Sepkey/card: onding of aanwinst? (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Texel
, Datum:
26.09.2011 22:01
Bij de laatste meningen wordt een camping beoordeeld met een 4.
Belangrijkste punt van kritiek was: deze camping hanteert een Sepcard voor het warmwatergebruik voor douche en vaatwas.
Een Sepcard of Sepkey kom je in ons land al zo'n 10 jaar tegen en nu worden ze dus ook in Frankrijk ingevoerd.
Belangrijkste voordelen van het systeem zijn: veel minder gasverbruik (soms 40% tot 60% lager)en iets minder waterverbruik.
Nadeel is dat iemand die de warmwaterkraan te veel of te lang opendraait moet bijbetalen voor zijn verblijf. In de praktijk komt dat bijbetalen niet zoveel voor, maar er zijn natuurlijk altijd mensen die graag een kwartier of langer onder de douche staan of die regelmatig een een wasje doen onder de stromende warmwaterkraan.
Bijkomende voordelen van het systeem zijn dat in principe het staangeld laag kan blijven en het is beter voor het milieu.
Hoe denken jullie forumbezoekers erover?
Geplaatst door: Dik Trom
, Datum:
26.09.2011 22:27
Geen idee wat het is. Nooit meegemaakt in Frankrijk maar ook niet in Nederland. Wel laatst in Drente op een camping ieder een eigen stroommeter. Kreeg voor ACSI 4kw per dag wat voor ons iets te kort was.
Geplaatst door: ® Jan van I 
, Datum:
26.09.2011 22:43
Geplaatst door: ® marie 
, Datum:
26.09.2011 22:50
We hebben een paar keer op een camping in Luxemburg gestaan waar een sepkey gehanteerd werd.
Het werkte daar als een prepaid card, je zette er geld op en gebruikte de key daarna om te douchen , af te wassen en de wasmachine te gebruiken.
Bij het afwassen en de was machine ging het om een vast bedrag dat per keer afgeschreven werd en dat was je uiteraard van te voren bekend, maar bij het douchen was het een ander verhaal.
Je zette dat ding in het slot (of hoe dat ook heet) en zodra je de warmwaterkraan opendraaide zag je het bedrag dat nog op je key stond met een noodgang naar beneden aftellen.
Als je een beetje relaxed wilde douchen moest je echt met je rug naar dat din g gaan staan :)
Ik zei het al, we zijn een paar keer op die camping geweest, de sepkey heeft ons niet tegengehouden, voor mezelf heeft het ding ook geen voordelen geboden, maar het moet gezegd: het milieu was er wel bij gebaad.
Geplaatst door: ® daphne 
, Datum:
26.09.2011 23:08
Wij staan in Duitsland op een wintercamping waar zo'n key wordt gebruikt. Je zet er doucheminuten op. Zodra je de douchekraan openzet ben je al een minuut kwijt. Als je stopt met douchen en je hebt bv nog 10 minuten, dan heb je bij de volgende douchebeurt ineens 9 minuten.
Niet echt een fijn systeem. Maar aan de andere kant houdt het wel het stageld laag en de verbruiker betaalt. Ook voor electra betaal je daar voor het verbruik.
Het maakt mij niet zo veel uit. Als het maar geen gedoe is om de key op te laden. En de camping biedt hele fijne douches en andere voorzieningen dan vind ik het prima.
Geplaatst door: Martijn
, Datum:
26.09.2011 23:18
Ik vind het te veel gedoe. Verwerk dit soort kosten gewoon in het stageld ipv een prepay systeem. Mogelijk kom je zonder water te zitten omdat je tegoed op is tijden het douchen en wat gebeurt er met je tegoed wanneer je de camping verlaat? Je vergeet hem, verliest hem, kunt hem niet terugvinden, borg kwijt en dat soort ongemakken. Ik ben geen ster in het gebruiken van dit soort systemen.
Het zal mij tegenhouden naar een bepaalde camping te gaan want tijdens camperen wil ik me hier niet druk over maken.
