Opmerkelijke foto's [spelletje] (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Jack
, Datum:
21.11.2007 23:07
Geplaatst door: frank
, Datum:
21.11.2007 23:09
Vorig voorjaar geweest.
De botenlift ligt in het Canal de Neuflosse. De Audomarais ligt er vlakbij en is een stuk moerasland met kanalen. In Clairfontaine kun je met een boot het hele gebied door, alleen niet in het voorjaar bleek:-(
Geplaatst door: ® Jan van I
, Datum:
21.11.2007 23:25
Concentratiekamp Natzwiller...
, Datum:
21.11.2007 23:29
Ok Jan,monument concentratiekamp Natzweiler.
Weinig bekend is dat er ook Nederlanders gedeporteerd werden naar dit zeer beruchte kamp.
Jouw beurt,ben benieuwd,maar ga wel vroeger naar bed vanavond ;)
, Datum:
21.11.2007 23:35
, Datum:
21.11.2007 23:40
Is trouwens weer een plaats die we hebben aangedaan in onze regenvakantie van 1980.
Hier werden we gedwongen een hotelletje te nemen.
Dit is de de vijfde foto uit die vakantie.
Geplaatst door: ® gerd@
, Datum:
21.11.2007 23:56
fonderie de cloches in Villedieu les Poëles
, Datum:
22.11.2007 00:00
Gerd@!!!!!!!!!!
Ik had 't om eerlijk te zijn niet zo snel verwacht.
't Stadje is niet bepaald een toeristische trekpleister.
Een beetje saai!! Hadden toen zelfs moeite een restaurantje te vinden.
, Datum:
22.11.2007 00:05
Jan , ik op flickr gezocht op bronze en cloches... en toen had ik het toch vrij snel gevonden!!
Ik ben nog nooit in dat plaatsje geweest.
, Datum:
22.11.2007 00:06
, Datum:
22.11.2007 00:10
Dan heb je geluk gehad, Gerd@, want er staat maar een verwijzing naar de gevraagde plaats.
Mooie naam heeft die plaats. Is vernoemd naar de koperen kookpotten die daar vroeger gemaakt werden.
, Datum:
22.11.2007 00:23
, Datum:
22.11.2007 00:29
Zal wel een dorp in de Champagnestreek zijn.
Geef 't even op. Morgenvroeg staat de post weer voor mijn deur.
Truste.
, Datum:
22.11.2007 00:34
Ik ga ook naar bed ,lees het morgen wel weer.
Als iemand het raadt ,plaats gerust iets anders!
, Datum:
22.11.2007 00:41
Even een aanvulling op Oradour voor de geinteresseerden onder ons.
Een paar dagen terug plaatste ik een foto van een brug bij Grolejac in de Dordogne via Flickr.
We schrijven begin juni 44,de geallieerden landen in Normandie,de duitse 'das reich'pantserdivisie gelegerd in de Dordogne rond Sarlat en omgeving krijgt zijn marsorders richting Normandie.
Het Franse verzet heeft opdracht gekregen om de bezetter waar mogelijk en op alle manieren te hinderen/vertragen in zijn bewegingen,dus waar mogelijk werden sabotage acties gepleegd.
Zoals te verwachten van deze ss'helden' waren de represailles furieus en totaal buiten proportie,een van de eerste slachtoffers was bv.een hoogbejaarde man uit een plaatsje vlakbij Le Rogue Gageac.
Bij de brug van Grolejac probeerde het verzet met een handvol mannen eenheden van de divisie op te houden,met alle gevolgen vandien,en zo ging het door,overal prikacties van het verzet,die kansloos waren tegen deze oorlogsgeharde fanatici.
Doelloze moord en terreur vonden al plaats op weg naar de gebeurtenissen in Oradour,men schroomde niet om onderweg in de plaatsen waar men doorheen kwam op moeders met kinderwagens te schieten,om over Tulle maar te zwijgen waar men alleen ophield met de mannelijke bevolking op te hangen omdat het touw op was.
Dus het was niet alleen Oradour,het bloedbad begon al in de Dordogne en omstreken.
Waarom dit verhaal?,een paar jaar terug op weg naar de Gers in het nieuwe Oradour overnacht in Hotel 'La Glane'kwam er bij toeval achter dat het vlak langs de route lag en je wil je kinderen toch iets meegeven dat vrijheid niet iets vanzelfsprekends is.
Afgelopen zomer naar de Dordogne,we hadden al een camping in Grolejac geboekt en dan natuurlijk Googlen,kwam toen op een site uit van een Amerikaan die de hele geschiedenis van Oradour en de aanloop naar de trieste gebeurtenissen daar tot in detail uitpluist en verdikkeme,Grolejac kwam voorbij,puur toeval,had er geen idee van.
Bij interesse zal ik de link plaatsen.
Vaak wordt er hier gemopperd op de Fransen(wij niet natuurlijk)maar neem een ding van mij aan,het Franse volk is moedig,gesteld op vrijheid en bereid om daar zware offers voor te brengen,misschien iets om bij stil te staan als je een klein monumentje tegenkomt,namen uit steen gebeiteld,kil en koud,maar wel met een diep menselijke achtergrond.
, Datum:
22.11.2007 01:11
Epernay?
Jaja,weet het nu wel,nachtbraker he,brengt het werk met zich mee:)
Als het goed is,mag iedereen die zich geroepen voelt iets plaatsen,morgen de nachtdienst in van 17.00 tot 13.00 uur de vogende dag,dus meldt me vrijdag wel weer,veel plezier allemaal.
, Datum:
22.11.2007 01:52
, Datum:
22.11.2007 10:39
Jan, het is goed hoor!
Afgelopen zomervakantie hebben we gereden van noord naar zuid, en zijn we begonnen in Reims (cathedraal = heel mooi) ,hebben dus ook de champagne streek bezocht!
, Datum:
22.11.2007 10:46
Geplaatst door: Martien
, Datum:
22.11.2007 10:58
ESTAING?!?!?!? Heb ik het alsjeblieft ook een keertje goed? En mag ik dan ook een foto uploaden (hoe?).