Deze topic gaat niet over kamperen in Frankrijk -3 (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: digi-oma
, Datum:
07.10.2013 14:14
Leuk bericht Connie? Zaterdag schitterend weer in Saint Malo met heel veel mensen op het strand en in de stad.
Nu (07-10) 35 km. boven Rennes om 14.00 uur 27 graden (onder de luifel) en zon.
Bomen zijn nog gewoon groen met af en toe een geel blaadje dat naar beneden dwarrelt. 's Morgens rond 9 uur 12 graden en nevel met mooie spinnenwebben.
Woensdag richting Nederland want ook Meteo France voorspelt veranderend weer en regen. Bretagne was al die ruim zes weken super... twee maal 's morgens regen en tweemaal 's nachts een bui. Vooral erg aardige, behulpzame mensen (maar dat wisten we al) en veel leuke bezienswaardigheden.
Geplaatst door: diana
, Datum:
07.10.2013 14:28
O,klinkt heerlijk.Ik zou bijna jaloers worden... Wij hebben zaterdag onze vouwwagen in de stallling gezet. Word ik altijd een beetje treurig van.Het kamperrseizoen is nu echt voorbij.Wachten op de meivakantie dan maar. Geniet nog even van de vakantie, Digi oma.
Geplaatst door: froukje
, Datum:
07.10.2013 15:33
Wij hebben de caravan juist uit de stalling gehaald en gaan, door omstandigheden
25 oktober onze zomervakantie houden of kan ik het beter herfst-vakantie noemen. We gaan naar het zuiden en hopen op toch nog wat mooi weer maar ach de vrijheid is het belangrijkste en we hopen leuke dingen te gaan doen. We realiseren ons dat het rustig zal zijn op de camping, het zal een heel aparte ervaring worden zo laat in het seizoen. Komen tegelijkertijd met St Nicolaas weer in Nederland tsja....
Geplaatst door: Jen
, Datum:
07.10.2013 16:31
Misschien ten overvloede maar check goed of de (onderweg)campings waar je heen wilt wel open zijn. De campingeigenaren houden zich niet altijd aan de opgegeven openingstijden in de boekjes/sites, is onze ervaring in het voorjaar.
Ff bellen dus voordat je de moeite neemt ergens naar toe te rijden.
Geplaatst door: ® connie
, Datum:
08.10.2013 17:15
, Datum:
08.10.2013 23:38
Waar is het gezellige hier?
, Datum:
13.10.2013 14:58
Mijn tuin stond vanochtend blank....en had niet eens een pier!
, Datum:
13.10.2013 18:19
Donderdag bij Dieppe een megastorm; we stonden te schudden in onze caravan, ondanks dat we een beschutte plek hadden op de camping in Pourville.
Toch even op de boulevard gaan kijken; waar het strand normaal zo'n 80 meter vanaf de weg is spatten de golven tegen de wand en vloog allelei (plastic)afval om onze oren. Boulevard lag vol zand en de Gemeente was bezig anti-vloedplanken te schuiven voor alle trapjes vanaf de weg naar de boulevard, zodat het dorp niet zou onderlopen. Mooie foto's kunnen maken, maar na drie kiekjes zat m'n lens vol met spetters. Apart effect.
Vandaag vanuit Belgie (Westende) naar West-Friesland gereden (345 km). Heel rustig aan met een gangetje van 80 km/h en voorzichting in de bochten. Wat een massa regen en wat een windvlagen. Enfin, ook eens meegemaakt en nu puinruimen in de caravan. Daarna meningen plaatsen.
Geplaatst door: connie
, Datum:
13.10.2013 18:32
, Datum:
13.10.2013 19:07
, Datum:
13.10.2013 19:14
Mooi Digi ook weer terug, dan kan de winter beginnen. Een winterslaap zou zo gek nog niet zijn.
Geplaatst door: ® Irene 1
, Datum:
13.10.2013 19:38
Leuk om je verhalen te lezen en de beelden volgen wellicht weer ;-)
Welkom thuis maar weer!!
, Datum:
18.10.2013 09:15
Geestig: ik lees in een ander topic dat sommigen last hebben van eb en vloed bij hun bezoek aan de westkust. Misschien kan iemand dat volgend jaar uitzetten.
