Vakantie - Sluitpost op begroting ? (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: yvonne
, Datum:
21.11.2011 19:59
Jan: die hebben ze nu maar nu blijkt CZ direct toch weer goedkoper te zijn. Ik moet het nog eens goed bekijken.
Digi-oma: misschien is het een idee wat bij te verdienen? Bijvoorbeeld een middagkrant bezorgen, een ochtendje bij een gezin poetsen of strijken of de tuin van iemand bijhouden? Ik zie gepensioneerden hier in de straat wel zulke dingen doen en het is lekker mee genomen. Het werkt aan twee kanten,de jongelui hebben geen tijd voor hun tuin, de gepensioneerden wel. Ik heb ook iemand die regelmatig de hond uitlaat tegen een vergoeding.
Geplaatst door: hani
, Datum:
21.11.2011 20:03
Ook bij ons....één vakantie ipv 1x kamperen en 1x vliegen, rekeninghoudend met stijgende lasten van bijv ziektekosten, en een kind wat naar de hbo gaat volgend jaar.Het lijkt wel of men het gewoon niet hard op wil toegeven dat het voor iedereen lastiger gaat worden.Denk dat dat ook een punt is....Snuffel al jaren naar aanbiedingen en budgettips maar ook omdat ik heel veel wil doen van z'on klein mogelijk bedrag ;-)
Geplaatst door: Josien
, Datum:
21.11.2011 20:04
De 65 plussers van nu hebben het harstikke goed. Wij als 40 jarige gaan veel en veel minder krijgen.
Het is nu wel crisis, maar wij hebben gewoon onze baan behouden en (al hebben we geen super banen, zelf ben ik schoonmaakster en mijn man is administratief medewerker) ...dus waarom zullen wij dan gaan opletten. Nee wij zijn blij dat we nog op vakantie kunnen dus zullen zeker niet gaan bezuinigen op de vakantie of voorzichtiger aan doen, want we hebben het net zo breed nog dus waarom. We houden ervan om terrasjes te pakken, etc en doen dat dan ook. Nu je het nog kan gewoon lekker op vakantie gaan. Wij hebben voor aankomende zomer al geboekt, we gaan naar camping Le Club Farret in Vias plage met onze caravan.
Geplaatst door: MAB
, Datum:
21.11.2011 20:14
Ik lees dat heel veel mesnen hun studerende kinderen fors sponsoren. Als je dat kunt, prima. Maar het is natuurlijk wel een keuze. Mijn vrouw woonde tijdens haar studie wel thuis (dat moet ik er even bij zeggen) maar betaalde vrijwel alles zelf (ook verzekeringen) van studiefinanciering en bijbaan. En spaarde daarbij ook nog wat. Alleen eten hoefde ze niet te betalen.
Dat er rijen staan bij bijvoorbeeld Bart Smit wil natuurlijk niet zeggen dat die mensen net zoveel uitgeven als een aantal jaar geleden. Misschien kopen veel mensen net een kleiner cadeau. En tegelijkertijd, het is een gegeven dat in tijden van crisis mensen meer thuis blijven dus ook wat meer uitgeven aan Sinterklaas en Kerstmis. Maar dus wel minder uit eten gaan bijvoorbeeld. Per saldo betekent dat volgens mij bezuinigen.
En wacht maar eens tot we een jaar of 15 verder zijn en mensen met een aflossingsvrije hypotheek van 3, 4, 5 ton de rente niet meer af kunnen trekken omdat hun hypotheek al 30 jaar loopt. Die kunnen nu dan wel wat meer geld hebben maar dán hebben zij een probleem.
Ook op vakantie is het keuzes maken. Wij gaan naar de cote d'azur (ca 10km van de kust). Als we voor onze 2 kinderen zouden moesten betalen (hoeft niet want ze zijn nog jong) zouden we dit jaar minder dan 35 per nacht kwijt zijn geweest. Een (schep)ijsje koop ik het liefst op de camping. Daar krijg je voor veel minder geld veel meer ijs dan bijvoorbeeld in het centrum van Antibes. Verpakt ijs is trouwens wel duur op de camping waar wij komen (in mijn ogen dan).
Aan eten geven we ook niet veel uit. Maar we gaan wel weer af en toe op een terrasje zitten. En dan kost dat € 10 á 15.
Wij kunnen het gelukkig nog makkelijk van ons vakantiegeld doen (4 weken zomervakantie). En de discipline die mijn vrouw zichzelf noodgedwongen heeft aangeleerd helpt ons daarbij.
Geplaatst door: wij
, Datum:
21.11.2011 20:28
wij hebben een inkomen van +/- 2800 EURO per maand.
