wat waren jullie kwijt deze vakantie??SCHRIK!! (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Vera
, Datum:
30.08.2012 14:14
Het scheelt natuurlijk ook waar je heen gaat. Gaan wij naar de Ardeche of Drome staan wij aan een rivier met mooi zwembad voor ongeveer 40 euro per nacht voor 2 volwassenen en 2 kinderen, max 50 euro.
Staan wij op een mooie camping in Spanje aan zee betalen wij 60/70 euro per nacht. Scheelt toch al gauw 350 euro. Daarnaast moet je dik 300 kilometer meer rijden (dus meer brandstof + meer tol). Al met al is een vakantie in Spanje aan zee voor ons 400/500 euro duurder dan op een camping in de Ardeche aan een rivier met zwembad (boodschappen niet meegerekend) In Spanje kun je over het algemeen wel goedkoper boodschappen doen, maar dat scheelt niet veel. De vakantie blijft in Spanje altijd dan nog duurder, het zal voor ons rond de 300/400 euro duurder zijn. Wij kunnen dat gelukkig gemakkelijk betalen, maar ik snap dat mensen dit veel geld vinden en dan liever iets noordelijker blijven.
Geplaatst door: gerd
, Datum:
30.08.2012 14:42
ik ben gezegend met het feit dat ik niet gebonden ben aan het hoogseizoen. Concreet betekent dit dat ik in begin september in
FRANKRIJK in een chaletje zit voor de prijs van 140 euro per week. Twee keer de tank vol gooien in Luxemburg, plus een geschatte prijs van 1,55 euro in Frankrijk (daar is net een prijsdaling van 6 ct /ltr ingegaan)Afschrijving auto reken ik niet mee, staat thuis 6 dagen per week in de garage, kost dan net zoveel. Kortom denk ik haast voor de benzine net zoveel kwijt als voor het verblijf. Dus 280+320= 600 euro geschat
Boodschappen reken ik niet mee, want die ben ik thuis ook nodig. Uit eten in Frankrijk doen we nooit en geven geen geld uit aan musea en bezienswaardigheden. Saai dus... Hoe mensen met een paar kinderen kans zien om in 2 weken 2500 tot 3000 euro uit te geven is mij een raadsel. Als het overigens voor velen te duur schijnt te worden overweeg eens een vakantie in Tsjechie.
Daar haal je nog een kar boodschappen voor een paar tientjes en bijna alle musea gratis, en ook de trein is er veel goedkoper.
Geplaatst door: d.roog
, Datum:
30.08.2012 14:54
@bea: tja, afschrijfkosten zullen bijzonder sterk varieren (voor zover het de vakantie betreft). lease je, dan zul je je belasting moeten meetellen (voor zover het de vakantie betreft). afschrijfkosten van tent en inboedel en bagagewagentje en dakkoffer en fietsen zie ik ook nergens, evenmin als afschrijfkosten en abonnementen voor laptops, tablets etc. goederen die zijn aanschaft in de maanden voor de vakantie maar voor gebruik tijdens de vakantie zie ik ook nergens genoemd staan. misschien zijn er ook wel mensen die hun huis tijdelijk hebben (onder)verhuurd in de periode van hun afwezigheid. het is dus allemaal een beetje natte-vingerwerk, maar ja, dat geldt voor wel meer onderwerpen...
Geplaatst door: mm
, Datum:
30.08.2012 15:18
Raar toch dat vaak het eten niet wordt meegerekend want thuis moet je ook eten.
Op vakantie eet ik toch echt heel anders dan thuis: lekker bbq, streekproducten uitproberen, franse kaasjes etc. , stokbrood oid
Wanneer ik thuis met 4 personen van 150 euro per week moet eten daar red ik het in Frankrijk of welk land dan ook echt niet mee.
maar eigenlijk vindt ik dat niet erg; dat is voor ons vakantie
Geplaatst door: martin
, Datum:
30.08.2012 15:21
m.i. slaan bea en d.roog iets door.
