Caravan beladen, help! (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® Angelica2109
, Datum:
13.07.2019 23:02
Hallo allemaal,
Weer niet of ik deze vraag mag stellen hier maar ik ben helemaal over de zeik.
Heb een caravan gekocht . Nu kan ik zo snel de kogeldruk niet vinden op de trekhaak van de auto, das punt 1..
Nu lees ik her en der over het beladen dat je de tent en alles in de kofferbak van je auto moet doen en de rest in de caravan. Maar sommige zeggen ook weer niet.. heeft iemand voor mij uitsluitsel. Vind het doodeng want ik heb wel 2 kids in de auto zitten..
ik hoor graag jullie ervaringen als het mag.
Groetjes Angelique
Geplaatst door: Elfriede
, Datum:
13.07.2019 23:11
afhankelijk van het laadvermogen van de caravan, moet je de spullen, die je mee wilt nemen wegen.
Kom je boven het laadvermogen uit, dan verdeel je de spullen over caravan en auto.
Vuistregel bij het beladen van de caravan is om de zwaarste spullen zo dicht mogelijk bij de as van de caravan te leggen, bijv de voortent.
Veel meer tips vind je op caravantrekker.nl
Als het goed is vind je kogeldruk in de technische gegevens van het instructie boekje van de auto.
Anders even googelen op automerk en type.
Geplaatst door: ® daido
, Datum:
13.07.2019 23:26
Misschien een rare vraag. Heb je wel het goede rijbewijs om met een caravan te rijden?
Geplaatst door: Marike
, Datum:
13.07.2019 23:45
Ik zou mij daar niet zoveel zorgen om maken. Probeer de zware spullen inderdaad zoveel mogelijk bij de as te doen en verder is het niet zo spannend. Achter in de auto hebben wij eigenlijk alleen een extra koelbox, een krat met speelgoed voor de kinderen en een krat met wat frisdrank en andere losse (kleine) spullen, verder beladen wij bijna alles in de caravan.
Zolang het totaal gewicht onder de 3500kg zit en de auto zwaarder is dan de caravan (wat in heel veel gevallen gewoon zo is) kun je gewoon met je normale B rijbewijs rijden, je hebt dan geen speciaal rijbewijs nodig. En je bent niet de enige die met de caravan op pad gaat....vele die met caravan op vakantie gaan. Gewoon genieten. Tip: probeer zondags te vertrekken. Dit scheelt een hoop stress. Dit is ideaal rijden, minder druk en geen vrachtverkeer.
, Datum:
14.07.2019 07:54
Geplaatst door: angelica2109
, Datum:
14.07.2019 08:43
Het rijbewijs is niet een probleem. Het is verwarrend voor mij, omdat het de eerste keer is met een caravan dat de ene helft zegt zware spullen in de kofferbak en de andere op de as van de caravan. Ik ga even goed kijken voor de kogeldruk. Alvast bedankt!!
Geplaatst door: scg
, Datum:
14.07.2019 10:49
Het moet me wel even van het hart, dat ik dit wel een beetje de omgekeerde wereld vind. Je koopt eerst een caravan en gaat je dan pas nadenken wat er allemaal bij komt kijken. Ook geef je aan dat het eng vindt met 2 kinderen in de auto. Dat kan ik me heel goed voorstellen, want het is ook eng, zo'n eerste keer met de caravan op stap. Ik zou mee nog wel een keer bedenken om zo naar het buitenland af te reizen.
Maar goed, dat is mijn mening.
Tips voor belading, kogeldruk etc. vindt je o.a. op Caravantrekker https://www.caravantrekker.nl/info/belading_kogeldruk.php
Kogeldruk van jouw auto moet overigens op typeplaatje trekhaak staan.
Geplaatst door: ® Elfie
, Datum:
14.07.2019 11:05
Misschien eerst een keertje proefkamperen? Dat hebben wij ook gedaan, een weekendje op de Veluwe en zo. Dan kom je vanzelf tegen hoe het is om met dat ding te rijden en hoe je het handigst kunt beladen.