700 euro hypoteek.
leven met twee kinderen , rij in een mooie auto gaan twee keer per jaar op vak. eten elke zaterdag lekker friet en biefstuk.
hebben een mooie Adria uit 2004
en draag graag merk kleding..
en???? geen cent schuld ( op Hypo na dan )
ra ra... dus ?
o ja.. en de CV staat gewoon op 20c
dus mensen .. HET KAN !!!
Geplaatst door: Jen
, Datum:
21.11.2011 20:34
Mijn god, wat een reacties en suggesties. Het Nibud is er niets bij.
Ik zou zeggen een beetje dimmen hier en daar.
Geplaatst door: bolke
, Datum:
21.11.2011 20:37
Jen blijf nou 's van die Franse wijnazijn af ;-)
Geplaatst door: Jen
, Datum:
21.11.2011 20:40
Nou opmerkingen als : de winkelwagentjes zijn vol, of iets van gelijke strekking, of in Nl hebben alle 65 plussers het hartstikke goed getuigt niet van al te veel inzicht in hoe de werkelijkheid in veel gevallen is Bolke.
Geplaatst door: ® daphne 
, Datum:
21.11.2011 20:46
Studerende kinderen sponsoren is bijna een must en niet meer te vergelijken met vroeger. De studiefinanciering is volledig uitgekleed. Ik heb één thuiswonende HBO-er en één MBO-er. Boekengeld en andere bijkomende kosten zijn fors en ieder kwartaal moeten er wel weer boeken bijkomen. Vader van mijn kinderen draagt niets bij, maar zijn inkomen telt wel mee en hierdoor komt er geen aanvullende bijdrage. Maar zelfs met een bijbaan kunnen de kinderen het niet allemaal zelf betalen. Volgend jaar komt er nog een studerend kind bij die naar de universiteit gaat.
Dan hebben we ook nog een (h)ex waar nog heel veel geld naar toe gaat. Daar is de crisis niet toegeslagen, gaat maandelijks "shoppen", meerdere keren op vakantie en natuurlijk zal ze de komende jaren nog niet met haar vriend gaan samenwonen zolang ze nog "recht" heeft op alimentatie. Mijn man zal die jaren op bijstandsniveau blijven tot hij onder dit wurgcontract uit is.
Gelukkig heb ik de re-organisatie op het werk overleefd, en houd ik m'n auto, met bijbehorende tankpas zodat we die kosten niet hebben. Op camping- en verblijfkosten gaan we komend jaar zeker besparen. Ook de zorgverzekering van ons zijn we kritisch aan het bekijken.
Wij voelen ons trouwens niet zielig hoor, maar heel erg rijk. We zijn redelijk gezond, gelukkig met elkaar en ons gezin. We hebben beiden werk, een eigen huis, tuin, hond en ieder kind heeft een eigen kamer en bed om in te slapen. Onze ouders leven nog en we kunnen ieder jaar op vakantie. We hebben meer dan we ons kunnen wensen!
Vakantie een sluitpost: nee, we hebben de vakantie hard nodig om bij te komen, maar ander soort vakantie en bezuinigen op andere zaken: ja.
, Datum:
21.11.2011 20:49
MAB: helaas van de huidige studiefinanciering kun je niet eens je kamer meer betalen. En een bijbaantje hebben ze ook maar dan nog moet er veel geld bij. Ik vind het geen prettig idee dat ze alles lenen. Het collegegeld voor drie kinderen kost ons op dit moment 5100 euro per jaar. Gelukkig is dat nog een jaar en dan is de oudste klaar. Maar inderdaad laten we elkaar niet aanvallen. Sommige ouderen leven riant, anderen komen maar net rond van hun AOW. Veel hangt af van je pensioen en of je huis vrij is. Zelf zou ik niet veel nodig hebben als ik met pensioen ben.
Geplaatst door: Henny
, Datum:
21.11.2011 21:02
JOSIEN : "de 65 plusser heeft het hardstikke goed" Inderdaad hebben wij het redelijk goed NU maar toen WIJ 40 waren hadden ook wij studerende kinderen en bijna geen cent te makken!
Vakantie: 1x per jaar en zo goedkoop mogelijk in een geleende tent. De auto was een LADA!!
Mijn man is met 40 jaar nog gaan studeren dat betekende werken in continu dienst en 3 avonden naar school , alle vrije dagen gingen bijna op aan die studie! En dat om het wat beter te krijgen.
Ik was ook met 15 jaar al aan het werk.Ben toen de kinderen wat groter waren gaan poetsen om iets te kunnen sparen voor de studies.