Geplaatst door: Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
18.10.2013 12:31
ach, het getij is net vuur: kan mooi zijn, kan ook gevaarlijk zijn. Als je je camper bij laag water aan het strand parkeert is opletten wel geboden, maar heb vorig jaar nog uren staan kijken naar het opkomend tij bij de Ria d'Etel in Bretagne, fantastisch gezicht.
, Datum:
18.10.2013 14:11
Bij verreweg de meeste campings aan de Atlantische Oceaan en zeker bij de plaatselijke VVV kun je gratis getijdentabellen ophalen. Ze staan ook vaak in de informatiegidsen van de regio. Daarop kun je precies de tijden zien wanneer het hoog- danwel laagwater is.
Persoonlijk vind ik het plezierig om op het drooggevallen zand een eind te lopen en daar allerlei schelpen, wieren en andere zaken te bekijken. Ook leuk met honden
, Datum:
20.10.2013 13:00
Las zojuist wat topics terug die tijdens m'n afwezigheid geplaatst zijn (had maar 2 maal de beschikking over Internet dus zoveel heb ik niet kunnen lezen).
Bij het topic over Frans Bouwer op campings stelt ene Mandy onderaan pagina 1 dat "de Fransen arrogant zijn." Klaar!
Waarop baseer je dat? Spreek je zelf goed Frans?
Enkele van mijn ervringen van de laatste weken:
-Ergens is de doorgaande route vanaf een N-weg naar de camping compleet afgesloten. Omleiding slecht aangegeven en met een caravan op verharde zandwegen zagen we niet ziten. In een dorpje stonden we even stil op een kruising. Mevrouw van rechts in zo'n oud - van originale rood, maar nu oud-rose) autootje en in jasschort stopt en vraagt wat ik zoek. Ik wijs de plaats aan in het Michelinboek. Tja, lastig was dat ook volgens haar; veel linksen en rechtsen. Maar... "volg mij maar, ik rijd wel vooruit en breng jullie."Vijf kilometer kronkelen langs weides en gehuchten en op een kruising stopt ze, stapt uit en zegt; 100 meter links is de camping. Ik ben ook uitgestapt en heb haar hartelijk bedankt... ze wenst me nog een fijne vakantie en we geven elkaar spontaan 2 zoenen. Zie ik me in Nederland niet doen.
- Josselin: we hebben de grote Pardon (Processie) bijgewoond en puffen uit op een terrasje met een kom Cider. Tafels worden aan elkaar geschoven omdat het druk is en een man aan de overkant vraagt waar we vandaan komen. Binnen een half uur zitten we met de mensen links, rechts en aan de overkant te praten over van alles. Mevrouw rechts kende Rotterdam, een ander had leuke tips voor de regio; kortom ook die dag heel veel vriendelijke spontane mensen ontmoet
- In Quibéron kom ik aan de praat met de eigenaar van een winkel in luxe zeilkleding; tijdens dat gesprek zeg ik dat we donderdag naar Belle Ile gaan. Hij raadt dat af... vrijdag is het weer beter. We hebben het nog even over het eiland en ik zeg dat wij de foto's van Philip Plisson erg mooi vinden (fotograaf woont in de regio). De winkeleigenaar loopt naar een groot rek met foto's (posterformaat) en geeft me zomaar een schitterende panoramafoto van pakweg 75 cm. breed op fotopapier van de Cote Sauvage. Was voor ons omdat we zoveel interesse hadden in en veel wisten over zijn regio. Ik had niks gekocht.
- Bij het afrekenen op een andere camping krijg ik bij het afscheid/afrekenen en knuffel van de eigenaar en een CD mee met Bretonse muziek; aardigheidje.
- In Hautot schiet ik - samen met een Franse dame - in de lach als ik sta te kijken bij het pétanquespel, waarbij het kleine balletje in een plas water rolt en de man die aan de beurt is zijn boule er ook keurig middenin plaatst; met als gevolg veel modderspetters voor diegene die er met z'n neus op staat.
Mevrouw vraagt of ik het spel ken. Jawel, ik speel het thuis ook. Of me willen meedoen. Even de ballen gehaald, handje gegeven, namen genoemd en daarna de 4 dames tegen de 4 heren.
Hoe simpel kan het leven zijn...
