitgestorven in vergelijking met andere jaren! Weinig auto's op de parkeerplaats en vanaf de weg te zien, echt een rustige bedoeling...Rcn Camping Bastide daarin tegen hangen ze weer met de benen uit, heel veel Nederlanders wat logisch is natuurlijk maar dat is mij te druk.
Wij hebben nog een paar dagen te gaan, maar het is echt goed te doen!
Geplaatst door: ® tineke (webmaster)
, Datum:
05.08.2020 08:52
Claudia23,
wij hebben vorig jaar veel campings in de Ardèche op de foto gezet.
Op welke camping in de Ardèche kamperen jullie?
Geplaatst door: Claudia23
, Datum:
05.08.2020 12:41
@Tineke, we zitten op Soleil Vivarais. Mening zal ik plaatsen als ik terug ben ;)
Geplaatst door: ® tineke (webmaster)
, Datum:
05.08.2020 13:04
Geplaatst door: Wima
, Datum:
06.08.2020 19:57
Mondkapjes prima, maar anderhalve meter voorop!! Als Nederlander ook in het buitenland!
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
06.08.2020 23:13
Vertel dat even aan de Fransen, die kennen een sociale afstand van slechts één meter (en onder vrienden trekken ze zich daar ook niets van aan, desondanks is het aantal nieuwe ziekenhuisopnames verwaarloosbaar en worden patiënten in hoog tempo ontslagen uit ziekenhuizen). Of aan de Britten, die gaan uit van twee meter (juist bij hen gaat het de verkeerde kant weer op).
Oftewel, ik kan er geen chocola van maken. Doe voorzichtig, denk aan jezelf en aan anderen.
Geplaatst door: Marjel
, Datum:
07.08.2020 00:03
Staan nu 1,5 wk op La Garenne in Bedoin. Camping is goed gevuld met Nederlanders en Belgen. In winkels en markt worden mondkapjes gedragen, op de camping niet. Verder ontspannen sfeer en ben blij dat ik niet in een overvol Nederland op vakantie ben. Nog een weekje te gaan en dan helaas weer terug naar huis.
Geplaatst door: Anne
, Datum:
07.08.2020 09:33
Wij zijn zondag terug gekomen van 4 weken Frankrijk. 2,5 Week Dordogne en 1,5 week Vaucluse. We hebben het heerlijk gehad. Na 30 jaar nog steeds genieten van het mooie Frankrijk.
Dit jaar was het uiteraard anders dan voorgaande jaren. Eerst wel getwijfeld om te gaan. Maar bedacht mij, als we in Nederland blijven wordt het waarschijnlijk drukker en het weer stond mij ook niet aan. Dus lekker gegaan . Op de campings alles prima geregeld wb de hygiëne. Mondkapjes in de winkels en later op onze vakantie verplicht in winkels en openbare gelegenheden. Helemaal prima en geeft mij een veilig gevoel.
Wat mij wel op viel en dat lees ik hier niet zo, is dat ik juist vond dat de Fransen nergens wat op uit doen. Geen afstand, lopen gewoon tegen je aan en kijken dan vreemd als je wat zegt. Schudden handen en kussen mekaar. De mondkapjes hangen onder de neus of kin. Over een marktje gelopen omdat we ergens moesten zijn en er geen andere weg was. Maar gauw weer vertrokken. Druk en totaal geen afstand.
Wij hebben veel gefietst, aan water gelegen, dus rustige plekken op gezocht. S, avonds boodschappen gedaan. Zo was het prima te doen en geen moment spijt gehad.
Geplaatst door: ® Susanna
, Datum:
07.08.2020 09:46
Anne, wat fijn dat je het zo naar de je zin hebt gehad tijdens je vakantie. Bedankt voor jouw bijdrage, ik lees alle ervaringen. Wat jouw laatste aanvulling betreft: heeft o.a. Peter (zie hierboven) hier meerdere malen melding van gemaakt. Veel Fransen doen niet aan afstand houden, schudden handen en kussen er lustig op los. Wij gaan nog (als het mogelijk is) en ik weet wel - net als hier, dat je zelf heel alert moet zijn als het om regels gaat.
Geplaatst door: Dave
, Datum:
07.08.2020 10:17
@Anne er zijn al verschillend mensen geweest die aangegeven hebben dat de Franssen veelal geen afstand bewaren en elkaar omhelzen en kussen alsof corona niet bestaat
Geplaatst door: Nelis
, Datum:
07.08.2020 11:05
Even een hele andere insteek: Frankrijk voor nu verruild voor het Griekse Santorini (Kamari). Wat een lieve mensen! In winkels, kerken, musea en vervoer mondkapjes. Je tafeltje en stoelen op terras/resto worden uitgebreid ontsmet na elke gast. Personeel soort gelaatscherm voor waarbij je wel hun gezicht kan zien.
Strandbedden uitgebreid ontsmet voor gebruik.. afstand 1 meter proberen ze ook, maar soms lastig. Eiland voor zo een 50-65% bezet in vergelijking met normaal. Hier nog nauwelijks besmettingen geweest. En dan de zonsondergang bij Oia......
September hopelijk weer wandelen rond Embrun, maar voor nu is dit echt een schot in de roos!
Geplaatst door: Nynke
, Datum:
07.08.2020 20:22
Wij zitten nu in de Drôme, kleine camping in Bourdeaux. Bewust voor accommodatie met privé sanitair gekozen, bevalt goed. Camping voor ongeveer de helft bezet. Nu 1x in supermarkt geweest en markt van afstand bekeken. Iedereen heeft mondkapje op en de meesten ook over neus en mond. Op terrasjes houdt niemand zich aan die 1meter afstand, dus die slaan we even over. Toch fijn hier te zijn en risico hier is niet groter dan thuis denk ik, zo lang je gewoon zelf je gezonde verstand blijft gebruiken.
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
08.08.2020 10:22
Heel jammer dat je terrasjes zou moeten mijden, omdat men zich niet aan de (slechts) 1 meter afstand houdt. Dat hebben wij gelukkig in onze afgelopen vakantie in Duitsland anders gezien. Veel ruimte tussen de tafels, strenge naleving en mensen houden zich er ook aan. We hebben er bewust voor gekozen alleen maar buiten op een terras te lunchen en binnen te mijden (waarom zouden we ook, het was perfect weer).
Geplaatst door: ® S elders
, Datum:
08.08.2020 16:12
@Nynke op welke camping in de buurt van Bourdeaux zitten jullie?
wij willen evt ook die kant nog op
Geplaatst door: Anna
, Datum:
09.08.2020 21:01
Vandaag teruggereden vanuit de Drome. Wat hebben we genoten! Overvolle stranden en zwemplekken in Nederland en dan zeggen dat de coronabesmettingen komen door de vakantiegangers die terugkomen hahaha. Wij hadden alle ruimte aan de rivier de Drome. Op de camping was alles goed geregeld. Gewoon je gezonde verstand gebruiken.