Camping waar honden best los mogen lopen (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: andere campingeigenaar
, Datum:
04.02.2008 14:41
Ik weet niet eens of het een wet is of niet, maar wij hadden zelf al bedacht dat de hond altijd aangelijnd moet zijn op de camping.
(en we zijn echt hondenliefhebbers hoor, hebben er zelf 4)
Als jou hondje nl losloopt, komt hij echt niet even vragen aan jou of hij ergens z'n behoefte mag doen. En verder zijn er inderdaad mensen die bang zijn voor honden. Tot vorig jaar lieten wij het wel eens toe dat honden los mochten als ze op de plaats bleven. Dat leek te werken totdat er een zeer grote (zeer goed opgevoede) hond los op de plaats was. De hond deed echt niets, maar keek wel naar de voorbijgaande kindertjes. Waarop ik commentaar kreeg van gasten dat ze hun kinderen niet meer alleen weg durfden te laten gaan. Toen ik de eigenaar vroeg de hond aan te lijnen wilde hij dat alleen doen als ook de kleine hondjes werden aangelijnd op de plaats..ja wat moet je dan? De man had gelijk, zijn hond was zeker beter opgevoed dan een aantal van die kleintjes ... gevolg alle honden aangelijnd, ook op de plek. We hebben wel een veld een eind van de camping waar ze los mogen rennen. Het is een leuk streven hoor, van die nieuwe camping, maar het werkt niet, daar komen ze nog wel achter.
Overigens zie ik bij het campinglijstje, waar honden vrij zouden mogen rondlopen, namen staan van campings waar de hond wel degelijk aangelijnd moet zijn. Er wordt hier dus geen goed info verstrekt.
Geplaatst door: ® jan 
, Datum:
04.02.2008 15:05
Rustzoeker, sommige vragen vragen om vragen. En om antwoorden waar je niet op zit te wachten. Gezien mijn eerdere reactie vond ik uw vraag dan ook een goede vraag! Maar als het op de, zeg maar, gevoelige toer gaat, en dat is met honden bijna altijd het geval, wordt het lezen van een vraag steeds moeilijker.(voorbeeld: als u vraagt wat de hond moet eten in spanje, dan komen tegenstanders met het antwoord: "hoe haalt u het in uw hoofd om een hond mee te nemen in die hitte!")Dat zal altijd zo blijven.
Ik ben echter wel benieuwd naar het antwoord van de campingeigenaar op mijn vragen. Ook hoop ik dat u er in slaagt de camping te vinden waar u naar zoekt!
Geplaatst door: Campingeigenaar
, Datum:
04.02.2008 17:11
Ik weet niet of er op campings met Franse eigenaren anders mee wordt omgegaan en of ze onderscheid maken tussen landgenoten en buitenlandse gasten, in ieder geval niet op de campings die ik ken. In ieder geval hebben wij ieder jaar ook gasten die vinden dat hun hond los moet kunnen lopen. Wij zeggen alleen nee. En dat geldt dus voor iedereen. In het begin waren we er ook makkelijker in maar hebben de les in de praktijk geleerd. Wel weet ik dat je het soms moe bent om weer te moeten optreden al dan niet op verzoek van de andere kampeerders. Het bevordert namelijk niet de stemming. Het is één van de moeilijkste zaken op de camping, de gasten aanspreken op hun gedrag als het nodig is. Daar zit je als campingeigenaar echt niet op te wachten en als je het dan doet is er een grote kans dat je dat op de forums of meningensites weer tegenkomt beloond met lage cijfers of een onjuist verhaal. En of het nu een grote of kleine hond is, daar kun je geen onderscheid in maken. Het is ook waar dat bijna niemand de regels leest die op de borden staan. Het vervelende is dus dat er daardoor