Resumerend... Franse mensen niet niet zozeer aggorant, maar wat meer afstandelijk wanneer ze je niet kennen en hebben een ingeboren beleefdheid. Gelijk "jij en jou" is er niet bij. Hele tijd geleden zag ik bij "Ik vertrek" een Nederlander die bij een eerste bezoek aan het Gemeentehuis direct tegen de - meen ik - burgemeester begon met Tu... Jij dus. Onvergeeflijke fout en valse start dus. En ja, ik voel me ook veel beter thuis op een rustige Franse particuliere camping. Dan maar arrogant.
Geplaatst door: Slimpie, Datum: 20-10-2013 11:51
Ach Digi-oma, ik vind dat slechts een beperking in diens capaciteit om zich te kunnen uitdrukken in woord en taal... En die wordt bij Nederlanders steeds beperkter! Als ik een dergelijke opmerking lees ga ik er tegenwoordig maar vanuit dat men " chauvinistisch" bedoelt daar waar " arrogant, onvriendelijk en niet behulpzaam" wordt vermeld. En chauvinistisch dat zijn de meeste oudere Fransen wel, dat valt niet te ontkennen. Zodra ik ze dan aanspreek in het Frans, ontdooien ze vaak meteen als sneeuw voor de zon, haha. Terzijde ben ik zelfs een keer boos geworden (in een restaurant) dat de ober bij het weglopen van de tafel in het Frans begon te mopperen over die ... toeristen en dat we beter bij de buurman konden gaan zitten. Zo, (net als in de reclame van LOI?) dat heeft hij geweten! Met een vrij norse stem, in vloeiend Frans, heb ik toen verzocht of de eigenaar aanwezig was en die wellicht ons wel vriendelijk wilde bedienen? Kwam die, overigens tot mijn verbazing, zich keurig aan de tafel melden met 3 glazen en een fles wijn. De ober kwam zich meteen excuseren en we hebben de hele middag gezeten met de eigenaar. We zijn daar nog een aantal jaren teruggekomen tot de eigenaar helaas (vroegtijdig) is overleden en het restaurant werd overgenomen.
Geplaatst door: mar3tent, Datum: 20-10-2013 12:52
ik had er niet zoveel woorden aan vuil gemaakt. Roepen dat Fransen arrogant zijn is zelfde als roepen dat DE Italiaanse mannen moederskindjes zijn, dat DE spanjaarden luidruchtig zijn, dat DE Nederlanders onbeleefd zijn...etc etc... allemaal vooroordelen die voor gemak over paar miljoen mensen wordt uitgesmeerd.
Met gewoon gezond verstand weet je ook wel dat dat niet zo is.
Geplaatst door: Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids, Datum: 20-10-2013 12:54
@Digi-oma: helemaal eens, maar Slimpie heeft gelijk: als je de taal een klein beetje spreekt scheelt dat een boel. Als al die mensen die nu al boeken voor Frankrijk, zichzelf eens de voorpret van een cursus Frans voor beginners bij de Alliance Française of de Volksuniversiteit zouden gunnen... Maakt de vakantie een stuk makkelijker en ze ontmoeten ook nog eens mensen die tips uit eigen ervaring kunnen geven.
Geplaatst door: ® Wim
, Datum:
20.10.2013 13:26
Jen ik begrijp je bedoeling, maar ga je nu niet een beetje op de stoel van Johan zitten?
Geplaatst door: mar3tent
, Datum:
20.10.2013 13:31
ha ha goeie Jen, (hoort idd hier..toch??) ach heeft johan ook eens een dag vrij van het Cf gebeuren ;-)
Geplaatst door: Dik Trom
, Datum:
20.10.2013 13:42
Er zijn nog zeker 5 topics wat niks met kamperen te maken heeft Jen. Waarom zet die er dan niet bij.?????????????????
, Datum:
20.10.2013 14:08
Ach, van Jen kan ik dat best hebben. Heeft inderdaad niet zoveel met kamperen te maken, maar meer met omgangsvormen.
En nu we het er toch over hebben (zie ander topic); Millau is niet hetzelfde als Miauw! Hoor ik toch echt veel mensen zeggen, ook al gaan ze al jaren naar Frankrijk. MIEJO komt er wat de uitspraak betreft het dichtst bij denk ik. Geldt ook voor mensen die met een toeristenbus naar een hotel gaan.