Man geen zin in vakantie... (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Izelle
, Datum:
05.07.2012 22:00
Hallo Sara,
Er is al veel gezegd en toch wil ik er iets aan toevoegen. Vaak zijn het de vrouwen die minder tijd voor zichzelf claimen maar soms kunnen ze dat maar beter wel doen: het voorkomt zuchten en steunen en 'volhouden'om de klus te klaren. Wij hebben maar 2 kinderen maar ik kan me vanalles bij de wens van je man voorstellen. Ik heb een drukke baan waarin ik elke dag veel mensen spreek, vaak emotionele mensen of mensen in moeilijke situaties: kortom ik stel me in op de behoefte van de ander. Dan heb ik als ik vrij heb behoefte aan rust en aan 'mezelf' genoeg. Toen we kinderen kregen heb ik echt moeten leren om die 'rust' behoefte op een andere manier/ andere momenten te vullen. Want mijn kinderen en man verwachten heel terecht dat ik me ook op hun behoefte richt als ik vrij ben. Bij mijn man speelt precies hetzelfde en dus spreken we af dat we elkaar af en toe 'vrij houden' en alleen de kinderen verzorgen zodat de ander echt even kan doen en laten waar die zin in heeft. Ik geef mijn man zelfs regelmatig een 'weekendje alleen ' cadeau: dan ga ik ergens heen met de kinderen. Want niets zo heerlijk als in je eigen huis niets hoeven.. Misschien helpt het als jouw man af en toe zijn eigen gang kan gaan zonder met iemand rekening te hoeven houden en misschien zou jij dat zelf ook nog heerlijk vinden als hij dat voor jou doet? En wees eerlijk, 5 kinderen onder de 10: dat is ook gewoon hard werken, dit zijn tropen jaren. Het helpt wellicht om zo mild mogelijk tegen elkaar te zijn, elkaars behoeftes te respecteren en vooral niet te vergeten om ook nog af en toe iets met zijn tweeen te doen! Veel plezier en geniet lekker van je prachtige gezin!
Geplaatst door: Carolien
, Datum:
05.07.2012 22:09
@Izelle, prachtig gezegd! En...alsof ik over mijn eigen situatie lees!
Geplaatst door: annemiek 
, Datum:
05.07.2012 22:21
Ik vind ook dat Izelle dat heel mooi heeft gezegd. Ik snap de man van Sara heel goed, maar ook de teleurstelling van Sara. Geef hem een beetje ruimte en tijd voor zichzelf, neem de kinderen even mee naar de speeltuin o.i.d. zodat manlief even alleen kan zijn. En vraag hem ook jou af en toe te ontlasten. Wees lief voor elkaar, je zit in hetzelfde schuitje. Geniet van je gezin en de kostbare vrije tijd die je samen hebt. Succes!
Geplaatst door: yvonne
, Datum:
05.07.2012 22:25
Iedereen heeft af en toe tijd voor zichzelf nodig, ik loste dit altijd op door in mijn eentje 's avonds over het strand te gaan wandelen, dan kom je pas echt tot rust. Dus ik snap je man wel. Neem inderdaad af en toe alle kinderen mee zodat de ander rust heeft maar doe ook leuke dingen met de kinderen samen. Een beetje een mix.
Geplaatst door: ® Le Haut Verger 
, Datum:
05.07.2012 22:34
Beste Sara,
Geen oplossing voor deze zomer en misschien zo ie zo geen oplossing maar kijk eens op www.lehautverger.nl onder het hoofdstuk blog, in het najaar en voorjaar organiseren we gezins vakanties waarbij wij 's morgens de kinderen onder onze hoeden nemen en de ouders tijd voor elkaar of voor zichzelf hebben en het gezin 's middags samen lekker op pad gaat.
Succes !
Geplaatst door: Bea
, Datum:
05.07.2012 23:11
Misschien in de loop van het jaar nog een weekendje/weekje op vakantie met jullie 2 en . Kinderen veilig thuis met een goede oppas ( oma ,tante ..)
Op de camping hoef je natuurlijk niet altijd alles met zijn allen te ondernemen . Misschien een idee dat hij iets leuks met de 2 oudsten doet ,terwijl jij met de kleintjes bij de tent blijft. Kan echt goed uitpakken ,ook voor de kinderen .
