Nederlandstalige handleiding bij aanvraag Frans milieuvignet (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® martwout
, Datum:
26.12.2017 11:45
@Peter, ik zie nu dat het wel er staat alleen boven de lijst.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
28.02.2018 23:44
Ik heb de lijst weer aan moeten vullen. Belangrijkste toevoeging: het departement Drôme (Valence, Montélimar), waar ook de Autoroute du Soleil in de milieuzone kan vallen. Let wel: kan! De prefect beslist van geval tot geval waar de zone geldt en of de A7 er ook bij hoort.
Probleem: zo'n besluit wordt van de ene op de andere dag genomen. Dan kun je als Nederlander dus verrast worden doordat je al onderweg bent en een vignet kopen kan alleen via internet. Dat heb je mogelijk bij je (en anders ga je naar de McDonalds), maar het duurt een dag voor je het mailtje met je tijdelijke vignet hebt. En dan moet je nog een printer zien te vinden om je tijdelijke vignet uit te printen...
De milieuzones worden maar een paar keer per jaar en dan nog meestal voor een paar dagen ingesteld (behalve in hartje Parijs, dat heeft een permanente milieuzone), dus 99 van de 100 keer zul je je vignet niet nodig hebben. Maar je kunt voor een onaangename verrassing komen te staan.
Geplaatst door: dalecooper
, Datum:
02.03.2018 18:49
Top dit overzicht! Jammer dat er niet wat meer duidelijkheid is over de zones... Kan het ook zijn dat er zones worden bijgemaakt als de smog te hevig wordt? Ik ga van de zomer via Rouen naar Ile de Re en zie dat er op deze route geen milieuzones zijn, of kan dit nog veranderen?
, Datum:
02.03.2018 21:47
Zones kunnen alleen ingesteld worden in gebieden die vastgesteld zijn door de prefect van het departement. Daarna stelt hij die telkens bij hevige smog in. Tot nu toe mag je dan in eerste instantie in alle zones nog met elk vignet rijden. In sommige zones mg je na een paar dagen ook niet meer rijden met de vignetten 4 en 5.
Ik verwacht dat de komende tijd meer departementen de mogelijkheid in zullen voeren, maar ik kan niet voorspellen welke. Ik heb het al eerder gezegd: het is ronduit schandalig dat de Franse overheid niet zelf een centraal overzicht bijhoudt.
Tot slot: inmiddels is duidelijk dat ook op de Route du Soleil in het departement Isère (zeg maar rond de stad Vienne een milieuzone ingesteld kan worden.
Geplaatst door: rob
, Datum:
04.03.2018 11:39
Ik vermoed dat een vignetnummer een mate van vervuiling aangeeft.
Ik heb een geel vignet (nummer 2 ?), maar is dat nu erger of minder erg dan een 4, in termen van vervuiling ?
Geplaatst door: ® Peter, Hurktoilet
, Datum:
04.03.2018 12:44
Hoe hoger het cijfer, hoe viezer.
Geplaatst door: ® Marja4
, Datum:
04.05.2018 07:02
Krijg je altijd een bevestigingsmail na aanvraag? Ik heb hem niet ontvangen, ben bang dat ik iets verkeerds gedaan heb. Geld is wel afgeschreven.
, Datum:
04.05.2018 08:02
Dat zou wel moeten ja. Twee zelfs: de eerste direct na betaling, de tweede één of twee dagen later compleet met voorlopig vignet dat je achter je ruit kan leggen zo lang het over de post niet binnen is. Kijk eens in je spambak of ze daarin terecht gekomen zijn. Anders heb je wellicht tikfoutje in je mailadres gemaakt.
