kampeeruitrusting ontspullen (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Nika
, Datum:
06.02.2019 11:04
Wat een reacties! Heerlijk ff nadenken over deze zomerse zaken met dit druilerige weer!
Er staan best goede tips in, en iedereen doet t weer op zn eigen manier.
Wij reizen met een Eriba. Vwb belading kan ik ook niet megaveel meenemen, al is het natuurlijk al een stuk luxer dan wanneer je alles alleen in je auto moet laden! Daarnaast hoe minder beladen, hoe zuiniger en milieubewuster we kunnen rijden ;)
Zo hebben wij geen koelbox mee , maar de koelelementen in het vriezertje van de caravan , en deze om de zoveel tijd omwisselen in de kleine koelrugtas in de auto. Zodat we niet perse hoeven te stoppen voor een koud drankje. Ook ideaal voor mee naar t strand op de fiets!
@ Elfie wij hebben deze hangmat, weegt zeer weinig,ligt super en is heel compact. Dan kan je m toch altijd meenemen ;)
https://www.obelink.nl/ticket-to-the-moon-2-persoons-hangmat-army-groen-kaki.html?category_params=s_company%3D1%26category_id%3D7256
Daarnaast gebruik ik opvouwbare emmers en een opvouwteiltje. Vouwstoel van coleman, die echt wel lekker zit, en voor de kids een vouwkrukje voor bij t eten. Ervaring is dat ze buiten vaak op een kleed zitten, spelen of luieren in een compact strandstoeltje.
T idee van ieder een eigen plunjezak inpakken vind ik n hele goeie; zo leren de kids ook bewust keuzes maken in wat ze kunnen meenemen. Iedere keer gaat er nog beste veel spul vrnl kleding ongebruikt weer terug in de kast. T scheelt je tijd en balast om zo efficiënt mogelijk alles mee te nemen.
En omdat wij nu op fietsafstand van zee gaan camperen, gaan er dit jaar vouwfietsjes mee. Daarentegen laat ik t oventje dit jaar thuis en geen extra bbq mee. Wil alles gaan doen op de Cadac. Broodjes bakken ( in geval van nood, anders altijd vers) onder de deksel, bbq op t rooster, volstaat prima.
Geplaatst door: ® Nienke1985
, Datum:
06.02.2019 15:58
@herma, de handdoeken van de decathlon zijn van het merk nabaji en zijn er in diverse maten. Die ik heb gekocht pas ik zelf zowat twee keer in. Heerlijk op het strand en er gaat ook niet zoveel zand in zitten als in een strandlaken. We hebben ook allemaal een andere kleur :)
Geplaatst door: Yvonne
, Datum:
06.02.2019 19:56
Onze caravan was eigenlijk altijd wel overbeladen toen de kinderen nog meegingen. Sinds we zonder kinderen gaan, gaat er uiteraard steeds minder mee. We hebben 2 jaar geleden een andere caravan gekocht en toen hebben we ook kritisch gekeken wat we nog gebruiken en wat niet meer mee hoeft. Ben wel blij met mijn caravannetje, is buiten een heerlijk huisje in het buitenland ook een goede "bagagedrager" voor onderweg. Dus wij doen eigenlijk niet echt aan ontspullen.
Geplaatst door: PetraHM
, Datum:
07.02.2019 18:13
Wij zijn tentkampeerders. Sinds 2 jaar zonder kinderen op pad. We nemen 3 tenten mee: de Hercules van Carl Denig voor verblijf >3 nachten, een pop-up voor 1-2 nachten en een Lowland Trailrunner voor meerdaagse wandel- en kanotochten. Op buitensportmaterialen bezuinigen we niet. Rugzakken voor dagtochten en voor meerdaagse trips gaan mee. Kanospullen en 2 grote waterdichte tonnen, via ferratasetjes, komend jaar weer mountainbikes. De kampeeruitrusting is wel heel compact. Geen tafel, kleine stoelen (n-rit mini easy chair), donzen slaapzakken, opblaasbare kussentjes. Matrasjes van Therm a Rest en Exped. Serviesgoed en etensvoorraad hebben we in 3 waterdichte kratten. Een aantal jaren hebben we een koelbox gehad op electra. Sinds deze kapot is nemen we geen stroom meer. Opladen gebeurt in de auto of met een oplader op zonne-energie.
