Vakantie - Sluitpost op begroting ? (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: digi-oma
, Datum:
24.11.2011 10:49
Loes, dat is echt overdreven... wij rijden jaarlijks ongeveer 12.000 km. over alleen de N- en D-wegen in Frankrijk. Nog nooit bij een ongeluk betrokken geweest en in die 30 jaar tweemaal oponthoud en langs een ongeval gereden. Rondom de Franse grote steden is het verkeer wat aggresiever (afgelopen week kwamen we rondom 15.30 uur uit Amsterdam richting Noord-Holland; moet je eens zien hoe je wordt gesneden door veel te hard rijdende auto's) en de bekeuringen in Frankrijk zijn niet misselijk.
Heel veel N- en D-wegen liggen bovendien vaak direct naast de tolwegen en je kunt kilometers lang doorrijden zonder rotonde's of dorpjes. Vaak is de route via de tolweg langer dan binnendoor. Houd het gele Michelinboek er maar eens bij. Tanken is inderdaad duurder (kan tot 12 cent per liter schelen met de pompen bij de supermarkten). Aire's langs de péage schoon? Hondenpoep en koffieprut bij de banken en vaak een urinelucht. Wij kiezen liever voor een Plan d'Eau (recreatiegebied) of Zone Industriel (bedrijventerrein) buiten een stadje voor een lunchpauze. Ruim, rustig en schoon. Door rijstijl - 90/100 km. per uur met de caravan - goede routeplanning; niet altijd afgaan op wat Tom-Tom zegt, voordelig tanken en geen tolwegen kun je al met al een aardig centje besparen op je vakantiebudget.
Geplaatst door: Jen
, Datum:
24.11.2011 11:03
Eens met zowel Loes en Digi.Het is maar hoe je reist. Wil je snel op een bestemming zijn(zoals wij) dan zijn de tolwegen de perfecte manier van reizen.Maar voor cross-country is het RN en D-wegennet van prima kwaliteit en gewoon ""gezellig"".Wel zit er op sommige routes veel vrachtverkeer , met name in het N-O, in dat geval is een RN niet echt relaxed meer als je met auto-caravan reist.Wanneer we en route zijn dan proberen we de laatste max 75 km over de RN of D-weg te rijden om zo op ons gemak een camping langs de route te kunnen nemen.Want zoals Digi al opmerkt deze wegen lopen veelal parallel aan de autoroutes en de volgende dag zit je er dan ook zo weer op om je reis te vervolgen.
Geplaatst door: jan52
, Datum:
24.11.2011 11:26
Langs deze weg digi-oma nog bedankt voor de tips in het verleden over dat parkeren langs de RN. Zone industrielle maar ook pleintjes bij de kerk zijn inderdaad uitstekende rustplaatsen. We hebben er dan ook met veel plezier gebruik van gemaakt.
Geplaatst door: Slimpie
, Datum:
24.11.2011 12:57
Ik snap dat gemopper omtrent een auto van de zaak niet helemaal. Voor het bedrag dat ik betaal aan bijtelling (25%) kan ik privé niet in een gezinsauto rijden. Laat staan in de nieuwe(re) en luxe(re) auto waarin ik nu met plezier rond rijd. Ik hoef nu, ten opzichte van een privé auto, geen rekening te houden met kosten voor diesel, verzekering en onderhoud.
Overigens tank ik in de vakantie in het buitenland alles privé terwijl ik wel zou mogen tanken op kosten van de zaak. Ik vind dat 3 á 4 weken in het buitenland wel een heel duidelijk onderscheid zijn en dat mijn werkgever niet voor die kosten hoeft op te draaien.
Geplaatst door: Ad
, Datum:
24.11.2011 13:12
@Slimpie
Hoe kom jij aan die naam, Slimpie? Als jouw baas je iets aanbiedt zoals een auto v/d zaak, inclusief brandstof in het buitenland dan is dat gewoon onderdeel van jouw (secundaire) arbeidsvoorwaarden. Als je daar nee tegen zegt ben je toch een dief van je eigen portemonee? Je weigert toch ook geen salarisverhoging of zo?
Voor de mensen met een lease-auto die de brandstof in het buitenland zelf moeten betalen: Weten jullie wel dat het (met medewerking van de werkgever) te regelen is dat de in het buitenland gemaakte kosten (zowel brandstof als tol) in mindering gebracht mogen worden op de bijtelling? Op die manier krijg ik toch ieder jaar weer de helft terug van de belasting!
Geplaatst door: Jan v z
, Datum:
24.11.2011 13:22
Snap de discussie niet over de leaseauto.
Wanneer je die niet wil(bijtelling) of je mag hem niet vrij gebruiken, dan laat je hem toch gewoon op het terrein van je werkgever staan en koop je prive auto waar je eigen baas in bent zonder bijtelling maar wel alle kosten aan hebt.
Denk dat er maar weinig mensen zijn die de bijtelling niet willen betalen in ruil voor een prive auto.
Geplaatst door: Dave
, Datum:
24.11.2011 16:22
@Ad, niet zo denigrerend richting Slimpie doen. Ik vind het netjes en niet meer dan normaal dat hij zijn vakantiereiskosten zelf betaalt. Maar begrijp ik het nu goed dat wij dus met zijn allen - als belastingbetaler - jouw vakantie zitten te sponsoren?
