kampeeruitrusting ontspullen (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: S@ndra 
, Datum:
13.02.2019 09:55
Miervrij
Het is even wat werk, maar dan heb je ook wat. Ik giet hagelslag, suiker etc. in lege frisdrank flesjes (met een wijde hals) Die staan of liggen dan gewoon in de keuken van de vouwwagen. Verder heb ik lege Haribo trommels in verschillende maten voor koekjes en snoepjes, en restjes.
Naast de koelkast, houden wij dingen koud in bed in een diepvriestas van de supermarkt. Flessen fris, groenten etc. Maar geen bederfelijke spullen als vlees. Koelelement er bij en klaar.
In dat bed houden we tijdens het koken ook dingen warm. Pan in bed virtueel vierdubbel gevouwen dekbed er om heen en het blijft goed heet. (Net als een 'hooikist' vroeger)
Geplaatst door: ® LisetteK.
, Datum:
13.02.2019 10:57
Mar3tent, gewoon in de keuken van de vouwwagen? Eventueel als je op een plaats staat met veel mieren de poten van de vouwwagenkeuken in bakjes water zetten dan kunnen de mieren niet omhoog klimmen. Wij zijn nu 6 keer weggeweest met onze vouwwagen en hebben pas 1 keer mieren in de keuken gehad.
Vroeger met de tent was dat een ander verhaal zelfs kratten met goed afsluitbare deksels waren makkelijk toegankelijk voor mieren.
Geplaatst door: mar3tent 
, Datum:
13.02.2019 20:17
in de keuken van de vouwwagen... uuhh die hebben we helemaal vol. met bestek, glazen, pannen, onderzetters, grote messen, kurketrekkers, echt heel veel... maar geen druppel hagelslag. T feit dat we naast vouwwagen een enorme kofferbak hebben en erg grote dakkoffer maakt dat we nog ver van het "ontspullen" zijn.
Als alles voor me staat weet ik echt niet hoe.. Maar heerlijk om alle tips hier te lezen!! Zodra t ding uit stalling mag ga ik kijken wat ik kan 'ontkeukenen" om plek voor voedsel te hebben.
Geplaatst door: ® LisetteK. 
, Datum:
14.02.2019 12:35
Mar, Als je gaat "ontspullen" bedenk dat je maar uit 1 glas tegelijkertijd kunt drinken. Nou snap ik dat de thee in een ander glas gaat dan de wijn maar dan nog is 1 per persoon genoeg. Door een gul gevende schoonmoeder heb ik wel drie soorten borden, groot, klein en diep en ik heb soepkommen maar alles wordt multifunctioneel ingezet. De diepe borden doen dienst als schaaltjes net als de soepkommen. De zak chips kan ook in een pan op tafel dat hoeft niet perse in een schaaltje. Met veel chipseters en geen giga grote zak kan je ook een gat in de zak knippen en gewoon daar uit graaien.
Ik heb geen wijnglazen bij me voor eventuele gasten, die moeten zelf hun glas meebrengen net als hun stoel.
Wij doen regelmatig een meet and greet met familie, dan hebben we na de afwas altijd een hoop uit te zoeken, drie soorten bestek, drie verschillende borden enzovoort. Dat geeft niet het eten was dan altijd heerlijk en daar gaat het om. We zijn op de camping.
Geplaatst door: Jelijn 
, Datum:
15.02.2019 20:11
Ontspullen...tja met een fiatje 500 moet je wel ontspullen. Alhoewel, met dakzak kom je nog een heel eind.
Ik heb een tunneltent, de kinderen hebben een vis-a-visttentje. Daarnaast hebben we een oprolbare tafel, 2 paraplustoelen voor de kinderen en 1 paraplustoel met verstelbare rug (iets groter pakket maat zit wel lekkerder). Dan nog 3 plat opvouwbare krukjes om op te zitten, als bijzettafeltje of voetenbankje. Een campinggaz keukentje met zo'n koffertje eromheen dat kastje wordt, gasfles, krat met keukenspullen, pannen, een benzinelamp, luchtbedden, slaapzakken, hoofdkussens, onderlakens, 2 hamamdoeken en 4 decathlon handoeken, toilettas en voor ieder een kleine tas met kleding. Vooral laagjes en niet te veel, Voor 1 week schoon ondergoed, 3 korte broekjes of rokje/jurkje, 4 shirts of topjes, 1 lange broek, een longsleeve (kan onder t-shirt/polo), een fleecevest en zwemkleding. Tussendoor een keer een handwasje en na een week een wasmachine draaien.
