Pyreneeën of Alpen? (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Viola
, Datum:
01.12.2010 12:44
We houden erg van de bergen en het wandelen daarin, maar twijfelen tussen de Pyreneeën en de Alpen. Wie durft concreet wat verschillen te noemen? Landschap? Weer? Toegankelijkheid? Wandelmogelijkheden?
Geplaatst door: ® kea
, Datum:
01.12.2010 13:27
Beide gebieden zijn mooi en groot. Met in die gebieden weer diverse soorten klimaatverschillen. Het meest droge en warme berggebied is de Queyras
http://nl.wikipedia.org/wiki/Queyras
In de Alpen de Haute Savoie zijn de bergen hoger dan in de Pyreneeën en er ligt altijd sneeuw op de toppen.We hebben hier altijd meer zon gehad dan in de Pyreneeën. De Pyreneeën zijn wat groener en er is meer wind. Vaak liggen de toppen in de mist.
Geplaatst door: ® Natasja
, Datum:
01.12.2010 14:44
Wij wonen in de pyreneeën. Er zijn zeer veel wandel mogelijkheden en de natuur is prachtig. Vaak staat hier juist weinig wind! Als wij mensen krijgen die ook in de Alpen zijn geweest vinden ze de pyreneeën toch mooier. Zelf ben ik alleen in de winter in de Alpen geweest dus over de zomer kan ik niet veel zeggen. Als je vragen hebt mag je altijd mailen, ik kan je dan ook wat foto's mailen. Wij wonen er nu 4 jaar en de zomers zijn over het algemeen goed.
Geplaatst door: Silvia
, Datum:
01.12.2010 15:12
Bij ons dezelfde ervaringen als bij Kea. De alpen hoger en zonniger, zeker in de de wat zuidelijker Alpen. De toppen in de mist, hebben we bij de Alpen tot nu toe zelden gehad.
Geplaatst door: ® Jolanda
, Datum:
01.12.2010 16:52
Ik heb alleen ervaring met de Pyreneeën en dan aan de zijde van de Middelandse Zee. Daar is het klimaat aangenaam en zonnig. Heb niet meegemaakt dat de toppen in de mist zaten. Dit jaar willen we de andere kant (westkust) gaan proberen.
Geplaatst door: Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
01.12.2010 18:26
In mijn beleving is het weer in de Pyreneeën iets onbestendiger. Bovendien is het er aan de Franse kant in de bewoonde wereld erg druk. Zodra je op je wandeling een paar kilometer van een parkeerplaats af bent, merk je daar natuurlijk niets meer van. Ik vindt de Spaanse kant rustiger en ongerepter. En verder bestaan de Pyreneeën eigenlijk maar uit een dunne reep bergen, terwijl je in de Alpen echt rondom in de bergen zit.
Maar echt doorslaggevende redenen om voor het ene dan wel het andere gebied te kiezen ken ik eigenlijk niet, en al helemaal niet als je gaat wandelen. In beide gebieden zul je volop aan je trekken komen.
Zie verder mijn pagina's http://www.hurktoilet.nl/savoie.php, http://www.hurktoilet.nl/hautes.php en http://www.hurktoilet.nl/pyr.php
Geplaatst door: ® Viola
, Datum:
01.12.2010 18:56
Heel erg bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik heb inmiddels een lichte voorkeur voor de Alpen; vooral vanwege het weer en de besneeuwde toppen. Meer reacties zijn erg welkom.
Geplaatst door: ® anita
, Datum:
02.12.2010 15:46
Was is het verschil vroeg ik ooit aan iemand in een winkel in Bagneres de Bigorre. Haar antwoord: De alpen zijn ruiger, veel meer toerisme, weinig boeren. De pyreneeen zijn lieflijker, groener, veel meer veeteelt en nog niet zo heel veel toeristen.
Onze ervaring is niet groot, beide zijn mooi. Maar de pyreneeen wil ik nog graag eens weer zien.
Geplaatst door: Henny
, Datum:
02.12.2010 16:16
Pyreneeen kennen wij niet, wel zijn wij veel in het Alpen gebied geweest ( voornamelijk het gebied rond de Mont Blanc = Chamonix.
Prachtig gebied vinden wij en zullen er beslist nog eens naar terug gaan. Schitterende tochten gemaakt, laag maar ook in het hoger gelegen gebied .o.a. de route Montenvers is mooi, ga met de grote kabelbaan(vroeg) naar de 1e stop en loop van daar bijna horizontaal naar de Mer de Glace. Dalen naar het dorpje of met het treintje naar Chamonix.
Er zijn veel routes te halen bij de Office du Tourisme, koop een goede wandelkaart.
Chamonix is ook een leuke plaats met op zaterdag een grote markt.
Zijn ook 2x in Bourg St Maurice geweest, ook van daaruit mooie tochten gemaakt.
St Gervais ook 2x gestaan (mooie camping) en van daaruit weer hele andere maar ook mooie wandelingen gemaakt (met altijd zicht op de TOP!!)
Alles is zeer goed te bereiken. Wij gaan altijd half juni en hadden vrijwel altijd prima weer, s'nachts wel koud (Chamonix).
