Deze topic gaat niet over kamperen in Frankrijk -3 (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® Annechie
, Datum:
11.10.2011 17:47
Hoe harder ze stinken, des te lekkerder ze zijn... die olijven dus.. '-)) Komt in orde hoor!
Geplaatst door: ® Irene 1
, Datum:
12.10.2011 16:41
Wordt het een oost-Nederlandse party?
Geplaatst door: ® yeoman
, Datum:
12.10.2011 21:29
Ja Irene, het is eigenlijk wonderbaar. Via de chat hebben we elkaar leren kennen. En er zitten al diverse "live" ontmoetingen op. Het is heel bijzonder dat we dit met elkaar hebben.
Geplaatst door: ® lili@n
, Datum:
13.10.2011 00:25
Dat is een waar woord! Het is bijzonder. Te bedenken dat er toch iets goeds van internet kan komen.....:-)
Geplaatst door: Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
13.10.2011 00:49
@Lilian:
De Passo di Gavia herinner ik me (is als weer een geleden) als een verschrikkelijk mooie route, maar niet als eentje die nou zo verschrikkelijk moeilijk te rijden was. Maar misschien dat ik een te grote liefhebber van smalle, kronkelende bergweggetjes ben.
En wat het goede van Internet betreft, er is ontzettend veel goeds op Internet (neem alleen maar al die mensen die hier of op mijn site hun ervaringen delen).
Geplaatst door: ® Jan van I
, Datum:
13.10.2011 01:10
Geplaatst door: ® Jan van I
, Datum:
13.10.2011 01:16
Geplaatst door: Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
13.10.2011 07:59
Ha, de Stelvio is één van de mooiste bergpassen die ik ken. Ik zie daar overigens een trucker en een buschauffeur met veel vakmanschap bezig, en iemand met een luxe auto die het enige doet wat je in zo'n situatie kunt doen: geef die trucker de ruimte..
En die Kiental-Griesalp-route wi ik na dit filmpje beslist zelf ook eens verkennen, dank!
Geplaatst door: Jen
, Datum:
13.10.2011 10:05
Gevraagd ervaring e-readers: er zijn nogal wat forummers die zo'n apparaat hebben. Vraag: Voor het algemeen gebruik,dus thuis(ook s'nachts)maar ook op camping(buiten dus)wat is handiger:
E-inkt- of LCD/TFT scherm??
In het al bestaande topic over ereaders kan ik het niet echt vinden net zo min als in de meningen op sites als kieskeurig e.d.(Iedereen is enthousiast over zijn of haar reader).
alvast bedankt
Geplaatst door: ® ilse
, Datum:
13.10.2011 10:46
Geplaatst door: Car2
, Datum:
13.10.2011 10:52
Ik heb een Sony 650prs.
Gekozen voor deze, omdat het de nieuwste/beste schermtechnieken heeft, snel is met bladzijden omslaan en als beste uit de consumententest is gekomen. Het is één van de duurdere app.
Mijn ervaringen:
Je kunt niet lezen als de Sony aan het opladen is via de PC.
Sommigen met een andere e-reader doen 3 weken met hun batterij, dat haal ik lang niet.
Ik heb hem onlangs dagelijks intensief gebruikt, maar na een kleine week moest hij toch opgeladen worden. Misschien heb ik meer zitten te bladeren etc. Ik heb er nl.ook vrij veel studie- en naslagmateriaal op staan. (Het bladeren, zoeken, woordenboekgebruik etc gebruikt meer stroom)
Ik laat hem heel soms in de slaapstand staan.
Zodra het zomers zonnig weer is en ik heb tijd om buiten te zitten, dan moet ik iets te lezen hebben. Een laptop of zoiets gaat niet, scherm is onleesbaar. Dit heb je absoluut niet met een e-reader.
Als het donker is, moet je een (lees)lampje gebruiken. Bij schemer kan ik nog goed lezen.
Maar als het heel donker is, dan kan ik mijn toetsen van de laptop ook niet goed meer zien. Scherm nog wel.