Geplaatst door: ® gerrit 
, Datum:
26.09.2011 23:20
We zijn vorig jaar op deze camping geweest. We kunnen ons niet vinden in deze kritiek. We hadden dit systeem met Sepkey nog nooit gezien maar zien wel de voordelen hiervan. Je betaalt voor het gebruik van warm water. Bij veel campings is dat bij de prijs inbegrepen, bij anderen betaal je met douchemunten. Onze mening: gebruik sepkey onvriendelijk? Nee. Milieuvriendelijk? Ja.
Graag ook op deze manier het stroomverbruik betalen.
Geplaatst door: jan v z
, Datum:
27.09.2011 08:29
Wanneer je per gezin één kaart krijgt word het een drama.
Kun je er meer krijgen ben ik direct voorstander van dit systeem.
Kinderen (zelfstandigen) die dan niet meer gelijktijdig in verschillende douchehokjes kunnen douchen, maar moeten wachten op elkaar.
Zelf vind ik het de eerlijkste manier van camperen want hier geld de verbruiker betaald.
Wat stroom betrefd er zijn in Nederland campings waar je per hoogte van de ampere een vast bedrag betaald en vervolgens de verbruikte kw later moet afrekenen.
Vind dat dit systeem verplicht moet worden om zo het energie geslurp van de één door de ander te laten betalen.
Geplaatst door: lizette
, Datum:
27.09.2011 08:33
Het is natuurlijk wel eerlijker: de verbruiker betaalt. Zo zou het ook met de electra moeten gaan, als ik lees wat er allemaal wordt meegesleurt aan apparatuur dan mogen die meer betalen dan dat ene lampje.
In het voorjaar hebben wij in NL op een camping gestaan met sepkey. Lastig hoor. Afspreken wie wanneer gaat douchen, afwassen, waar je het sleuteltje laat. We waren met een hele groep dus er werden sleuteltjes geleend, gewisseld. Hier werd achteraf niet bekeken hoeveel er was verbruikt maar was het meer om passanten uit de haven te belemmeren om te komen douchen.
Er zijn voor- maar zeker ook nadelen.
Geplaatst door: Jen
, Datum:
27.09.2011 08:37
Ben er ook niet zo'n voortstander van; inderdaad verlies, vergeten op te laden, borg, bij vertrek verrekenen.
Een paar jaar geleden zag ik een systeem op camping Petite Suisse in de Ardennen. De douche geeft 5 minuten warm water, je kunt de watertoevoer en tijd tussentijds stop zetten , om in te zepen enz. Na 5 minuten stopt de toevoer van het warme water een aantal minuten(weet niet precies hoelang, heb het niet afgewacht).Dit bespaart water energie en wachttijden bij de douches. Echter geen keuzevrijheid zoals bij een sepcard; de verbruiker betaalt.
Geplaatst door: Karin
, Datum:
27.09.2011 09:13
Als je het zo gaat berekenen en alles 'hoofdelijk' wilt omzetten, dan vind ik, dat je ook voor de animatie moet betalen.....
Geplaatst door: Karin
, Datum:
27.09.2011 09:15
En het zwembad ook apart toegang berekenen, daar maak ik ook geen gebruik van...
Nee, ik ben echt geen voorstander van zo'n kaart!
Geplaatst door: rob
, Datum:
27.09.2011 10:14
Ik geloof er niets van dat het sta-geld dan naar beneden gaat.
Wat ik wel (ook bij mezelf !) zie is dat ik - omdat er toch voor betaal - zoveel mogelijk elektrisch doe, om mijn camping-gaz te sparen: water koken etc.
Dat doe ik omdat ik vind dat ik per dag toch een fors bedrag betaal voor elektro.
Maar voor douchen en vaatwas: nee, dat heb ik nog nooit gezien.
Gelukkig zijn campings vrij conservatief. De investering in zo'n systeem moet wel uitkunnen natuurlijk.
Het wordt minder, maar wij komen nog regelmatig campings tegen die geen credit-card accepteren, omdat de investering daarvoor te hoog is.
Ik ben er dan ook niet zo bang voor dat het snel ingevoerd gaat worden.
