Camping waar honden best los mogen lopen (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Monique
, Datum:
06.02.2008 15:32
Nou, Gea (en iedere andere hondenbezitter), ik kom naast je staan hoor!. Ik heb nl. mijn kind zodanig opgevoed, dat hij niet ongevraagd honden gaat aaien, maar dat altijd eerst aan de eigenaar vraagt (of ik vraag het voor hem) en vervolgens gaan we, bij toestemming, SAMEN aaien. Zolang jij hem aangelijnd houdt en hem (met 'hem' bedoel ik natuurlijk jouw hond en niet mijn zoon ;-)) ervan weerhoudt dat hij bij elke beweging op ONZE plaats tegen ons gaat staan blaffen, of zit te kwijlen en te neusfluiten naat onze tafel (alhoewel ik dat eerlijk gezegd wel grappig kan vinden), heb ik geen enkel bezwaar.
Geplaatst door: Monique
, Datum:
06.02.2008 15:37
Nou, met Digi-oma aan je ene kant en ons aan je andere kant, zit je helemaal goed! Waar gaan jullie dit jaar naartoe??
Geplaatst door: ® rustzoeker 
, Datum:
06.02.2008 16:06
Nou ik wil ook wel op dat veldje hoor, mijn Jack Russel lust Rottweilers rauw.......
Geplaatst door: andere campingeigenaar
, Datum:
06.02.2008 17:12
Fijn, campingeigenaar, dat je het uit gaat zoeken. Ben ook erg benieuwd naar het antwoord. Ik blijf er overigens zelf op tegen om de hond los te laten lopen. Al heb ik zelf meerdere honden, ik moet er niet aan denken dat ik overal op de camping loslopende honden kan tegenkomen... En wat regels betreft, daar wordt zo vaak commentaar op gegeven in dit forum. Maar toen we de camping begonnen hadde we bijna geen regels. Helaas blijkt het nodig te zijn. Want gasten rijden niet vanzelf allemaal stapvoets (en ik een grote mond krijgen + slechte recentie bij de meningen als ik er wat van zeg), en zijn niet allemaal zo netjes om de poep van hun viervoeter op te ruimen, en houden hun kinderen niet allemaal goed in de gaten waardoor onze kinderboerderijdieren vaak geschopt worden...en ga zo maar door.
Geplaatst door: bonasera
, Datum:
06.02.2008 17:39
Geplaatst door: Campingeigenaar
, Datum:
06.02.2008 18:00
Voor Gea, Ik weet niet of dit serieus bedoeld is maar een Rottweiler is een categorie 2 hondenras in Frankrijk, dat betekend overal kort aangelijnd en een muilkorf dragen. Of veel campings worden deze honden evenals de categorie 1 honden niet toegestaan door de beheerders. Doe je het niet en de gendarmerie ziet het dan krijg je een fikse boete en eventueel zelfs gevangenisstraf. Het is maar even een weetje. En als er iets mocht gebeuren dan ben je echt de pineut.
Geplaatst door: Gea 
, Datum:
06.02.2008 18:05
Ja Bonasera.. dat is verschrikkelijk. Het zal je kind maar wezen. Na zulke berichten voel ik altijd als ik mijn hond uitlaat ogen in mijn rug prikken. Maar je moet met elke hond altijd opletten. Het is en blijft een dier. En ook kinderen ervan bewust maken dat ze nooit een hond zomaar aaien.
Geplaatst door: Gea 
, Datum:
06.02.2008 18:12
Campingeigenaar, hier was ik van op de hoogte. Wij hebben onze hond ook altijd aangelijnd, maar de muilkorf niet altijd om. Wel altijd bij ons. Onze Jelle (zo heettie) gedraagt zich voorbeeldig (echt waar) en daarom wordt het vaak oogluikend toegelaten op campings.
Geplaatst door: ® Marijke 
, Datum:
06.02.2008 21:27
Goed, eerder in dit draadje schreef ik dat we de hond(en) wel eens los lieten lopen, maar dat was enkel in het voor/naseizoen op hele rustige campings. Het mag duidelijk zijn dat ik ook voor aanlijnen ben. Juist daarom is het niet goed dat er mischien toch honden los lopen want dat is juist de pest, de loslopende hond voelt zich superieur aan de aangelijnde en dat is nou juist vragen om problemen. Denk aan de rangoorde. Wanneer bijde honden loslopen zal er niet gauw een gevecht ontstaan, maar als een van de honden aangelijnd zit zal de aangelijnde hond zich meestal gaan verdedigen met alle gevolgen van dien! En dit geld natuurlijk ook voor kinderen die bij de aangelijnde hond in de buurt rondscharrelen of het speeltje van de hond wegpakken bijvb. Wij hebben het meerderemalen (bijna altijd) meegemaakt dat ouders het geen punt vinden als hun kids met andermans hond gaan spelen, in de praktijk komt het erop neer dat wij dus op moeten letten dat alles goed gaat. Kinderen stuur ik ook niet zo gauw weg. En voor rustzoeker die zo zeker is van zijn Jack-Russel; Wij hebben al 20 jaar Jack-Russels en ik zal nooit durven te beweren dat ze o zo lief zijn, goed opgevoed zijn ze en luisteren ook super!!!! Maar als er een kat oid langs loopt dan heb je de hond niet meer onder controle, da's zeker. Ik heb het meegemaakt dat ik s'morgens opstond en de deur van ons campertje openschoof en rrrrrrrrrttttt weg was de hond, binnen no time zat ze bij vreemde mensen in de caravan, ik schaamde me rot en zij vonden het nog leuk ook. Ik bedoel maar, groetjes en fijne vakantie!!!!!!
