Draadje over Frankrijk-ervaringen vanaf 15 juni (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® Johan
, Datum:
06.07.2020 17:11
Vanmiddag in een pharmacie in Sérignan geweest. Maximaal 4 personen binnen, mondkapjes verplicht, ontsmettingsmiddel verplicht en pin-apparaat werd eerst ontsmet voordat ik ging pinnen. Allemaal prima, maar een wereld van verschil zoals het er in de supermarkt aan toe gaat.
Geplaatst door: ® cin
, Datum:
06.07.2020 17:33
@johan op welk moment van de dag heb jij die foto genomen van het strand ? Ochtend middag?
, Datum:
06.07.2020 17:39
Als je op de foto klikt en dan op de i klikt dan zie je dat de foto om 13:45 is gemaakt.
Geplaatst door: Peter
, Datum:
06.07.2020 17:55
Afgelopen vrijdag vertrokken richting Dordogne met tussenstop bij Limoges. Onderweg mondkapjes op in benzinestations, veel regels maar weinig mensen houden zich aan looproutes, afstand, ed. Camping was zo goed als leeg toen we aankwamen, enkele Nederlanders en Fransen. Eigenaar verwacht in topdrukte 60% bezetting over een week of 2.
In supermarkten geen mondkapjes verplicht en wat vooral opvalt, Fransen houden zich totaal niet aan de 1meter afstand. Terrassen zitten vol, marktjes gaan gewoon door met veel drukte. Eigenlijk business as usual, behalve dat veel mensen mondkapjes op hebben (vooral ouderen), en dat je weinig Nederlanders ziet. Je kunt gewoon bij elk willekeurig restaurant gaan zitten en iets bestellen. Als je ergens heen gaat, dan zie je vaak een bordje masque obligatoire en dat doet ook iedereen, muv kinderen. Die hoeven dat niet. In Nederland respecteren we de afstand en zie je weinig mondmaskers, hier is het andersom.
Vooralsnog is het hier helemaal prima, we zijn blij dat we gegaan zijn.
Geplaatst door: Anne
, Datum:
06.07.2020 21:11
Ook wij vandaag aangekomen in de Dordogne. Onderweg vond ik het best druk met vakantie verkeer. Ook veel Nederlanders. Overnachtingscamping in Olivet was vol. Wij hadden gereserveerd.
Hier op de camping ongeveer helft vol. Over paar weken volgeboekt zeiden ze bij de receptie. In supermarkt had bijna iedereen een mondkapje op, wat ik prima vind, de Fransen lopen bijna tegen je aan. Overal desinfectie.
Al met al goed te doen. Voel me niet onveilig. Heerlijk zonnig, warm weer hier. In Nederland veel regen. Blij dat we gegaan zijn.
Geplaatst door: ® irenem
, Datum:
06.07.2020 21:38
Wij zijn woensdag 1juli aangekomen op de municipal in Macon. Er is 1 sanitair gebouw open en ik denk 1/3 van de camping. Mondkapjes worden geadviseerd.
In de supermarkt Auchan is het als normaal: de Fransen doen alsof Cironay niet bestaat.
Sinds vrijdag 3 juli zijn wij op camping la martiniere. Matige bezetting met kleine sanitair.
De eigenaar is heel serieus met corona,maar ook hier de Fransen zelf....hmmm.... Zeer matig.
Ons motto: je moet er zelf zo verstandig mogelijk mee omgaan.
Geplaatst door: ® martwout
, Datum:
07.07.2020 10:27
@Marike, waar aan de Cote d'Azur zitten ze? Als ik grote camping lees, ga ik bijna aan Bormes denken. En hoe zijn de zaken aan de boulevard c.q. op strand? Allemaal open?
Geplaatst door: ® tineke (webmaster)
, Datum:
07.07.2020 11:21
Geplaatst door: Carel
, Datum:
07.07.2020 18:05
Mimizan-Plage = hier en daar iemand met een mondkapje. In de supermarkten worden karretjes en mandjes niet schoongemaakt (gelukkig maar) en de 1 meter afstand wordt niet gehandhaafd. Ook zijn de winkelkarretjes niet verplicht. Eigenlijk merk je er niets van en al zeker niet op het strand. Onderweg waren de aires opvallend schoon, dus een groot pluspunt. Verder kijkt men elkaar ook niet krampachtig aan, zoals in Nederland. We hebben echt vakantie hoor.
