Deze topic gaat niet over kamperen in Frankrijk -3 (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: frank
, Datum:
25.12.2019 21:17
Zoals zovelen, neem ik aan, met deze dagen vrij en tijd om over de vakanties in het komende jaar na te denken. Keuzes zat voor mij en inmiddels mijn vrouw al een aantal dingen laten zien die in goede aarde zijn gevallen en waarvan ze zegt "prima als je dat kiest ik hoor het wel". Voor alle duidelijkheid ik beslis hier eigenlijk niets behalve dan de vakanties na voldoende keuzes voorgelegd te hebben. Dat jullie niet denken dat ik hier de baas ben, zeg maar.
De afgelopen 2 dagen 2 familieleden tegen gekomen die ook druk zijn met hun keuze voor komend jaar. Leuk zei ik tot 2 keer toe in al mijn onschuld maar in beide gevallen betrok het gezicht tegenover me nogal. Er weren onafhankelijk van elkaar termen als "vakantiekeuzestress" gebruikt. Ik begreep al snel dat dit wordt veroorzaakt omdat alle familieleden die mee willen, of zelfs dat niet eens, allemaal verschillende eisen stellen en probeer het iedereen maar eens naar de zin te maken. Tja laat ze blij zijn dat ze op vakantie kunnen riep ik nog, die luxe heeft ook niet iedereen, maar dat was geloof ik ook geen goede oplossing van mijn kant om die stress op te heffen.
Ook wij hebben zo onze wensen: goed bed, wifi, tuin, genoeg horeca op loopafstand, Frankrijk en dan nog wat details zoals binnen een straal van 25 km fatsoenlijk kunnen wandelen, binnen een straal van 50 km ergens aan natuurwater kunnen hangen, binnen een straal van 75 km mogelijkheden om cultuur en/of natuur te snuiven en dan nog wat minor zaken als: niet te ver rijden en graag een bank om op te hangen in de woonkamer en misschien ook nog wel een stad binnen 50 km om te winkelen. Het weer heb je verder toch niet in de hand en als je op loopafstand horeca wil moet je ook niet meteen alle mogelijke rust verwachten begrijpen wij ook nog wel en dat het (soms) wat veel geld kost is ook wel duidelijk. Een lijstje waar wij in ieder geval geen vakantiekeuzestress van krijgen, echt nog steeds mogelijkheden zat ondanks dat we dit lijstje toch al jaren gebruiken.
Dus hier juist vakantievreugde rond deze feestdagen en je feestdagen laten verzieken door vakantiekeuzestress ik kan er niet bij, misschien is thuisblijven dan nog wel een betere optie?
Voor iedereen prettige feestdagen en een goed nieuwjaar.
Geplaatst door: conny
, Datum:
26.12.2019 11:41
Keuzestress? Nou nee, eerder voorpret.
Wel, gezien het "ouder worden" de volgorde van de keuzes.
Nog ver(der) weg (met caravan) nu het nog kan; dicht(er)bij kan (hopelijk ) later nog wel.
Hoe dan ook : genieten kan je overal; heeft meer met jezelf dan met de bestemming te maken.
Maar aan stoppen met kamperen moet ik nog lang niet denken !!!
Voor iedereen : geluk en gezondheid, en pluk de dag !!
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
26.12.2019 16:02
Eens met Conny. Wij beleven altijd veel plezier aan het maken van vakantieplannen, maar de keuze maken we meestal pas op het moment dat ik de camper start. Dan kan het zijn dat we ons plan uitvoeren, maar we kunnen ook een totaal andere kant opgaan. En dat leuke plan? Ach, dat kan altijd nog, kennelijk hebben we nu ergens anders zin in. Plekken genoeg waar je kunt genieten...
Geplaatst door: Susanna
, Datum:
27.12.2019 16:25
Keuzestress? Hier hebben we er absoluut geen last van. Mede door deze site voorpret bij het uitzoeken van bestemmingen. Maar wellicht komt die stress voor bij mensen met (te) hoog gespannen verwachtingen? Terwijl we toch allemaal weten dat het kind van de verwachting “Teleurstelling” heet!
Geplaatst door: cimeroni
, Datum:
13.01.2020 14:16
Hallo, na jaren van afwezigheid vond ik dit forum terug.
Leuk om te lezen dat er nog vele "bekenden" aanwezig zijn.