Afschrijving van de auto en caravan/tent heb je ook als je thuis op de bank zit, die worden er tenslotte ook dan niet nieuwer van.
Het gaat hier puur om de kosten van de reis, verblijf en levensonderhoud en extra's
Als ik alles mee moet gaan tellen komt er nog wel wat bij:
€ 150,- extra ivm aanschaf nieuwere bagagewagen (oude verkocht)
€ 138,- 2 nieuwe banden.
€ 29,- omvormer.
€ aanschaf plaid, nieuwe borden, bijvullen gasfles, etc etc.
Dit is allemaal voor de vakantie gebeurt, en niet in de vakantie, dus dat tellen we dan maar voor het gemak niet mee.
anders kan ik ook wel het doorlopen van m'n internet abo thuis meerekenen terwijl ik op vakantie ben.
Geplaatst door: Mariet
, Datum:
30.08.2012 15:37
@ Gerd, dat is geen raadsel. Als ik vorig jaar een stacaravan huur voor 6 personen aan het gardameer moesten wij per nacht 209 betalen. Dit betekend dat we voor 2 weken al dik 2900 euro kwijt zijn aan verblijf. Benzine, tol, vignet, boodschappen en uitjes zijn voor die 2 weken rond de 1200 euro. Dit betekend dat wij dik 4000 euro kwijt zijn.
Dit jaar voor het eerst met caravan geweest en toen waren de totale kosten voor 2.5 week kamperen in het zuiden van Frankrijk aan zee 2100euro (verblijf, tol, benzine, boodschappen, uitstapjes, uiteten). Ik heb dan niet de stallingskosten en verzekering van de caravan erbij zitten. De boodschappen reken ik er wel gewoon bij, aangezien je toch iets meer koopt over het algemeen. Mochten we de boodschappen er niet bijrekenen zijn we dus nog goedkoper uit.
Ik vind dat eerlijk gezegd echt meevallen, mijn man en ik hebben beide een laag inkomen en kunnen dit met gemak betalen. De stacaravans werden voor ons wel te duur, vooral toen aan het gardameer.
Geplaatst door: gerd
, Datum:
30.08.2012 15:52
Oke, Mariet. Kennelijk ben ik niet meer van deze wereld, want ik zou geen 209 euro per nacht voor een blikken doos neertellen.
ik heb de nederlandse gulden nog meegmaakt f. 466,07......
Geplaatst door: Jurgen
, Datum:
30.08.2012 15:59
Tja Gerd, in het hoogseizoen zijn dat de prijzen. Dan blijft de oplossing thuisblijven alleen nog over.
Geplaatst door: Mariet
, Datum:
30.08.2012 16:00
Ja het is ook erg duur hoor, maar het zit allemaal gelijk vol dus genoeg mensen die het doen.
Wij houden wel van wat luxere en populaire campings. Vandaar dat wij een caravan hebben aangeschaft. Dit is namelijk een stuk goedkoper + je hoeft niet meer gelijk te boeken. Stacaravans op de wat populairdere campings staan gelijk vol en op de wat kleinere campings aan een rivier zijn ze ook gelijk vol. Op die campings heb je vaak maar een stuk of 6-10 stacaravans en de rest kampeerplekken, dus ook die stacaravans zitten snel vol. Al me al zijn wij in ieder geval super blij met onze aankoop van de caravan.
Geplaatst door: ® Doortje
, Datum:
30.08.2012 17:59
@ Gerd ........... Met alle respect voor jouw mening !
Wij betalen ook geen 200,- p/nacht voor een mobilehome, om de simpele reden dat wij zelf gelukkig een caravan hebben.
Toch denk ik, dat je wel reeël moet blijven;
JIJ met 2 personen in voor/naseizoen, zult natuurlijk vele malen goedkoper uit zijn. Voor een gezin van een aantal personen midden in het hoogseizoen moet voor datzelfde mobilhome het tig-voudige betaald worden. Daarnaast zul jij misschien genoegen nemen met een camping met minder ra-ta-ta, dan een gezin met kinderen zal doen.