Geplaatst door: ® Esther B
, Datum:
14.07.2019 11:18
Let heel goed op hoeveel gewicht je extra mag meenemen. Het gros van de mensen rijdt met een veel te zwaar beladen caravan. De politie haalt met jaarlijkse controles weet ik niet hoeveel mensen van de weg die door het gewicht van de caravan een gevaar op de weg zijn. Dus de zware dingen zoveel mogelijk in de auto, de zwaarste dingen in de caravan inderdaad op de as en let op dat je zo weinig mogelijk gewicht achterin je caravan legt.
Geplaatst door: ® Jan56
, Datum:
14.07.2019 14:21
Welke auto heb je en welke caravan.
Geplaatst door: ® rickert
, Datum:
14.07.2019 14:34
Ik heb de caravan gewogen op een weegbrug. In de caravan heb ik alle vaste spullen laten liggen. Zoals oa bestek, pannen maar ook camping stoelen en tafels. Toen zag ik idd dat ik maar 125 kilo nog mocht laden. Zo kon ik thuis alles wegen voordat het de caravan in ging. Ook wist ik door de weging wat het gewicht links en rechts was. Erg handig met het juist laden. Verder vind ik het fijn om zoveel mogelijk gewicht in de auto te hebben. Ik heb zowel de tent als stokken in de auto. Kogeldruk zou je ook kunnen opvragen bij de garage. Kogeldruk is wel belangrijk voor een goede stabiele reis. Nu na 8 jaar weet ik precies wat ik kan laden. Als ik het niet vertrouw dan weeg ik de caravan met mijn eigen caravanweger. Ik weet dat de caravanweger niet helemaal te vertrouwen is. Er zit ongeveer 20 kilo verschil in met de weegbrug. Wel kan ik met de weger links en recht zoveel mogelijk gelijk laden.
Geplaatst door: Marike
, Datum:
14.07.2019 18:04
@scg, bedenken om naar het buitenland te reizen? Komop er gaan tienduizenden met caravan op pad en natuurlijk is het de eerste keer even spannend, maar uiteindelijk stelt het niets voor. Gewoon juist van genieten en doe rit bijv van 1000-1200km niet in 1 keer maar met overnachting. Voordeel je kunt altijd ergens stoppen op een camping want je hebt de caravan bij je.
Al met al succes ermee en het komt allemaal goed. Probeer niet te stressvol weg te gaan. Wij vinden de reis met de caravan altijd geweldig, geeft ons het echte vakantiegevoel:)
, Datum:
14.07.2019 19:12
Neem een makkelijker route en kijk of de weg naar de camping goed toegankelijk is voor caravans of dat het handiger is een stukje om te rijden om bij de camping te komen.
Geplaatst door: ® Doortje
, Datum:
14.07.2019 21:52
Hoi Angelique
Tip 1: Neem niet te veel mee !!
Tip 2: Weeg alles voordat je het in de caravan doet. Mocht hij te zwaar zijn, dan weet je waar je "teveel" aan kilo's in zit.
Wij vinden het praktischer om de voortent/stokken in de auto te hebben - scheelt een hoop laadvermogen in je caravan.
En verder inderdaad de gouden regel: zwaar spul LAAG en zo dicht mogelijk bij de as.
Bovenkastjes licht spul (ondergoed, sokken, zwemkleding etc)
E.e.a. is ook afhankelijk van de indeling van je caravan. Als de keuken en de badkamer allebei in het midden boven de
as zitten, dan is het eenvoudiger inpakken dan bv in een caravan met een eindkeuken (dan ligt het zwaartepunt aan de
achterkant van je caravan, en zul je voorin wat 'tegengewicht' moeten leggen.
Geplaatst door: Herma
, Datum:
15.07.2019 08:33
Precies @ Doortje, belading is zeker ook afhankelijk van indeling caravan. Wij hebben een eindkeuken en toilet achter en voorin een vastbed. Onze voortent met stokken (lichtgewicht) liggen bij ons met stoelen en tafel onder het bed anders niet genoeg kogeldruk.