Geplaatst door: Marike
, Datum:
07.07.2020 19:55
@Martwout, er zijn toch wel meer grote campings aan de cote d’Azur haha, maar het klopt wel. Zij staan inderdaad op Camp du Domaine. Prachtige ruim opgezette camping! Er wordt daar op de camping professioneel en goed met de maatregelen omgegaan en daarom houdt iedereen zich er ook aan. Volgens hen beperkt het niet je vrijheid. Stranden en boulevard zijn gewoon open. Zij zijn uiteten geweest in Bormes les Mimosas en er hoefde niet gereserveerd te worden. Je merkt daar niets van de Corona. Heel gezellig plaatsje weet ik uit eigen ervaring. Volgens hen is reserveren midden in hoogseizoen misschien nu wel nodig als je in Bormes Les Mimosas uiteten gaat. Uiteten aan de boulevard kan zonder reserveren. Volgens mensen die daar vaker komen is het wat rustiger dan normaal, maar sinds zondag en gisteren is het wel beduidend drukker geworden, ook met Nederlanders!
, Datum:
07.07.2020 20:48
Vandaag in de Gorges d'Héric wezen wandelen. Het weer was fantastisch; 30 graden en geen wolkje aan de lucht. Er is een parkeerplaats waar je voor Euro 3,50 kunt parkeren. Het was drukker dan verwacht, vrijwel allemaal Fransen. Wij kwamen er om 15:00 uur en er waren nog maar een paar plekjes vrij. In het hoogseizoen is het verstandig vroeg te komen, want het aantal plaatsen is beperkt. Je kunt een wandeling van 5 km de gorges in maken. Er stroomt een riviertje door de gorges waarin op veel plaatsen verkoelende poeltjes zijn, heerlijk om in af te koelen! Het was goed te doen, soms kwamen we een groepje Fransen tegen die kennelijk nog nooit van afstand houden hadden gehoord. De meesten zaten in of bij het riviertje dat door de gorges stroomt. Dan maar even extra de kant in.
Bekijk ook ons fotoalbum (foto's vergroten door er op te klikken):
https://photos.app.goo.gl/3TF7FYKoYQnmvbMe6
, Datum:
07.07.2020 20:54
Dankje Johan deze wandeling wilde wij ook gaan maken volgende week :-) wij willen de hond meenemen.
, Datum:
07.07.2020 20:57
@cin, de hond meenemen is geen probleem. Om bij het riviertje te komen, moet je op de meeste plaatsen wel klauteren.
Op welke camping staan jullie?
, Datum:
07.07.2020 21:21
Zaterdag begint onze vakantie op emeraude in portiragnes . Ik had gezien dat het naar gorges d heric ong een uurtje rijden was.
Als je toevallig in de buurt komt van portiragnes? :-) we zijn benieuwd naar het strand . We kijken wel eens op de webcam van valras plage wat dichtbij is maar wat we zien is niet best. Er is bijna geen kip!
Geplaatst door: Marike
, Datum:
07.07.2020 21:50
Prachtige foto’s en wat is de Gorges d’heric mooi. Staat ook op ons lijstje om heen te gaan.
, Datum:
07.07.2020 22:42
@cin, wij zitten aan het strand van Sérignan Plage. Het is rustig aan het strand, maar niet uitgestorven. Wij vinden het prima en het zeewater is lekker verfrissend bij lucht temperaturen van 32 graden en strak blauwe lucht. De afgelopen dagen heeft het wel flink gewaaid.
Geplaatst door: Claudia23
, Datum:
08.07.2020 07:20
Goede reis en een fijne vakantie gewenst!
, Datum:
08.07.2020 07:22
@johan zie je wel wat Nederlanders of Belgen rondrijden in de buurt ?
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
08.07.2020 08:33
@Marike: Gorges d'Heric is inderdaad geweldig mooi en heeft bovendien heerlijke plonsplekken. Mocht je met de camper reizen: je mag tegen betaling op de parking overnachten, overdag uiteraard druk, maar 's avonds en 's nachts niet. Er is zelfs een plek om je toilet te legen.
, Datum:
08.07.2020 10:42
@cin, sporadisch zie je een buitenlander hier in de omgeving rijden. Bij ons op de camping staan een hand vol Nederlanders, een paar Belgen en 2 Zwitsers.
Voor de populaire campings hebben veel mensen al eind vorig jaar gereserveerd en ik verwacht dat best een groot percentage van de mensen die gereserveerd hebben ook gaan komen (vooral huuraccommodaties). Dat zal naar verwachting pas vanaf 18 juli zijn. Het zal wel minder druk zijn dan voorgaande jaren.