Sepkey/card: onding of aanwinst? (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Car2
, Datum:
27.09.2011 14:28
Lastig of niet, ik vind het de goede manier om mensen bewust te maken van verkwisting en zuinig te laten omgaan met energiebronnen.
Als er voor de volgende generaties alleen nog lege energiebronnen zijn, zal dat voor die generaties nog veel LASTIGER zijn dan een sepcard gebruiken.
Alle campings die overgaan op zo'n systeem, mijn zegen hebben ze.
Ben geen milieufreak, maar wel milieubewust, ook als ik op vakantie ben! Alle kleine beetjes helpen.
Geplaatst door: ivo
, Datum:
27.09.2011 14:36
Mileu oogpunt voor sepkey gebruiken? waarom dan niet gewoon met muntjes werken? Scheelt veel meer voor het milieu, geen dure electronische , storingsgevoelige apparatuur nodig.
, Datum:
27.09.2011 14:48
Alle apparaten zijn storingsgevoelig. Ook het ketelsysteem of muntjesapp. Niet leuk hoor, als je net je haar ingezeept hebt en het muntje schenkt je alleen nog ijskoud water. Zelf meerdere keren ervaren.
Dan is het even doorbijten en verder spoelen met koud. Het ultieme gevoel van kamperen. Gebeurt ook op campings met "gratis warm water", dat soms op is of slechts lauw is.
Geldt dus niet voor mensen met een kaal hoofd ;-)
Geplaatst door: ® marie 
, Datum:
27.09.2011 14:59
Ivo, als het gaat om milieubewustzijn is er een wereld van verschil tussen muntjes en zo'n sepkey. Laatstgenoemde is veel confronterender. Je ogen worden naar dat displaytje toegezogen, en je gaat steeds sneller douchen.
Ding erin laten zitten, gebeurt niet, dan blijft het warme water namelijk lopen.
Moet gezegd dat de camping waar wij die sepkeys tegenkwamen, fantastisch sanitair had, prachtige grote schone ruimtes. In de douche kon je met gespreide armen een rondje draaien. Mooi tegelwerk en een zacht muziekje op de achtergrond.
Zonder die sepkey zou ik nu nog onder die douche staan te zennen.
Overigens kregen we er idd maar 1. En dat was wel licht irritant, nu zijn wij maar met zn drieen, maar met die sepkey moest je ook de buitendeur van het sanitair openen, dus het was of met zn allen, of op elkaar w88.
Geplaatst door: Silvia
, Datum:
27.09.2011 15:10
Ik heb het nog nooit op een camping gezien, wisy eerst niet eens wat het was!
Dat je er maar 1 krijgt lijkt me een groot nadeel als je met een gezin bent. Verder misschien wel handig, maar je kunt zo'n kaart wel weet kwijtraken. Is die dan zo beveiligt dat een ander er geen gebruik vam kan maken?
Mijns inziens zijn uit millieupunt douchemuntjes net zo handig, en dan wel in de doucheruimte, niet erbuiten. Niet dat ik erg lang in een douche sta, maar als ik mijn haar was, wat erg dik is, heb ik toch even tijd nodig het goed uit te spoelen, aan een douchemuntje wat maar 5 minuten water geeft heb ik niet genoeg, heb ik er 2 nodig. Dat gebruik ik met plezier, maar liefst niet dat ik er voor buiten de douche moet!
Ik zal dan een douchemuntje meer gebruiken, we gebruiken verder waarschijnlijk minder elekticiteit dan vele anderen. Koelkast, licht, en koffiezetter, maar wel een speciaal voor de camping, die dus weinig verbruikt. Dat is bij velen anders, hoor ik regelmatig, dan gaar er een bakoventje, een gewone senseo, frituurpan, enz mee.
, Datum:
27.09.2011 15:17
@Ivo: Als je 5 min mag douchen voor een muntje en na 4 min ben je klaar.
Ga jij (en anderen) dan die ene minuut nog even opmaken of draai je de kraan dicht.
Geplaatst door: bregje
, Datum:
27.09.2011 15:27
Voor ons zou dat niks zijn met een groot gezin, de key zou constant kwijt zijn, dat is al het geval met de bandjes voor het zwembad, laat staan als je 1 key met zijn allen krijgt. Wij hebben pubers, die verdwijnen er dan mee en dan moet jij naar het toilet en dat kan dan dus niet. Maar gelukkig huren wij,heb je al die toestanden niet.
Geplaatst door: mar
, Datum:
27.09.2011 16:12
als ik 5 minuten mag douchen en ik ben na 4 minuten klaar, dan draai ik zeker die kraan niet uit maar blijf nog 1 minuut staan...maarja wat is de kans dat ik in 4 minuten klaar ben ;-)
Sepkey met gezin van 5 personen lijkt mij erg onhandig,
Milieu-oogpunt: campings waar geen warm afwaswater is, daar gebruik ik weer mijn electrische waterkoker om water te koken om te kunnen afwassen..is dat nou zo slim? (en als ik zie hoevaak je verdorie afwast op een camping...)
Nouja onder een lauwe douche tegen koud aan kan ik plots wel in 4 minuten douchen en als het allemaal niet zo fris is ben ik ook zo klaar. Misschien is dat de oplossing ;-)
Geplaatst door: Noa
, Datum:
27.09.2011 16:29
Ik ben het in de praktijk nog niet tegengekomen maar had er al wel van gehoord. Het lijkt mij helemaal niets, sterker nog: het zou voor mij reden zijn die camping links te laten liggen en verder te zoeken naar eentje waar je gewoon normaal kan douchen. Douchemuntjes doe ik ook niet aan mee. Ik vind het zoveel gedoe allemaal. En dan de prijzen: een euro per douchemunt lees ik soms. Je zal maar een gezin met 3 kinderen zijn. Komt er toch minstens 5 euro per dag bovenop je stageld. Ik vind dat erg veel en wil dus gewoon een camping waar watergebruik bij het stageld inbegrepen is.
