Vakantie - Sluitpost op begroting ? (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: jan v z
, Datum:
21.11.2011 22:56
Wat het spaarloon betrefd daar is iedereen vrij in hoe te besteden.
Geef alleen aan wat je er mee kan doen om zo je vakantie kosten te drukken.
Deze eenmalige "meevaller" kan wel het verschil maken tussen wel of niet op vakantie.
Geplaatst door: Marianne(junior)
, Datum:
22.11.2011 11:26
@ Euro, hier is de crisis ook merkbaar. Grootste kostenposten: kinderen met studiekosten en de ziektekostenverzekering ( die kosten zijn haast niet meer op te brengen!) Als je kinderen boven de 18 hebt die geen eigen inkomen hebben moet je – naast de studiekosten- dus ook voor hen de ziektekostenverzekering betalen. Ik heb de nieuwe polisvoorwaarden zitten bekijken en word er niet vrolijk van.
Hier moet dus geschrapt worden zonder het risico te groot te laten worden. Wij gaan 2x per jaar op vakantie, in voor- en najaar, hebben een oude caravan, staan op relatief goedkope campings en maken vaak gebruik van de ACSI card. Maar de reiskosten blijven hetzelfde dan wanneer je op een dure camping verblijft. Volgend jaar dus waarschijnlijk maar 1x, of 1x in Nederland blijven op kleine campings en 1x naar Frankrijk. Luxe probleem natuurlijk. Als ook die ene keer er niet meer in zit zou ik dat toch echt niet leuk vinden.
Maar, in geen geval zou ik de rest van het jaar op een houtje gaan bijten om kost wat kost naar Frankrijk te gaan. Dan wordt het in eerste instantie een vakantie in Nederland en in het uiterste geval schrappen we de vakantie. Het vrijkomende spaarloon zou ik er niet voor in zetten. Overigens, de tip van Rob om dit jaar nog snel geld op een spaarloonrekening te zetten is een goede, je krijgt het geld al in januari terug en het belastingvoordeel is snel verdiend. Punt blijft dat je wel het geld daarvoor nu moet kunnen missen. Verder al veel goede budgettips gelezen. De tering naar de nering zetten en kijken naar wat allemaal nog wel kan. Laat je niet gek maken: we hebben het zo slecht nog niet hier.
Geplaatst door: Mar
, Datum:
22.11.2011 12:10
Kort door de bocht wellicht: maar iedereen die hier op het forum vakanties komt uitzoeken heeft het niet slecht ;-)
Geplaatst door: yvonne
, Datum:
22.11.2011 12:59
Marianne junior, die ziektekostenverzekering is inderdaad een grote kostenpost, zeker als je drie kinderen boven de 18 hebt. Vroeger zaten ze in het ziekenfonds zodra ze een bijbaan hadden en dat was een heel verschil. Ik kan nog de meest beperkte nemen maar een vriendin van mij heeft kinderen die van alles mankeren en wil dus een uitgebreide dekking en betaalt maar liefst 5 keer 135 euro per maand. Dan gaat er nog wel zorgtoeslag af maar haar man heeft een minimaal inkomen en dan is het een enorme post. En ieder jaar stijgt de premie enorm.Als je dan naar Belgie kijkt waar je heel weinig betaalt en de zorg heel goed is snap ik dat dus echt niet. Mijn schoonvader woont daar en hij betaalt praktisch niets en hoeft nooit te wachten op een ingreep.
Geplaatst door: gre
, Datum:
22.11.2011 13:08
mar, dat slaat nergens op.
Wij kijken ook naar een vakantie voor de zomer 2012 maar wie zegt mij dat ik in maart mijn baan nog heb?
met andere woorden; ik kijk nu, heb het goed, maar het is nog geen juli 2012.
Geplaatst door: Euro
, Datum:
22.11.2011 13:38
Dit bedoelde ik dus ook toen ik dit topic startte
Bezuinigen op zorgverzekering is hier NIET aan de orde, die gok nemen we niet (3 personen € 410,- per maand !)
Doen absoluut geen gekke dingen maar aan het eind van het salaris hou ik soms nog wel maand over.
Afgelopen 2 jaar is vakantiebudget al flink bijgesteld maar ik hou mijn hart vast voor 2012 en blijk dus niet de enige te zijn.
Snuffel hier nog wel rond maar dat lijkt steeds meer hopen tegen beter weten in te zijn
Geplaatst door: bregje
, Datum:
22.11.2011 14:22
Kinderen boven de 18 kunnen best zonder tandartsverzekering als ze een goed gebit hebben. Dan betaal je gewoon de controle zelf,mocht er toch een behandeling nodig zijn dan wacht je tot het volgende jaar. Zo doe ik het met mijn kinderen en bespaar op die manier. Ze gaan 1 keer per jaar en hebben tot nu toe niets.
