LED-Lampen op de Camping (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Drakenvlieg 
, Datum:
13.05.2007 14:22
Hallo allemaal
Dit jaar ga ik voor het eerst op vakantie met de caravan,
We gaan naar een camping waar geen stroom is, wel kun je in het dorp
tegen betaling je accu op laten laden. Ik ga nog wat verbouwen aan de
caravan en ik vind een belangrijk punt om op te letten energie zuinige
producten te plaatsen. Nu is het zo dat de meeste stroom natuurlijk opgaat
aan de koelkast en aan de verlichting. Nu heb van een vriend gehoord dat
ledlampen ideaal zijn voor de camping. Ze hebben een enorm hoog rendement.
Zelf heb ik geen ledlampen, wel een hele goede led-zaklamp .
Met de zaklamp ben ik echt heel blij, veel meer licht dan een 5w maclight
en hij gaat uren mee op een paar batterijtjes.
Ze verkopen daar ook ledlampen om gloeilampen te vervangen en inbouw spotjes
voor b.v de caravan alleen zou ik eerst wel eens willen weten of mensen hier
al ervaring me hebben en me Misschien nog wat tips kunnen geven waar ik
op moet letten. Zijn er mensen die deze lampen al gebruiken in de caravan of thuis?
Groetjes
Drakenvlieg
Geplaatst door: Jen 
, Datum:
13.05.2007 14:31
Het klopt dat de koelkast het meeste energie verbruikt, die zal in jouw geval op gas moeten want met een accu red je het zeker niet. Verder is onze ervaring dat wij in de zomermaanden nauwelijks lampen in de caravan gebruiken omdat het nog zo lang licht is. Dus met een paar 12Volts spotjes in de caravan voor die paar donkere uurtjes zal de accu een behoorlijke lange tijd meegaan denk ik.Niet nodig dus om dure ledjes te kopen lijkt me. tenzij je het leuk vindt natuurlijk.
Geplaatst door: Drakenvlieg 
, Datum:
13.05.2007 15:01
Nauw wij zitten met vrienden vaak tot 2/3 uur snachts
te kaarten en dergelijke. ik heb nu 6 halogeen spots van 25 watt dat betekent
dat van elke dag gemiddeld 4 uur lang 150 watt erdoorheen gaat, met ledlampen
kun je dat terug brengen naar 4 uur lang 16 watt, dat is wel een groot verschil
waar je je snel op verkijkt, maar toch bedankt voor je antwoord. Groetjes Drakenvlieg
Geplaatst door: ® karla 
, Datum:
13.05.2007 16:25
We hebben ook jaren gekampeerd zonder stroomaansluiting. De koelkast moet op gas anders red je het niet en in de caravan hadden we kleine TL lampen. Er waren toen nog een LEDjes. Alles ging op de accu van de auto, daar moesten we dan af en toe mee gaan rijden om de accu weer op te laden. Het gasverbruik was behoorlijk hoog.
Geplaatst door: ® cimeroni
, Datum:
13.05.2007 19:40
Hallo Drakenvlieg. Led verlichting is alleen geschikt als orienteringslicht. Niet als verlichting.
Geplaatst door: floris 
, Datum:
13.05.2007 21:32
LED lampem zijn wel zeker geschikt als verlichting, ik heb zelf een mag-lite met een led erin,enorm hoeveel licht daaruit komt.
Ook de nieuwe audi R8 heeft led-verlichting aan de voorzijde, inplaats van halogeen of xenon.
Ik heb behalve de zaklamp geen ervaring met led-verlichting, maar het lijkt mij zeker de moeite waard om gloeilampen in caravan te vervangen.
Kan je niet eens kijken bij een bedrijf die die spotjes verkoopt om te zien of ze aan jouw eisen voldoen. Ik vind ze namelijk wel erg wit licht geven.
Geplaatst door: ® willem 
, Datum:
13.05.2007 21:41
Led verlichting is prima geschikt als hoofd verlichting zeker met de huidige. Zelf heb ik pas de complete licht installatie vervangen voor ledverlichting. Ik gebruik halogeen GU10 fitting met 21 leds lampen a 1,5 watt per stuk. en als sfeerverlichting heb ik printjes met 6 leds erop. ik heb zelf een 105amp accu in de caravan met een 600watt nom omvormer 12-220volt voor de 220 leds en tent verlichting (spaarlamp), laptop, telefoon, TV en sat tuner enz. het grootste gedeelte van de verlichting is 12volt en een gedeelte 220. De koelkast staat op gas als we op een camping staan waar we geen stroom hebben. ik overleef makkelijk een week zo. Als uiterste noods kan ik een zonnepaneel aansluiten en ja dat hou je aardig uit zo. Wij staan ookin de winter in duitsland op een camping en daar betalen we 65 eurocent per KWH dus prijzig. vandaar onze beslissing voor de led verlichting. Ik ben uiterst tevreden. Ruimschoots genoeg licht teveel als ik alles aan doe. Alstip kan ik verder nog vermelden dat wij 270Kelvin kleur temp hebben dat is een warmwit kleur welke neigd naar een geel tint. OP internet makkelijk meer info te vinden. 2800 kelvin is trouwens weer een stuk witter wat erg hard overkomt.
