Vakantie - Sluitpost op begroting ? (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Angela
, Datum:
21.11.2011 12:28
Zolang je nog gezond bent en een baan hebt zou ik gewoon op vakantie gaan hoor, geniet er nog maar van!
Ik wilde dat ik nog op vakantie kon...mijn man is overleden en zit nu met 3 kinderen thuis (22,22 en 24) en ze wonen nog thuis maar gaan niet meer mee op vakantie...dus zit ook maar thuis. En met deze studerende kinderen houd ik ook niet veel over, snoep steeds van het spaargeld dus maar hopen dat de kinderen zsm het huis uit gaan en afgestuurd zijn. Als de kinderen nog mee wilden was ik wel gegaan op vakantie...want waar leef ik anders nog voor? Werken, werken en nog eens werken om rond te komen, nee dan mag ik best wel keer op vakantie...maar geen zin om alleen te gaan.
Geplaatst door: ® Ina2@ 
, Datum:
21.11.2011 12:47
Angela@ Snap helemaal wat je bedoelt. Zolang het maar een beetje kan,GAAN. Volgend jaar kan alles anders zijn jij bent daar een bewijs van. Misschien zijn er wel lotgenoten die in hetzelfde schuitje zitten??? Sterkte en kop op!!!!
Geplaatst door: loes
, Datum:
21.11.2011 13:59
Ik zou er zeker niet alles voor laten. Je moet er niet aan denken dat je je kleinkinderen niet meer kunt verwennen.Niets is toch leuker dan dat? Ik zou dan kiezen voor een huisje last minute.Buiten het seizoen en in minder populaire gebieden kan dat al voor heel weinig geld. En inderdaad bij studerende kinderen is het afzien. Gelukkig is dat tijdelijk. Je baan dreigen te verliezen is een ramp.En de AOW is zeker niet veilig volgens mij. Het is nog maar de vraag of we daarvan later nog op vakantie kunnen. En mijn huis ruilen vind ik best een eng idee.
Geplaatst door: Mar
, Datum:
21.11.2011 14:18
Niet echt last van de crisis (gelukkig maar) maar ben nu ook beetje aan het kijken om bv iets te huren in oostenrijk of Italie...(boven op die berg met de tent zag ik even niet zitten)
Als ik zie wat dat kost voor een week..of wat een camping in italie kost, en hoeveel plezier ik heb voor de helft of nog minder van dat geld in Frankrijk met eigen tent... We zouden het misschien best kunnen betalen, maar ik kan echt geen 75 euro uitgeven aan een krappe kampeerplaats in Italie als ik weet dat ik voor 30 euro ruim kan zitten in frankrijk. Het scheelt misschien dat we jaren in Italie zijn geweest voordat de kinderen er waren en we daar al heel erg veel gezien hebben, wat niet zo is van Frankrijk, dat ik dan denk laat maar.
We zijn ook een jaar thuis geweest met de zomervakantie. Was ook geen ramp. Even die knop om, en de tijd vloog ook voorbij en het was ook leuk. En nee we waren toen niet een hoop geld kwijt aan pretparken en weet ik veel allemaal wat. Maar ok elk jaar thuis moeten blijven is natuurlijk niet leuk. Derhalve leggen we nu de kinderbijslag maar opzij om niet helemaal blut te zijn als onze drie kinderen (bijna tegelijk) gaan studeren...
Maar als we echt geld tekort hadden: dan geen vakantie, of we zetten de tent ergens neer bij een boer in de buurt en dan bv niet te ver in frankrijk (besparing tol en brandstof).
Geen wasmachine hebben en wel vakantie..gaat er bij mij niet in ;-)(en ook niet om wasmachine op de pof te kopen bij, of andere grote apparaten)
Geplaatst door: Yvon
, Datum:
21.11.2011 14:50
Bij ons is het gelukkig ook geen sluitpost. Wij huren en die prijzen kunnen erg hoog zijn. Kwestie van goed zoeken, we vinden altijd wat leuks in ons budget. En over het algemeen gaan we in mei altijd nog 1 week weg, dan is het lekker goedkoop. Wat wij wel minder doen is een weekendje weg. Dit geld houden we liever in de knip. Wij hebben gelukkig geen torenhoge hypotheek, mocht 1 van ons zijn baan kwijtraken, dan kunnen we ons ook redden. Alleen zullen onze vakanties dan nog goedkoper moeten worden. Zit al wel een tijdje te denken om wellicht toch een keer een tent of vouwwagen aanschaffen. Dan ben je toch een stuk goedkoper uit en een stuk flexibeler.