En iets alleen ondernemne mag natuurlijk ook altijd .
En 5 kinderen onder de 12 ....inderdaad hard werken ,maar ook thuis blijft dit hard werken .
Geplaatst door: claudia
, Datum:
05.07.2012 23:20
op de 1e plaats vind het het eerlijk en oprecht dat je dit topic hebt geopend. denk dat er meerderen zijn hoor die met hetzelfde dilemma zitten. mannen denken nu eenmaal anders als vrouwen. mijn man kan super geniet op vakantie van zijn gezin en mij haha, maar heeft soms ook de behoefte om alleen even iets te gaan doen, boek lezen, wandelen, noem maar op. wij spreken dat altijd uit tegen mekaar en zorgen er SAMEN voor dat de ander die dingen kan gaan doen, dat is samen werken, een gezin is net als een team zeg ik altijd . ik zou het zeker niet zo heel erg negatief opnemen, zo is het niet bedoeld. ik denk altijd, je moet eerst zelf gelukkig zijn wil je een andere gelukkig kunnen maken en als hij die behoeftes heeft prima !! gewoon samen die dingen doorspreken en dan hebben jullie ongetwijfeld een leuke vakantie, waar hij ook van zijn gezin kan genieten EN iets alleen kan doen.
Geplaatst door: ® digi-oma
, Datum:
05.07.2012 23:38
Misschien helpt het als er afspraken gemaakt kunnen worden in de geest van: twee dagen in de week na 11 uur 's morgens is de dag voor jou tot 19 uur en houdt ik me alleen bezig met de kinderen, MAAR op twee andere middagen is de dag van mij en ben ik "niet aanwezig" althans niet bereikbaar voor gezeur. Ga je een stukje lopen, een goed boek lezen waaraan je thuis niet toekomt of gewoon een paar uur slapen. Je kunt deze dagen ook over de vakantie spreiden. De overige dagen zijn jullie er allebei en gaan dingen doen samen met de kinderen (en wel meedoen)!
Ik zit al een tijdje te wachten op dit soort eerlijke ontboezemingen want bij iedereen lijkt de vakantie in 100% goede harmonie te verlopen en geen wanklank is te horen. Dat kan toch niet!
Klein voorbeeldje? Mijn echtgenoot zit het liefst van 18.00 tot 00.30 uur achter elkaar TV te kijken in een half geblindeerde caravan en s.v.p. niet storen. Thuis kijkt hij ook zoveel TV en nu met de Tour nog wel meer, maar daar heb ik een eigen kamer met laptop en radio en kan ik vluchten, vandaar dat nu ik reageer. Najaar met de caravan weg... twijfel; en alvast quiltwerk klaarleggen.
Geplaatst door: connie
, Datum:
05.07.2012 23:48
Juist oma dat deedik dus ook,ik nam een haak of breiwerkje en werkte prima.Ieder ff zijn eigen ding net als thuis.
Geplaatst door: Annette
, Datum:
05.07.2012 23:51
Inmiddels zijn onze 4 kinderen 13 tot 22 jaar en kunnen we voor een groot gedeelte ons eigen gang gaan, maar ja dat is een fase die er bij hoort. We gaan dit jaar nog met 3 van de 4, 3,5 week naar Frankrijk. Het fijne op de camping was altijd met de kinderen, toen ze kleinere waren dat je thuis veel meer werk had als op een camping. We hadden de eerste 3 jaar van onze jongste een seizoen plek en dat vond ik heerlijk, op een camping met veel kinderen en een goed animatie team (rcn camping nederland). De tijd van dingen ondernemen komt wel weer. Ik kan me voorstellen dat het voor jou niet prettig overkomt.Het zijn ook zijn kinderen. Dat is de verantwoordelijkheid die hij zelf is aangegaan.Thuis heb je er vaak veel meer werk van. Op een camping is veel meer te doen en het is de vakantie van het hele gezin. Het wordt Als je met nog een gezin gaat kun je misschien eens op elkaars kinderen passen.Ik kan me voorstellen dat het pijnlijk overkomt.Ik zou het niet fijn vinden als ik dit te horen kreeg.
