Vakantie - Sluitpost op begroting ? (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Euro
, Datum:
21.11.2011 09:43
Vol verbazing lees ik hier elke dag over alle vakantieplannen.
Je zou bijna denken dat de crisis voor niemand een rol speelt in zijn vakantie-knip en dat alles maar gewoon doorgaat.
Of lijkt dat nu maar zo ?
Geplaatst door: Yvon
, Datum:
21.11.2011 09:51
Hoe zit dan bij jou Euro?
Geplaatst door: simpel
, Datum:
21.11.2011 09:52
De verklaring is,dat mensen, voor wie de crisis wel een rol speelt, hier misschien niet op het forum komen ???
Geplaatst door: Jen
, Datum:
21.11.2011 09:53
Voor een NL-er is de vakantie "heilig".
Wij zelf hebben altijd op het standpunt gestaan dat we nooit een lening voor een uitgebreide vakantie zouden aangaan. Oftwel dan sneuvelt de (buitenlandse)vakantie als eerste wanneer er bezuinigd moet worden.
En dan kan je altijd nog iets low-budget doen, zoals huis ruilen o.i.d. Eten en drinken moet je overal.
Geplaatst door: Lianne
, Datum:
21.11.2011 09:56
Voor ons gaat de vakantie boven alles...Liever wat meer besparen op andere dingen zoals Sinterklaas, Kerst en tussendoor-vakanties.
Geplaatst door: Euro
, Datum:
21.11.2011 10:10
Met 2 pubers waarvan 1 op HBO, begint het hier wel door te knijpen. Vakantie 2012 is bij ons dus echt sluitpost.
Minder lang weg, misschien helemaal niet.
Wellicht geen Frankrijk (tol) ?
Wij weten het nog niet - in geen geval reserveren dit jaar.
Geplaatst door: ® Herma 
, Datum:
21.11.2011 10:25
@Euro, wellicht geen Frankrijk ivm tol. Daar hebben wij eens naar zitten kijken. Tol en benzine zijn toch forse kosten posten. Wij zouden willen uitwijken naar Italie of Zwitserland. De afstand is in totaal 800 km korter: besparing benzine. Campings (vooral Italie) zijn daar veel duurder. Zwitserland zijn de dagelijkse uitgaven veel hoger,daarnaast de kosten voor vignets en autotrein. Het eindtotaal was het zelfde met onze vakantie in Frankrijk. Onze oudste wordt de volgende maand 18 en na de zomer gaat ze naar VU. We hebben momenteel geen goed overzicht van alle kosten daardoor zijn we toch wat terug houdender naar de vakantie toe. Dit is toch de eerste post waar flink op bespaard kan worden. Wij gaan altijd bijna 4 weken weg. We boeken er nu 2 en tzt zien we wel of we nog langer weg willen.
Geplaatst door: ® Doortje 
, Datum:
21.11.2011 10:41
@Jen
Er zit een wereld van verschil tussen geld lenen voor een vakantie, of je vakantie kunnen bekostigen van je vakantiegeld.
In veel gezinnen zal het vakantiegeld in 2012 (deels) nodig zijn, om andere kosten te dekken dan je vakantie.
Geplaatst door: yvonne
, Datum:
21.11.2011 10:53
Wij hebben dit jaar voor het eerst drie studerende kinderen, reken maar uit wat dat alleen aan collegegeld en ziektekostenverzekeringen kost. Dus voor het eerst gaan wij flink bezuinigen op de vakantie, ik wil iets huren in Bretagne voor maximaal een week en voor niet meer dan 350 per week.
Dus niet zozeer door de crisis als wel door een andere situatie.
En inderdaad gaat het vakantiegeld steeds meer op aan andere dingen,in dit geval zet ik het dus apart voor de studies.
Geplaatst door: dj
, Datum:
21.11.2011 10:57
Bij veel mensen zal de vakantie niet echt de sluitpost zijn. Maar wordt er wel gekeken naar de kosten van een vakantie, dus huur, benzine, tol etc. Eten moet je overal dus dat zal minder meespelen.
