Breaking! Bijna alles dicht in Frankrijk om corona (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® anita vergauwen
, Datum:
17.03.2020 22:01
Marian,
Ik wil je heel veel bedanken want mensen in de zorg verdienen het nu nog veel meer en ik hoop dat het respect na deze crissis niet vergeten gaat worden dank aan u en alle colega's
Geplaatst door: Daido
, Datum:
17.03.2020 22:38
Dat geld ook voor medewerkers van de supermarkt. Die lopen een groot risico besmet te worden. En al die hamsterende mensen in de winkel.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
17.03.2020 22:44
Geplaatst door: ® Jan56
, Datum:
18.03.2020 12:30
Vergeet het maar dat na de crisis de vitale organisaties bedankt worden. Paar weken na de aanslagen in Frankrijk werden de politiemensen die er voor de veiligheid van anderen zijn door de gele hesjes in elkaar gemept
Geplaatst door: marian
, Datum:
18.03.2020 16:22
dankjewel anita en daido,, inderdaad, zoveel mensen die moeten werken. En onze dochter werkt in de supermarkt, laatste week 80 uur zelfs en respectloos duiken mensen op karren met nieuwe voorraad. Maak me ook meer zorgen om haar dan om mijzelf. Ik zie hele hordes jeugd bij elkaar in speeltuinen en hangplekken nu. Scholen dicht, dan maar samen buiten of elders. Kan niet de bedoeling zijn en zo jammer dat ouders niet ingrijpen. Dit moeten we met elkaar doen en ik heb veel respect voor alle mensen die in allerlei vitale functies werken.
Geplaatst door: Claudia23
, Datum:
18.03.2020 22:03
Ik ben zelf planner planner in de zorg en merk dat er veel onrust is. Ook bij de cliënten, want zij zijn juist de kwetsbare groep, familie moet op afstand blijven terwijl er vanuit de zorg vaak meer dan 1 gezicht per dag bij ze over de vloer komen...Het zijn lange en chaotische dagen maar het komt goed!? Ik kan me alleen vreselijk ergeren aan het feit dat ik door egoïsten mijn boodschappen aan het einde vd dag niet kan doen....Alles is gewoon op...Ik heb vandaag nog met een turks afbak brood weten te krijgen bij de Albert Hein...Jammer dat de mensen niet aan anderen denken...
Geplaatst door: ® anita vergauwen
, Datum:
18.03.2020 22:17
Claidia kan je de boodschappen niet bestellen en daarna gewoon afhalen in belgie kan dat bij heel veel winkels het kan toch niet de bedoeling zijn dat de werkende mensen niet kunnen eten waar ze zin in hebben en de overschot maar moeten nemen of een buur die het meebrengt
, Datum:
18.03.2020 22:23
Hoi Anita, dank voor de tip
We kunnen hier alleen bij de Albert Hein online bestellen, echter is de eerst mogelijk volgende leverdatum volgende week maandag...
Ik kan morgen hopelijk iets eerder weg, in de hoop dat ik niet mis grijp. Gaat vast goed komen ?
Geplaatst door: MaraM
, Datum:
19.03.2020 07:18
@Claudia: kun je niet voordat je naar je werk gaat om boodschappen? Bij ons is de AH standaard om 7 uur open.
Geplaatst door: ® tineke
, Datum:
19.03.2020 09:15
Bij ons gaat AH om 8 uur open. Ik was er om 8 uur en helaas was er heel veel niet....
Geplaatst door: ® daphne
, Datum:
19.03.2020 09:21
@Claudia,
Als je bij AH uitlegt dat je in de zorg werkt kun je vragen of ze voor jou de benodigde boodschappen apart houden, die je dan aan het eind van de dag kunt ophalen. Bij onze "dorps"AH is er veel mogelijk. Hoewel bij ons de schappen gelukkig niet leeg worden gehamsterd, willen ze altijd wel meedenken.
, Datum:
19.03.2020 13:48
Bij ons gaan de supermarkten om 08.00 open jammer genoeg. Gelukkig heb eerder vanochtend net voor de drukte aan nog even kunnen wegsluipen tegen 08.15 en wat brood kunnen kopen bij de lidl! Ik ben mijn vriezer dus goed vol zitten nu :)
Zaterdag zien we wel weer verder. Komt goed!
Geplaatst door: Martijnseverin
, Datum:
20.03.2020 14:29
Geplaatst door: Daido
, Datum:
20.03.2020 16:29
Hier een google vertaling
Nu het eerste weekend van de lente nadert, herinnert de prefect van Drôme, Hugues MOUTOUH, Drômoises eraan dat in de context van de huidige gezondheidscrisis vrijetijdsactiviteiten: gebruik van speeltuinen, wandelingen in de openbare parken, in bosgebieden, wandelen langs de oevers van rivieren, beken, meren en wateren (Via Rhôna, kades van de Rhône, enz.) zijn formeel verboden in overeenstemming met het besluit van de premier van 16 maart 2020.
