drukte op binnenwegen in het hoog zeizoen (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Mermaid
, Datum:
19.01.2019 22:26
Tja, voor de kosten moet je t niet doen, qua brandstof rij je niet voordeliger binnendoor. Bovendien moet je onwijs op je snelheid letten, er wordt op N of D fanatiek geflitst.
Ik zou er ook poepgaar van worden en tuf liever in een keer door, dan maar minder fraai.. maar goed, respect als je dat zo wilt, maar neem een escape als het tegenvalt. Succes met uitstippelen.
Geplaatst door: troy1801
, Datum:
07.05.2019 12:36
wij hebben deze route ook binnedoor gereden zoals wjvander heeft beschreven bij berziers hebben we een stukje a9 gereden en bij afslag 42 er weer af riching argeles sur mer we hebben er 71 uur over gedaan met overnachting in clermont ferrand dus in twee dagen te doen.
Gr Troy
Geplaatst door: ® daido
, Datum:
07.05.2019 16:34
Geplaatst door: Troy 1801
, Datum:
09.05.2019 12:27
sorry 71 uur moet 17 uur zij
Geplaatst door: Teunis
, Datum:
09.05.2019 13:34
Natuurlijk heeft iedereen zo zijn voorkeur. Elke weg heeft zijn voor- en nadelen.
Als je de tijd hebt (of neemt), en je de charme van het Franse platteland kunt waarderen, dan zijn n wegen aan te raden. Zelfs met alle oponthoud van rotondes en talloze kleine dorpjes. Ook in het hoogseizoen zijn er routes die niet overdreven druk zijn. Frankrijk is zó groot!
Het kostenplaatje kon wel eens een verassing zijn. Een auto loopt het zuinigst rond de 80 km per uur. Laat dát nu net de max snelheid zijn die is toegestaan. Mijn auto loopt met die snelheid ongeveer 1 op 25 (volgens de boordcomputer) bij 100 op de snelweg loopt hij 1 op 20 (volgens diezelfde boordcomputer) bij 120 gaat dit verbruik drastisch omhoog 1 op 15 is dan niet abnormaal. Het verschil, en daar gaat het nu om, is 10 km langer rijden per liter. Op 1300 km scheelt dat dus 130 liter a 1,50 de liter = 195 euro goedkoper binnendoor. Zelfs als je rustig rijd (100 km) scheelt het toch rond de 100 euro binnendoor. Het afremmen en weer optrekken verbruikt echter meer dan een constante snelheid. Nu ligt dit extra verbruik vooral aan een al dan niet zware rechtervoet, maar dat extra verbruik is geen 195 euro.
Het eventuele argument dat je een extra overnachting moet doen snijdt ook geen hout, immers, je reis is weliswaar langer, maar je verblijf op de eindbestemming weer korter. De totale duur van de vakantie veranderd er niet door. Bovendien kan een extra overnachtingscamping goedkoper zijn.
Een jengelende achterbank kan een zeer sterk argument zijn om zo veel als mogelijk gebruik te maken van peage en/of snelwegen.
Een grote, zware of moeilijk bestuurbare caravan eveneens, want ja, de franse overheid is verliefd op rotondes.
Geplaatst door: ® Carolien@1
, Datum:
10.05.2019 07:41
De route die jij wilt gaan rijden is een prima route. Wij hebben wel eens zo gereden tot Millau. Overigens nooit op zaterdag. Het duurt misschien iets langer maar alleen als je haast hebt is dat van belang.
Geplaatst door: Jurgen
, Datum:
14.05.2019 14:17
Ik zou zeggen laat iedereen lekker doen wat hij/zij zelf het fijnste vind. Ik ben persoonlijk na 100 km snelweg het al helemaal beu, lekker draaien en keren op de N en D wegen vind ik veel leuker, en je ziet nog eens wat. Wel een tip, let bij steden/stadjes op of er een rondweg omheen gaat, zeker bij grotere plaatsen voorkom je daarmee dat je al te veel "zone industrieel" door moet met tientallen rotondes. Wel zo relaxt om die op die manier te bypassen.
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
14.05.2019 20:26
Ik vind binnenwegen in Frankrijk rijden ook heel erg leuk, maar niet op reisdagen. Of het moet de tweede etappe zijn of het laatste stuk van een etappe. De echt leuke kleine binnenweggetjes neem je toch niet, want je wil toch vooruit. Blijft over de voormalige N-wegen die vaak bij dorpjes stikken van de rotondes of je wordt er met een rondweg omheen geleid waardoor je niks van dat mooie plaatsje ziet (heel vroeger ging je er echt dwars doorheen).
Gelukkig ieder z'n voorkeur. Ik vind het snelwegrijden in Frankrijk juist ook een genot. Behalve het idioot verouderde systeem met tolhuisjes natuurlijk, maar daar heb je maar een paar keer last van. Wij hebben geen aanhanger en na 2 uur ben je ook echt ruim 250 km opgeschoten. Heerlijk! Weinig files (m.u.v. de bekende tijden natuurlijk). De binnenweggetjes komen dan weer op de locatie zelf. Of een tweede korte etappe (zoals vorig jaar bij ons Bordeaux-Dordogne).