, Datum:
27.09.2011 16:31
@Mar, ik betrapte mij er op dat ik dat zelfde gedrag toen vertoonde. Had een muntje voor 8 minuten, treuzelen was er niet bij, je wilt voor die 8 minuten van de shampoo verlost zijn., Maar ja halfblind onder die douche zonder leesbril, kijk je niet even op je horloge.
Ondanks dat ik klaar was, bleef ik het muntje opmaken, totdat de koude bui uit de sproeier kwam.
Eigenlijk gewoon verspilling van warm water, dat had ik met de sepcard niet gedaan.
Ter info, voor dat men begint: Nee ik heb geen rij wachtenden veroorzaakt buiten het hokje.
, Datum:
27.09.2011 16:47
Ja ja, Car2, goed dat je dat er ff bijzegt. Ik wilde al bijna vragen... :DDD
Dek je maar in want je hebt hier zo een bui over je heen.
Maar is waar, een muntje maak je op, en de sepkey douche zet je zeker uit, reken maar.
Geplaatst door: Marianne(junior)
, Datum:
27.09.2011 16:55
Ben geen voorstander van de sepkey, ook niet van douchemuntjes.Ik ben het hele jaar door milieubewust bezig maar wil me op vakantie zeker niet hoeven haasten onder de douche en zou een camping waar voornoemde zaken gehanteerd worden dus mijden.
, Datum:
27.09.2011 16:56
Ja, dat dacht ik al ;-)
Elke zin haal ik tegenwoordig door mijn RRS (reactierisicoscanner)
, Datum:
27.09.2011 16:59
Mijn vorige reactie was bedoeld voor Marie.
Die stomme RRS gaf niet aan dat ik er rekening mee moest houden, dat er inmiddels een andere poster misschien gereageerd had.
Geplaatst door: yvonne
, Datum:
27.09.2011 17:48
Marianne, je hebt gelijk, ik haast me ook al het hele jaar door,vind dat je dan op vakantie best wat langer mag douchen. Ik zwem ook weleens in een koude zee bij slecht weer en dan duurt het gewoon even voor je weer warm bent. Dat moet kunnen. Maar wij huren dus een mobilhome en dan heb je dit probleem niet.
, Datum:
27.09.2011 18:53
Reviseren die scanner, je kunt niet voorzichtig genoeg zijn :)
Geplaatst door: ivo
, Datum:
27.09.2011 19:09
als ik een muntje voor 5 minuten heb gaan we daar met z'n 2en of 3en mee douchen, de een zeept zich in, de ander spoelt of iets dergelijks.En dat meen ik serieus. Wij proberen zuinig te leven, en goed om te gaan met kostbare zaken, water is in het zuiden van Europa kostbaar.
Die sepkey niet doorlopen? Zelf meegemaakt op een camping, dat ding telde alleen de minuten dat ie in het apparaat zat, niet of je wel of niet warm water tapte. Dus je stopte hem er in , liep naar de docuhe zelf ( 2 stappen, kon je de sepkey NIET zien omdat die achter een muurtje zat) en dan douchen, afdrogen en dan om het muurtje heen, tot de ontdekking komen dat er nog steeds afgeschreven wordt. Daarna hebben we het uitgeprobeerd: er werd geld afgeschreven ook als je er niets mee tapte.
Geplaatst door: Jen
, Datum:
27.09.2011 19:14
""reactierisicoscanner"": douches hiermee uitgerust ben ik nog niet tegengekomen.
Wat overigens ook een probaat middel tegen te lang douchen is, is de watertemperatuur of te koud of te heet afstellen. Beide meegemaakt afgelopen vakantie;en het werkt zal ik je zeggen.
Mijn voorlopige conclusie is dat de meesten(incl. mijzelve +partner) gewoon lekker ontspannen willen douchen zonder op de tijd en/of saldo van een of andere card of munt te letten.
Dus campingeigenaren: vergeet het maar!
Geplaatst door: ® jaapj
, Datum:
27.09.2011 19:17
wij zijn ook op campings geweest met sepkey en ander systeem wat hetzelfde werkt maar dan met soort creditkaart. Een vast aantal minuten heb je per dag om je te douchen, doe je de ene dag wat langer en de andere wat korter, maakt niet uit het gaat om het totaal aantal minuten tijdens je verblijf, werkt perfect, veel betere doorstroming bij de douches. Ook had je bij 1 van de campings een vast totaal kwh stroomverbruik inclusief, kwam je erover moest je bijbetalen, prima toch. Zelfde voor je sepkey, wil je toch langer douchen, gewoon een keer laten opladen.
Deze campings waren bewust met milieu bezig, goede zaak.
Wijkregen trouwens op beide campings standaard 2 keys/cards, en de borg, wat is daar nu het probleem van, even uitchecken en je hebt gelijk weer wat cash voor wat lekkers onderweg.
, Datum:
27.09.2011 19:29
@Jen ""reactierisicoscanner"": douches hiermee uitgerust ben ik nog niet tegengekomen.
Die zit ook niet in douches, ik heb zelf een RRS