Deze topic gaat niet over kamperen in Frankrijk -3 (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® Brend@
, Datum:
25.07.2011 00:38
Tja Ardennen, ben er 5 x geweest en 5 x regen. Ik geef het op!
Geplaatst door: ® connie
, Datum:
25.07.2011 00:47
Is niet voor niets zo groen ;-)
Geplaatst door: de Cock
, Datum:
25.07.2011 11:41
Geplaatst door: ® lili@n
, Datum:
27.07.2011 00:52
Als echte inspecteur goed werk verricht de Cock!
Inderdaad staat dit ook in dit verslagje:
Hum
Hum (Italiaans: Colmo) is een gehucht op 400 meter hoogte op het Kroatische schiereiland Istrië. Met minder dan 30 inwoners en 12 huizen, maar wel stadsrechten, wordt het gezien als de kleinste stad ter wereld
Er zijn meer plaatsen die claimen de kleinste stad ter wereld zijn. De Belgische plaats Durbuy en Friese Sloten, het Franse Larressingle en het Amerikaanse Fishtail. Toch heeft het Guiness Book of Records Hum aangewezen als officieel kleinste stad ter wereld.
26 juli 2011
Van 8 oktober aanstaande tot en met 8 januari 2012 kleurt Paleis Het Loo oranje, met de tentoonstelling ‘ORANJE BOVEN!', waarin vele honderden souvenirs worden getoond die herinneren aan gebeurtenissen rond het Huis van Oranje.
Paleis Het Loo presenteert in de expositie ‘Oranje Boven!' een omvangrijke keuze uit een bonte verzameling Oranje-souvenirs. Souvenirs zijn van alle tijden. Al sinds de 16de eeuw is het Huis Oranje-Nassau verweven met het Nederlandse volk. Omdat de Oranjes optraden als stadhouders, later als koningen, zijn belangrijke gebeurtenissen in hun leven vaak ook van staatkundige betekenis. Geboorte, huwelijk, overlijden of een inhuldiging zijn momenten van persoonlijk én politiek belang. Al die momenten hebben sinds eeuwen vaste vorm gekregen in souvenirs.
Doorgaans ging het om niet al te kostbare producten die op grote schaal konden worden gemaakt, zoals tabakspijpen of borden van aardewerk, beschilderd met oranjeappeltjes, een portret en een jaartal. Toen in de 19de eeuw de industriële massaproductie opkwam, konden de Oranje-souvenirs elke gewenste vorm aannemen: van bekers, glazen, parfumflesjes en horloges tot zakdoeken, sigarenbandjes, bierviltjes en T-shirts. Hoogtepunt was de periode waarin koningin Emma regentes was (1890 tot 1898) en de daaropvolgende inhuldiging van de jonge koningin Wilhelmina in 1898. Ook de geboorte van prinses Juliana in 1909 en de inhuldiging van koningin Beatrix in 1980 waren aanleiding voor productie van de meest uiteenlopende souvenirs, die hun weg vonden naar de schoorsteenmantel van Oranjeminnend Nederland.
De souvenirverzameling van Paleis Het Loo bestaat in hoofdzaak uit stukken die de Geschiedkundige Vereniging Oranje-Nassau samenbracht en aan Het Loo in langdurig bruikleen afstaat. Het vermoedelijk oudste stuk in de tentoonstelling is een kruik met het wapen van stadhouder prins Maurits uit circa 1600, het meeste recent zijn enkele welbekende souvenirs ter gelegenheid van de geboorte van de drie dochters van prins Willem-Alexander en prinses Máxima.
De tentoonstelling is samengesteld mede dankzij een omvangrijk bruikleen van het Oranje Museum te 's Gravendeel. Bij de tentoonstelling verschijnt een publicatie.
Voor meer informatie: http://www.paleishetloo.nl/
Geplaatst door: de Cock
, Datum:
27.07.2011 10:36
Daarom Lillian vraag ik ook altijd om een bronvermelding als iemand weer met een of andere stelling aankomt. Mijn standpunt is: eerst zien en dan geloven. Daar is niks mis mee. Het forum moet mijn inziens wel betrouwbaar overkomen en daar mankeert het hier en daar wel eens wat aan.
Geplaatst door: Dik Trom
, Datum:
27.07.2011 22:13
, Datum:
29.07.2011 01:39
Ja leuk is dat hè, die pindakaaspot in een soort van vogelhuisje, althans zo één heeft mijn vader aan de schuur hangen. Inmiddels zelf ook zo'n ding,maar ik wacht met ophangen totdat het winter is. Die beestjes worden veel te veel verwend op deze manier.:-)Als het zo door gaat is het zo weer winter, dus wat dat betreft hoef ik niet zo lang meer te wachten....
Ik weet niet of één van jullie kijkt naar de serie Pride and Prejudice, ik vind het prachtig. Er zijn enkele locaties te bekijken voor degene die daar interesse in heeft!
www.bramhampark.co.uk
Het middeleeuws dorpje Lacock in het graafschap Wiltshire, onder de rook van Bath,wordt ook vaak gebruikt als achtergrond voor
tv series.zie www.nationaltrust.org.uk
www.highclerecastle.co.uk
http://www.castlehoward.co.uk/House-and-Gardens.html
Hier is ook een camping bij!
, Datum:
31.07.2011 19:52
Waar "zit" iedereen?