Geplaatst door: diana
, Datum:
21.11.2011 15:17
Vorig jaar is mijn schoonzusje op 45 jarige leeftijd plotseling overleden. Dan wordt je wel even met de neus op de feiten gedrukt dat het echt zo afgelopen kan zijn.Wij genieten sindsdien nog meer dan anders, van elkaar, van ons gezin en gaan ook regelmatig, een weekendje of weekje even weg.Als het financieel kan tenminste, maar ik bezuiging nog liever op iets anders dan een vakantie.(op kleren bv.)Ook wij hebben twee studerende kinderen, dus het geld vliegt er bij ons ook uit.
En dat hoeft echt geen luxe vakantie, maar het gaat erom dat je samen leuke dingen doet en van elkaar en de natuur geniet.
Geplaatst door: tentkampeerster
, Datum:
21.11.2011 15:50
Vakantie met de tent is voor ons altijd al een betaalbare manier geweest om op vakantie te gaan. En Frankrijk blijkt behalve dat het er erg mooi is ook nog vaak goedkoop. Het is maar waar je je geld aan uit wil of kunt geven. Wij houden zelfs vakantiegeld over terwijl wij toch een elk jaar weer een heel mooie vakantie hebben gehad. Dit jaar hadden wij het geluk om een week in Nederland te kamperen en 2 weken in Frankrijk. En dan blijkt dat voor ons een week in Nederland net zo duur is als een week in Frankrijk.Inclusief tol en brandstof.
Dus als wij niet ontslagen of ziek worden gaan wij volgend jaar weer met de tent naar Frankrijk!
Geplaatst door: jan52
, Datum:
21.11.2011 16:00
Voor ons is vakantie geen sluitpost op de begroting. Al vele jaren gaan we op dezelfde manier op vakantie. Met de kosten spelen we een beetje. Een stukje tolweg minder en je hebt weer een overnachting erbij. Tanken bij een grote supermarkt scheelt ook veel geld. Per volle tank kan dat ook weer een nachtje schelen op een camping. De snelheid waarmee we rijden is al jaren hetzelfde namelijk zo'n 90 km/h. De campings zijn klein, fijn en vaak niet duurder dan 15 a 16 euro en soms nog minder. Boodschappen doen we net als thuis. Wat niet nodig is kopen we ook niet. Genieten van de natuur kost ook niets. Af en toe een bezoekje aan een mooie kerk of dorpje/stadje hoeft ook niet veel te kosten. En zo komen we onze vakanties door, zonder toeters en bellen, crisis of geen crisis.
Geplaatst door: Lieke
, Datum:
21.11.2011 16:09
Wij gaan al jaren op vakantie met de caravan, zelf nu een nieuwe caravan gekocht. Onze kinderen gaan nog wel mee en 1tje studeert nu wel. Zolang we nog op vakantie kunnen doen wij dat lekker, wij hebben misschien het geluk dat we niet echt naar het geld hoeven te kijken.
Wij geven overigens op vakantie nooit overdreven uit, maar een keer uiteten en paar keer een terrasje pakken doen we wel om lekker te genieten.
Ik realiseer mij goed dat vele financieel moeilijker hebben, voor degene probeer te sparen zodat je toch keer lekker op vakantie kunt gaan. Wij zijn al in aantal landen geweest, maar Frankrijk blijft altijd de goedkoopste vakantie en ook de leukste...dus hebben na 19 jaar kamperen 15 keer Frankrijk gehad, 1 keer Italie, 1 keer Kroatie en 2 keer Spanje. In Frankrijk veel mooie campings voor weinig geld..dus mocht je financieel moeilijk zitten probeer te gaan, het maakt vaak niet eens uit waar je zit als je maar even eruit bent en mooi weer hebt.
Geplaatst door: Euro
, Datum:
21.11.2011 16:21
Uit alle antwoorden begrijp ik toch wel een beetje dat de crisis mensen wel voorzichtiger maakt;
Zo lang het kan, kan het en als het niet meer kan dan houdt het gewoon op
Toch?
Geplaatst door: Silvia
, Datum:
21.11.2011 16:27
Als het mogelijk is, willen we wel op vakantie blijven gaan.
Zal ook wel lukken, want voor ons is het de laatste paar jaar goedkoper dan daarvoor, omdat er geen kinderen, meer meegaan. Toen dei nog wel meegingen, moesten we zuiniger aan doen dan nu. Gat betekende, niet meer dan 1 week op een wat grotere camping, den andere dagen op goedkope campings, wel altijd gezocht naar campings met zwemwater, en waar meer jongeren kwamen, dat is nooit een probleem geweest. Verder, tijdens de vakantie niet meer dan 2 keer uit eten, voor de rest zelf koken, en soms een pizza halen. Als brood, stokbrood, en maar 1 of 2 keer croisants of anderse dure broodjes. Terrassen gingen we voorbij, onze eigen stoelen zaten minstens zo lekker, hadden meer plaats, en de drankjes waren een stuk goedkoper!