Geplaatst door: Jack 
, Datum:
06.02.2008 21:30
Dacht dat het topic gesloten was.
De regels van het gastland zijn toch duidelijk?,dus aanlijnen en als je hond in een bepaalde categorie valt muilkorven,simpel dus.
Blij dat ik geen hond heb,zou aan de andere kant mijn pubers af en toe weleens willen aanlijnen en heel af en toe ook muilkorven;))
Dit laatste was natuurlijk niet serieus bedoeld(voordat de hele goegemeenschap over me heenvalt,of mensen campings gaan zoeken waar pubers niet aangelijnd hoeven te worden;)
Geplaatst door: ® berny 
, Datum:
06.02.2008 21:43
Idd. naar het (honden)leven getekend, dit verhaal. Wij maakten mee dat onze, lach niet, yorkshire die zgn. rustig in zijn mand lag te slapen zich van zijn vastgepinde tentharing wist te ontdoen en een paar minuten onvindbaar was. Drie keer raden waar zijn neus hem heen leidde. Idd., meneertje kwam met een gekruid stuk vlees in zijn bek, staart sneaky tussen de benen, terugwandelen, in hoogste graad van alertheid om zijn buit niet af te laten pakken. We schaamden ons dood, excuses enz. Daarna altijd aan een LANGE haring vastgeketend.
Geplaatst door: frank
, Datum:
06.02.2008 22:15
@Campingeigenaar,
Alvast hartelijk dank, ik hoor graag het resultaat van je onderzoekje.
, Datum:
29.02.2008 21:55
Zoals beloofd heb ik contact opgenomen met de Gendarmerie. Na een uitvoerig gesprek over de verantwoordelijkheden en de geldende wetgeving hier even een korte samenvatting: Volgens de wet is het "Reglement interieur" op iedere officiële (bekend bij de instanties) camping van toepassing. In het reglement staat dat de honden aangelijnd dienen te zijn en dit ontslaat de campingeigenaar van iedere verantwoordelijkheid. Hij zal er wel op moeten toezien, dat men deze regelgeving naleeft, maar aangezien hij niet de hele dag achter de mensen gaat/kan aanlopen ligt de verantwoordelijkheid dus bij de eigenaar van de hond. Gebeuren er dus ongelukken als de eigenaar de hond los laat lopen, dan is hondeneigenaar verantwoordelijk. Echter, als de camping faciliteiten ter beschikking stelt waarbinnen de hond los mag lopen (kennel, speciaal ingerichte speelweide c.q. of het toestaat op het terrein etc.), dan wordt de campingeigenaar verantwoordelijk indien de hond weet te ontsnappen en schade veroorzaakt. De campingeigenaar zal heel goed moeten opletten wat hij toestaat op het terrein, want voor hij het weet wordt hij zelf aansprakelijk. Theoretisch; als andere gasten dus klagen over een hond die losloopt en hij doet er als campingeigenaar niets aan, dan kan het best eens lastig worden voor de campingeigenaar als er iets misgaat, dit op basis van de verklaring van de andere gasten.
Dus als hondeneigenaar zou je je kunnen afvragen waar je de campingeigenaar feitelijk mee opzadelt, als je vindt dat jouw hond best los mag lopen en je dus ook geen rekening houdt met de overige gasten, die ervan uitgaan dat op iedere camping de honden aangelijnd zijn. Met andere woorden, respecteer gewoon de regels, dan heeft iedereen een fijne vakantie en zijn er geen problemen.
, Datum:
29.02.2008 22:06
Bedankt voor alle moeite campingeigenaar.
Lijkt me inderdaad een overdenking waard.
Geplaatst door: leoo 
, Datum:
01.03.2008 14:16
Ruim je dan ook de stront op.