misverstanden ontstaan. Bijvoorbeeld ook de BBQ, officieel mag dat met houtskool ook niet. De regels zijn er om het vakantieplezier in een veilige omgeving en met een grote mate van hygiene voor iedereen te waarborgen en laten we eerlijk zijn Nederlanders houden niet zo van regels. Je ziet dat maar al te vaak terugkomen in de meningen. Ik kan me goed de reaktie voorstellen van ouders met kleine kinderen op het zien van een loslopende hond. Als campingeigenaar kan ik wel een boek schrijven en misschien doe ik dat nog wel eens. Wij maken echt van alles mee en in de categorie honden het volgende bijvoorbeeld, ontlasting op het terrein niet opruimen, maar ook daarbuiten niet waardoor het rondom de camping gewoon een bende is die wij dan wel opruimen, loslopen, kuilen graven, piesen tegen buurmans tent, vechten met andere honden, midden in de nacht blaffen, alleen achterlaten in de tent, maar ook de hond is vies en mee onder de douche en je wil niet weten hoe daarna het sanitair eruit ziet voor de volgende gast, ik heb het dan niet over de kleine korthaar, maar over de grote met lang haar en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het is dus geen kwestie van een opvoedkundig verhaal. Maar wellicht bevalt rustzoeker het antwoord niet. Op vakantie zal de hond zich dus moeten aanpassen aan een beperkte vrijheid, maar gelukkig hebben de baasjes alle tijd om lekker met ze te gaan wandelen dus komen ze echt wel aan hun trekken. Het altenatief is de hond thuis laten of in een pension. En wat blijkt op dit topic komen dus ook niet veel campings aan de orde waar het wel mag en er is genoeg ervaring aanwezig op dit forum.
Geplaatst door: ® rustzoeker 
, Datum:
04.02.2008 17:30
Jammer dat "campingeigenaar" meer belang stelt in gelijk krijgen dan nog eenmaal te lezen wat mijn vraag is.
Ik wil namelijk géén overlast bezorgen en me strikt aan de regels houden.
Dus de vraag: bestaan er camping waar hondeeigenaars komen die gewoon hun ( echt meestal) goed opgevoede honden los mogen laten lopen. En dan gaat het om een kleine camping met 6 tot 10 plaatsen ( waar hebben we het over) met gasten die hier geen enkel probleem in zien.
Hoe kómt die "campingeigenaar " er toch bij dat ik me niet aan de regels wens te houden. Ik krijg een gevoel bij deze "camping eigenaar" , dat hij iemand is die in elke tiener een jonge crimineel ziet, in elke kleuter een wc-bril vervuiler, in elke hond een blaffend poepend snertmormel, en elke bejaarde een beddeplasser is.
Geen leuk begin voor een aardige vakantieganger, die alleen maar juist dit soort zaken probeert te voorkomen.
Want laten we eerlijk zijn, we zijn geen gewone gasten, maar brengen ook een groot deel van onze vakantiegeld naar de "campingeigenaar" , en moeten vaak genoegen nemen met een plekje ons aangewezen, of je het nu leuk vindt of niet, van te voren betalen, of het nu bevalt of niet, je aan allerlei nuttige maar soms ook idiote regels houden, tegen halve militairen met enge waakhonden aankijken, met polsbandjes omlopen voor het gemak van die campingeigenaar, en met pasjes voor slagbomen rondrijden zodat je soms het gevoel krijgt in een strafkamp te zitten.
Hallo, ik ga op vakantie, mág ik wat tijd steken in een voorbereiding, zodat ik mijzelf, én de "campingeigenaar" niet in de weg zit? Het is toch voor alle partijen beter dat deze "campingeigenaar" en ik elkaar niet tegenkomen in de zomer?