Water kun je uit de kraan drinken! Niet nodig om daar dure flessen bronwater voor aan te schaffen.
En zo hebben we altijd met z'n allen op vakantie kunne gaan. De laatste jaren gaan we wat meer uit eten, maar dat kunen we ook laten als het moet. Op terrassen zijn we nog steeds niet te vinden, gaan we ergens heen, nemen we een paar flessen drinken mee. Sinds er geen kinderen meer meegaan, rijden we geen tolweg meer, daarvoor reden we wel stukken tolweg, maar niet alles.
We gebruikten meestal niet meer dan de helft van het vakantiegeld voor vakantie, de rest was voor de studieboeken.
Geplaatst door: Henny
, Datum:
21.11.2011 16:29
Hoewel ook wij buiten het seizoen kunnen en dat dus ook doen, moeten ook wij opletten met de uitgaven.
Bovendien vind ik een kopje cappuccino voor 6 euro ( eens meegemaakt in Bretagne toen ik niet lekker was en snel naar toilet moest, dus een restaurantje in en daar toch maar wat besteld) abnormaal hoor!
Dat kan en wil ik niet uitgeven.
Als wij gaan lopen ( meestal een tocht van een km of 15) dan gaat al het eten gewoon in de rugzak en eten we dat op een plekje met mooi uitzicht.
Ook als we rondtoeren dan maak ik een mand met brood, thermosfles met heet water en oploskoffie mee, 100x meer genieten op een mooi plekje dan op een duur terras!
Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt.
Zoek goedkope campings uit, die zijn OOK leuk! Kijk of je ( als je bent gebonden aan het hoogseizoen) toch net nog een weekje voor of na het hoogseizoen kunt gaan.
Koop geen dure ijsjes maar een verpakking en deel ze uit buiten de supermarkt.
Probeer bv het statiegeld door het jaar heen apart te leggen zodat je daar net iets extra's van kunt doen.
Er is op zoveel te besparen, kinderen hebben het ook naar de zin op een camping zonder veel toeters en bellen, het is voor het gezin goed als je samen iets doet en niet dat alles georganiseerd is.
Voor alle die extra dingen op de camping moet je extra betalen en heb je het wel nodig??
Bij grote supermarkten is dikwijls een wasserij, stukken goedkoper om daar een wasje te draaien dan op de camping.
Bij onze camping afgelopen september was het verschil 50% !!
Is het droog weer dan gebruik ik geen droger maar gaat het gewoon op een rekje! ( thuis ook!!)
Ach, iedereen kan zelf ook zoveel bedenken om geld te besparen op zaken die niet noodzakelijk zijn.
En dan kan huizenruil ook nog, er zijn echt goede organisaties!
Succes allemaal!!
Geplaatst door: bregje
, Datum:
21.11.2011 16:34
Crisis? Moet je eens op zaterdag in een Mediamarkt gaan kijken, of wat er bij de gemiddelde Nederlander voor apparatuur staat.
Wij hebben het over het algemeen gewoon goed, zeker vergeleken bij andere landen. Wij vangen weleens Poolse kinderen op,die gaan dus normaal nooit op vakantie. Verder scheelt het veel hoe je leeft, wij hebben sinds kort een hele kleine auto,zijn altijd eenvoudig blijven wonen, dan hou je toch wat meer over voor dingen als vakantie hoewel we die ook simpel houden.
Geplaatst door: jan
, Datum:
21.11.2011 16:41
In het voorseizoen ben je nooit meer kwijt dan 15 euro per nacht. Reiskosten erbij, alle andere kosten kun je zelf bepalen.
Valt dus erg mee in totaal. Moet ook wel met 3 kinderen op de universiteit en op kamers. Dat hakt er aardig in.
Geplaatst door: Yvonne2
, Datum:
21.11.2011 16:48
Zeker heeft de crisis ons voorzichtiger gemaakt. Ik ben sinds kort aan het bekijken wat allemaal goedkoper kan: ziektekostenverzekering tegen het licht houden e.d. Ook heb ik wat goede doelen (tijdelijk) adgezegd.
Verder wilde onze zoon graag zelf zijn eerste auto kopen. Wij waren ook in het bezit van 2 auto's en ik wilde geen 3 auto's voor de deur hebben staan. Nu hebben we mijn auto ingeruild voor een auto voor mijn zoon. Nu hoef ik geen belasting en verzekering meer te betalen en rijd ook af en toe in zijn auto. En ik ga nu dagelijks op de fiets naar het werk.
Maar om nu mijn vakantie ervoor op te geven, gaat mij erg ver. Ik werk het hele jaar hard. Als het echt niet anders kan, moet het maar. Gelukkig kunnen wij vanaf dit jaar buiten het hoogseizoen op vakantie zonder de kinderen en dat scheelt enorm.
