Tips voor sneller verkassen gezocht (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: klaas
, Datum:
14.04.2009 12:10
Bij het evalueren van de vakantie van vorig jaar kwamen we er achter dat we eigenlijk toch graag wat meer rond zouden willen trekken.
Omdat het op- en afbreken van de tent en alles wat daar bij komt nogal veel gedoe is moet er echter heel wat gebeuren om ons te doen verkassen.
Het probleem van de minder makkelijk op te zetten tent was eenvoudig op te lossen, al koste dat wel de nodige centen. Al pratend realiseerden we ons echter ook dat dat slechts een deel van het ‘probleem’ is. Naast de tent moet er altijd nog wat behoorlijk wat werk verricht worden voordat alles in- dan wel uitgepakt is. Als we de avond voor het vertrek vanaf de camping al het nodige inpakken zijn we op de ochtend van vertrek toch echt nog wel een tijd bezig voordat we kunnen rijden.
Ik ben dan ook op zoek naar tips van mensen die, net als wij, met een gezin(stent) meerdere campings aan (willen) doen tijdens de zomervakantie.
Brand maar los!
Geplaatst door: ® connie
, Datum:
14.04.2009 12:38
hallo klaas,
Wij hebben 25 jaar trekvakanties gedaan met een albatros.Wij deden zo'n 10 a 13 campings aan per jaar.Al onze boodschappen,serviesgoed,haringen ed. in stapelbare kratjes.Geen losse tafeltjes of stoeltjes maar een picnick-setje.Inflatingmatjes niet oprollen maar dubbelklappen (ventiel open.Daarop de tassen voor kleding en beddegoed.geen los keukentje of zo,maar na de afwas gelijk weer in het kratje.Wij leefden uit kratjes en tassen ;-)Tent stond in 15 min.Maar ieder jaar was het wel van dit moet veranderen of dat.maar dat leer je wel in de loop der jaren.Het enige wat je niet moet hebben dat je s'morgens allerlei losse spullen bij elkaar moet graaien en nog inpakken.s'morgens croissantje en koffie en weer op weg...
sucses en fijne vakantie,
gr.connie
Geplaatst door: ® Manon
, Datum:
14.04.2009 13:24
Hallo Klaas,
Ik sluit me bij Connie aan. Wij leven in onze vakantie uit kratjes en tassen. Kratjes en spullen die 's morgens niet nodig zijn gaan 's avonds al de auto in. Kleding die de volgende dag aan moet ligt al klaar, tassen zijn verder weer goed ingepakt. Zo weinig mogelijk afwas maken 's morgens.
Op de dag van vertrek bij het wakker worden direct ventiel uit de luchtbedden. Luchtbedden hebben wij opgevouwen in een tas, is dus zo ingepakt. Wij reizen met 2 tenten die elk in 10 minuten staan dan wel opgebroken zijn. Ik denk dat het niet veel uitmaakt of je een picknickset hebt of een tafel met losse stoelen. Je zou kunnen proberen om de avond voor vertrek alvast uit te checken en af te rekenen. En verder nog 1 advies: probeer in te schatten hoe lang je over de reis doet, tel deze tijd op bij de tijd die nodig is om op te breken. Dan weet je hoeveel tijd alles kost. Je moet bij aankomst op je nieuwe plek nl ook alles weer opzetten.....
Heel veel plezier met het trekken, wij doen dit al jaren en bevalt prima!!!!
Geplaatst door: Silvia
, Datum:
14.04.2009 14:03
Ik weet dat dit niet is wat je precies vraagt, maar voor ons was het een van de redenen, om van tent, naar vouwwagen, naar caravan te gaan. Ik weet dat er mensen zijn die dit geen kamperen vinden, waarom eigenlijk? Voor ons is het echt ideaal, je staat snel, en bent ook snel weer ingepakt. Geen natte tenten of vouwwagen meer zien op de vouwen, geen losse kratjes waar je je nek over breekt, en het rijden ermee valt erg mee.