, Datum:
04.02.2008 18:10
Inderdaad is de vraag of er campings bestaan waar honden best los lopen. Oficieel gezien is het antwoord dus nee, in de praktijk zullen ze er echt zijn al zullen de eigenaren er niet graag openlijk voor uitkomen. En wat rustzoeker dus niet als overlast ziet is in de ogen van anderen dat wel. Alle begrip voor de voorbereiding en het gestelde doel een ander niet tot last zijn. En maak je geen zorgen wij komen elkaar niet tegen, wij staan honden die niet aangelijnd zijn niet toe. En wat de typering van de campingeigenaar betreft heb je het echt mis. Ik begrijp trouwens ook die persoonlijke aanval niet. En in je vervolg schilder je de campingeigenaren wel heel negatief af, waarom ga je eigenlijk kamperen? Hierop hoef ik trouwens geen antwoord. Het levert ook geen bijdrage aan dit topic. En voor mij eindigt deze dan ook hier.
Geplaatst door: lambert 
, Datum:
04.02.2008 19:21
Ik ben het helemaal met de campingeigenaar eens. Honden horen gewoon aan de lijn en niet los te lopen op de camping. Op de eigen plaats en als het een hond is die zijn plaats niet verlaat dus niet bij de buren gaat buurten en zo , en die zijn er, moet het kunnen dat een hond niet als een z.g. ketting hond behandelt wordt.
Het zou verder ook kunnen dat alle campingeigenaren in hun Site aangeven dat men met een hond welkom is op de camping mits deze aangelijnd is. Maar ik vind dan ook dat de campingeigenaar ook het goede voorbeeld moet geven en zelf ook niet met een loslopende hond over de camping gaat lopen. Ook dat gebeurd maar al te veel. Ik zie het al gebeuren dat een campingeigenaar komt zeggen dat je je hond aan moet lijnen als hij deze zelf los mee neemt om jou dat te vertellen. Ook kan aangegeven worden dat honden vrij los mogen lopen op de camping, maar ik denk dat het dan een heel rustige camping zal worden.
Geplaatst door: Uylenspiegel
, Datum:
04.02.2008 21:31
Met honden en met o.a. zwembroeken hebben de Nederlanders het blijkbaar heel moeilijk om zich te verzoenen of aan te passen aan de "nationale richtlijnen" of "nationale wetten". Nationaal betekent "HET GRONDGEBIED FRANKRIJK". Als het niet mag, dan mag het niet. Geen discussie mogelijk. Als mensen niet kunnen wat hen wordt gevraagd of opgelegd, dan moeten ze maar thuisblijven of gaan waar alles is toegelaten. Is men in Nederland zo simpel van geest dat men dat niet snapt? Of is dat een volkje dat steeds zijn zin wil doordrijven?
, Datum:
04.02.2008 21:38
In Frankrijk mag je ook niet in je blote kont lopen, maar op sommige campings wel.
Geplaatst door: Jack 
, Datum:
04.02.2008 21:46
Wat denk je zelf Uyl;))
Ik wens rustzoeker in ieder geval een prettige vakantie met of zonder hond aan de lijn.
Nog even een overdenking die zomaar opeens komt bovendrijven;stel je hond loopt los rond en bijt een kind bv.,wie denk je dat er aansprakelijk is/wordt gesteld?
Ik bedoel maar,je hond kan nog zo goed opgevoed zijn,het blijft een roedeldier met bijbehorend rangorde instinct.
Geplaatst door: Uylenspiegel
, Datum:
04.02.2008 21:50
Op nudistencampings mag je inderdaad in je blote kont lopen, maar ik ken geen enkele camping waar je hond mag loslopen, ook niet in mei Rustzoeker en ook geen klein hondje. En als een campingeigenaar dat toelaat dan mag de overheid van mij het zaakje meteen sluiten. Ik zou die campingeigenaar wel eens willen zien verkleuren als een van zijn klanten wordt toegetakeld door een of andere loslopende hond en verder gaat dan alleen de receptie van de camping om klacht neer te leggen. Een campingeigenaar staat niet boven de wet.