Toen de kinderen nog mee gingen mochten ze ieder een klein kratje vullen met speelgoed en boeken. We namen toen overigens een aanhanger mee. Hierop stonden de fietsen. Op de auto lagen de kano's, met daarin enkele volumineuze lichte spullen, zoals zwemvesten.
Geplaatst door: mar3tent
, Datum:
07.02.2019 20:10
@LisetteK: jij had een andere CC dan ik. De CCC daar kan ik niet ook nog eens t beddengoed van 2 personen meer kwijt op ons matras dan klapt ie al niet meer dicht. Ik vind t al jammer dat ie niet dichtklapt met de gastencabine eraan.
De dissel zat afgelopen jaar al half vol met die boot en 2 banden.. en dan slechts nog gasflesje en lege waterkan. Maar oudste is 14, wordt dit jaar 15.. die gaat nog 3 jaar mee ofzo?? -1 is al genieten van zeeen van ruimte denk ik ;-). (scheelt weer een extra tentje in ieder geval)
Geplaatst door: Annette
, Datum:
07.02.2019 20:38
Mar3tent, wij hebben ook een CCC en nemen de gastencabine niet meer mee maar toen we die wel meenamen klapten we de CCC gewoon dicht met de gastencabine eraan. Waar je op moet letten als je hem dicht klapt is dat je zorgt dat de midden stang OM het matras valt. Als je daar nl. niet op let is de kans heel groot dat ie op het matras valt en kan ie niet zo makkelijk dicht.
, Datum:
08.02.2019 09:03
@Annette, we hebben een iets dikker matras dan de standaard. Met dekbed en kussens er ook op kon dan de gastencabine er niet meer bij.
Geplaatst door: digi-oma
, Datum:
08.02.2019 11:29
Destijds, toen we nog een vouwwagen (Travelsleeper) en daarna een kleine caravan (Constructam) hadden en de kinderen nog meegingen hadden we voor iedereen een kratje met kleding en twee kratjes met speelgoed en etenswaar. Badmintonspullen los in de bank en een koelbox mee waarin blokken ijs werden gedaan. Nu hebben we een wat oudere Adria-caravan en we houden ieder jaar weer ruimte over in de banken en kastjes. Niet teveel kleding mee (wel laagjes zodat er steeds gewisseld kan worden) en wassen kan altijd op een camping. Allebei een kleine toilettas en verder handdoeken, keukenspullen, serviesgoed, twee Lafumastoelen en twee opklapbare tuinstoeltjes, opklaptafeltje en geen voortent maar een luifel met grondtapijt. Dan wat kleine dingen (keukenrol, toiletpapier en zo voor de eerste dagen) Geen scottel, geen fietsen. Wel TV (nieuws voor echtgenoot) fototoestel en laptop (voor mij) verschillende puzzelboeken en wat boeken over de mooiste plekjes in Frankrijk. Alleen etenswaar die thuis in de koelkast ligt en keukenkruiden; kortom kleine dingetjes ; het meeste kopen we ter plaatse in Frankrijk .. We verkassen elke week en blijven ongeveer 6 weken weg. Terzijde... dit jaar dik kussen voor de hond; na 12 jaar gaat er weer een grote hond mee en misschien gaat de kleine lichtgewicht voortent mee zodat ze daar 's nachts in kan liggen; dus geen luifel.
Geplaatst door: marijn
, Datum:
08.02.2019 13:24
Wij kamperen met zijn drietjes in een tent en reizen met een stationwagen. Sinds twee jaar gebruiken we nu ook een dakkoffer. Het is ieder jaar weer een sport om de auto zo goed mogelijk in te pakken. Alle plekjes in de auto worden goed benut. Het liefst pakken we zo laag mogelijk in. Ik zelf wil graag nog over de achterbank kunnen kijken als ik rijdt. Bij alles wat we inpakken stellen we ons de vraag hebben we het echt nodig of kunnen we zonder.
Als we minder hoog kamperen en we onze dikke dikke slaapzakken niet nodig hebben neem ik zomerdekbedden mee met hele dunne hoeslakens. Dit scheelt enorm. Deze doe ik in vacuum zakken waar ik met de stofzuiger zoveel mogelijk lucht uit zuig. Ook onze kleding gaat in vacuum zakken. Als we weer naar huis gaan gebruik ik het electrische pompje waar we de luchtbedden ook mee opblazen. Dit is voor ons de uitvinding, je kledingstapel wordt geminimaliseerd tot een heel klein pakket. Op de camping gaat de kleding in stoffen opvouwbare bakken van de Ikea. Sowieso nemen we weinig kleding mee en wassen we wat vaker.