Zeg 't op zijn Vlaams!
Nederlanders en Vlamingen spreken dezelfde taal, maar de Vlamingen hebben nog een eigen vocabulaire erbij. Wat te denken van woorden als piempampulleke (lieveheersbeestje)
spoetteren (wegvluchten),ezelsstamp (ontslag op staande voet),verschangeliseren (kapot maken)en knibbelkesvlaai (kruimeltaart).
Meer (grappige) Vlaamse woorden vindt u op:
www.vlaamswoordenboek.be
Graag hoor ik van Vlaamse forumgangers of het één en ander juist is!
Geplaatst door: javi
, Datum:
01.08.2011 19:25
Twee Vlaamse dames zijn op dit moment bij ons thuis.
Heel gezellig.
Vandaag naar Holands -Venetiee geweest en naar Urk.
Geplaatst door: javi\
, Datum:
01.08.2011 21:53
Hoi Lilian,
Hier één van de Vlaamse dames:
Volgens mij,ik ben een Oost-Vlaming, zijn DIT allemaal
West-Vlaamse woorden. Hier enkele Oost-Vlaamse woorden:
amets = soms
een klets in het gezicht= een klap in het gezicht
saroop=siroop
lieve vrouwbeestje= lieve heerbeestje
een toert= een taart
speculatie= speculaas
een pomkoek= een peperkoek
een dwaal=een opneemvod= een dweil
een kabas= een boodschappentas
Ziezo, hierbij enkele Oost-Vlaamse woorden!
Geplaatst door: digi-oma
, Datum:
01.08.2011 23:47
In Chamonix vroeg m'n aardige Vlaamse buurvrouw mij of er ook "aftrekkers" bij de douche's waren; ze bedoelde vloerwissers. Echt gebeurt... zeker en vast.
, Datum:
02.08.2011 02:09
Ha,ha digi-oma, wat heb je gezegd? Ze staan daar in die hoek?Het zal je maar gebeuren dat ze je zoiets vragen, wat zul je in eerste instantie vreemd gekeken hebben :-)
Jan, bedankt voor de reactie.Jammer dat Luc er niet is,die is ook wel op de hoogte.
, Datum:
02.08.2011 02:20
Geplaatst door: Stori
, Datum:
02.08.2011 13:18
En wij hebben ook een aftrekker om de kroonkurken van de flesjes te halen. Onze Nederlandse buurman lag ook in een deuk toen hij het woord hoorde. Gelukkig hebben ze in Frankrijk nu kroonkurken die je met de hand kan losdraaien.:)
Ik werk ondertussen voor Nederlanders en we lachen wat af met bepaalde zegswijzen en woorden, in beide richtingen.
Mijn vakantie-woordenschat is ondertussen aangepast: we hebben een klapkar ipv een campingcar, gaan niet meer op den wilden boef op vakantie maar op de bonnefooi enz.
Geplaatst door: digi-oma
, Datum:
02.08.2011 14:36
Geplaatst door: javi
, Datum:
02.08.2011 21:25
Hallo Digi-Oma
Gewoon op een ruwe boomstam de pindakaas aanbrengen gaat ook heel goed.
Geplaatst door: Marianne(junior)
, Datum:
02.08.2011 21:28
Het is in ieder geval een mooi scrabblewoord.
, Datum:
05.08.2011 01:04
Helemaal vergeten......Het was de verjaardag van Connie de 4e
Connie mocht je toevallig hier nog langs komen, alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
, Datum:
05.08.2011 01:35
Nu we volop in de vakantieperiode zitten, zijn inbrekers juist hard aan het werk. Ze gebruiken allerlei middelen om uit te vinden of u op vakantie bent. Een huis waar niemand thuiskomt is immers veel veiliger om te onderzoeken op waardevolle spullen, dan wanneer de bewoners boven liggen te slapen of onverwacht kunnen binnenkomen.
Sommige mensen maken het de boeven wel erg gemakkelijk. Die melden op Twitter, Facebook en Hyves uitgebreid hoe lekker ze op vakantie gaan en wanneer ze weer terug zijn. Ze dit laten ze ook weten op hun antwoordapparaat en in een automatisch mailantwoord. Het is beter om de buitenwereld niet zo duidelijk aan te geven dat uw huis een tijdje onbewoond is.
De inbrekers zijn echter niet alleen maar van de moderne technologie afhankelijk. Een eenvoudig takje kan ze al heel veel informatie geven. Ze zetten een takje tegen uw voordeur, en als dat er na een paar dagen nog steeds staat kunnen ze concluderen dat u op vakantie bent. Of ze laten een folder uit de brievenbus steken met dezelfde strategie.
Deze trucs zijn gemakkelijk te omzeilen door met de buren af te spreken dat ze iedere dag even uw woning binnengaan. Oók als er geen huisdieren verzorgd hoeven te worden. Als ze even de post weghalen en ergens (buiten het zicht natuurlijk) wegleggen, eventueel de planten water geven en uw huis een bewoonde indruk geven (kopje op het aanrecht, boek op tafel), dan zal het kwaadwillenden veel minder snel opvallen dat u een tijdje afwezig bent. Het is immers een stuk fijner thuiskomen in een ongeschonden huis waar al uw spullen nog staan!
Geplaatst door: ® connie
, Datum:
10.08.2011 12:07