Geplaatst door: PetraHM
, Datum:
14.04.2009 14:24
Ook wij hebben onze oude tent (3 kwartier opzetten; 20-30 minuten afbreken) vaarwel gezegd en hebben nu een tunneltje dat binnen 10 minuten staat (vorig voorjaar nog sneller, maar dat kwam omdat we de binnentent waren vergeten;-)). Voor een enkele overnachting zetten we alleen deze tent op, we slapen er net met 4 personen in. Als we langer staan, gaan de tenten van de kinderen de avond voor vertrek al in de aanhanger. Ik zou niet meer zonder aanhanger willen. Deze kunnen we de avond voor vertrek al helemaal inpakken en onderweg hoeft ie voor een nacht ook niet meer open. In de aanhanger staat een groot krat met kookspullen en serviesgoed, en een kleiner krat met etenswaren. In de auto gaat ook een klein krat met etenswaren, een tent, 4 (SI)-matrassen en slaapzakken, koelbox. verder een tasje met wat kleding, wasgoed, toilettassen, tafeltje en 1-2 stoelen.
De kinderen hebben ieder een klein kratje waarin ze boeken en spelletjes etc bewaren. Zorg ervoor dat de avond voor vertrek de tent al zoveel mogelijk leeg is, alleen het hoognodige ligt er nog. Verdeel verder de taken: een haalt brood, de ander zet koffie. Kinderen helpen bij het oprollen van de matrasjes.
Ga niet heel uitgebreid ontbijten, dat scheelt weer afwas. Bekers en messen spoel je even om, die belanden 's avonds wel weer in de afwas.
Voor je slaapzakken kun je speciale foedralen kopen met banden die je strak trekt, zodat het volume met bijna de helft afneemt. Zo past er meer in de auto.
Op deze manier kunnen wij binnen een uur weg zijn. Meestal doen we er zo'n 1,5 uur over
Geplaatst door: Len
, Datum:
14.04.2009 14:37
wij namen altijd iglotentje mee,laat in de middag de "grote"tent droog opruimen(lukte meestal wel).luchtbed en slaapzakken in iglotentje en 's morgens was dit zo weg.de rest van de spullen op de kleding van de volgende morgen na alles opruimen,we aten dan die dag voor we weg gingen 's middags warm en konden dus alles opruimen en 's avonds gewoon broodje eten of uit eten/halen.
Geplaatst door: ® tentkampeerster
, Datum:
14.04.2009 15:32
Hoi Klaas, het is een kwestie van goed de taken verdelen. De een ruimt de slaapcabine op, de ander ruimt de keukenspullen op. etc.En idd alles zo compact mogelijk meenemen. We doen alles op ons dooie gemakje (we hebben vakantie!)en binnen 11/2 uur zitten we in de auto. (tunneltent, 2 pers, alles in de auto)
Staan we ergens 1 nacht dan blijft er zoveel mogelijk ingepakt.
Geplaatst door: hans
, Datum:
14.04.2009 15:59
Zet je tent en rompslomp op een aanhanger en rijden maar.
Wij doen dit al jaren en het werkt ideaal.
Tent wel even goed vastsjorren en eventueel luifel inklappen.
Je kunt dan net zoveel campings aandoen als u zelf wilt.
Vergeet niet om uw tent goed vast te zetten op de aanhanger want door de luchtturbulentie kan uw tent opvliegen,dit gebeurde ons enkele jaren geleden.Het is eventjes een vreemd gezicht maar als u eenmaal deze manier van rondtrekken gewend bent dan wilt u niets anders meer.Tip u kunt uw tent thuis al op de aanhanger plaatsen zodoende heeft u meer tijd om te genieten op uw vakantie adres.