Wel hebben ze kapitalen gekost aan beugels, let er goed op dat dat verzekerd is. En onder die aanvullende verzekering valt ook maar heel weinig wat je echt nodig kunt hebben. Ook geldt een extra eigen risico niet voor de huisarts en niet voor dingen die onder je aanvullende verzekering vallen,ook iets wat veel mensen niet weten. Ik ben zelf voor rond de 80 euro goed verzekerd, zelfs aanvullend. Moet je wel alles per internet regelen.
En inderdaad Mar, kijken voor de vakantie betekent ook niet dat je echt gaat.
Geplaatst door: Bar
, Datum:
22.11.2011 15:17
Wij hebben de mazzel dat we een vakantiecheque hebben gewonnen via een couponactie van afgelopen zomer. Zit een voorwaarde aan: we moeten boeken via de organisatie die de cheque heeft uitgegeven. Het snuffelen in de gidsen levert de nodige voorpret op maar wat me wel gelijk opviel waren de ENORME hoge kosten van huuraccomodatie! We gaan al jaren met bagagewagen en eigen tent op vakantie en hebben voor drie weken nog nooit meer dan ca. 500 euro betaald. Bij verhuur betaal je dat voor een dag of 4....Dat is schrikken. Kunnen we die cheque wel gewonnen hebben maar ik blijf het toch absurde bedragen vinden!!
Vwb de ziektekostenverzekering, dat is leuk om op te besparen als je niks chronisch mankeert. Maar dat is niet altijd mogelijk... Wij betalen 3800 per jaar! Helaas, het is niet anders. Dan pas je andere uitgaven aan. En zolang als je nog op vakantie kán vind ik dat je niet moet klagen. Er zijn genoeg gezinnen die dat niet kunnen en al jaren niet zijn weggeweest. Hun zorg zit vaak niet in die paar weken waarin ze niet op vakantie kunnen, hun zorg zit in het hele jaar opletten en (nog dieper) in de schulden raken.....
Geplaatst door: jan v z
, Datum:
22.11.2011 15:43
Wij hebbben drie jaar op Nature park L'ardechois gecampeerd.
Wat mij de eerste keer opviel waren de busjes van de ZZP ers die massaal aanwezig waren inclusief de bluf die deze jongens hadden.
Het laatste jaar 2010 bijna geen T5, uitgebouwde Vivaro of Vito gezien.
Hieruit blijkt dat deze ontwikkeling al een tijdje aan de gang was.
Dat dit nu overslaat op de werknemer was te verwachten maar heel vervelend voor diegene die hun baan verliezen.
Maar zoals ik al eerder aangaf kun je wel je manier van camperen aanpassen.
Zelf heb ik een budget, en moet zeggen dat dit in al die jaren niet verhoogt is, wat voor mij ook een reden was om camping L'ardechois te verlaten voor wat goodkopers.
Geplaatst door: mar
, Datum:
22.11.2011 15:51
Als ik het "slecht" heb (Nederlanders met Nederlanders vergeleken, want vergeleken met de gemiddelde Afrikaan hebben we het erg goed), dan stel ik me voor dat ik dermate (geld)zorgen heb, dat mijn hoofd er absoluut niet naar staat om hier gezellige vakantiedingen te lezen. Bij het idee dat ik in maart misschien werkloos ben, zoek ik geen vakanties, maar kijk ik uit naar banen, en mijn geld houd ik dan helemaal in mijn broekzak.
Een grote groep mensen staat wekelijks bij de voedselbank. Die hebben het slecht,en die zul je hier echt niet vinden!
Geplaatst door: Stef
, Datum:
22.11.2011 16:13
@Mar , weer kort door de bocht .
Je kunt ook totaal onverwachts te horenn krijgen dat je volgende week niet meer hoeft te komen.
Ik mag voor jou hopen dat je nooit in deze situatie terecht komt want ik kan uit eigen ervaring zeggen dat dit bericht de bodem onder je voeten haalt !
Dus oordeel niet zo snel als je niet weet waar je over praat !
Geplaatst door: jan
, Datum:
22.11.2011 16:20
Er zijn altijd mensen die het moeilijker hebben.
Maar inderdaad, in ons gezin gebruikt iedereen medicijnen dus elk jaar zijn we het volledige eigen risicobedrag x 5 ook nog eens kwijt. Dan valt er niet veel te besparen op ziektekosten, wel op de vakanties. Daarom zijn we heel blij met de acsi/ campingcheques.