Geplaatst door: ® tineke 
, Datum:
04.02.2008 21:51
, Datum:
05.02.2008 17:51
en niet te vergeten:
www.la-mouline.org
Geplaatst door: frank
, Datum:
05.02.2008 21:02
@Tineke,
Ik zou eigenlijk nog een vraag willen stellen, niet zo zeer over de discussie als wel een verzekeringstechnische.
Mag dat nog?
Geplaatst door: ® tineke 
, Datum:
05.02.2008 21:04
Ja hoor, Frank, ga je gang....
Geplaatst door: frank
, Datum:
05.02.2008 21:25
Ok bedankt Tineke,
Wat mij toch nog wat vraagtekens bezorgd is het volgende:
De vraag is of er campings zijn waar het loslopen van honden toegestaan is, prima die blijken er te zijn.
Aantal mensen stipt terecht aan dat loslopende honden in principe verboden zijn.
Als hondenbezitter die naar zo’n camping gaat zou ik toch even een paar dingen willen weten:
- Laten we er allereerst van uitgaan dat de hond onder de WA-verzekering valt en dat deze ook in Frankrijk geldt.
- Laten we er van uitgaan dat in Frankrijk net zoals in Nederland er een verbod op loslopende honden op de openbare weg geldt.
Kennelijk hebben die campings dan wettelijk iets geregeld dat het terrein afgesloten is en niet meer onder de openbare weg valt. Dan rijzen er bij mij al een paar vragen:
- Heeft de camping dan een WA-verzekering voor de schade die loslopende honden, ongeacht welke, veroorzaken?
- Valt de hond dan wel onder mijn eigen WA-verzekering, ook als deze losloopt, wat in Nederland op aangewezen plaatsen wel is toegestaan?
Bovenstaand kan al leiden tot de nodige discussies, zeker als beiden een geldige verzekering hebben.
Maar wat nu als de campings niets hebben geregeld wat mogelijk wel zou moeten. Verzekeraars zijn er als de kippen bij om onmiddellijk hun verantwoording te verschuiven. Mij lijkt dat als er formeel niets geregeld is, er geen sprake is van een toegestane plek om honden vrij rond te laten lopen en dus mijn verzekeraar onmiddellijk zal melden dat ik helaas geen dekking heb voor schade en dat ik dat moet verhalen op de campingeigenaar.
Ik zou toch echt willen weten wat de wettelijke status is van een camping waar honden vrij rond mogen lopen en hoe een en ander verzekeringstechnisch in elkaar zit bij die camping.
Zelfs kun je de vraag stellen als je willens en wetens naar zo’n camping gaat of je dan niet stilzwijgend schade door loslopende honden accepteert en dus schade veroorzaakt aan jouw eigendommen niet eens kan verhalen.
Misschien zie ik het wat somber in en mogelijk kloppen de uitgangspunten niet helemaal omdat ik de wetgeving in Frankrijk niet ken en voor het gemak even met Nederland vergelijk, maar ik blijf het een vreemd geheel vinden. Mogelijk dat een campingeigenaar hier meer over kan zeggen?