Veel plezier
Geplaatst door: Carolien
, Datum:
14.04.2009 16:07
Hallo Klaas, volgens mij blijft het een gedoe. Een caravan is ook niet de oplossing hoor! Wij gaan in het voor en najaar in Nederland met de caravan kamperen en ook dat is een hoop inpakken met als nadeel dat je thuis ook nog van alles moet doen. In de zomer gaan wij met een Karsten tent kamperen en die staat in 10 minuten en we trekken daar ook mee rond. Met het opzetten van de luifels duurt het alweer wat langer en inderdaad, al die troep die dan nog in de auto moet!! Kratjes zijn handig maar volgens mij ligt het er gewoon aan wat je wel of niet meeneemt. Ik wil lekker slapen en lekker zitten en ook niet na elk kopje koffie afwassen dus tja.. dat zijn alweer meer spullen.
We hebben nu een aanhangwagen en ik hoop dat dat dit keer ook weer scheelt. Lijkt me, hoewel ik eerst niet zo'n ding wilde, toch wel heel handig!
Geplaatst door: HM
, Datum:
14.04.2009 16:13
Ik heb weinig toe te voegen aan eerdere reacties. Toch nog even mijn 'lijstje'
Leef uit kratjes en tasjes
Inpakken en afbreken doe je het best volgens een scenario,met een rolverdeling, de één doet de slaaptent, de ander doet de stoelen etc etc. Hoe vaker je dat doet des te sneller het gaat.
De avond voor het vertrek pak je alles in wat je de volgende morgen niet nodig hebt.
Luifels en voortenten de avond voor vertrek afbreken en inpakken.
Een makkelijk ontbijt met koffie of thee en croissants.
En last but not least....wat maakt het uit als het inpakken lang duurt...je bent op vakantie...:-)))
Geplaatst door: Irene
, Datum:
14.04.2009 16:15
De kinderen doen hun eigen tentjes. Avond tevoren waar mogelijk alles even bijruimen. Kratten gaan bij ons de caravan in. Grootste karwei is de voortent/luifel (naar gelang seizoen). Ik kan slecht mijn spullen vuil inpakken, dus we maken een aparte hoek in de auto voor alles wat stoffig etc is. Dan blijft de rest netjes. Luchtbedden, zwemband gaan maar beetje leeg en op het bed in de caravan. Kinderen hebben ook taken. Ontbijten doen we onderweg, is 1e stop.
Geplaatst door: Tim
, Datum:
14.04.2009 18:03
Wij verplaatsen altijd vaak in een vakantie en gebruiken daarbij een aanhanger en hebben alles in kratten.
Wat ons veel tijd scheelt is dat alles een vaste plaats heeft. Dus als je iets in handen hebt weet je meteen waar het moet staan en hoef je niet steeds weer te schuiven. Verder laten we veel in de aanhanger totdat we het nodig hebben.Wij hebben trouwens een vergrote zilvermeeuw en ondanks dat het een grote tent is is verplaatsen goed te doen. Wel hebben we een klein tentje bij ons voor als we de volgende dag meteen doorrijden, en voor de laatste nacht zodat we met een beetje geluk de grote tent droog kunnen meenemen.
Groet Tim
Geplaatst door: Jan T
, Datum:
14.04.2009 23:14
Een jaar lang stressen, buffelen om de deadlines te halen........en op vakantie met de stopwatch in de hand om ..... nee dank je wel, daar is vakantie niet voor uitgevonden.
Geplaatst door: ® connie
, Datum:
14.04.2009 23:19
Geplaatst door: Jan T
, Datum:
14.04.2009 23:40
Door de routine zijn wij redelijk snel geïnstalleerd of ingepakt.
Bij aankomst eerst stoelen uitklappen en een pilsje respectievelijk wijntje. (bied ik trouwens ook nieuwe campingburen aan).
Als wij ingepakt hebben en het is al warm, dan spoelen wij ons altijd even het zweet af onder douche. Voor we wegrijden nuttigen wij ons eerste bakje koffie. Gewoon alles heel relaxt.
