Tot hoe oud gingen jullie kinderen mee? (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: svdl
, Datum:
19.08.2019 15:34
Beetje off frankrijk forum vraag maar gewoon nieuwsgierig.
Onze oudste, een jongen, is nu 16 en doet volgend jaar eind examen. Hij heeft het er over met zijn vrienden dan op vakantie te gaan. Super plan maar hoop eigenlijk dat hij ook nog gezellig met ons mee wil er voor of er na.
Toen vroeg ik me af tot welke leeftijd gingen jullie kinderen nog mee kamperen in de zomer. Of dat je juist de laatste vakanties wat anders ging doen omdat je oudste kamperen niet meer zo leuk vond en liever wilde vliegen.
Hebben dit jaar een fijne vakantie gehad op campings in Duitsland en Italie. Geen super grote campings met disco en zwemparadijsen maar campings met een redelijk zwembad (geen plonsbadje om alleen af te koelen) en vaak naast/bij camping rivier/meer of dit jaar ook 1 keer de zee. Wel eigenlijk iedere dag wat doen/bekijken. (oud stadje, naar een kasteel, naar riviertje, stuk wandelen)
Geplaatst door: Noa
, Datum:
19.08.2019 16:42
Onze oudste is 16 en deed dit jaar eindexamen. Hij vond het vorig jaar al minder leuk om met ons mee te gaan, wilde graag "zijn eigen ding doen". Toch vorig jaar een hele leuke kampeervakantie gehad. Dit jaar is hij met een kameraad een week naar Spanje geweest en toen hij terug kwam waren wij (met dochter van 14) al weg. Hij heeft op het huis en op onze poes gepast en nog best veel gewerkt (bijbaan in de horeca). Hij wilde ons nog een paar dagen nakomen maar qua vervoer was dat lastig dus dat is niet gelukt. Hij heeft zich uitstekend vermaakt én uitstekend gered. Uiteraard hadden we elke dag even contact. Het kan best zijn dat hij nog wel een keer met ons mee gaat, maar deze vakantie was in ieder geval voor ons allemaal geslaagd.
Geplaatst door: Manus
, Datum:
19.08.2019 17:13
Onze zoon was ook 16 toen hij niet meer mee ging. Bij zijn vrienden ( en vriendinnen) blijven, op het huis en de poes passen, en zijn eigen gang gaan vond hij veel leuker.
Geplaatst door: Toetjero
, Datum:
19.08.2019 17:14
Wij zijn nu met alleen onze jongste , een jongen ,van 16 jaar op pad. Er zou jeugd moeten zijn, maar het zit al tegen naseizoen aan en ook in de pub in het dorp is geen Nederlandse jeugd te bekennen. Zussen van 19 en 21 zijn beide niet mee. Gaan soms nog wel mee, ze hebben nog veel aan elkaar, maar het kwam niet uit en ik vind dat ze al genoeg eigen vakantie hadden met studentenvereniging of wereldreis. Nu is er een vriend van onze zoon mee en ik merk dat we dit allemaal erg prettig vinden. Ze vermaken ze samen prima, soms doen we iets met hen, soms apart of splitsen we halverwege een stadje of op een berg.
Geplaatst door: ® marie
, Datum:
19.08.2019 17:16
Onze zoon is 21 en ging dit jaar nog gezellig mee. Hij is van het type geen disco/ graag natuur dus dat gaat heel erg goed.
Geplaatst door: MaraM
, Datum:
19.08.2019 17:34
Onze oudste zoon ging op z’n 17e voor het laatst mee en onze jongste zoon was 16 toen hij voor het laatst met ons op kampeervakantie was. Wij vonden het met de jongens altijd erg leuk en gezellig, maar nu voor de 3e keer met z’n tweeën geweest en dat was toch ook weer heeeeeerlijk!
Geplaatst door: marian
, Datum:
19.08.2019 17:36
Hier een tweeling van 27, dochter bleef thuis toen ze 16 was, zoon ging nog zeker 3 jaar mee. Dochter hield feestje, paste op de poes, en hield goed contact met ons. Het ene kind is het andere niet, Afhankelijk van hoe verantwoordelijk ze zijn, hoe zelfstandig en wat ze zelf willen. Je kent je eigen kind het beste. Zoon vond de verantwoording ook lastig, doe ik alles wel op slot, is het gas uit, wordt de kat niet ziek....