, Datum:
05.02.2008 23:25
Beste Frank, dit ga ik voor jou uitzoeken bij de gendarmerie en onze verzekering. Ik ben er haast van overtuigd, dat op de campings in het algemeen waar dus de honden niet los mogen lopen en men het toch oogluikend toestaat, er een probleem ontstaat indien er iets gebeurt. Normaal gesproken keert de verzekering bij nalatigheid niet uit en dan kan je je afvragen of er iemand persoonlijk verantwoordelijk kan worden gesteld. Een aantal voorbeelden;een campingeigenaar is ieder jaar verplicht zijn installaties, gas/licht/brandblussers etc. te laten controleren door een bevoegd bedrijf. Indien hij dit niet laat doen en er gebeurt iets, dan heeft de campingeigenaar echt een probleem, want dan is hij nalatig geweest en kan de verzekering weigeren de schade te vergoeden. Dit geldt bijv. ook voor zwembaden, deze moeten gedeclareerd zijn bij de DDASS, waardoor ze automatisch in een periodieke controle terechtkomen m.b.t. hygiëne, veiligheid etc. Is het zwembad dus niet gedeclareerd en dus in feite illegaal, dan heb je als campingeigenaar weer volop problemen als er iets gebeurt. M.a.w. de campingeigenaar dient zich aan een heleboel regels te houden, na het verkrijgen van zijn vergunning. Gelukkig weten veel gasten niet, hoe het op veel campings geregeld is of beter gezegd niet geregeld is. Nogmaals ik ga het uitzoeken en kom er later in de week op terug. Ik zal dus de vragen stellen;"Stel dat ik een stuk terrein afsluit, waar honden los mogen lopen, hoe moet ik dan voorkomen dat ik als campingeigenaar aansprakelijk ben, indien er iets gebeurt?" De andere vraag zal zijn;"Als ik oogluikend toesta, dat honden niet aangelijnd zijn op het terrein, wie is er dan verantwoordelijk als er iets gebeurt?"
Geplaatst door: Drakuul
, Datum:
06.02.2008 01:37
Dat zal veel verduidelijken voor wat betreft mijn vliegende honden;))
Je moet er toch niet aan denken dat ze aangelijnd rondvliegen,vrolijke salto's maken in de lucht,de lijntjes verward raken en vevolgens neerstorten?op de tent van de buren?
En mijn vogelspinnetjes?,die zoeken wel een warm plekje,in slaapzakken of zo,dus voelt u iets kriebelen,harige pootjes?
Denk dat de komende zomer veel kampeerders hun slaapzak voor het slapen gaan binnenstebuiten keren,heerlijk dat gegriezel,geniet er nu al van en hoor ik een ijzelijke kreet,weet dan dat u Drakuul een heerlijke nachtrust bezorgd hebt;)
Geplaatst door: K@rin
, Datum:
06.02.2008 12:33
De eigenaar van de hond is altijd verantwoordelijk en bij schade dus ook aansprakelijk voor schade veroorzaakt door zijn hond. Dit risico kan hij verzekeren met een WA of AVP. Doet hij dat niet dan moet hij zelf zijn portemonnaie trekken bij schade. We hebben het hier over materiële vergoedingen.
Wat ik veel erger vind, is de letselschade die een hond kan veroorzaken. Wie bepaalt of zijn hond "goed opgevoed" is? De eigenaar zelf is niet objectief. Geregeld stellen hondeneigenaars "dat doet mijn hond niet" of "dat doet ie anders nooit".
Rustzoeker, jouw hond zal best een heel lieve zijn, maar ook heel lieve honden kunnen zich bedreigd voelen en daardoor anders handelen dan je verwacht. Hoe vaak hoor je niet dat een kind is gebeten, vaak ook nog in het gezicht? Een hond blijft een dier en hoort daarom aan de lijn. Als ze los mogen lopen (godddank mag dat dus niet) dan zien ze mij niet meer op de bewuste camping.
En dat je overlast van kinderen hebt, zoek dan een camping waar ze niet zijn. Kinderen horen erbij. Honden ook, maar wel aan de lijn. Als is ie nog zo lief.
Geplaatst door: Gea 
, Datum:
06.02.2008 14:26
ik durf het bijna niet te zeggen hier, maar ik heb een ....rottweiler... Wie zou het erg vinden om naast ons te staan. ( om maar even een discussie te openen)
Hij is goed opgevoed (zeggen ze altijd) en hij is heel lief (zegt ook iedereen van zijn eigen hond) hahah
wie durft?????
Geplaatst door: digi-oma 
, Datum:
06.02.2008 15:29
Ik kom graag naast je staan en wil ook nog wel je hond voor je uitlaten (buiten de camping) of water geven als je wat langer wilt wegblijven tijdens een uitstapje.