Een paar bergschoenen per persoon, sneakers en slippers en waterschoenen. Wij rijden altijd tot zonzeker weer dus heb je ook maar weinig nodig. Dan nog wat "campingspeelgoed", boeken op de e-reader, een kleine bbq en 2 hangmatten.
Enige dat echt niet meeging was de koelbox. Maar koelkast is vaak te huur.
Het grote geheim? Vacuumzakken! Wel kijken of ze met een campingpompje leeg te zuigen zijn. Niet alle zakken krijg je goed leeggezogen met zo'n pompje, daar heb je echt een stofzuiger voor nodig. En die neem je meestal niet mee als je gaat ontspullen ;-)
Geplaatst door: S@ndra 
, Datum:
16.02.2019 08:38
Wij nemen weinig mee (vinden wij) maar ik ken mensen die met nog minder toe kunnen. Het absolute minimum is niet voor iedereen weggelegd.
Eenmaal op de camping waar we wat langer blijven, wordt met een verzamelaar. Hersluitbare bakjes en schaaltjes doen dienst als tijdelijk servies of bewaarbakje. Eenpersoons dessertverpakking als waxinelicht houder etc. Als we naar huis gaan gooien we het weer weg.
Geplaatst door: LisetteK. 
, Datum:
16.02.2019 10:21
Het is maar wie je voorbeeld is.
Ik zou nog best een beetje verder willen ontspullen maar met mijn echtgenoot (type voor de zekerheid toch maar wel) lukt dat niet echt. Ik had een kookpan en steelpan in dezelfde maat. Als ik dacht de kookpan thuis te laten, omdat je in een steelpan toch ook kan koken dook dat ding op de camping toch op, was dan door echtgenoot toch ergens tussengestopt.
Kijkend naar mijn zus gaan wij zwaarbepakt op reis, hier lezend valt dat best mee en vorig jaar op een camping buren gehad die zich afvroegen hoe wij het drie weken volhielden met zo'n minimale hoeveelheid spullen. Steeds maar dat gesjouw met tafel en stoelen van binnen naar buiten en vice versa. Zij hadden stoelen voor in de voortent en stoelen voor buiten. Dan waren wij best minimaal bepakt op reis gegaan.
Geplaatst door: ® Nienke1985 
, Datum:
16.02.2019 14:19
Wij nemen toch altijd teveel kleding mee. Dat zou ik dit jaar wel echt nog willen minderen. Ik heb ook altijd een beuatycase mee met allerlei verbandmiddelen, pillen, etc. Ook die zou ik grotendeels eigenlijk thuis moeten kunnen laten. Ik heb voor de keukenspullen en speelgoed van de kinderen. Drie stapelbare klapkratten gekocht. Er passen er precies twee in het midden van de dakkoffer en 1 in de auto. In de tent stapel ik ze dan gewoon op.
Geplaatst door: mar3tent 
, Datum:
16.02.2019 15:57
Ha ha stoelen voor in de tent en voor de tent...
Ik heb ook een verbandkoffer met van alles mee. Maar in al die kampeerjaren met kinderen eigenlijk alleen zwaluwstaartjes nodig had. En toen we ze nodig hadden hadden we ze niet.. ;-) Daarna uiteraard altijd bij ..... Maar over paar jaar ben ik dan met mijn verbandtrommel de hulp voor een kampeerbuur met kleine kinderen die ook dringend zwaluwstaartjes moet... Vroeger had ik alleen krukjes voor de kinderen.. maar daar nemen ze geen genoegen meer mee met 13-14 jaar... niet dat ik 5 standenstoelen voor ze meeneem. (vroeger keken ze natuurlijk ook niet uren hangend in hun stoel op een mobiel.. of lazen ze een dik boek..).