De Sony kun je via een USBpoort opladen of met een extra aan te schaffen speciale Sony dure oplader via het lichtnet.
Momenteel heb ik de reader voor het eerst aan de oplader van mijn HTC liggen. Weet nog niet wat dit oplevert. Kom ik op terug.
Er zijn inmiddels ook tablets, waarbij je de achtergrond op zwart/wit kunt stellen, zodat het "leesbaarder" moet zijn bij hel daglicht. Geen ervaring mee.
Tablets vreten stroom. Persoonlijk vind ik een tablet nog veel te duur.
Kindle (Amazon) heb ik ook zitten te overwegen, is goedkoop, nieuwste schermtechniek. Heeft zijn eigen e-bookformaat AZW. Een beetje Scheermesjes-politiek. (Scheermesjehouder supergoedkoop, maar de mesjes zijn duur).
Maar met Calibre kun je tegenwoordig bijna elk bestand omzetten naar een ander formaat.
Met Kindle moet je volgens mij wel rekening houden met 110/230 Volt, andere oplader etc. En als hij dan stuk is, terug naar Amazon???
Als ik een gemiddelde gewone lezer zou zijn, dan had ik misschien een goedkopere e-reader gekocht. Hema bijvoorbeeld?
, Datum:
13.10.2011 11:59
Vervolg opladen van de Sony-reader:
De HTC-oplader via lichtnet gebruikt en de reader is zeer korte tijd inmiddels helemaal vol!
Het verhaal op internet, dat de batterij van Sony-reader leeggeslurpt wordt bij gebruik van een andere oplader, wordt hierbij door mij betiteld als een spookverhaal.
Als je via lichtnet de Sony oplaadt, dan kun je de reader ook gewoon gebruiken. (Via de USB-PC etc niet.)
Ik weet niet of dat ook bij andere readers zo is.
Geplaatst door: Irene1
, Datum:
13.10.2011 12:13
@Jen,
De ene erg bekende is de Sony, zoals Car omschreef. Een hele prijzige. Ik heb een chique middeklasser, de bebook neo, die ook erg goed uit de testen komt. Staan geregeld op marktplaats, omdat veel mensen overstappen op een tablet.
De bebook is prettig lezen, ik kan dus met gemak 5 weken toe en ben een flinke lezer. Wel gewoon boeken. Gebruik ik ook muziek, dan kan ik ongeveer een week toe met een batterij.
In schemer of in het donker heb ik een lampje in gebruik. Lezen bij zonlicht gaat met gemak.(e-ink)Echt geen schittering, heb je met een tablet wel. Al verbetert die techniek ook snel. Je kunt dan de achtergrond kleur instellen van licht naar donker om schittering te voorkomen.
Internet heb ik niet gebruikt, moet ik nog proberen.
Calibre werkt prettig als bibliotheek.
Het omslaan van paginas gaat snel i.t.t. andere merken.Je kunt diverse merken uit proberen bij goede boekhandels. Ik heb er bekeken bij Selexyz. Ik ben erg tevreden over mijn bebook en zou hem gerust weer kopen.
Het menu van Sony vond ik persoonlijk net wat duidelijker. Het geluid van de bebook is goed, weet ik bij Sony niet. Succes met je keuze/overwegingen.
, Datum:
13.10.2011 12:33
Bedankt Car2 en Irene1. Waar het mij met name omgaat is de leesbaarheid van beide schermtypes.Al te veel toeters en bellen hoef ik niet. Ik begrijp dat een e-inkt scherm sowieso prettiger leest , rustiger voor ogen is,beter leesbaar is buiten in de zon(bijv tijdens vakantie), kortom meer een "'echt"' boek is. Alleen heb je net als bij een gewoon boek bijv bij in bed lezen een apart leeslampje nodig, en dat lijkt me nu weer erg onhandig, terwijl het juist zo prettig van een ereader is dat je geen echte bladzijden hoeft om te slaan en geen linker en rechterkant meer hebt van een boek. Maar dan zit je weer met dat lampje te klungelen. Is er geen e-inkt reader met ingebouwde verlichting?