Geplaatst door: Joke
, Datum:
06.07.2012 04:54
Als ik zo man had Sara was ik allang weg. Pff niet alleen jij hoeft voor de kinderen te zorgen, maar ook hij! En wanneer hij een kampeervakantie niet leuk vind moet hij een alternatief aangeven.
Geplaatst door: ® marie 
, Datum:
06.07.2012 07:13
Joke, volgens mij zorgt hij ook gewoon voor de kinderen. Hij heeft alleen maar gezegd dat hij geen zin heeft in de vakantie.
Geplaatst door: Yvon
, Datum:
06.07.2012 07:23
Probeer elkaar wellicht de ruimte te geven om ook eigen dingen te ondernemen. Soms ook best fijn om even wat voor je zelf te ondernemen. Als hij een middagje gaat fietsen dan ga jij een andere middag ok wat voor je zelf doen, lekker een boek lezen of zo. Nu zijn mijn kinderen wat ouder en heb je gemakkelijker momenten voor je zelf maar toen ze zo klein waren deden we dat ook soms. En 5 kinderen is wat anders als de 2 die ik heb. Dat zal best een drukte geven en als je daarnaast ook een full time baan hebt zijn die momenten best fijn. Praat er met elkaar over dat is het belangrijkste.
Geplaatst door: Sara
, Datum:
06.07.2012 09:05
@joke, hij zorgt inderdaad gewoon voor de kinderen, hoor. Nee, dat zou helemaal mooi zijn: niet voor de kinderen zorgen en dan ook nog zeggen dat je geen zin hebt in de vakantie!
Hij vindt het gewoon geen vakantie om de hele dag te zorgen, organiseren, opruimen, spelletjes doen, dan weer zwemmen, dan weer met de jongste naar het speeltuintje, etc. Ik begrijp dat wel want ik vind het ook buffelen, maar het is niet anders en ik zou het dan wel graag gezellig hebben.
Maar als ik zie dat hij het zo'n opgaaf vindt, heb ik het ook niet naar m'n zin.
Wel fijn dat jullie allemaal zo reageren. Ik heb inderdaad altijd het idee dat het bij andere gezinnen het walhalla is terwijl kamperen met een gezin met kleine kinderen volgens mij inderdaad hard werken is.
Geplaatst door: Angelique
, Datum:
06.07.2012 09:24
Hier ook een groot gezin. Maar....ik ben op de camping echt niet de hele dag bezig met organiseren en de kinderen e.d. Misschien zou dat ook relaxter kunnen? Het voordeel van de camping vind ik ook dat je juist niet zoveel hoeft met de kinderen. Het vermaakt zichzelf wel(en met vriendjes).Wij staan altijd op kleine campings zodat we overzicht hebben. Af en toe doen wij best een partijtje jeux de boules, of badminton. Maar over het algemeen is het duidelijk dat papa en mama ook vakantie hebben. Als de jongste nog slaapt dan kun je die uren helemaal goed claimen.
En, heel belangrijk hier (manlief hangt ook heeeeel erg aan z'n eigen tijd) er moet vanaf de camping goed gewandeld kunnen worden. Dat doet hij dan ook regelmatig. een paar uur wandelen.
Oh ja, wij 'doen' ongeveer om de dag iets. En met 'doen' bedoelen we ook boodschappen of het stadje even in. Verder ontspannen we vooral op de camping. S
Succes hoor, als ik thuis blijf dan blijf ik mij eeuwig bezig houden(lees: schuldig voelen) over was en andere klusjes. Mensen waar ik nodig langs moet en andere verplichtingen. Als we op vakantie zijn heb ik dat allemaal NIET!
Geplaatst door: Jen
, Datum:
06.07.2012 09:30
Moeten er nu ook al relatieproblemen worden opgelost?? Tjonge wat een verhalen allemaal en "'iedereen"' WEET het.
Alleen heb je er niets aan. Ga met zulke problemen naar een professional als het echt nodig is of anders naar een vriendin maar aub niet op een vrolijk vakantie forum.
Dit soort persoonlijke drama's hebben we al eerder gehad en niemand wordt er wijzer van.