Ik ga het komend seizoen weer eens bekijken. En ik ga kijken bij een vriendin met net zoveel kinderen/even oud die alles in 1 vouwwagen heeft en beetje in kofferbak. Maar GEEN dakkoffer. (ok haar kinders dragen alleen voetbaltenues, a 3 setjes pp, ik heb meer kleding want bij ons dragen ze geen voetbalkleren dag in dag uit.
Overigens hadden we afgelopen jaar ook het grondzeil mee van onze VW. Die blijft dit jaar thuis. Gaan we niet gebruiken.Toch een dik pak.
Geplaatst door: Ilja 
, Datum:
08.03.2019 19:13
Wat een superleuk topic! We kamperen met de kinderen al van baby af aan ( 3 kinderen in 3.5 jaar tijd) en we namen altijd het nodige mee. Dubbele kinderwagen, buikdrager, rugdrager, wipstoeltje, 2 campingbedjes, luiers, voeding....het was een wonder dat alles altijd heeft gepast ;-)
Tegenwoordig zijn ze 14, 11 en 10 en nemen ze qua kleding ook best wat ruimte in. We reizen met een Dacia Logan met een heerlijk ruime kofferbak en een klein aanhangertje. Ieder jaar neem ik me voor minder mee te slepen en ieder jaar gaat er weer veel te veel mee! Het enige wat vorig jaar niet mee ging was een rasp die al 3 jaar in plastic verpakking mee heen en terug reiste haha ...
Dit jaar zullen we waarschijnlijk nog meer mee slepen omdat onze dochter door coeliakie apart moet eten. Het meeste probeer ik wel te combineren maar dat lukt niet met alles. Zo zal er voor het eerst een oventje mee gaan. Superhandig om hier tips te lezen. Ik sleep ieder jaar een mega grote afwasteil mee....waarom heb ik nooit over een invouwbare nagedacht ;-)
Hangmat gaat hier ook altijd mee. Speeltjes voor kinderen, boeken etc ( zelf heb ik een reader maar voor man en kinderen ). Ook nemen we altijd 2 campingtafels mee omdat ik het handig vind om in de tent er wat spullen op te kunnen zetten. Misschien ook eens nadenken over een kleinere tent. Ben benieuwd hoe bepakt we dit jaar écht zullen gaan !
Geplaatst door: Viola
, Datum:
08.03.2019 19:27
@Ilja: In Frankrijk is er ook heel veel glutenvrij. Bij veel Franse supermarkten kun je hier in NL via hun website al zien welke producten ze hebben. Als voorbeeldje de website van de Carrefour: https://www.carrefour.fr/s?q=Gluten
Dat scheelt heel veel meenemen 😉
, Datum:
08.03.2019 20:09
Dank je Viola! Klopt..Mijn schoonouders wonen in Frankrijk en hebben al mee gekeken. De keuze is inderdaad reuze ! Veel meer dan in Nederland.Dat is super fijn. Het zit m meer in brood etc. Glutenvrij kant en klaar brood vindt ze bijvoorbeeld niet te eten dus ik bak zelf. Daarom toch een oven mee o.a.
Maar qua aanbod...viva la France ;-)
Ach als ik toch "ontspul" moet het kunnen toch
, Datum:
08.03.2019 20:12
Geplaatst door: Nika 
, Datum:
09.03.2019 21:59
, Datum:
10.03.2019 09:48
Nika, dat is zeker een tip. En wat voor een! Heb net uitgebreid met mijn man er naar zitten kijken en ook de nodige recensies gelezen. Wat een uitkomst dat ding. We gaan hem zeker aanschaffen.
Ik heb een redelijk groot oventje maar glutenvrij brood bakken is al een kunst op zich en duurt lang! Laat staan dan in een kleinere oven. Dan kan ik beter met een Omnia kant en klare afbakbroodjes afbakken.
Dus superbedankt!