Fijne vakantie
Geplaatst door: digi-oma
, Datum:
02.12.2010 16:56
Voor Hennie en Peter... beide gebieden zijn erg mooi (heb ze beiden heel vaak bezocht, maar de Hoge Pyreneeën worden helaas vaak onderschat. Ik noem alleen maar de grote cols zoals Col de Portalet, Col d'Aubisque, Col de Tourmalet, Col d'Azet, Col d'Aspin, Col de Peyresourde, Pla d'Adet en boven alles de Pic du Midi de Bigorre. De hooggelegen bergmeren zoals Cap Long daarbij niet vergeten. Zelf geven we de voorkeur aan de Pyreneeën, want inderdaad veel minder buitenlandse toeristen; wel heel veel Franse wandelaars en bergbeklimmers. Leuke prijzen voor campings en huurobjecten. Huttentochten zijn goed mogelijk; mijn echtgenoot gaat volgend jaar weer mee klimmen naar pakweg 2800/3000 meter. De mensen zijn wat vriendelijker, gemoedelijker, minder commercieel. Toch zijn er meer dan voldoende fantastische ski- en wandelgebieden. Pont d'Espagne, Cirque de Gavarnie, Cirque de Troumouse, Lac d'Estaing en noem maar op. De weinige veeteelt (koeien) komt het meest in midden-Baskenland voor en de genoemde heuvels zijn echt wel te benoemen als bergen. Heel veel natuur (Nationale Parken) waarin gewoon dorpen etc. liggen, met hun zone's Pastorale waar al het vee zoals ezels, paarden, schapen, koeien etc. heerlijk loslopen over de groene heuvels, door de bossen, langs de riviertjes. Voor ons een Paradijs in de ware zin van het woord.
Wie ooit vanaf Arreau via de tunnel de Bielsa naar Spanje is gereden zal niet meer zeggen dat er in de Pyreneeën weinig bergen zijn en dat geldt ook veel de vele andere bergpassen zoals die naar Andorra.
Voor de mensen die uitgewandeld zijn zijn er de steden zoals Pau met in de bovenstad super-de-luxe winkels zoals Cartier, Chanel en dergelijk en de schuine tram naar de benedenstad en het kasteel beneden. Lourdes kun je natuurlijk niet overslaan, wat je er ook van vindt!
Gewoon doen, met de tips van Bonasera!
Geplaatst door: Bonasera
, Datum:
02.12.2010 17:53
Ach wandeltochten.
Sedert het bestaan van Internet mijn gids en toeverlaat.
http://bernard.bohn.pagesperso-orange.fr/html/choixrando.htm
In al die jaren nog geen dag ons verveeld in die regio.
Zou er zelf graag wonen.
Te voet,auto,fiets,wandelen de perfecte streek.
De streekwijn Madiran krachtig goedkoop en zo lekker.
Volop keuze aan betaalbare prijzen.Bergerac,Bordeaux enz.
Voor 4 a 5 euro heel goede wijntjes te koop in de grootwarenhuizen.
De Streekkazen enz,In één of 2 jaar kun je absoluut de Pyreneeën niet kennen.
Ik droom van die streek.
En het weer.
Onweer is mogelijk in de bergen,moet je meegmaakt hebben is iets ongelooflijks.
Waren eens aan het wandelen naar Gavarnie,2 uur van de auto,in 30 minuten een onweer op ons dak(ja zo vlug kan dit gaan),hadden gelukkig regenkledij en drinken en iets om te eten in de rugzakken.Want dan is het schuilen waar je kunt en dit kan enkele uren duren.
Moraal ga nooit in de Bergen wandelen zonder voorbereiding.
Groetjes
, Datum:
02.12.2010 21:38
Help! Kiezen wordt nu alleen nog maar moeilijker.
De hele korte samenvatting is dus: Pyreneeën iets minder stabiel weer en iets minder toeristisch? Alpen wat hoger, maar ook drukker?
Geplaatst door: digi-oma
, Datum:
02.12.2010 22:35
Bonasera, je hebt vast de wandeling naar het Lac d'Oo gedaan... viel die nogal mee? Derde week september was ik op de parkeerplaats, maar ik vond het al te laat op de dag om nog op pad te gaan.
Geplaatst door: Bonasera
, Datum:
03.12.2010 09:22
, Datum:
03.12.2010 09:31
Wat een geweldige site, Bonasera! De indeling in ervaring is ook handig: dan kunnen we rustig aan beginnen.
Bestaan dergelijke sites ook van Ecrins of Queyras?
Geplaatst door: ® Nicole
, Datum:
03.12.2010 09:57
, Datum:
03.12.2010 10:00
Geplaatst door: ® Nicole
, Datum:
03.12.2010 10:08
Geplaatst door: Henny
, Datum:
03.12.2010 12:14
http://www.chamonix-camping.com
Prachtige camping: Mer de Glace, met uitzicht op de top van de Mont Blanc, op loopafstand van Chamonix. Veel kabelbanen op loopafstand!
Rother wandelgidsen heeft een boekje met 50 bergwandelingen rond de Mont Blanc ( natuurlijk ook een wandelkaart gebruiken)
ISBN 3-7633-4177-3
Mooie vakantie toegewenst!
, Datum:
03.12.2010 12:31
@ Henny: Ik begreep dat dat jullie in het voorseizoen kunnen. Wij zijn helaas afhankelijk van het hoogseizoen. Is het dan rond de Mont Blanc niet heel erg druk? Ik lees wel eens over lange wachtrijen voor de kabelbanen. Of hebben jullie daar geen ervaring mee?