Geplaatst door: Mar
, Datum:
21.11.2011 17:27
Niet zozeer de crisis, om op je geld te letten, maar gewoon af en toe kijken wat je nou aan het doen bent.. Ik betaal bv ziektekostenverzekering in 1 keer..dat was 1800 euro voor 2012..Vond ik een hele bak geld. Ben gaan kijken waarvoor ik precies verzekerd was en heb gebeld wat ik afgelopen jaar "gekost" heb. Ik vond mezelf nogal "oververzekerd". Ben gezond en maak zelden ergens gebruik van dus om nu een "uitgebreid aanvullend pakket te hebben" Dus daarop nu 300 euro bespaard. Ook mijn man bleek op zijn ziektekosten best te kunnen besparen.
Verder wonen we in een huis van ruim 30 jaar oud..echt zo'n tijd dat de vervanging begint te komen, ik word "gek" van die jaarlijkse rekeningen van nieuw dakje, nieuw kozijn, nog dubbelglas hier, een dakraam wat vervangen moet worden, houten vloer die na 23 jaar toch wel "op" is en vervangen moet worden...Maar ik vind ook dat het allemaal zaken zijn die je niet kunt laten liggen..dus ook dat laten we doen.
Als we stukken minder maandelijks aan salaris zouden krijgen zou ik echt niet weten hoe je dit allemaal kan betalen en dan ook nog een vakantie!
En al deze kosten zouden zonder crisis hetzelfde zijn, dus daarin maakt die crisis niks uit, er is gewoon nog steeds geen geldboom en de postcodeloterij deelt hier altijd alleen bakken ijs uit ;-)
Geplaatst door: yvonne
, Datum:
21.11.2011 17:38
Inderdaad, ik ga ook flink besparen op die ziektekostenverzekering, ik ga voor de drie studerende kinderen de tandarts opzeggen en eigen risico van 500 per maand nemen. Dat scheelt me 75 euro per maand. Ze gaan 1 keer per jaar op controle, kosten 19,95.Het uitgespaarde geld hou ik wel apart voor het geval dat er toch ziektekosten komen zodat ik die 500 wel kan betalen.Ook kan inderdaad de auto in de meeste gevallen best kleiner.Bij ons is er nu een Lid op loopafstand en voor 20 euro kan ik een hele week eten nu de kinderen op kamers zijn. (exclusief weekend). Iets huren de eerste week van juli voor twee personen kan al rond de 300 euro zag ik. Zo kun je best besparen. Maar als je ziek bent of zonder werk is het een heel ander verhaal.
Geplaatst door: digi-oma
, Datum:
21.11.2011 18:55
Eigenlijk ben ik wel blij met de starter van dit topic.
Net als campingfreak hebben we AOW (al drie jaar niets bijgekregen) en mijn man een piepklein pensioen; ook al jaren niet geïndexeerd. Zat me al af te vragen of wij de enigen waren met de toch wel aanwezige angst voor de komende tijd.
Mensen die helemaal de mogelijkheid niet hebben om met vakantie te gaan zullen niet snel dit forum bezoeken, maar als je dan leest over campings van 60 tot 70 euro per nacht, regelmatig uit eten, nieuw te kopen caravans etc., dan vraag je je toch af wat wij ooit fout hebben gedaan. Gelukkig hebben we geen schulden; alleen kleine hypotheek.
Echtgenoot stelde een tijdje geleden dat wij in elk geval onze baan niet kunnen kwijtraken en geen studerende kinderen meer hebben, maar de zorgkosten en ook de prijs voor de dagelijkse boodschappen vliegen wel de pan uit.
Via Internet bekijk ik wel de folders van o.a. Deen en Lidl en ik houd me streng aan het boodschappenlijstje dat ik opmaak.
Ik hoop oprecht voor iedereen dat 2012 toch positief zal beginnen EN eindigen.
Geplaatst door: jan
, Datum:
21.11.2011 19:22
@ Yvonne, kijk eens naar de studentenpolis van interpolis, via Rabo bank. Is incl aanvulling en toch voordelig.
Geplaatst door: Yvonne2
, Datum:
21.11.2011 19:27
Digi-oma, je bent echt niet de enige. Waar ik werk staan we voor een reorganisatie en het is altijd afwachten of je erbij zit. Het is een onzekere tijd. En natuurlijk, als je gezond bent en je baan niet verliest, hoef je je minder zorgen te maken. Gelukkig maar.
Maar er moet wel heel wat gebeuren voordat ik mijn vakantie opzeg. Ik ga er niet voor lenen en ik zal er ook geen boterham minder om eten, maar zolang ik mijn dagelijkse behoeften nog kan betalen, ga ik op vakantie.