Geplaatst door: ® S@ndra
, Datum:
19.08.2019 18:17
Oudste ging op 18 niet mee ivm stage in recreatiebranche.
Tweede ging dit jaar met 19 nog wel mee, want papa's portomonee en plannen die hij leuk vond.
Jongste is nu zestien en voor hem hoop ik dat middelste volgend jaar nog wel mee gaat, samen vermaken ze zich heel goed meestal.
We doen al wel drie/vier jaar voornamelijk dingen die de kinderen leuk vinden.
Als ze niet meer mee willen blijven ze thuis, ook prima, of gaan ze zelf wat uiteraard ook prima is.
Geplaatst door: mar3tent
, Datum:
19.08.2019 19:19
Nog niet aan de orde bij ons. Maar wel met vriendin over gesproken. Haar zoon zou volgend jaar 16 zijn en wil thuis blijven. Echter opa en oma en een oom en tante met neven zijn om de hoek. Dus als je keer goed wilt eten als puber dan schuif je daar even naar binnen, bij wijze van, en er is altijd een volwassen familielid in de buurt als het nodig is, of gewoon iemand die even keer bij je binnenloopt om te zien hoe het gaat. Bij ons is er helemaal geen familie om de hoek, dus onze zoon zou het echt van de ouders van vrienden moeten hebben, als hij een back-up wil wanneer hij alleen thuis zou blijven. Wat ik best lastig vind. Dus ik ben wel benieuwd hoe dat bij jullie ging: bleef de 16 of 17 jarige ook alleen thuis terwijl er geen familie in de buurt was en had je dan met ouders van zijn vrienden wat geregeld voor dat "oogje in het zeil"
Wat ik wel veel in de vrienden/familiekring zie: kinderen die nog navliegen voor weekje of 10 dagen en bv wel mee naar huis rijden. Kinderen die met eigen vervoer langs komen rijden voor paar dagen en vervolgens verder rijden voor eigen vakantieplannen. V
Geplaatst door: PetraHM
, Datum:
19.08.2019 19:33
Wij deden (en doen) altijd buitensportvakanties: wandelen, mountainbiken, wildwarenvaren, via ferrata. De kinderen kregen dit met de paplepel ingegoten en gingen graag met ons mee. Drie jaar geleden hebben we tegen ze gezegd dat dat het laatste jaar werd dat we in de schoolvakantie gingen. De kinderen waren 19 en 21.
Inmiddels zijn we 3x met zijn tweeën op stap geweest in het voorseizoen. Geen wildwater meer, maar rustig kanoën op stromende rivieren. Verder meerdaagse wandel- en kanotochten. Kinderen vinden buitensport ook nog steeds erg leuk: zij gingen dit jaar met de kanovereniging een week wildwatervaren op een niveau dat wijzelf niet meer aankunnen.
Ik denk dat we in de toekomst heus wel weer eens samen zullen gaan of ergens een weekje afspreken
Geplaatst door: Noa
, Datum:
19.08.2019 19:35
@ Mar3, Het was haast andersom. Geen familie enzo in de buurt (wij hebben niet zo'n grote familie en de meesten wonen verder weg). Zoon kan zelf goed koken en weet hoe de wasmachine en de vaatwasser werken. Als hij boodschappen had gedaan appte hij ons het bonnetje en maakten wij het geld naar hem over. Hij heeft de poes goed verzorgd, de tuin gesproeid en toen opa (mijn vader die zo'n 30 km verderop woont) in de familie app vertelde dat hij de thuiszorg langs kreeg voor een kleine medische issue is onze zoon direct de volgende dag helemaal uit zichzelf met de trein even bij opa en oma langs gegaan. Hij is dus heel zelfstandig en verantwoordelijk.
Geplaatst door: ® Angelique
, Datum:
19.08.2019 19:37
Dochter van 18 zei vorig jaar dat ze niet meer meeging maar uiteindelijk ging ze toch mee (en zelf ook nog 8 dagen met vrienden). Zoon van 16 ging ook zonder gemopper mee. Ze hebben het heerlijk gehad, gaven ze beide aan. Het kan maar zo zijn dat ze volgend jaar niet(maar ik hoop van wel) meer meegaan. Dochter van 12 gaat nog lekker lang mee, hoop ik.