Dit jaar gaan we voor het eerst met onze nieuwe katoenen tent kamperen, deze neemt veel ruimte in beslag, daarom laten we dit jaar de koelkast thuis en hebben er een op de camping gehuurd. Mijn huishoudelijke spullen beperk ik tot van alles 1, dat betekent iets vaker afwassen, maar das toch gezellig op de camping :-) Alle huishoudelijke spullen moeten wel in elkaar gestapeld kunnen worden, dat scheelt ook veel ruimte. Een zaklamp is met de mobiele telefoon tegenwoordig niet meer nodig. Eten nemen we niet mee, dat komt in Frankrijk wel. Op de camping halen we de dakkoffer van de auto en zetten we naast de tent, dat is dan onze grote voorraadkast. De afwasteil is tevens de was emmer of boodschappenmand. En er altijd gaat Ducktape mee!
Het is iedere keer weer genieten op de camping, waar je op je plekje je eigen gezelligheid creeert. Telkens weer verbaas ik me thuis over hoe snel de vaatwasser weer vol is en je weer gewend bent aan de luxe die je nodig denkt te hebben. Met weemoed denk ik dan aan de eenvoudige manier van leven op de camping en kan ik haast niet wachten tot ik de voldende keer weer mag kamperen. Ik moet wel eerlijk zeggen dat we meestal naar warmere gebieden gaan, dat scheel ook heel veel in bagage. Vaak lukt het op de camping wel om je boek met iemand te ruilen, of in de bibliotheek van de camping.
Geplaatst door: Ina
, Datum:
08.02.2019 14:18
Toen de kinderen nog meegingen en wij met de tent kampeerden, zat een ieder van ons op 2 grote badlakens.
Ik bewaarde oude sokken ondergoed en kleding, die niet meer zo heel mooi waren voor de vakantie, deze mochten de kinderen dan weggooien aan het eind van de dag. Vonden ze geweldig, en ik had zodoende weinig was.
Geplaatst door: ® Carolien@1
, Datum:
08.02.2019 15:53
Hele nieuwsgierige off topic vraag voor @ digi-oma. Wat leuk tóch weer een hond! Weer een Ier?
Geplaatst door: ® Fammeij
, Datum:
09.02.2019 12:30
Goed idee @Marijn, ik heb vacuumzakken besteld! Ook handig voor alle skibroeken met de wintersport.
Ik heb 2 opvouwbare emmers, ook super makkelijk. En ipv een kastje heb ik opvouwbare picknickmanden. Eentje staat tijdens de reis voor in de auto met proviand. Op de camping gaan de boodschappen er in. Eentje met lunchspullen en eentje met spullen voor de avondmaaltijd. En dan nog eentje met de rest. Dat kan ik makkelijk uit de tent pakken en scheelt een hoop zoeken en een hoop rommel. Verder nog zo'n gazen opvouwbare wasmand en een lichtgewicht hangmat.
Geplaatst door: ® Irene1
, Datum:
09.02.2019 22:05
@carolien. Idd weer een Ier bij Digi-oma weet ik uit betrouwbare bron. Wij kijken jaarlijks kritisch naar onze spullen en nemen steeds minder mee. Vorig jaar van 5 naar 2 koekenpannen. Kleinere Waterkoker met iets meer vermogen. Bij action precies passende bakjes en mandjes gevonden die precies in schappen en kast passen. Disselbak uitgemest. Onnodige spelletjes eruit. Komen netjes toe met ruimte in kleinere caravan.
Geplaatst door: Lotje1985
, Datum:
10.02.2019 14:14
Wij hebben een Fiat Panda en daarop een dakkoffer. Door weinig ruimte word je erg creatief. We zijn met z'n drieën. Hebben compact opvouwbare stoeltjes, een tafel die helemaal ingevouwen kan worden tot een heel klein pakketje. Tent, stoeltjes, tafel en twee kledingtassen gaan in de dakkoffer. We hebben afgelopen jaar een benzinebrander gekocht om te koken. Geen gasfles meer maar wel kleine jerrycannetjes met Coleman fuel. Hier hebben we weinig van verbruikt. Verder zitten alle andere spulletjes in kratjes die in de achterbak gaan. Dochter mag haar school rugzak vullen met speelgoed. Kleding is echt het minimale. Tussendoor draai ik paar keer een was. Handdoeken van de Decathlon. Koelbox staat op de achterbank.