Geplaatst door: claudia
, Datum:
06.07.2012 09:39
ja het is ook een heel georganiseer met allemaal die kids. bij ons hebben ze zo vriendjes en dan hebben we lekker tijd om te lezen wandelen etc. er is wel altijd iemand bij de caravan natuurlijk en het scheelt ook dat je nog kleinere kinderen erbij hebt. en bij andere gezinnen zal het echt niet het walhalla zijn, ook al geven ze soms wel die indruk hahaha. trek je er niks van aan, een goed gesprek samen bij een etentje. een oppas regelen en dan samen het erover hebben. niet naar de moeilijkheden kijken maar naar de mogelijkheden. zo van : hoe kunnen we het samen aanpakken zodat jij en je man een fijne vakantie hebben.
Geplaatst door: ® Herma 
, Datum:
06.07.2012 09:47
Niet kinderachtig maar mss een betere 'invulling' zoeken. Wij zijn een gezin met 4 kinderen de drukte is herkenbaar en de behoefte aan tijd voor je zelf een klein beetje maar dit komt mss omdat wij dat altijd automatisch inbouwen. Overigens genieten we er enorm van om zonder tijdsdruk en verplichtingen met ons gezin te genieten. Samen zijn we in touw om de hele boel te organiseren maar iedereen heeft zijn vaste taken. Bv.Kinderen moeten wanneer ze terug komen van zwemmen direct de badhanddoeken en zwemkleding uithangen. De groten helpen de kleinen. Wie kookt hoeft geen afwas te doen. 1 ouder doet de afwas met behulp van een groter en een klein kind. Elk kind heeft zijn eigen vakje in de voortent waar hij zijn spullen moet opruimen...... Ook bep. activiteiten worden gedeeld. Wij (berg) wandelen graag. We gaan gezamenlijk op pad en bv bij een stuwmeer of beekje blijf ik meestal achter met de jongsten terwijl mijn man verder wandelt met de oudsten. Op zijn tijd trekt mijn man er alleen op uit om in zijn eigen tempo te wandelen terwijl ik mij vermaak met de kinderen. Geef ons allemaal maar een zwembad, meer of rivier en je hoort ons niet meer. Zo ga ik dan graag in mijn eentje uitgebreid boodschappen doen heerlijk slenteren en speuren in de supermarkt. Of lekker achter de caravan met een boek - ongestoord.
Vooral het opdelen van het gezin en dan passende activiteiten doen bevalt ons goed iedereen komt zo aan zijn trekken. Wij hebben 2 grote en 2 jongere (9 - 6) kinderen. Er komen gemakkelijker tijden; zo heeft onze jongste nu ook een zwemdiploma. Hoeven we daar niet meer direct achteraan te rennen als hij wil zwemmen.
Anderzijds ervaren wij kamperen met de kinderen als veel rust en vrijheid na het ontbijt 'vliegen' ze weg en moet je ze bij elkaar zoeken als je weg wilt.
Geplaatst door: ® marie 
, Datum:
06.07.2012 10:08
Lekker he Jen? Topics openen die je zogenaamd niet interreseren en dan lekker afreageren.
Je ziet toch zelf dat het heel veel mensen wél interreseert?
Dat er vooral positief en constructief gereageerd wordt?
Blijkbaar is er en behoefte voor een topic als dit, en dat dat niet geldt voor de gezochte onderwerpen die jij lanceert, betekent dat niet dat je meteen maar moet proberen bij een ander topic de sfeer te bederven.
Geplaatst door: jan v z
, Datum:
06.07.2012 10:18
Kan een heel eind met je mee gaan Jen.
Maar het gedrag van deze mannen is wel erg verwerpelijk.
Ze hebben zg. meer tijd voor hun zelf nodig.
Een schop onder hun kont moeten ze hebben.
De vrouw is gewoon de motor in het huis die alles regeld en alles coordineerd, en daarbij ook nog vaak een deeltijdbaan heeft om leuke dingen mogelijk te maken.
De vrouw moet emanciperen alleen vergeet de man te evrouwciperen.
Schoolvoorbeeld van wel de lusten maar niet de lasten.
Heb erg met met Sara te doen en zou het advies van Jen opvolgen, ook zou ik op vakantie gaan en helemaal niet toegeven aan hun wensen want dan is het hek van de dam.