Geplaatst door: ® jan 
, Datum:
01.03.2008 15:15
Dus als ik het goed begrijp, ligt de verantwoordelijkheid bij de eigenaar van de hond en de aansprakelijkheid bij de eigenaar van de camping. Juridisch toch wel verschillende zaken?
Geplaatst door: ® rustzoeker 
, Datum:
01.03.2008 15:47
Kortom, een campingeigenaar is zelf verantwoordelijk voor de regels die hij stelt. En als zijn regel gewoon is dat de honden los mogen lopen, dan mag hij dat zelf beslissen.
Gebeurt er dan een ongeluk dan is, heel logisch, de eigenaar verantwoordelijk én verzekerd als het goed is.
Zie het als je eigen buurman die het prima vindt dat jij je hond mee mag nemen naar zijn verjaardagsfeestje.
Als andere gasten klagen beslist hijzelf of hij daar acht op slaat of niet. Er is geen enkele wet die verbiedt om mijn hund op het terrein van de buurman los te laten, als hijzelf daarmee instemt.
En uiteraard ben ik zelf aansprakelijk. Maar dat geldt ook als jouw kind een spijker langs mijn auto haalt, dan ga ik ook niet naar de campingeigenaar.
, Datum:
01.03.2008 17:36
Het is toch anders rustzoeker. De campingeigenaar dient zich aan de wettelijke regels te houden die op het reglement interieur staan. Doet hij dat niet dan overtreedt hij de wet en is strafbaar. Dus als hij zijn eigen regels maakt dan riskeert hij het één en ander.
Als campingeigenaar je nek uitsteken voor een hond die je niet kent is dan ook erg onverstandig. Sterker nog, ik zou me kunnen voorstellen dat je als camping niet bekend wilt staan met de situatie dat honden los mogen lopen. De enkele hondenbezitter die dat als enige reden heeft om op die camping de vakantie door te brengen, weegt niet op tegen de vele gasten die wegblijven om diezelfde reden. Een jaar geleden schreef rustzoeker dit zelf nog, zoals Woef terug heeft gevonden binnen dit forum (eerste pagina van deze topic). Het is al geschreven dat alle genoemde campings in dit topic op een enkele na de aanlijnplicht handhaven zoals het hoort.
Misschien ter verduidelijking een nieuwe wet in Frankrijk. Het niet meer mogen roken in openbare gelegenheden zoals bars en restaurants.
Iedereen zal komende zomer de bordjes wel aangeplakt zien. Als iemand rookt binnen de bar komt dat op een boete van 68 euro, maar ook de eigenaar krijgt een boete die een stuk hoger ligt. Heeft hij nog asbakken staan ook, dan wordt het nog erger want dan heeft hij kennelijk zijn eigen regels bepaald en stoort zich niet aan het wettelijke rookverbod. Je kan als klant een nummer bellen waar je aangifte doet van het schenden van dit rookverbod. Een controleur kan dan langskomen. Dit is niet alleen de gendarmerie maar er is een scala aan mensen bevoegd.
En ga nu niet op dit topic verder in op dit verbod, het is alleen ter illustratie.
, Datum:
01.03.2008 22:03
Bijzonder jammer dat er zo ontzettend slecht gelezen wordt terwijl de tekst bijzonder duidelijk is!!
Geen discussies waard, volkomen duidelijk, neem als hondeneigenaar gewoon je verantwoording en er is niets aan de hand.
Alleen houdt die verantwoording in dat je zelf aansprakelijk bent voor de hond en vrij rond laten lopen niet kan.
maar 1 verzoek voor we allemaal weer op tilt slaan, GOED LEZEN!!!
Geplaatst door: Jack 
, Datum:
02.03.2008 03:14
Frank mensen willen alleen lezen wat ze willen lezen,met andere woorden,men haalt uit een- in dit geval duidelijke- uitleg toch weer elementen om het eigen gelijk te bevestigen en haalt er allerlei niet ter zake doende voorbeelden bij om het eigen gelijk te "onderbouwen".
Zelfs bij een verder bijzonder simpele regelgeving dat de eigenaar zijn hond ten allen tijde aangelijnd moet houden op openbaar toegankelijk terrein krijg je een typisch Hollandse discussie waar en wanneer je die regelgeving kunt negeren.
Nogmaals:een hond is en roedeldier met een naturlijke rangorde,het dier zal binnen het eigen gezin,indien goed afgericht,zijn natuurlijke plaats innemen,namelijk helemaal onderin in de rangorde,dus ook onderdanig aan het kleinste mensje in de roedel.
Het wordt voor de hond heel iets anders als het te maken krijgt met de rondkruipende baby/kleuter van de buren.
En dit geldt ook voor het kleinste keffertje,houdt je huisdier gewoon aan jezelf,simpel en klaar,aanlijnen die handel.