Mobiel internet Frankrijk (tip) (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Tom
, Datum:
10.04.2014 23:17
Orange geeft je 500MB data voor 45 euro. Was in mijn geval te koop bij L'Elektrox - iets.
Leuke is dat er een draadloze hotspot bij zit zodat de hele familie er iets aan heeft en je bereikbaar blijft op je eigen nummer.
Geplaatst door: Johan
, Datum:
10.04.2014 23:52
Geplaatst door: Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
11.04.2014 08:34
@Johan: mijn technisch vernuft laat me hier toch in de steek. Het 3g-netwerk wordt opgepikt en vertaald in wifi? Dan blijft snelheid toch beperkt tot 3G en is er van echte wifi geen sprake?
Geplaatst door: Bert
, Datum:
11.04.2014 10:20
Klopt Peter, je stopt je simkaart in een Mifi apparaat en vervolgens heb je een hotspot(wifipunt) met je mobiel internet.
Je verbruikt de mb's van je datalimiet.
500m mb met je hele familie is zo op.
Je kan ook een wifihotspot van je smartphone maken, het nadeel is dat je eigen simkaart eruit moet halen (of je moet een gsm met duosim hebben).
In Frankrijk moet je er ook op letten dat je telefoon de 1100 freguentie ondersteund, anders heb je trager internet.
Ik gebruik zelf joemobile.fr en dat werkt perfect.en is heel vooordelig. Ondersteund ook 4G dus supersnel. Voor belangstellenden heb ik nog een paar simkaartjes over van joemobile. Je kan opwaarderen met je creditkaart gewoon in nederland.
Geplaatst door: Karel de Grote
, Datum:
11.04.2014 10:33
Let wel even op: de router die Johan aangeeft is niet simlockvrij. Als ik het plaatje en gegevens zie zou het de Huawei E5331 kunnen zijn die je in NL wel simlockvrij kunt kopen rond de € 65,00.
Geplaatst door: Marco
, Datum:
11.04.2014 11:27
Koop een mifi router op marktplaats. (paar tientjes)
Sim kaartje Joe Mobile kopen en alleen de maand dat je in Fr bent activeren.
Eur 5 per maand + Eur 6 per Gb.
De rest van het jaar zet je het abbonement uit. (1keer per 6 maanden moet je de sim 1 maand activeren)
3G wordt omgezet naar wifi. Ja je haalt geen wifi snelheid, maar voor surfen whatsapp etc geen enkel probleem.
Geplaatst door: Johan
, Datum:
11.04.2014 11:42
Peter, wifi is een methode om via de 2,4GHz- en/of 5,0GHz-band draadloos verbinding te maken. Jouw notebook, tablet of smartphone kan middels wifi verbinding maken met een wifi router (hotspot). Het bereik van wifi is zeer beperkt. Het signaal mag niet te sterk zijn om vergunningvrij te kunnen "zenden". De betere smartphones kunnen ook als wifi router dienen.
Verbinding tussen een Internet Provider en een wifi router kan op verschillende manieren. Thuis zal dat meestal via de kabel of vaste telefoonlijn zijn. Je hebt dan ook een modem nodig. Vaak is het modem en de wifi router in één kastje gecombineerd (Modem-router). De snelheid is meestal hoog (20 Mbit/s - 100 Mbit/s)
Het is ook mogelijk om een mobiele verbinding met een Internet Provider te maken. Deze verbinding kan met verschillende protocollen en snelheden.
De snelste verbinding is met het 4G protocol beschikbaar. Afhankelijk van provider en locatie is de snelheid 10 Mbit/s - 50 Mbit/s. In Frankrijk is deze verbinding op de meeste plaatsen nog niet beschikbaar, daar is tot nu het snelste protocol 3G met een snelheid van 3.4 - 7.2 Mbits/s. Op het platteland is de dekking van het 3G netwerk vaak niet voldoende en wordt er automatisch een verbinding gemaakt met een ander protocol dat langzamer is. Ook de langzamere verbindingen zijn vaak sneller dan de wifi van de camping. Soms is er helemaal geen bereik en dan lukt het niet om verbinding te maken. De hele camping heeft meestal niet meer bandbreedte beschikbaar dan 11 Mbit/s en die moet gedeeld worden met alle gebruikers op de camping.
Om een mobiele verbinding met een Internet Provider te maken heb je een SIM van die provider nodig, een abonnement of een pre-paid Internet tegoed (een aantal Mbytes of Gbytes), en een apparaat waar deze SIM in past (er zijn verschillende maten!). Dat kan je Smartphone zijn, je notebook of tablet als deze geschikt is voor het plaatsen van een SIM, een dongle die je in je USB poort steekt, of een mobile wifi router.
Karel de Grote heeft helemaal gelijk, de mobile wifi routers van Orange en SFR hebben een SIM Lock en zijn dus alleen geschikt voor een SIM van die provider. Als je zelf een SIM lock vrije mobile-wifi router aanschaft dan kun je daarin de SIM van elke provider stoppen. Je kunt bij Orange en SFR alleen een SIM voor 3G aanschaffen. Die kost ongeveer Euro 10.- en deze heeft meestal een tegoed van 1-2 GB voor 14 dagen. Met prepaid kaarten kun je via je telefoon het tegoed van de SIM kaart opwaarderen.
De dekking van Orange en SFR is over het algemeen het beste. Ik kon op veel plaatsen geen JoeMobile en Free ontvangen, maar ook Orange en SFR zijn niet op iedere camping te ontvangen. Op sommige campings is zelfs geen bereik voor de mobile telefoon. Dus als je een beetje afgelegen zit kun je het beste eerst informeren via welke provider er ontvangst mogelijk is (hopelijk weten ze dat).