Mijn vakantie's zien er, sinds 5 jaar, heel anders uit. Ik ga al enkele jaren met een georganiseerde busreis mee.
Groetjes, Siny
, Datum:
13.01.2020 18:24
Geplaatst door: Mermaid
, Datum:
16.01.2020 20:16
Na vele jaren dat t me kriebelde, ben ik er gisteren eindelijk aan begonnen... Ik ben gestart met een cursus Franse taal.
Ik heb nauwelijks Frans geleerd, alleen maar uit de praktijk eigenlijk. En ik kocht altijd op de vakanties elke dag een Franse krant om te lezen, en begrijp de taal best redelijk. Maar zelf spreken doe ik het maar armzalig.
Dusss, ik zag mn kans. Kinderen zijn wat groter, ik kan makkelijker even een avondje weg.
Het was heel leuk om te doen.
Zijn er meer van jullie francofielen die de moeite nemen of hebben genomen om de taal te leren?
, Datum:
16.01.2020 23:33
Ik sprak al redelijk Frans, maar (lang geleden) toch paar jaar cursus bij de Alliance Française gedaan. Was echt nuttig: sluit aan op jouw niveau en je kunt stukken beter meepraten. Niet dat ik schroom had om mijn mond in het Frans open te trekken (Fransen vinden het al geweldig als je merci en bonjour zegt), maar toch. Bovendien is het gezellig om en passant met gelijkgestemden ervaringen uit te wisselen en tips te geven/horen.
Geplaatst door: digi-oma
, Datum:
17.01.2020 00:09
Jawel; Op middelbare school uitgebreid de Franse taal geleerd. Toen ik nog jonge kinderen had en een baan enkele avondcursussen gevolgd bij de Alliance Française; voornamelijk voor spreekvaardigheid en na pensionering gewoon weer naar HAVO om nu eindelijk eens dat papiertje te halen en grammatica op te halen. Was leuk tussen de jongelui en ze vonden het wel uniek. Weer stapel Franse lectuur doorgespit, maar gemakkelijk geslaagd. Doe nog iedere ochtend vragen van de cursus Frans via Internet. Met een mondje Frans wordt je vakantie echt veel waardevoller.
, Datum:
17.01.2020 06:18
Ik had graag en misschien wel liever naar AF gegaan, maar die zitten niet dichtbij en zodoende heb ik voor een lokale aanbieder gekozen, want de afstand is wel een obstakel qua oppas thuis enzo.
Maar goed, miss over een tijdje lukt dat wel.
Maar ik moet het ook maar zien tussen de bedrijven door, mijn werk en druk gezin dat ik de tijd kan pakken om even m'n koptelefoon op te zetten. Ik zet nu elke dag een nieuwe zin op mijn telefoonscherm, zodat ik m de hele dag kan repeteren. Het is verbazingwekkend hoe je (oudere) brein toch enorm in staat is om een andere taal te ontwarren!!
, Datum:
20.01.2020 13:15
Doe al jaren iedere dag mee en erg leuk.
Kijk bij "NU Beter Frans"
, Datum:
20.01.2020 21:44
Ja, aangemeld,is een leuk testje steeds!! Dank voor je tip!
, Datum:
28.01.2020 16:10
https://www.puydufou.com/nl/spectacles
Dit is een tip voor de mensen die hun vakantie doorbrengen aan de Westkant van Frankrijk.
Geen reclame, wel een tip voor zowel volwassenen als kleine kinderen... dit prachtige gebeuren zeker niet overslaan...
Twee zeer goede campings vlakbij en eventueel iets verder rijden.
, Datum:
28.01.2020 17:16
Geplaatst door: Toon
, Datum:
29.01.2020 00:37
Puy dus Fou is een themapark.
Of het nu iets is voor kleine kinderen dat betwijfel ik.
Het thema is oorlog door de eeuwen heen.
Maar kinderen vanaf 12 vinden het wel mooi.
Ik ben er in 2018 geweest en vond het spectaculair.
Geweldig.
Ik had toen een kaart voor 3 dagen voor om en nabij de 70 euro en vond het dit dik waard.
Drie dagen is misschien wat veel maar in een dag kun je het niet bekeken hebben.
Dit jaar ga ik terug voor de avond voorstelling.
, Datum:
29.01.2020 01:03
Goed plan, Toon. Zeker het geld waard. Hoe men al die bezoekers in zo'n korte tijd op hun plaats kan krijgen... en weer weg... voorbeeld voor menig stadion.
