Wat hebben we bezocht (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: frank
, Datum:
03.04.2020 20:06
Ja ook die hebben we ook al eens bezocht, de kerk met de meeste kansels volgens mij en een heel apart gebouw. En ook aardig beneden in het dorp staat broertje of zusje "Notre Dame en Bas" die overigens totaal oninteressant is.
Geplaatst door: ® tineke (webmaster)
, Datum:
04.04.2020 10:09
Geplaatst door: Daido
, Datum:
04.04.2020 11:52
Geplaatst door: J
, Datum:
04.04.2020 13:45
St Rémy de Provence.
Wandel de van Goghroute . Op verschillende punten staan borden met replica’s van schilderijen. Bezoek aan het einde daarvan de psychiatrische instelling waar van Gogh een tijdlang verbleef en veel schilderde.
Vanuit de bovenverdieping kijk je op de velden die hem inspireerden om schilderwerken te maken. De irissen, olijfgaard etc.
, Datum:
04.04.2020 14:19
, Datum:
04.04.2020 14:33
, Datum:
04.04.2020 14:45
, Datum:
04.04.2020 14:58
Topper van een paar jaar geleden in de Elzas:
http://www.centredereintroduction.fr/
We hadden in eerste instantie wat bedenkingen omdat er ook iets met een zeeleeuwenshow zou zijn. We hebben dat links laten liggen en volop genoten van deze statige beesten die je van dichtbij kan bekijken zonder dat het "dierentuinachtig" wordt.
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
04.04.2020 15:17
Vorig jaar Ijsland bezocht. Erg blij dat we die schitterende (maar dure) vakantie vorig jaar hebben gedaan. Het jaar ervoor weer 'ns 'ouderwets' naar Frankrijk in de zomer (de jaren ervoor in de meivakantie gedaan). Bestemming was Dordogne. We waren zeer blij verrast met dit gebied. Natuurlijk hielp het dat we 2 weken prachtig weer hadden, maar erg fan van het gebied geworden. Mooie, gezellige en levendige dorpjes en stadjes. Op sommige plaatsen druk, maar dat vinden wij heel logisch omdat er zo veel te zien is. Er zijn heel veel kastelen daar: maar tip vonden wij Chateau de Milandes. Leuk kasteeltje, mooie tuinen en zeker niet het grootste maar mooi gelegen en vooral interessant vanwege het verhaal (google maar voor details). Ook heel erg de moeite waard: de tuinen van Maqueyssac. Echt prachtig! (ook hier: googlen, vooral op foto's). Wij zaten in Dordogne overigens bij Lalinde. Wat westelijker dan het centrale wat toeristischere deel (voornamelijk op een paar plekken overigens).
Een heel leuk stadje vonden wij Bergerac, met de zaterdagochtendmarkt (een wat grotere markt, het is ook een wat grotere "stad"). Als ik er zo over nadenk zou ik zo terug willen.
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
04.04.2020 15:23
Aanvulling: voordat we naar de Dordogne gingen verbleven we 3 dagen in een appartement in Bordeaux. Erg leuke stad. Tip: fietsen huren (staan overal, je huurt met creditcard, prima systeem). We zijn hier behalve naar de geeikte mooie plekjes die in elke gids staan ook gevallen voor een rauw stadsrandje in de vorm van "Darwin". Een oude fabriekslocatie waar nu van alles te beleven is (kunst, horeca etc). Ons appartement lag overigens naast de "nieuwe" Jardin Botanique in de wijk Bastide, net aan de overkant van de Garonne (overkant t.o.v. het centrum). Ook leuk: tentoonstelling in de Base Sousmarine. En nog veel meer! Wij vonden Bordeaux voor die paar dagen echt een hele leuke stad. Dus zeker een tip om daar een keer heen te gaan.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
04.04.2020 15:59
Hans, ik neem aan dat het kanaal van Lalinde nog altijd niet bevaarbaar is? Was ooit sprake van dat men het weer in gebruik wilde nemen, maar daarna bleef het stil...
Geplaatst door: ® Ineke
, Datum:
04.04.2020 18:45
, Datum:
04.04.2020 19:39
Al wat langer geleden maar een prachtig museum over boekdrukkunst met een groot aantal werken van de Mont. Daar kwam ik er achter dat al die prachtig mooie versiersels en verluchtingen toch minder strak waren als dat ik altijd dacht. Ook monniken waren net mensen hier een beetje scheef daar een beetje verkeerd gegaan met de ruimte, maakte het voor mij alleen maar interessanter.
http://www.scriptorial.fr/
, Datum:
04.04.2020 19:49
Glas in lood ben ik gek op en dan vooral modern. Ik weet niet meer wie maar ooit lange geleden vertelde hier iemand op de site over de eglise St sepulcre in Abbeville. Gelijk een jaar later op de terugweg langs gereden en was geweldig mooi:
http://www.mesvitrauxfavoris.fr/Supp_f/saint-sepulcre_abbeville.htm
Vorig jaar lopen we in Pontarlier te winkelen, volgens mijn vrouw voor Franse begrippen een hele fijne stad om te winkelen maar dat terzijde. We lopen langs de kerk St Benigne die er niet echt spannend uit ziet maar uit gewoonte toch even binnen gekeken en wat zien we:
http://www.mesvitrauxfavoris.fr/Supp_c/valery_varengeville-sur-mer.htm
Wederom smullen, niet zo gek is van dezelfde kunstenaar noem ik het maar: Manessier
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
04.04.2020 22:37
Geplaatst door: Hendrikus
, Datum:
05.04.2020 09:40
Filitosa op Corsica. Een vindplaats van menhirs en standbeelden die ver voor Chr. zijn gevonden. Vooral voor een Drent heel erg interessant natuurlijk.
https://www.filitosa.fr
Geplaatst door: kea
, Datum:
05.04.2020 10:13
Geplaatst door: ® Ineke
, Datum:
05.04.2020 10:52
Geplaatst door: gerhei
, Datum:
05.04.2020 11:55
Wij hebben vorig jaar een nacht bij toeval doorgebracht in Angers. Dat was een heel leuke verrassende stad. Mooi centrum, leuke stadwandeling gemaakt. Het is heel leuk om af en toe een stad te bekijken waar je anders snel langs heen rijdt. Dat levert vaak de mooiste herinneringen op.
, Datum:
05.04.2020 12:19