Geplaatst door: Mir1
, Datum:
04.05.2018 10:22
wij hebben inderdaad ook 2 mails ontvangen na het aanvragen van het milieuvignet. precies zoals Peter het zegt
Geplaatst door: mir1
, Datum:
04.05.2018 14:28
net definitieve vignet ontvangen, duurde ongeveer 3 weken
Geplaatst door: ® Marja4
, Datum:
05.05.2018 06:02
Bedankt voor jullie antwoord. We wachten nog even af. Duurt nog even voor we vertrekken.
Geplaatst door: Femme
, Datum:
05.05.2018 21:44
Heb 10 april vignet aangevraagd, geld afgeschreven,geen bevestigingsmail gehad en lees dat vignet op 30-4-2018 verzonden is.Tot nu toe niets ontvangen.
Vervolgens voor 2 familieleden afgelopen maandag op verschillend mailadres vignet aangevraagd,nog geen bevestigingmail gezien.
Vertrekken 3 juni naar Alpe d'Huzes,wat te doen?
Alvast bedankt.
Geplaatst door: ® Lian
, Datum:
05.05.2018 22:46
Ook 2 mails ontvangen na aanvraag vignet,na ongeveer 10 dagen vignet ontvangen.
, Datum:
06.05.2018 00:04
@Lian: Volgens mij kun je op certificat-air.gouv.fr zien hoe de status van je aanvraag is. Laatste meldingen die ik zag is dat de levertijd op dit moment een week of drie is. Mocht je twijfelen: vraag gewoon een nieuw vignet aan voor het schokkende bedrag van ongeveer 4 euro 45.
En loopt het echt fout: behalve in het centrum van Parijs gelden de milieuzones vooralsnog maar een paar dagen per jaar, bij extreme smog. Dus tenzij je naar Parijs wilt, kun je de gok nemen. Moet je alleen goed de borden en met name de lichtkranten boven de snelweg in de gaten houden.
Geplaatst door: ® Ewout1
, Datum:
06.05.2018 12:04
Is Annecy net als Grenoble? Dus alleen bij langdurige vervuiling?
Geplaatst door: ® Ewout1
, Datum:
06.05.2018 12:08
Mijn vorige posting komt te vervallen. Ik las over de reactie van Peter net ervoor heen. En daar stond al het antwoord.
Ik wil hem zodoende wijzigen. Hoe vaak is het vorig jaar zomer voorgekomen dat er een tijdelijke zone was? Ik ben benieuwd naar de cijfers. Anders gaat iedereen € 4,80 betalen voor een vignet terwijl de zone misschien 1x in de 5 jaar eens komt. Zover ik begrijp is het pas bij vervuiling over meerdere dagen en niet de vervuiling die eens 1 dag van toepassing is. De vignet komt er pas als het echt structureel wordt. Tot nu toe vind ik het een geldkoe voor de overheid.
, Datum:
06.05.2018 12:13
Bij die prijs (inmiddels verlaagd naar ik meen 4,45) wegen de opbrengsten denk ik niet of nauwelijks tegen de kosten op. Dus die geldkoe zie ik niet zo.
Tot nu toe is het (uit mijn hoofd) in ruwweg een keer of drie voorgekomen dat (in meerdere gebieden tegelijk) een milieuzone ingesteld is.
Geplaatst door: rob
, Datum:
06.05.2018 12:54
Zit nu in Frankrijk. Er zijn maar weinig fransen die een vignet hebben. Ik vond het echter voor die paar euro niet meer de moeite om er over na te denken of allerlei overwegingen te maken. Ik heb dat vignet dus gewoon aangeschaft, om van alle gezeur af te zijn ...
Geplaatst door: ® Carolien@1
, Datum:
06.05.2018 13:52
Net 2 vignetten besteld. Kosten €4,21 per stuk.
Geplaatst door: ® daphne
, Datum:
06.05.2018 16:01
@Peter,
De permanente milieuzones gelden toch ook allleen maar op werkdagen tussen 8-20u? Er zijn nog voldoende mogelijkheden zonder vignet. Waarschijnlijk zie je daarom zo weinig Fransen met een milieusticker.