Daarnaast is het ook nog eens caravan afhankelijk hoeveel je mag laden.
@Rickert, ook wij hebben de caravan een keer, met de standaarduitrusting, op de weegbrug gewogen en ook beide wielen apart zo weet je idd wat er nog bijgeladen mag worden en ook waar je je het beste kunt opbergen. Aanrader dus. Alle spullen gewogen die er daarna nog ingingen. zwaardere spullen onderin, lichte boven in. En voor de stabiliteit de zwaarste spullen rondom de as.
Wat je in je auto doet is gewoon je eigen keuze wat je het gemakkelijkste vind of spullen vanwege te zware belading. Wij hebben luiken aan 2 zijden waardoor we van buitenaf onder het bed kunnen. Kunnen dus bij aankomst zo tent er uit trekken. De spullen die los in de caravan zouden staan hebben wij in de auto zodat bij een overnachting we deze niet hoeven weg te zetten.
Geplaatst door: Marcel
, Datum:
15.07.2019 09:28
Hallo. Probeer de zwaardere spullen in de auto te leggen, denk aan je max gewicht aantal pers kg, brandstof, enz, evt met dak koffer evt kun je div zwaardere spullen in leggen tot ongeveer +/-100Kg dak last.
Caravan zoveel mogelijk gewicht onder in de caravan bij de as, dan wel niet naar voor om evt de kogeldruk te krijgen. Hou de vuist regel aan van max 75% van de caravan te aanzien van de auto, bv auto 2000KG/caravan max 1500KG. Ga je de caravan zwaarder beladen bv 100% dan word de caravan de baas over je auto. Een dak koffer is fijn als je een voor tent heb. Wij hebben hier in de voortent, vloerkleed, pub tentje enz in liggen. Kun je alles een dag van tevoren al alles afbreken en netjes op bergen zonder er nog hinder van te hebben. mvg
Geplaatst door: Jurgen
, Datum:
15.07.2019 18:13
@Marike, het stelt natuurlijk wel iets voor. De OP heeft gelijk dat ze zich zorgen maakt. Als je weinig ervaring hebt is het best lastig je combinatie juist te beladen, en is het prima dat je om ervaringen vraagt. Liever te vaak gevraagd dan onderweg een slingerende combinatie met alle gevolgen daarvan!
, Datum:
15.07.2019 18:46
Als je goed leest heeft Marike het over het rijden met de caravan en niet over het beladen.
Geplaatst door: Softly
, Datum:
15.07.2019 18:47
Als ik de reacties lees denken een paar mensen hier dat zij met een truck met oplegger op vakantie gaan i.pl.v. met een personenauto met caravan.
Gelukkig zijn er ook nog een behoorlijk aantal die zich wel verdiept hebben in maximale belading van auto en caravan. Maximale en minimale kogeldruk en maximale daklast. Laat de rest thuis blijven, dan wordt het een stuk veiliger op de weg!
Geplaatst door: Daniel
, Datum:
15.07.2019 18:52
Maak je niet dik, de eerste keer is altijd spannend, hoeveel je je ook voorbereid. Kogeldruk etc is aftasten, ik mag 75kg, maar rij vaker met 85 a 90kg, dat rijd gewoon fijner. Kogeldruk op je autopapieren kan je gewoon aanhouden.
Ik vind zelf de formule auto zwaar, caravan licht, kogeldruk zo hoog mogelijk gewoon de beste. Dus alles wegen (caravan, inventaris, tafels, stoelen), zwaarste in de auto als dat veilig gaat, kijken of je een dakkoffer kan lenen/huren/kopen. Wil je fietsen mee hebben, dan graag voorop, achterop niet aan te raden als je al nerveus bent. Wij nemen best wat boodschappen mee (mut piepers, potten pindakaas ;-))) ) en die gaan allemaal in de auto.