Deze topic gaat niet over kamperen in Frankrijk -3 (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Bibi.
, Datum:
17.02.2014 23:16
Geplaatst door: digi-oma
, Datum:
18.02.2014 12:24
Ach, ja taal. Voor het eerst naar Frankrijk (37 jaar geleden) met tweedehands Renault 5, occassion vouwwagen, twee kinderen en een heel grote hond. Alleen ikzelf had redelijk wat kennis van de Franse taal. De kinderen wilden gelijk een bordje Friedhof volgen... nee jongens, daar is GEEN patat.
De Franse gasten op de campings riepen naar hun meestal kleine hondjes: "Vjennesie". "Goh", zegt echtgenoot "al die honden heten hier Vjennesie. Best leuke naam..."
Eh...die riepen dus "Vien-ici" oftewel Kom Hier.
Het dorpje EXIT hebben we nooit gevonden terwijl daar toch heel vaak naar wordt verwezen! Kortom: reizen is leuk!
Geplaatst door: tineke
, Datum:
18.02.2014 13:35
Geplaatst door: Jen
, Datum:
18.02.2014 19:21
Zelfde ervaringen Digi, ""grootouder"" vertelt De eerste keer in de Alpen (met mijn ouders) stopten we telkens voor het bordje "voir unique"in de veronderstelling dat we een uniek uitzicht te zien kregen. Zijn we maar mee gestopt op een gegeven moment.
Geplaatst door: jan(asd)
, Datum:
18.02.2014 20:39
Ach over vroeger weet ik ook nog wat.Eind vijftiger jaren. Ik is was toen 10 gingen we eens in frankrijk kamperen. Dus benzinebonnen mee. Tolwegen waren er nog niet en op de gewone wegen had rechts gewoon voorrang. Voor een kruising stond wel een bord u nadert een kruising.En op een camping was nooit warm water en electriciteit hoor.O ja en als je naar huis wilde bellen moest je naar een postkantoor.
Geplaatst door: Jen
, Datum:
19.02.2014 07:48
"chute de pierres" : valscherm Pieten.
Geplaatst door: connie
, Datum:
24.02.2014 22:16
Ga morgen maar eens snoeien ;-)
Geplaatst door: cimeroni
, Datum:
25.02.2014 07:46
, Datum:
07.03.2014 00:38
Geplaatst door: het is nog vroeg
, Datum:
07.03.2014 07:18
, Datum:
07.03.2014 08:04
Dat dit topic zover weg zakt
Geplaatst door: cimeroni
, Datum:
07.03.2014 08:27
Ja, dat is jammer. Maar hoe is het met het appelboompje? Heeft ie het snoeien overleeft?
, Datum:
07.03.2014 09:12
Ja hoor en hij loopt alweer uit
, Datum:
07.03.2014 10:17
Dan nog een keertje over taal.
Zo'n 40 jaar geleden staan we bij een plaatselijk bakkertje in een gehucht ergens op het platteland.
Voor ons een Nederlander die opent met de vriendelijke woorden "Eén brood!" Meer niet.
Bakker kijkt hem met grote vraagogen aan. "Pardon..."
NL: "BROOD!" Geen reactie van franse zijde."
NL op luide toon: "BROOOOOHOOOD.....!" Bakkertje haalt schouders en op wijst maar naar de enkele simpele stokbroodjes achter zich.
NL: "nee sukkel ik moet BROOD".
Ik had natuurlijk kunnen helpen, maar wilde even geen Nederlander zijn, sorry.
Nederlander is zonder brood en al vloekend weggegaan; ik heb maar iets meer gekocht dan nodig was. Een "painlijk" voorval.
Geplaatst door: Martina
, Datum:
07.03.2014 18:05
Mijn frans is ook niet al te best. En mijn eerste ervaring in een winkel zo'n 30 jaar geleden was ook niet al te best. Ik zat nog op de middelbare school en mocht met een vriendin een dagtrip naar Parijs maken. Eerste keer Frankrijk. We wilden twee ansichtkaarten versturen naar Nederland. Dus met twee ansichtkaarten in mijn hand naar de kassa om af te rekenen en om twee postzegels te kopen. Zei bonjour, gaf aan dat ik de twee kaarten wilde kopen en wees naar het vakje waar de postzegel geplakt diende te worden en zei:je voudrais deux pour Hollande s'il vous plait. Ik wist het woord voor postzegel niet. Geen reactie. Nog een keer dan. Weer geen reactie. Ondertussen had mijn vriendin in een boekje het woord voor postzegel opgezocht. Timbre (dit woord vergeet ik nooit meer :) ). Dus nog een keer: bonjour, je voudrais deux timbre pour Hollande, s'il vous plait. Weer geen reactie. Blijkbaar sprak ik het woord verkeerd uit. Ondertussen was er achter mij een rij. De man achter mij werd boos, ging tekeer tegen de kassajuffrouw en zowaar kreeg ik mijn postzegels. Ik heb toen maar merci tegen die man gezegd i.p.v. tegen de kassajuffrouw.
Geplaatst door: ® Wim
, Datum:
07.03.2014 18:51
Stukje zelfspot.
een jaar of 15 terug staan wij in Genets op de plaatselijke camping.
Ik heb nooit Frans gehad op school dus dat was een hele uitdaging.
In het dorp was een circus met een aanbieding.
Als je een tweede kind bij je had was die gratis.
Ik sta bij de kassa en wijs op een buurjongetje van de camping die met ons mee mocht en zeg tegen de dame achter het glas terwijl ik op die jongen wijs .
Gratituut. Want dat had ik toch echt gelezen.
Dat gratuit kaartje moet ik nog steeds krijgen want volgens mij snapte ze het niet echt
Geplaatst door: ® Irene 1
, Datum:
08.03.2014 11:30
Tja, hoe leg je een schimmelinfectie uit? Elle a une champignon, bas-la. We kregen een enorme lachbui én het juiste middeltje mee als reactie. We lachen er nog vaak om.
, Datum:
08.03.2014 13:57
Camping vol dan is deze "Complet", dus... volle melk is dan "Lait complet!" of niet soms? ;-)
Geplaatst door: Carolien@1
, Datum:
08.03.2014 20:52
Hahaha digi-oma,doet me denken aan mijn vriend die, jaren geleden, een cafe-au-lit bestelde! Hij snapte niet waarom de ober hem wat vreemd aankeek!
Geplaatst door: Dik Trom
, Datum:
09.03.2014 18:55