Neem een warme plaid mee want het kan in de loop van de avond behoorlijk fris worden; ik heb destijds een plaid gedeeld met een aardige Fransman, want ik wist dat niet.
Ik bedoel eigenlijk dat het park overdag leuk is voor kinderen van pakweg drie/vier jaar en het is prettiger als ze zelf kunnen lopen. Die vergapen zich vooral aan de paarden en de kostuums; laat in de avond zou ik kinderen niet meenemen naar de grote show..
Wat wel erg leuk was... we hadden een paar jaar eerder een aardige medewerker van Puy de Fou leren kennen. Twee jaar later (2012) herkende hij ons we mochten 's avonds laat met hem gratis mee naar de generale repetitie van de "voorstelling" van het dansen op het meer en de water fonteinen etc., vuurwerk etc.. Leuke mensen, die Fransen.
Geplaatst door: ® tineke (webmaster)
, Datum:
01.04.2020 11:40
Gisteravond hebben wij bij zeer heldere hemel vanuit Leiden het internationale ruimtestation ISS voorbij zien komen.
Hier kan je zien, wanneer en waar het ruimtestation de komende dagen voorbij komt
http://hemel.waarnemen.com/iss/
Geplaatst door: Jen
, Datum:
13.04.2020 19:03
Hi kampeerders, ik had verwacht in deze min of meer verplichte huis-arrest-periode een wat meer levendigheid/activiteit op dit forum zou plaatsvinden, maar complete ""stilte""
Op het topic van Ineke (niet webmaster) heb ik een link geplaatst naar youtube waar je vanachter je laptop met de caravan op,pad kan door de USA. Deze Robert heeft heeft niet alleen leuke reis verhalen maar ook leuke muziekvideo's. Daar vermaak ik mij o.a. mee , noodgedwongen.
Maar ik ben ook altijd bereid om een pitte discussie op te starten over welk onderwerp dan ook..
Wordt wakker en blijf gezond.
, Datum:
13.04.2020 23:44
Ha Jen, ook hier afgezien van coronagedoe geen nieuws inderdaad. Maar je kunt in in een ander draadje in ieder geval nog je hilarische vakantieverhalen uit de oude doos kwijt.Ben benieuwd:-)
Geplaatst door: Jen
, Datum:
14.04.2020 17:49
Peter, dan moet ik wel heel diep graven. Echt hilarische gebeurtenissen hebben wij, voor zover ik me kan herinneren, niet echt meegemaakt. Wij kampeerden al vanaf begin zeventiger jaren in Frankrijk, met gebrekkig materieel. De nodige strubbelingen gehad zoals lekke banden, uitlaten, aandrijfassen e.d. maar ernstige zaken zijn ons gelukkig, zoals ziekte of ongeval, bespaard gebleven. Dat laatste mag wel een wonder genoemd worden want onze 1ste Renault 4 was niet voorzien van gordels of andere veiligheid- attributen en daar reden we, met kids los achterin, met flinke snelheden over de Franse wegen. Over die wegen gesproken, Peages waren nog zeldzaam/afwezig?? en veel RN.s waren driebaans en de middenbaan werd gebruikt om in te halen, en dat ging er vaak bizar aan toe. Fransen met hun Eenden, Ami"s , Snoeken, Renaults (opgevoerd vlgs mij met de achtermotorkap op een kier voor de koeling en Panhards reden als gekken over die wegen. Want als je moest afremmen met zo'n Eend dan duurde het weer een poos voor je op gang was, Dus er werd een soort Russische Roulette gespeeld op die derde baan. Volgens mij stamt daar uit dat Fransen bij het inhalen een richtingaanwijzer laten aan staan tot ze er voorbij zijn, m,a,w. ik ben nog aan het inhalen, het is maar dat je het weet, Die Panhards zagen er koel uit maar daar zat ook maar een tweecylinder motortje in, dus snelheid houden was het devies.
Veel campings waren, positief gezegd, basic tot ongelooflijk smerig. De mooiste campings in die tijd waren van Le Castels groep, daar hebben wij vele vakanties met o.a. Engelse vrienden doorgebracht.
Er is wel heel veel, ten goede, veranderd.
ps het oude doos topic kon ik niet zo gauw vinden, maar dan moet de webmaster dit topic maar daarheen verplaatsen.