Geplaatst door: tentkampeerster
, Datum:
27.09.2011 10:44
Laatst waren wij in Nederland op een camping met in de douche een drukknop systeem. Je hebt 5 minuten om te douchen en daarna duurt het 5 minuten voordat je de douche weer kan gebruiken.
Dat lijkt mij beter systeem dan een sepkey.
En dat er wat aan misbruik van de douches wordt gedaan is wel terecht. Maar dat is een ander onderwerp.:)
Geplaatst door: Henk
, Datum:
27.09.2011 10:51
Kamperen is bedoeld om lekker ongedwongen te leven zonder allerlei gedoe.
Zo'n kaart maakt ook van kamperen weer iets lastig, het vrije verdwijnt.
Moet er dus niet aan denken!
Geplaatst door: Elfriede
, Datum:
27.09.2011 11:21
Op camping De Zeven Linden in Baarn wordt ook gebruik gemaakt van dit systeem.
Als je met meerdere personen bent en je wilt gelijktijdig douchen dan is het vervelend, want je moet dan meerdere sepkeys aanschaffen met de bijbehorende borg.
De borg krijg je natuurlijk wel terug bij vertrek maar het is toch een aardig bedrag wat je bij aankomst moet betalen.
Dus wat ons betreft, als je toch apart moet betalen, liever douchemuntjes dan dit systeem.
Geplaatst door: RiannePp
, Datum:
27.09.2011 12:18
Hebben dit een paar jaar geleden op een ned. camping meegemaakt. Moesten een borg betalen voor deze card, kregen er alvast een tegoed op, wat wij (2 pers.) dus in een weekend niet hebben hoeven bij te laden. Dus dit systeem levert zeker een besparing voor het milieu op want je gaat gewoon bewuster douchen. Als je ziet hoe lang sommige mensen er onder staan!!!
Bovendien was deze card ook nodig om op de camping door de slagboom te gaan en er weer vanaf, zodat de camping wist dat je weg was met de auto: ook wel handig in noodgevallen.
Het lijkt me sterk dat je als je nog een keer borg betaalt, je niet een extra card kunt krijgen voor een gezin. En ja in het begin lijkt het veel, maar vakantiegeld heb je natuurlijk al gereserveerd en je krijgt het natuurlijk bij vertrek weer terug.
Als wij bijgeladen zouden hebben, zouden wij het restbedrag van de rekening afgetrokken krijgen, dus al die verhalen van ''als je onder de douche staat en het is op...'' is natuurlijk onzin, gewoon zorgen dat er ruim genoeg op staat, het teveel krijg je terug: je krijgt ook geen geld uit de muur als er niet genoeg op je saldo staat!
Wat ons betreft: invoeren! Als je ziet wat mensen allemaal meeslepen en wat er tegenwoordig in caravans zit: t/m diepvries, oventjes, ze hebben al een ijskast maar nee is niet genoeg dus nog een extra ijskast/koelbox t/m airco. Dan hoeven wij tenminste hier niet aan mee te betalen.
Geplaatst door: yvonne
, Datum:
27.09.2011 12:39
Dan kun je beter de douchemuntjes weer invoeren, dat is toch veel simpeler?
Geplaatst door: tineke
, Datum:
27.09.2011 12:47
Wij hebben dit jaar een camping bezocht, waar de douche op muntjes werkte.
Bij aankomst krijg je (gratis) een aantal muntjes en als die op zijn, kan je weer gratis nieuwe muntjes halen.
Ik denk, dat dit ook best wel werkt om zuinig met het water om te gaan.
Geplaatst door: ivo
, Datum:
27.09.2011 13:22
Geen prettig systeem: kind vergeet de kaart er uit te halen en kleedt zich ( op dooie gemak) aan na douche bezoek, blijkt die kaart ook tijdens aankleden al af te schrijven. Bovendien vergeet een kind het makkelijk, een puber helemaal, is je kaart bijna leeg voor je hem terug hebt , of dat ding wordt gestolen. je kunt als gezin nooit meer gelijktijdig douchen, of douchen en afwaswater halen. Nee , ik houd er niet van.