Geplaatst door: Ad
, Datum:
24.11.2011 16:44
@ Dave
Het is niet zo denigrerend bedoelt, al zie ik nu dat dit zo overkomt, waarvoor excuus. Ik wil alleen maar zeggen dat als je werkgever iets verstrekt, je dit gewoon kan aanpakken, omdat dit bij de beloning hoort, net zoals salaris.
Wat betreft de bijtelling : Als je geheel volgens de regels minder (belasting over) bijtelling hoeft te betalen, gaat dit niet ten koste van andere belastingbetalers. Het is juist rechtvaardiger ten opzichte van hen die de kosten in het buitenland wel vergoed krijgen.
Geplaatst door: Slimpie
, Datum:
25.11.2011 13:02
@ Ad: Geen excuus nodig hoor, ik snap wel wat je bedoeld. Aan de ene kant ben ik het wel met je eens en maak ik in de rest van mijn vrije tijd ook volop gebruik van het verkapte loon. Aan de andere kant ben ik , en dan wellicht te fatsoenlijk voor deze maatschappij, tevreden met wat ik krijg voor het geld dat ik (aan de overheid en niet mijn werkgever) moet afdragen. Ik rijd nu toch al meer, zorgelozer en makkelijker ergens naar toe dan dat ik deed toen ik een auto privé reed.
@ Dave: Dank je wel voor je correcte insteek, ik waardeer de bedoeling van je reactie.
Ik zeg terug naar het Topic...
Als je de vakantie niet kan betalen, ga je weer net als 'vroegah' ouderwets sparen, toch? En dat kan dan betekenen dat er andere dingen voor moeten worden gelaten. Tja keuzes, keuzes en nog eens keuzes. Ik ben van mening, en dat is een beetje de ziekte van deze tijd, dat mensen niet gauw meer tevreden zijn met of lang genoeg stil staan bij wat ze hebben. Een heleboel luxe wordt als gewoon geacht en het moet altijd maar meer en beter (waar natuurlijk een prijskaartje aan hangt).
Geplaatst door: Yvon
, Datum:
25.11.2011 13:54
Wij zijn wel van de mensen die de auto van de zaak laten staan in prive. Een bijtelling van 900 euro bruto per maand terwijl wij altijd een 2e auto hebben staan vonden wij wel erg veel. De 2e gezinsauto ingeruild voor een grotere en daar rijden we nu gewoon prive mee. Hierdoor zijn wij goedkoper uit. Ja, je hebt dan wel een mooie nieuwe auto voor de deur staan waar je prive niets mee doet. Maar wij vonden het zonde van ons geld. Dit gaat natuurlijk niet op voor mensen die geen 2e auto hebben of een goedkopere cataloguswaarde en een lagere bijtelling hebben bij de auto vd zaak.
Geplaatst door: loes
, Datum:
25.11.2011 14:42
900 euro? Dan heb je dus een auto van 45.000 euro? Dat is wel erg veel. Volgens mij heb je bij kleine auto's helemaal geen bijtelling meer trouwens.
Geplaatst door: ® daphne 
, Datum:
25.11.2011 17:08
Nou Yvonne,met een bijtelling van 900 euro kost je dus zo'n 400/450 euro per maand. Als je ook nog eens brandstof vrij hebt dan is het nog maar de vraag of je privé goedkoper een auto kunt rijden. Ja tweedehands misschien, maar je mist dan het gemak van geen onderhoudskosten, geen wegenbelasting, verzekering, winterbanden en altijd assistance. Dat moet je allemaal zelf regelen/betalen.
Als ik zie wat onze tweede auto (diesel)kost, dan kom ik toch ook al een aardig eind aan dat bedrag wat ik aan bijtelling betaal voor een grote auto, en dan heb ik de aanschafprijs nog niet meegeteld.
Geplaatst door: Yvon
, Datum:
25.11.2011 17:31
Daphne dat snap ik. Maar wij hadden altijd al een 2e auto erbij, 1 voor mij voor naar mijn werk etc. Deze kosten van wegenbelasting onderhoud verzekering betaalde ik altijd al. Daarnaast ook nog eens de bijtelling van de andere auto. Mijn auto ingeruild voor een hybride waar we dus ook de weekenden en vakanties meerijden. Ja we zijn wat meer geld aan benzine kwijt in nederland. Buitenland moesten we toch al zelf betalen. En nu hebben we ook geen wegenbelasting(voorlopig nog dan). Het nettovoordeel van bijna 500,- van de bijtelling zijn echt niet onze extra maandelijkse kosten die we nu kwijt zijn hoor. Hier houden we veel aan over.
Geplaatst door: ® daphne 
, Datum:
25.11.2011 17:38
Ok Yvon, als je privé niet veel met de lease-auto rijdt dan snap ik het wel.
Wij hebben die tweede auto ook nodig, maar als je de aanschaf en afschrijving meerekent kom je toch echt op een ander plaatje uit en is de besparing ineens heel anders. Maar dat merk je pas als je een andere auto moet kopen.