Geplaatst door: Dik Trom
, Datum:
13.10.2011 12:49
Geplaatst door: ® daphne
, Datum:
13.10.2011 13:01
@Jen, idd een e-inkscherm leest het prettigst. Ik ga je geen merk aanraden, want ik heb maar ervaring met één merk(Bebook) dus ik heb geen vergelijk. Maar ik ben wel tevreden, ik lees zeer veel (ook thuis) en het opladen hoeft maar 1 x per 6-8 weken.
Met e-ink moet je dus 's avonds wel voldoende licht hebben om te lezen, maar dat moet je met een gewoon boek ook. Overdag leest 't heel prettig, of je nu in de zon zit of schaduw. En voor mij geen leesbril meer. Ik zet het lettertype wat groter, en 's avonds nog een standje groter.
, Datum:
13.10.2011 13:05
Alleen heb je net als bij een gewoon boek bijv bij in bed lezen een apart leeslampje nodig
Ja als het donker is, maar je bedlampje is ook geschikt. Dus 's ochtends vroeg wakker en het is al een beetje "licht", dan kun je zonder lamp lezen. Misschien lukt dat nog niet met een gewoon boek.
Heeft je vrouw last van lamplicht op de slaapkamer, dan heb je dus een probleem.
Maar als ik mijn HTC 's nachts aanzet, dan is hij ook net een zaklamp, zoveel licht. Ik vermoed dat een tablet dat ook doet. Misschien weten anderen dat?
, Datum:
13.10.2011 13:10
Oh, ik lees net over je bedenkingen over een lampje. Het is geen geklungel hoor. Als je een lampje neemt die je op de omslag van de ereader kunt klemmen, heb je er geen omkijken meer naar.
En in bed heb ik voldoende aan de leeslamp op m'n nachtkastje en in de caravan hebben we spotjes boven de zit die ook voldoende licht bieden. Het leeslampje voor de reader gebruik ik alleen als ik buiten in het donker wil lezen en ik niet dicht genoeg bij de gaslamp zit om voldoende licht op de reader te krijgen.
Laat je niet verleiden om vanwege de verlichting een tft-scherm te nemen. Het leest buiten echt minder prettig en je hebt veel minder het echte boekgevoel. Een aantal vrienden van ons waren zo eigenwijs om toch maar voor een tablet te gaan vanwege de meerdere mogelijkheden, maar zijn er toch op terug gekomen en hebben er een eenvoudige ereader met e-inkscherm bij gekocht.
, Datum:
13.10.2011 16:13
Veel dank tozover Daphne en Car2. Handige link Dik T. Ik neig inmiddels naar een e-inkt, terwijl ik al bijna een LCDversie had gekocht maar die was niet snel leverbaar.Gered door de gong dus.Blijf alleen "tobben" over dat lampje. Wij vonden het juist zo handig geen bedlampje aan te hoeven knippen zodat de ander er geen last van zou hebben(zowel thuis als in caravan).En als je op je zij leest zit dat knijplampje weer in de weg???............waar gaat dit over?????
Nog even dubben nog dus. Ik zou van allebei de types 1 kunnen kopen natuurlijk maar dat betekent in de praktijk 4 stuks!Wel er gortig.
Nog even een kort vraagje: zit er bij alle readers een tafelstandaard bij??, kan ik nergens vinden in de specificaties.
, Datum:
13.10.2011 17:07
Bij mijn ereader zat geen tafelstandaard. Maar ik heb dan ook een van de meest eenvoudige ereaders namelijk de Bebook-club.
Nog over het lampje. Een lampje klem je dus op de cover, ook als je op de zij gaat liggen blijft het lampje precies op z'n plaats en verlicht wat je wil verlichten. Sony heeft ook een bookcover in een luxe versie met een ingebouwd lampje die je in en uit kunt schuiven, mss is dat wat? Die cover past overigens niet op alle merken ereaders, dus even een kwestie van uitproberen.