Geplaatst door: Bert
, Datum:
11.04.2014 12:06
@Johan.Joemobile zit op SFR netwerk
Herstel:Je moet op je smartphone kijken of die UMTS900 (geen 1100) ondersteund. De meeste doen dat wel, maar bv de wolfgang van de Aldi niet.
Op ebay staan goedkope mifi's te koop (zelfs 4g). Je kan daar ook een unlock kopen voor het geval ze gelocked zijn.
Geplaatst door: Geert
, Datum:
21.06.2014 13:39
Geplaatst door: Rene
, Datum:
21.06.2014 14:22
Zoiets zoek in inderdaad! En dan vooral om zo tegelijk met hele gezin (4 pers.) te kunnen internetten.
Welke mifirouter is hiervoor goedbruikbaar?
Eventueel ook tips beschikbaar voor providet in Spanje?
, Datum:
21.06.2014 14:37
Geplaatst door: piet
, Datum:
21.06.2014 16:30
Wat is het voordeel van en mifi tov een smartphone met tethering?
Geplaatst door: Lisa
, Datum:
21.06.2014 17:04
Wij hebben wifi op het dorpsplein iedereen zit daar op banken, gezellig. En verder bij Vodafone 2 euro per dag.
Geplaatst door: Freek
, Datum:
21.06.2014 22:14
Ik heb zowel een prepaid 3G SIM van SFR en van Orange. Ik zit nu op een camping waar ik helemaal geen SFR kan ontvangen en wel 3G van Orange. Op de vorige camping kon ik met SFR wel 3G verbinding krijgen en met Orange een heel langzame 2G verbinding.
Op campings daar voor was het resultaat ook wisselend per provider.
Ik denk dat je het beste aan de camping kunt vragen welke provider goed bereikbaar is om teleurstelling te voorkomen.
Op alle campings waar ik dit jaar ben geweest is de wifi belabbert. De snelste verbinding was 1.0 Mb/s download snelheid en 0.3 Mb/s upload. Op sommige campings bleeft de speedtest teller steken bij 0.2 Mb/s
De Orange en SFR SIMs kosten Euro 9.90 en je krijgt er een aantal Mb's gratis bij (meestal 500 Mb). Bij SFR betaalde ik Euro 30.- voor 4GB die 1 maand geldig is. Bij Orange betaalde in Euro 35.- voor 3 GB die 5 maanden geldig is.
Met een Mifi die simlock vrij is kun je SIMs van iedere provider gebruiken. Voordeel van de mifi t.o.v. de smartphone is dat je op je telefoon gewoon bereikbaar blijft onder je eigen nummer terwijl je kunt internetten via locale providers (goedkoper dan roaming!).
Geplaatst door: marian
, Datum:
21.06.2014 22:55
wij precies zoals lisa, wifi op de camping en indien niet aanwezig, vodafone 2 euro per dag.
Geplaatst door: bert
, Datum:
22.06.2014 07:51
@piet. Mifi is iets stabieler dan tethering, maar tethering gaat ook best goed. Let wel of je gsm of mifi UMTS900 ondersteunt, anders heb je op veel plaatsen in frankrijk geen 3G ontvangst.
, Datum:
22.06.2014 14:36
Mifi is ook veel sneller. En vaak geschikt om dat voor soms wel 10 clients te doen
, Datum:
24.06.2014 00:51
Geplaatst door: bert
, Datum:
24.06.2014 08:53
Ik weet niet of je die handleiding echt zelf gemaakt hebt, want die was vorig jaar al gratis beschikbaar.
Het begint nu wel een beetje op een handeltje lijken ipv forumleden te helpen. Die simkaarten stuurt joemobile gratis naar Nederland en
je hebt er zelf ook nog extra voordeel bij omdat je ook nog eens 5 euro extra te goed op je eigen account krijg voor iedere aanmelding.
Met chrome en google translate kan iedereen zich makkelijk stap voor stap aanmelden.
, Datum:
24.06.2014 22:01
Beste Bert, ik bespeur in je woorden enigszins wat ergernis over mijn bijdrage aan dit forum. Dat spijt me zeer.
Maar wat je moet weten is dat ik dit beslist niet uit commercieel oogpunt doe. Ik vraag louter kleine vergoeding voor gemaakte kosten en de genomen moeite. Niets meer en niets minder.
Verder is het inderdaad zo dat ik gisteravond zo'n 2 uur bezig ben geweest met het maken een stap voor stap handleiding, compleet met printscreens per stap. Dit heb ik gedaan omdat ik in het Nederlands niets fatsoenlijks kon vinden op dit vlak.
Maar misschien heb ik ook niet goed rondgekeken.
Ook vertalen met Google Translate is niet voor iedereen zo gemakkelijk en vaak is het vertaalresultaat
zeer onduidelijk.
En ja, je hebt gelijk dat ook ik, net als de ontvanger van het simkaartje, er 5 euro beltegoed beter van word. Of liever gezegd mijn kinderen die de hele dag internetten. Maar dat mag toch geen probleem zijn. Of wel soms?
Kortom ik doe dit wel degelijk om mensen te helpen.
PS. mij is het niet gelukt rechtstreeks simmetjes te bestellen, ik heb ze via een Franse kennis gekregen. Mogelijk dat jij een manier weet die je op dit forum kunt delen.