Geplaatst door: Lind@
, Datum:
15.04.2009 09:13
Beste Klaas,
ik ken dit probleem en zo zijn wij er achter gekomen dat voor ons het beste is dat wij de "Main"tent een dag van te voren opruimen, we zetten dan sávonds ons ( zeer simpele ) kruitvat tent op, de volgende ochtend is het opvouwen en wegwezen dit alles binnen een half uur.
Geplaatst door: Rianne
, Datum:
15.04.2009 11:40
Wij doen het ook zoals verschillende mensen hierboven: zoveel mogelijk in kratten (wij hebben er 3 en 1 grote kartonnen 'bananendoos') en de dag voor vertrek, 's ochtends na ons (rustige) ontbijt, gaan we inpakken. Alles: onze tent en spullen. Op onze strandstoeltjes na, die zetten we na terugkomst v/h strand achter de voorstoel bij onze gewone zitstoelen. Altijd gauw bij de hand dus. Dan zetten we een kleine tunneltent op, zo opgezet maar nog gauwer afgebroken, en daar gaat ons luchtbed dan in. De vlg morgen gaat de tent, luchtbed en dekbed+kussen en 2 kledingtassen achter op de achterbank en zijn we na gedouchet te hebben, weg. Afrekenen moet tegenwoordig bij heel veel campings al verplicht de dag voor vertrek, maar doen wij gewoon standaard omdat wij graag op tijd willen vertrekken.
Ik weet het, met 2 personen is het natuurlijk gemakkelijker dan met 4. Maar als je er zin in hebt en de kids ook mee kunnen helpen, is het toch te doen. Succes!
Geplaatst door: Sissi
, Datum:
15.04.2009 13:59
Haa Klaas. Iedereen hier met aanhanger gebruikt kratten. Geen idee hoe jij je spullen vervoert, maar als dat alleen kofferbak en dakkoffer is dan zijn kratten soms niet zo handig. Wat kan dan wel handig zijn: van die grote "turkentassen" (ja sorry zo noemen ze dat hier). Zijn van die hele grote tassen met een rits van boven. Soort boodschappentas-nog groter/ruimer- en dan met rits. En daar kan veel in!!!!! Die tassen zet je makkelijker in een kofferbak en je stapelt er nog wat op. Zo hebben we dan ook enkele "thema" tassen (dus alles van 1 soort in 1 tas en dat past met gemak!)
Geplaatst door: ® Manon
, Datum:
15.04.2009 15:00
Even ter aanvulling:
In onze dakkoffer passen juist wel een paar kratjes. Die grote tassen niet. Maar ook wij hebben van die "thematassen" mee, bijvoorbeeld eentje met alleen handdoeken.
Geplaatst door: klaas
, Datum:
16.04.2009 15:53
Bedankt voor alle reacties!
Als ik het zo lees doen we het nog niet zo verkeerd ;-) Op de caravan, de tent op de aanhanger en de aparte overnachtingstentjes doen we het eigenlijk al conform de tips. Misschien dat de nieuwe tent toch een stuk gaat schelen; binnenkort maar eens even proefkamperen. En tja, wellicht zit het ook wel deels in m’n hoofd; minder leuke klusjes duren op vakantie altijd extra lang ;-)
Waar ik nog een beetje over twijfel is de aanhanger. Tot nu toe hebben we ook steeds met aanhanger gereden. Ik vraag me alleen af wat sneller is. Als je enkel de auto en dakkoffer hebt kun je minder meenemen en gevoelsmatig lijkt me dat ook sneller ingepakt. We hebben het ook al gehad over aparte tentjes voor de laatste nacht, maar omdat we eigenlijk toch zonder aanhanger wilden is dat idee weer afgevallen.
Nou ja, zoals gezegd binnenkort maar eens proefdraaien. Dan weet ik ook direct of zonder aanhanger überhaupt een mogelijkheid is…