Voor mijzelf heb ik nog iets bedacht qua ontspullen. Eerder gaan inpakken en eerder het karretje uit de stalling halen. Ik werk altijd tot en met vrijdag en dan ga ik op zaterdag altijd als een kip zonder kop gehaast inpakken zodat we zaterdag nacht kunnen rijden. En mijn camping checklist wat meer specificeren. Hoeveel kledjng, etc.
Geplaatst door: digi-oma
, Datum:
10.03.2019 13:36
Voor Ilja... wat ook handig is, is bij het weer leeghalen van de caravan na de vakantie even kritisch bekijken wat je echt niet gebruikt hebt. Kan kleding zijn, maar ook de inhoud van je banken/kastjes en zelfs disselbak. Verder heb ik thuis een lijst liggen met alles wat permanent in de caravan blijft wanneer deze in de stalling staat. Dat zijn ook zaken die meegaan met vakantie. Mocht er ooit iets gebeuren (diefstal/brand) dan kun je die aan de verzekeraar overhandigen. Ooit in de buurt van ons huis een grote caravanstalling (was in Blokker) totaal zien afbranden. Brandweer kon en wilde niet dichtbij komen om te blussen aangezien er toch nog heel wat gasflessen in de caravans bleken te staan. Die schoten soms met een daverende knal al brandend door het dak van de stalling heen.
, Datum:
10.03.2019 16:47
Dank je wel digi-oma maar wij reizen met tent en aanhanger. Maar die ook eend grondig nalopen zou ook goed zijn. Zit ook vol met van alles en nog wat.
Geplaatst door: An86 
, Datum:
21.03.2019 16:30
Ohjee, wij reizen met een Dacia logan mcv (stationwagen), grote dakkoffer en bagagewagen. En op zich vind ik niet dat we zoveel meenemen. Maarja, de tent neemt heel veel plaats in, fietskar die we als dubbele buggy gebruiken, kledij voor alle weersomstandigheden en de koffer van de auto blijft bijna leeg zodat de hond comfortabel zit.
Maar ik heb nu toch gezegd tegen mijn man dat ik wil proberen om het enkel met de aanhangwagen te doen. Volgens hem gaat dat niet lukken :D
Geplaatst door: ® Irene1 
, Datum:
21.03.2019 21:37
Vorig jaar een andere caravan gekocht en zeer kritisch de inboedel verhuisd. Ik merk echter dat het ook weer leuk is om allerlei nieuws te kopen, dus de 5 mokken zijn er alweer 8 (voor 2 personen), er ook kwamen twee diepe borden bij voor salades, pasta etc. En deze week stond ik weer met twee hele mooie exemplaren in mijn handen...die heb ik met een diepe zucht weer weggelegd. Ook het beddengoed is gewijzigd. Twee Duvalays erbij en twee dunne dekbedden met overtrek ineen voor zomerdagen ipv de twee stuks die we al jaren naar tevredenheid gebruikten. Hoezo ontspullen ;-)
Geplaatst door: Nika 
, Datum:
22.03.2019 08:26
@Ilja wat leuk dat je wat aan mijn tip hebt! Ik ben benieuwd wat jouw ervaring hiermee is!
Haha 8 mokken voor 2 personen is nou niet bepaald ontspullen! Wij hebben er 8 voor 4 personen.
Als je weinig keukeninventaris wilt meenemen is het een tip om te zorgen dat je altijd een thermoskannetje met heet water hebt klaarstaan. (Ik heb er een die wel 24 warm blijft) zodat je tussendoor snel wat kan afwassen.
Wanneer onze hond meegaat op vakantie, lag ze vaak boven op de bagage in de laadruimte. Dit hadden we met een kleed afgedekt en daarop ging haar kussen. Natuurlijk wel zo ruim dat ze nog rechtop kon zittenden niet tegen het plafond kwam , maar zo kan je toch wat meer meenemen dan wanneer ze op de bodem van de laadruimte zit. Maar ook afhankelijk natuurlijk hoe groot je hond is.
Mijn laatste aanschaf is een purabrella. Omdat we hopen dit jaar veel tijd op het strand door te brengen lijkt me dit ideaal.
Een parasol cq strandtentje ineen. Is ook in zekere zin weer ontspullen ;)