Wij zijn in de gelukkige omstandighed dat voor ons de vakantie zeker geen sluitpost is. De lengte en het aantal keer vakantie wordt bij osn bepaald door het aantal vrije dagen.
, Datum:
21.11.2011 11:04
@ Doortje. Het gaat om wat er over blijft ""onder de streep"".
Het komt er in feite op neer dat van de belangrijkste prioriteiten die je als gezin hebt, de vakantie bij ons op een van de laatste plaatsen kwam. Studiegeld, goede kleding en huisvesting en huisraad(wasmachine, koelkast e.d.) en voeding,clubjes, muziekles, een veilige auto enz enz gingen bij ons voor. Afhankelijk wat er dan over was gingen we dan ergens kamperen, in eerste instantie omdat het goedkoop was/is en de kinderen vonden het nog het allerleukst ook. Maar je kunt zoals gezegd ook (wereldwijd) huizen ruilen. Dan kan je het net zo duur maken als je wilt.
, Datum:
21.11.2011 11:05
Ik vind trouwens wel dat als je om je heen kijkt er geen sprake lijkt van een crisis, de terrassen zitten steeds bomvol en er wordt gekocht bij het leven op zaterdag in de stad.En met de kerstvakantie gaan er heel veel mensen op vakantie. Ik heb ook wel het idee dat het je aangepraat wordt. Zolang je niet ziek bent en je je baan nog hebt is er niet zoveel aan de hand,zeker niet als je allebei werkt en een niet te duur huis en auto hebt.
Studerende kinderen zijn altijd al duur geweest, crisis of niet.
Wel is het collegegeld flink gestegen en de treinkosten,kosten kamer etc etc.
Geplaatst door: digi-oma
, Datum:
21.11.2011 11:21
Je kunt je vakantie nog steeds zo duur of goedkoop maken als je wilt/kunt. Wil je een camping met toeters en bellen voor 70 euro per etmaal of gewoon een rustig weidje in een schitterende omgeving met wat stroom, water en schoon sanitair voor 10 euro.
Wij hebben het over het "verplaatsen van ons huishouden" in plaats van over vakantie. Gezien onze leeftijd kunnen we in voor- en/of najaar naar Frankrijk, wat een financieel voordeel is. We zoeken de allergoedkoopste campings, welke dikwijls verrassend leuk zijn. Verder niet uit eten en geen terrasjes. Gewoon hetzelfde budget voor de boodschappen als thuis. Geen tolwegen. Budget met twee volwassenen voor 53 dagen Frankrijk 622 euro campings, 430 euro boodschappen, 691 euro diesel.
Met Sinterklaas en Kerstmis geven we geen kadootjes, bij verjaardagen krijgen alleen de beide kleindochters een mooi geschenk. Uitgaan doen we niet in Nederland en aan kleding geven we heel weinig uit. Abonnementen op krant of tijdschriften zijn al lang de deur uit. Nee, we zijn niet zielig; als ik soms een keuze moet maken voor een aankoop denk ik... niet doen "dit zijn weer drie nachten op een camping in Frankrijk..." Een E-reader lijkt me reuze handig; wordt door vrienden ook sterk aangeraden, maar dat is zeker 14 dagen campinggeld; dan is de keuze snel gemaakt.
Een "nee-sticker" op je brievenbus scheelt een hoop overbodig papier en ook impulsaankopen.
En dus snuffel ik al weer ijverig op deze site om te kijken waar we in 2012 heen kunnen. Misschien niet meer tweemaal, maar zeker eenmaal twee maanden.
Oh ja; afgelopen vrijdag even iets halen in de stad... bij Bart Smit stonden de mensen rijen en rijen dik in de winkel bij de kassa's. Hoezo inflatie?
, Datum:
21.11.2011 11:34
""Een E-reader lijkt me reuze handig""
@ Digi Voor € 70,-- heb je bij Bol al een heel prettige e-reader is onze ervaring met dat apparaat inmiddels. Scheelt weer 7 nachten op een camping.