Geplaatst door: F
, Datum:
22.11.2011 16:24
jan, moet je volledigheidshalve ook melden dat je waarschijnlijk 5x een teruggave krijgt vanwege chroniciteit. Bij ons (2 personen) was dit het afgelopen jaar ruim 600 euro.(eigen bijdrage van 175 euro bijna dubbel weer teruggekregen dus)
Je wordt er niet rijk van, maar ook niet minder in die zin
, Datum:
22.11.2011 16:35
Ik zeg helemaal niet dat ik in maart geen baan heb. Wij werken beide in de gezondheidszorg dus heb ik op zich niets te vrezen.
Maar wij houden wel rekening met het definitief plannen met zulke zaken. Om ons heen vallen ze met bosjes en niemand kan mij garanderen dat het onze deur voorbij gaat.
Ik kijk dus heerlijk maar campings die wij willen gaan bezoeken.
En mocht het zo zijn dat we door die omstandigheden niet gaan hebben we voorpret gehad en staan de uitgekozen campings voor 2013 op het program (mocht het dan wel lukken)
Geplaatst door: ® Doortje 
, Datum:
22.11.2011 16:42
@Gre
Werken in gezondheidszorg is ook geen enkele garantie.
Ik sta per 31 december ook op de keien; Rode Kruis gaat bezuinigen (!) en sluit de deuren van haar zorghotels.
Bijna 50jr - altijd als vaste nachtdienst gewerkt - en nu .... ??
Geplaatst door: ® Irene 1 
, Datum:
22.11.2011 17:14
De crisis speelt ook hier een rol. Drie kinderen boven de 18 , dus 5 maal volle mep zorgpremies. Studiekosten, chronisch zieke echtgenoot, tel uit je winst ;-)
Ik ben echter wel zeer creatief. Krijg ik een cadeau-bon, dan koop ik daar iets van wat nodig is, en schuif de contanten door naar mijn vakantiepotje. Ik verkoop graag op marktplaats, en ook dat gaat in de pot. Verder doe ik mee aan allerlei enquêtes en onderzoeken bijv TNS-Nipo. Dat spaart leuk. Wat uiteindelijk in de pot zit, is ons budget en daar genieten we meer van dan we vroeger klakkeloos uitgaven. Was ook leuk, maar de knop is om.
Vakantie is echter wél belangrijk, dus ik bespaar liever door het jaar, dan dat we thuisblijven.
Geplaatst door: jan
, Datum:
22.11.2011 17:16
@F, dat geldt niet bij alleen medicijngebruik. Zou mooi zijn, 5x 300 euro, maar helaas.
Geplaatst door: ® Doortje 
, Datum:
22.11.2011 17:42
@ Irene
De wisseltruuc met de kadobonnen wordt hier ook toegepast. Statiegeld & opbrengst zegelkaarten ook in vakantiepotje, zo ook alle 2 euro munten die "passeren".
Het heet vakantiepotje - maar blijkt in werkelijkheid steeds vaker een calamiteitenpotje !
Wekelijks verse bloemen, abonnementen etc. zijn al lang verleden tijd. De room is al aardig van de pap af - en willen we nog wat €€ reserve achter de hand houden - dan dreigt vakantie bij ons wel een echte sluitpost te worden.
Vroeger was het; wat eten we vandaag ?
Nu is het; wat is er in de reclame vandaag ?
We mogen niet mopperen; de kachel brandt nog, en er is elke dag een warme maaltijd wat bij velen niet eens meer 'kan'. Maar het wordt er zo niet leuker op ........
, Datum:
22.11.2011 17:58
Nee het geeft geen garantie Doortje, heel vervelend voor je. echt balen.
Ik, als verpleegkundige, ga er altijd vanuit dat in de verpleging ten alle tijde mensen nodig zijn. Misschien zal ik in de komende periode/jaren van werkgever moeten veranderen maar ben ervan overtuigd dat er in die sector altijd wel te korten zijn.
Ik wens je in elk geval sterkte
Geplaatst door: digi-oma
, Datum:
22.11.2011 18:02
Vergelijkbaar dus met Irene1 en Doortje en zeker waardeloos van Doortje's baan waarbij de patiënten in de kou staan...
Wat betreft de suggestie van bijverdienen: voor mij fysiek onmogelijk, maar echtgenoot doet dat wel af en toe hier in de buurt. Kleine klusjes en soms een boom omzagen (jawel als de eigenaar vergunning heeft) en dan is het hout voor onze houtkachel.
Steeds meer hier in de buurt "voor wat hoort wat"... overburen gaan met wintersport en mijn man heeft hun schuur geschilderd; volgens buurman rotwerk. Overbuurman heeft weer lang geholpen met laswerk aan de vrachtwagen van onze dochter waarin mijn man niet handig is. Ook een buurman aan wat dakpannen geholpen (we haddden er nog over) en in ruil een kist stoofperen. 't Wordt er in de buurt wel gezelliger door moet ik toegeven.
En juist als je een jaar goed moet uitkijken met je geld is een vakantie (en hoe waar dan ook) zeker nodig.