Wij hebben al die jaren op de kleintjes moeten letten om het NU wat beter te hebben.
Ik weet dat ik nu helemaal afdwaal van het onderwerp Vakantie- sluitpost op de begroting ...maar dit moest me even van het hart.
Ik word boos als er jaloers gekeken wordt naar onze levenswijze.
, Datum:
21.11.2011 21:14
@yvonne, voor de aardigheid eens opgezocht. In 2003 (toen was mijn vrouw halverwege haar studie) was de studiefinanciering voor thuiswonenden € 71 nu 95. Collegegeld was € 1.445, nu 1.713. Dus een thuiswonende krijgt nu 300 meer op jaarbasis grofweg 1/3 meer, het collegegeld is 265 meer grofweg 1/5. Eigenlijk valt dat dus wel mee (andere dingen zijn natuurlijk ook duurder gewroden waardoor je nu ongetwijfeld eerder krap zit dan toen.
Zorgverzekering is waarschijnlijk wel echt duurder dan destijds particulier (ik meen dat je als student geen ziekenfonds kon zijn maar daar kan ik me in vergissen).
Geplaatst door: jan
, Datum:
21.11.2011 21:30
Als student was je vroeger gratis meeverzekerd bij de ouders.
Studiefinanciering stopt tegenwoordig na 4 jaar, en lenen is niet een goede optie. Bijna iedereen heeft een bijbaantje, maar daarvan kun je echt je studie niet financieren.
Ik denk niet dat er ouders zijn die niet bijdragen, ook al gaat dat ten koste van andere zaken. Maar je hebt kinderen en daarvoor zorg je toch?
, Datum:
21.11.2011 21:34
MAB: ze wonen bij mij niet thuis, de reistijd is te lang en een kamer kost al rond de 300, beurs uitwonend is 266. Dus reken maar uit, de oudste heeft helemaal geen studiefinanciering meer.Wat ook vervelend is dat je OV niet altijd geldig is,vaak komen ze op vrijdag naar huis maar moeten op zondag terug. Die zondag moet je dan weer betalen want je moet kiezen week of weekend.
, Datum:
21.11.2011 21:50
Lenen vind ik ook geen goed idee. Dan begin je je werkzame leven al met een schuld. En verder, ik hoop dat ik mijn kinderen als ze gaan studeren en het nodig hebben ook kan sponsoren.
Maar om terug te komen bij het topic, het mag niet volledig ten koste gaan van vakantie.
Geplaatst door: Rob
, Datum:
21.11.2011 21:53
OFF-TOPIC:
Geplaatst door: yvonne, Datum: 21-11-2011 11:58
"Niet doen Jan, bewaar dat spaarloon voor als je kinderen gaan studeren of om achter de hand te hebben voor het geval je je baan kwijt raakt!! Ik vind het zo zonde dat ze deze regeling afschaffen."
Het spaarloon is maximaal zo'n 2500 Euro (waarvan je ongeveer de helft al zelf hebt betaald). En zo'n bedrag wil je "achter de hand houden" als je kinderen gaan studeren of als je werkloos raakt ?
Trouwens, als je snel bent - en je hebt nog geen spaarloon of levensloopregeling - kan je nog snel even bruto 613 Euro storten en in januari dat bedrag netto incasseren. Is dat snel verdiend of niet ?
Rob
Geplaatst door: ® Bloempje1221 
, Datum:
21.11.2011 22:02
@Digi-oma.
Ik neem mijn petje voor jullie af, klein pensioentje, toch op vakantie naar Frankrijk, genieten van het leven en niet zeuren.
Kan menigeen hier nog wat van leren.
Ik hoop dat jullie nog jaaaaaaaren mogen genieten van de vakanties.
, Datum:
21.11.2011 22:14
Rob, dat spaarloon is bij ons veel meer hoor, mijn man en ik nemen ieder al zo'n 10 jaar deel. Dus tel maar uit. Ik weet niet hoe je bij die 2500 komt?? En verder klaag ik niet hoor. Ik ben blij dat we allemaal gezond zijn, we hebben altijd leuke vakantie's gehad, als het dan een jaar wat minder moet is dat echt niet erg.
Geplaatst door: Yvon
, Datum:
21.11.2011 22:45
yvonne, Rob bedoeld dat wat je maximaal in 4 jaar bij elkaar kan sparen per persoon. Na 4 jaar valt namelijk het bedrag vrij en kan je het op je eigen spaarrekening zetten.
, Datum:
21.11.2011 22:50
Oke, maar wij hebben het altijd laten staan op de vrije rekening. Vandaar. En dat loopt toch lekker op.