, Datum:
21.11.2011 11:41
digi-oma, juist in de reclamefolders zie je leuke aanbiedingen,ik zou ze niet willen missen. En geen kadootjes voor mijn kinderen of kleinkinderen met kerst en sinterklaas is voor mij ondenkbaar. Mijn kinderen worden dan juist verwend door hun ouders/ grootouders en kunnen dit als student goed gebruiken. Ik zou zelf liever thuisblijven dan geen kadootjes meer te kunnen/willen geven. Maar goed dat zijn keuzes die je maakt. En mijn man werkt bij een krant dus al die mensen die hun abonnement opzeggen daar zitten wij ook niet op te wachten. Wat dat betreft is onze situatie erg onzeker, al meer dan 15 jaar. Maar daar leer je mee te leven. Ieder jaar is er wel een ontslagronde door weer gekrompen oplages. Misschien fijn voor de gratis downloaders om daar ook eens bij stil te staan.De boeken/kranten/tijdschriften moeten wel worden gemaakt en dat kan niet voor niets.
Geplaatst door: jan v z
, Datum:
21.11.2011 11:56
De onzekerheid die op dit moment speelt heeft zeker invloed op de vakantie.
Niet zo zeer of we gaan, maar meer de vraag hoe.
Wij camperen al jaren in een tent en zijn daarmee in onze vriendenkring de enigen.
Steevast waren wij op verjaardagen het middelpunt van spot en plagerijen omdat zij absoluut niet zo spartaans wilden camperen.
Nu merk ik steeds meer dat men onze manier van camperen gaat waarderen en het zelf gaat overwegen om het ook zo te gaan doen.
€3500.00 voor 3weken is al heel gewoon en ik hoor ook al bedragen van €4000.00 tel daarbij je brandstof en tol bij en je zit gewoon op €4500.00 voor drie weken.
Een resevering van bijna €100.00 in de week is gewoon niet meer op te brengen voor een gezin met kinderen.
Voordeel van de crisis is dat het kansen bied voor een andere manier van camperen.
Bedenk dat het spaarloon straks vrijkomt je dan een leuk startkapitaal hebt voor een nieuwe manier van camperen.
, Datum:
21.11.2011 11:58
Niet doen Jan, bewaar dat spaarloon voor als je kinderen gaan studeren of om achter de hand te hebben voor het geval je je baan kwijt raakt!! Ik vind het zo zonde dat ze deze regeling afschaffen.
Geplaatst door: Campingfreak
, Datum:
21.11.2011 12:09
Ik sluit mij geheel aan bij het verhaal van digi-oma.
Ook wij zijn in de gelukkige omstandigheid dat wij in voor- of najaar op vakantie kunnen gaan.
Met alleen AOW moet je dus prioriteiten stellen.
Wij doen hetzelfde als digi-oma en zijn dus niet zielig of arm.
Hopelijk wordt er niet niet aan de AOW gemorreld want anders is het ook voor ons over en uit.
Geplaatst door: ® Doortje 
, Datum:
21.11.2011 12:10
Ook ik dreig mijn baan kwijt te raken; het Rode Kruis gaat haar zorghotels sluiten. Ik kan je wel vertellen dat ik daar echt slapeloze nachten van heb. In de zorg is werk zat, maar waar krijg je nog een vast contract ?
Het spaarloon gaat hier ook echt achter STEVIG slot en grendel !
Geplaatst door: ® Ina2 
, Datum:
21.11.2011 12:13
Gelukkig hebben wij kinderen die inmiddels prima hun eigen broek ophouden, maar ook hier wordt gedacht of we ergens op kunnen bezuinigen. Tandartskosten die de verzekering niet dekt lopen aardig op. Kinderen en kleinkinderen willen we toch ook wel graag een beetje verwennen. Dus gaan we zelden uit eten (kun je zomaar een week buiten het seizoen van op een camping staan) en
wordt er zeker minder kleding gekocht. De auto wordt niet meer zo
makkelijk even gebruikt etc. etc. Maar....of je nu 2 of 4 weken weggaat de heen en terugreis blijft even duur, dus de extra kosten zijn de overnachtingen, eten moet je thuis ook......