Mijn inziens, is het dus een beetje appels/peren vergelijken wat jij doet.
Geplaatst door: Yvon
, Datum:
30.08.2012 19:31
Eerlijk gezegd zijn wij dit ook ongeveer kwijt voor de huur van een stacaravan in het hoogseizoen. Moet wel zeggen dat wij voor de luxe gaan van een nieuwe stacaravan met alle toeters en bellen, 3 slaapkamers, airco etc. Ik weet dat het veel geld is en dat velen dit niet kunnen neerleggen. Als het financieel niet (meer) kan dan zullen we het anders doen. Wij gaan vaak ook nog een weekje in mei en dan betalen we maar 200/300 euro voor een week en dat is dan toch wel weer lekker. Anderen boeken in mei een dure vliegvakantie maar dat heb ik er dan weer niet voor over.
Geplaatst door: Bernadette
, Datum:
30.08.2012 19:48
Wij zijn van 23 juli tot 5 augustus (13 nachten) op camping Le Club Farret geweest in een Pacific mobile home/ huisje. GEWELDIG!! Ik heb nog nooit zo iets moois gehad en de camping was ook geweldig.
Maar daar betaal je dan wel voor, we moesten voor die 13 nachten 3200 euro betalen. Het is prijzig, maar zolang we het kunnen betalen vind ik het prima. Daarnaast zijn wij 5 keer uiteten geweest en zitten wij ook wel een paar keer op terrasjes. Voor tol, brandstof, overnachting heenweg, uiteten, uitstapjes, etc. hebben wij 1500 euro uitgegeven. Onze vakantie heeft dus 4700 euro gekocht voor ons gezin met z'n zessen (4 kinderen), maar dan hadden we ook alles perfect voor mekaar inclusief alles en hebben we een luxe en mooie vakantie gehad!
Geplaatst door: Bea
, Datum:
30.08.2012 20:11
@ martin . En waarom zou de afschrijving dan niet onder vakantie mogen vallen . Wij hebben geen caravan ,dus hebben ook geen kosten daaraan (aankoop ,verzekering ,stalling ,reparatie, banden ,omvormer,inboedel van caravan) Als je dit allemaal bij elkaar optelt ,en deelt door het aantal jaren dat je die gaat gebruiken ,kom je op een aardig bedrag . Tel daar dan de kampeerkosten van de camping bij op en dan heb je een aardige vergelijking met een huurcaravan. Als wij dus een caravan huren ( Wat wij niet meer doen) dan betalen wij dus inderdaad meer ,maar daarnaast hebben wij die centjes van de aankoop ect toch nog op rekening staan . En een caravan gaat ook niet eeuwig mee, dus na x aantal jaren moet je toch weer een andere kopen . En of je caravan nu in de garage sttat of niet , daar verandert er niets aan .Ook het bezitten van een caravan /auto kost geld ,of je er nu gebruik van maakt of niet .
Maar wat ieder aan zijn vakantie uitgeeft ,is voor iedereen toch afhankelijk van wat hij eraan kan en wil spenderen .
Ik vind het dan ook kort door de bocht om die som dus zomaar eventjes te vergeten .
Geplaatst door: Monique
, Datum:
30.08.2012 20:12
Dat was zeker schrikken. We zijn naar Amerika 4 weken geweest en waren 21.000 euro kwijt met 2 volwassenen en 3 kinderen. Maar dat wisten we eigenlijk van te voren al, dat zo'n vakantie gewoon duur is. Dat kun je ook niet elk jaar doen!
4 weken Florida voor 7000 euro gaat echt niet lukken met een gezin!