Er wordt ook aan herinnerd dat uitstapjes in de buurt van het huis die verband houden met de individuele fysieke activiteit van mensen (met uitzondering van collectieve sportbeoefening) en de behoeften van huisdieren in de directe omgeving van het huis moeten worden gemaakt en zo kort mogelijk zijn (niet meer dan een half uur).
De beheersmaatregelen voor deze activiteiten zullen worden versterkt.
Indien de huidige wettelijke opsluitingsbepalingen niet worden nageleefd, zal in de dienst een restrictiever prefectureel politiedecreet worden uitgevaardigd.
Geplaatst door: Toon
, Datum:
20.03.2020 17:30
Wij, echtpaar van 65 en 68 jaar jong, zijn redelijk streng op onszelf. We ontvangen geen bezoek en gaan ook niet op bezoek. Geen verjaardagen, geen kaartavondje. Niet naar grote winkels als tijdsbedrijf, wel naar de supermarkt. Dan wel afstand houden, en we gebruiken onze eigen tas ipv winkelwagentje. Maar we maken wel dagelijks een wandeling en als het weer redelijk is, maken we een fietstochtje. Kennelijk kan dat in Frankrijk ook niet meer.
Wat betreft het hamsteren; het valt me op dat er ook meer mensen in de supermarkt zijn. Het is natuurlijk ook zo dat alle vakanties zijn geannuleerd en dat iedereen, zo mogelijk, terug is in het land. En dan heb je het toch over grote getallen vakantiegangers.
Geplaatst door: Philip
, Datum:
20.03.2020 17:40
Bij ons ( echtpaar, bijna dezelfde leeftijd) precies hetzelfde. We doen alles wat maar mogelijk is als preventie. Toch net even naar de supermarkt geweest, hadden toch wat nodig omdat wij niet hebben meegedaan aan het hamsteren. Het viel mij op dat er dan toch nog mensen zijn die het allemaal niet zo nauw nemen. Vele keren heb ik mensen moeten vragen om afstand te houden.
Geplaatst door: Susanna
, Datum:
20.03.2020 20:28
Hier gebeurt hetzelfde: als 70+ ers geen sociale contacten en de boodschappen doet één van ons op een vroeg moment van de dag. We raken geen winkelwagen aan, doen aan zelf scannen en ik gebruik plastic wegwerphandschoenen. Wel fijn is dat we dagelijks kunnen wandelen of fietsen en niet, zoals in Frankrijk en in sommige andere landen, hierin beperkt worden. Iedereen veel sterkte toegewenst en veel dank aan de zorgverleners in alle sectoren!
, Datum:
20.03.2020 20:38
Wat mij wel opvalt, behalve dat het ‘s ochtendsvroeg in de supermarkt 10 x zo druk is dan normaal, is dat best veel mensen samen de boodschappen doen ipv één iemand. En dat die anderhalve meter afstand bij de kassa lang niet altijd in acht wordt genomen. Net of lezen sommigen de krant niet en/of kijken ze geen tv. Die afstand schijnt juist het belangrijkst te zijn. Verder gewoon je gezonde verstand gebruiken. Hier gaat het leven gelukkig vrij ‘normaal’ door. Al was het vandaag, op onze jongste z’n verjaardag, wel heel stil in huis. Nou ja, dan vieren we dat later wel eens uitgebreid. Savety first.
Geplaatst door: Susanna
, Datum:
20.03.2020 21:31
MaraM, onze ervaring is dat het juist rustig is in de super in ons dorp aan het begin van de dag. Prettig is dat de meeste mensen voldoende afstand van elkaar houden. Maar ik mijd wel winkels met smalle gangpaden waar mensen wel dicht langs elkaar moéten gaan. Als het druk zou zijn, wijken we vanzelf wel uit naar een gunstiger/rustiger tijdstip. En we hoeven natuurlijk niet alle dagen naar de winkel.
, Datum:
20.03.2020 23:28
Oké Susanna. Deze supermarkt is in een stad en ik ga ook maar één keer per week om boodschappen hoor. Maar ik haal ‘s morgens de post uit de postbus en die zitten in de supermarkt. Zodoende viel me dat op. In de gangpaden valt het vaak ook niet mee om de gewenste afstand te bewaren, maar bij de kassa’s wel. Ik scan zelf, dus dat scheelt alweer met in de rij staan. Het moet bij de meesten nog even indalen denk ik. Hier in het uiterste Noorden speelt het natuurlijk ook veel minder.