Geplaatst door: Nika
, Datum:
10.02.2019 21:11
Hey ja Lotje, dat kan ik me nog herinneren dat je de coleman hebt aangeschaft. Hevel je de flessen colemanbezine over in een jerrycan? Of is dat tegenwoordig in jerrycan te koop? Heb je al gewone benzine gebruikt?
Geplaatst door: ® Elfie
, Datum:
10.02.2019 22:05
De allereerste keer dat wij gingen kamperen met de kinderen, zo'n 25 jaar geleden, hadden we een Citroen AX, een heel klein autootje. Hij had wel een trekhaak. We hadden 1 tent gehuurd en een klein tentje geleend. Slaapzakken en luchtbedden ook geleend. Tweepits kookplaatje erbij. We hebben toen heel de ruimte voor de achterstoelen opgevuld met bagage, de slaapzakken uitgerold en op de achterbank gelegd en daarop zaten de kinderen, met kussen en wat speelgoed (wel in de gordels). Die waren vier en zes jaar oud en konden prima zonder beenruimte. Achter de achterbank de tentjes, kooktoestel en daar was ook nog een plekje voor de hond. Zelf had ik proviand voor onderweg op de grond staan voor mijn stoel, zodat ik de hele weg met mijn knieën in mijn nek zat. De kleren waren buiten op de auto in een koffer op de trekhaak vastgemaakt. En zo gingen wij naar de Vogezen. De koffer fungeerde als tafel, stoelen hadden we niet, we zaten op de luchtbedden. Maar wat hebben we genoten! Het kostte bijna niets en middenin de natuur! Toen we terugkwamen hebben we een derdehands Alpenkreuzer gekocht (een ramp om dat ding op te zetten) en daar nog vele jaren mee gekampeerd. Dat scheelde enorm in ruimte. Maar als we ergens in twee dagen heen gingen, sliepen we tijdens de overnachting met z'n vieren plus hond in een tweepersoons koepeltentje. Gewoon allemaal even inschikken. Eigenlijk vind ik dat nog wel het leukste van kamperen, dat leven met heel weinig spullen en het improviseren. Die eerste vakantie brak er een tentstok die we met een pincet als spalk en een rol hechtpleisters tijdelijk hebben gerepareerd. Vraag je nu aan onze inmiddels volwassen kinderen wat hun leukste jeugdherinneringen zijn, dan komen ze meteen met verhalen over dit soort vakanties.
, Datum:
12.02.2019 17:07
ik heb wel 1 kastje wat ik in elkaar moet zetten. Hij was handig want precies goede kookhoogte. Nu met VW niet meer nodig daarvoor. Maar... al ons eten aan ontbijtspul/stokbrood ed gaat erin om het miervrij te houden. Daar zou ik wel een andere oplossing voor willen weten die miervrij is en waarbij ik niet hoef op en af te breken. Met een opvouwbare emmer is t niet miervrij. Als ik met curverbakken ga werken is dat weer meer ruimte dan een opvouwbaarkastje in elkaar zetten.. iemand goeie tip hoe die zijn hagelslag, chocopasta, aangebroken chipszak, broodjes en baquettes van de bakker ongediertevrij bewaard op de camping???
Geplaatst door: Carolien@1
, Datum:
12.02.2019 18:16
@mar3tent, wij gebruiken een grote opvouwbare koeltas van de Action. Onderweg handig voor de proviand en ter plekke voor groenten etc. Misschien is dat wat? Er zijn ongetwijfeld betere en luxere soorten verkrijgbaar bij kampeerzaken of Ikea ofzo.
Geplaatst door: digi-oma
, Datum:
12.02.2019 18:49
Antwoord voor Carolien; heeft even geduurd, maar inderdaad weer een Ierse Wolfshond. Diverse rassen bekeken en toch weer een Ier. Knap dat je dat hebt onthouden. Kate is een dame van vijf jaar en is heel tevreden (gemakkelijk en helemaal gewend aan onze manier van doen). We zijn er heel blij mee.
Geplaatst door: ® Carolien@1
, Datum:
12.02.2019 21:19
@digi-oma, wat ontzettend leuk....voor jullie én voor Kate! Heel veel geluk en plezier samen! En dat ik dat onthouden heb is niet zo knap hoor. Ik ben ook een enorme honden liefhebber en heb een zwak voor grote rassen én voor de Ierse Wolfshond!