Als jij ons trouwens vraagt wat doen jullie liever, op een camping in Frankrijk met eigen caravan of 4 weken naar Amerika en allemaal luxe....dan doen wij net zo lief naar Frankrijk met de caravan. Maar we wilden keer wat anders en we waren 12.5 jaar getrouwd dus vandaar Amerika afgelopen zomer.
, Datum:
30.08.2012 20:15
Ach, iedereen gaat op z'n eigen wijze op vakantie.
maar als ik het zo lees zit het prijsverschil voornamelijk in het verblijf zelf.
Alleen de een wil luxe en geen kar achter de auto, en de ander wil zijn eigen spul.
Als je vakantie maar top is!!!!
Geplaatst door: GERD
, Datum:
31.08.2012 08:47
IN 1998 , inderdaad 14 jaar geleden zaten we 3 weken in een chalet camping portes de soleil vlakbij Lyon. Prijs 1400 gulden.
Nu trek ik even door anno 2012 betalen mensen 200 euro per nacht voor een stacaravan, dus 21 x 200 =4200 euro,omgerekend 9366,=
voorheen nederlandse guldens. Wie is er dan gek ? Mijn salaris is helaas niet 6,5 x hoger geworden..
, Datum:
31.08.2012 09:01
@bea: moet ik dan de afschrijving (die het hele jaar doorloopt) dan ook in mijn normale vaste lasten opnemen?
Eigenlijk wel, maar ik bedoel dat dit juist het hele jaar doorloopt, en niet alleen tijdens de vakantie.
De afschrijvingskosten worden dan (schade daargelaten) niet hoger dan de rest van het jaar.
Daarom reken ik ze niet mee.
Kosten voor eten daarentegen wel, omdat ik thuis voor € 120,- p.week boodschappen doe, en in Frankrijk voor € 280,- (excl. uit eten)
Ik reken dus alleen de extra kosten mee, en niet de lopende kosten zoals afschrijving.
Geplaatst door: Viola
, Datum:
31.08.2012 12:21
Je kunt ook supergoedkoop op vakantie! Afgelopen zomer hebben we 17 dagen gefietst. In totaal zo'n 1000 km. Brandstofkosten = 0 euro; hoewel dat is niet helemaal waar; we hebben 1 liter benzine gebruikt om op te koken ;-) Aan campings waren we gemiddeld 17 euro kwijt (2 volwassen en dochter van 6). Kosten voor verblijf dus 289 euro. Extra's voor eten en af en toe een terrasje 200 euro. Wij waren dus 2,5 week weg voor nog geen 500 euro. Wij vonden het ontzettend leuk en gaan dat volgend jaar weer doen.
Geplaatst door: Eileen
, Datum:
31.08.2012 16:01
Dat is idd wel supergoedkoop zeg. Dacht ik nog dat ik al goedkoop was.....Maar goed, ik kan gezie nmijn lichamelijke beperkingen zo'n vakantie helaas niet doen, maar het klinkt wel erg leuk. Je hebt natuurlijk wel fatsoenlijke fietsen nodig en allerlei lichtgewicht kampeerspul?
Zelf kies ik voor een vrij luxe camping omdat de kinderen dan een zwembad hebben, heb wel een 6 pers.tent van maar € 50,-- via MP.Boodschappen doe ik zoveel mogelijk bij Lidl en Aldi, goedkope producten, maar thuis doe ik voor € 70 p/w boodschappen voor vier, dat is daar toch duurder. Het is uitkienen om binnen het dagbudget te blijven, maar we hebben het toch heel fijn gehad, voor mijn kinderen erg belangrijk om even uit de nare thuissituatie te zijn.
, Datum:
31.08.2012 16:08
@viola: dat is enorm sportief, ben wel benieuwd hoe jullie dochter van 6 dat gedaan heeft, ik neem aan met een "aanhangfietsje"
Op de camping waar wij zaten kwam ook een gezien (2 volw en 2 kinderen) op de fiets, waarvan de kinderen ook zelf fietsten.
Je hoeft in ieder geval niet bang te zijn dat je aankomt in de vakantie ;-)