Geplaatst door: ® Elfie
, Datum:
19.08.2019 20:10
Dochter van 30 met haar vriend van 35 gaan nog steeds iedere keer met ons mee. De jongste (nu 28) wil dat al jaren niet meer. Die mopperde al vanaf haar vijftiende over dat stomme kamperen. :)
Geplaatst door: Mascha
, Datum:
19.08.2019 20:25
Mijn kinderen gingen niet meer mee toen ze 13 en 16 waren. Ze sloten samen een compromis. Mijn dochter kookte het eten en ging afstoffen en stofzuigen. Mijn zoon deed de afwas, de was, en de boodschappen. Ze bleven ook direct drie weken met z'n tweetjes thuis. Ging allemaal harstikke goed, ze zjin nooit meer mee op vakantie geweest maar gewoon met hun eigen vrienden. Ze zijn inmiddels het huis uit maar zo is het eigenlijk gebleven, beviel hun prima en mij ook.
Geplaatst door: jaapj
, Datum:
19.08.2019 20:32
Onze dochters gingen afgelopen 2 jaar om de beurt mee i.v.m. stage/werk.
Dit jaar waren ze allebei (18 +21) weer mee + de vriend van de jongste.
We hebben allemaal een leuke vakantie gehad, maar merk wel dat we er zelf aan toe zijn om met z'n 2-en te gaan.
De boodschap is bij de kinderen al bekend en ze snappen 't ook wel.
Geplaatst door: Svdl
, Datum:
19.08.2019 21:22
Aan mijn zoon gevraagd maar al zijn vrienden gingen dit jaar nog met ouders mee
16 en 13 en dan 3 weken alleen thuis? Dat zou ik zelf niet zien zitten. 1 a 2 nachten en dat we in de buurt (uurtje rijden )zijn maar niet 3 weken in bijv frankrijk. Wil de oudste ook niet die verantwoordelijkheid geven.
Zoals ik er nu over denk gaat de middelste van nu 14 gewoon nog mee als oudste volgend jaar misschien thuis blijft
Geplaatst door: ® Anne
, Datum:
19.08.2019 21:35
Ook mijn beide zonen waren 16 toen ze voor het laatst meegingen.
Ik zag er eerst wel tegenop. Meer omdat er definitief een periode afgesloten is. Je begint weer aan wat nieuws. Maar met z,n tweeen ook weer heerlijk.
Met de wintersport wil de jongste nog wel mee.
Geplaatst door: Bibi
, Datum:
19.08.2019 22:21
Zoon van 20 nog meegeweest, wil volgend jaar wel lekker zelf.
Geplaatst door: ® As
, Datum:
19.08.2019 23:55
Echt de hele vakantie mee, dat doen ze alleen op wintersport (26, 23 en 21). De hele zomervakantie met ons mee was tot een jaar of 16. Maar tot hun 20e (met een vriend of vriendin) meestal wel een weekje tot 10 dagen bij ons aangesloten, met de bus of met het vliegtuig, soms in een bijzettentje bij ons op de plek maar ook wel apart van ons op een jongerenveld op dezelfde camping. Vorig jaar is de oudste met de auto nog een paar dagen bij ons in Luxemburg langs geweest.
Zelf kamperen met vrienden zit er eigenlijk niet in, ik heb alleen maar hotelvtienden hoorde ik de oudste eens zeggen.
Geplaatst door: Toetjero
, Datum:
20.08.2019 08:09
As@Op welke camping stond je met een apart jongerenveldje?
Zoon van 16 is afgelopen februari een week alleen thuis geweest. Moeder van een vriend hield een oogje in het zeil en hij heeft er wel 1 x gegeten. Verder ongezond, maar voor een weekje moet dat kunnen. Eten uit de vriezer vindt hij vies.
Het jaar ervoor kwamen de zus nog een paar dagen thuis ( is op kamers en juist toen versliep hij zich gigantisch,..zus dacht dat hij allang naar school was,) en was de andere zus met ons mee. Groot worden gaat met vallen en opstaan.