veel succes,
willem
Geplaatst door: sandra 
, Datum:
13.05.2007 23:37
Ja ledlampen kunnen tegenwoordig zeker wel functioneren als hoofdverlichting, ik heb zelf ook ledlampen in de woonkamer, allemaal met een warm-witte kleur, ook heb ik 1 2,3 watt ledlamp buiten in de detector lamp, hier had ik eerst een 40 watt gloeilamp in en dat ding vliegt de hele dag aan. met de 6 lampen die ik nu heb vervangen door ledlampen bespaar ik nu elke avond zoon 250w aan stroom, dat gemiddeld 4 uur lang elke avond dus das mooi even 1 kWh minder stroomverbruik per dag. En die dingen gaan zo 30 jaar mee dus tel uit je winst !
Geplaatst door: frans
, Datum:
13.05.2007 23:52
Drakenvlieg,welke camping ga je heen?
Geplaatst door: ConradM 
, Datum:
14.05.2007 08:37
Led verlichting is in alle soorten en maten te vergrijgen en is zeker energie zuinig. het enige nadeel van witte LED verlichting is dat het nog erg wit is (gaat komende jaren wel verbeteren). Maar voorlopig blijft het dus ongezellig.
Zelf geef ik toch de voorkeur aan een gas lamp, geeft toch nog een iets warmer licht maar heeft ook weer z'n nadelen.
Als je voor LED verlichting kiest zou ik je mee willen geven; ga zeker niet voor de aller goedkoopste oplossing (dit valt vaak tegen wat betreft lichtopbrengst) maar kies ook zeker niet voor de duurzaamste/duurste oplossing, de ontwikkeling gaat nog erg hard, dus wat je dit jaar koopt is volgend jaat al weer heel erg achterhaald.
, Datum:
14.05.2007 17:23
Ik zie na mijn bericht nog steeds mensen die beweren dat warm wit die nu te verkrijgen is nog steeds koud zou zijn. Dit is absulute nonsens!!! verder kijken als alleen de bouwmarkt of de conrad die hebben nog steeds niet de goede deze lopen altijd achter de feiten aan. zoek op 2700 kelvin dit is een beetje geel amber achtig,nog steeds een warm wit kleur .. Geen gloeilamp maar wel heel dicht bij. Onze caravan heb ik al vaak aan mensen die beweren dat led verlichting koud en ongezellig is laten zien en overtuigd. Helaas hebben mensen al vaak een vooroordeel en hebben ze geen deugdelijk onderzoek gedaan. Ik weet wel een adres die ze leverd en nee ik heb daar geen commerciele belangen bij.
Geplaatst door: Jos 
, Datum:
15.05.2007 07:47
Volgens mij is dit weer eens een sneaky manier van reclame maken!
Geplaatst door: Cees
, Datum:
15.05.2007 09:19
Dat gevoel had ik al bij het lezen van de vraag. Het vraag en antwoorden spelletje daarna bevestigt dit gevoel steeds meer. Als je de topic met een amerikaans accent hardop leest dan lijkt het veel op homeshopping!
, Datum:
15.05.2007 19:47
Van mij in iedergeval niet ik ben gewoon een enthousiaste led gebruiker. met intresse in de techniek.
willem
Geplaatst door: frank
, Datum:
15.05.2007 21:25
Geplaatst door: klaas 
, Datum:
17.05.2007 21:04
ja behalve dat je met jouw gloeilampen aan het
einde van het jaar wel een 50 euro hogere energie rekening hebt,
met dit soort dingen is het achterlijk om naar de aankoopprijs
te kijken, je kijkt naar wat een gloeilamp je in 5 jaar in totaal kost,
en wat een ledlamp je kost in 5 jaar. wedden dat je met een paar
branduren per dag al meer dan 100 euro hebt bespaart als jij toch
iets meer in je verlichting investeert
Geplaatst door: frank
, Datum:
17.05.2007 21:25
Prima Klaas,
Laat de berekening maar even zien dan zou ik zeggen. Misschien heb je wel gelijk en ben ik inderdaad volkomen achterlijk.
Denk het zelf overigens niet, mijn berekening, die uiteraard fout kan zijn laat vooralsnog wat anders zien. Vooral ook omdat ik het over 1 a 2 jaar heb en niet over 5 jaar, maar kennelijk heb je dat al over het hoofd gezien.
Geplaatst door: floris 
, Datum:
17.05.2007 21:45
Daarom moet je ze ook via ebay kopen natuurlijk, kosten ze de helft :)
Geplaatst door: Jen 
, Datum:
18.05.2007 08:45
Zal best Floris, die zijn waarschijnlijk """van de vrachtauto gevallen"".
Geplaatst door: Jan 
, Datum:
18.05.2007 12:45
Waarom moeilijk doen met een paar led lampjes.
Neem 1 of meer flinke 100 amp accu('s) mee en plaats een flinke generator naast je caravan en/of tent.
Ga je boodschappen doen dan zet je dat ding even aan om de accu('s) op te laden, als je thuis komt is(zijn) de accu('s) vol en kan de generator weer even uit. Koelkast zoals al eerder gezegd op gas.
p.s. er zijn ook gaslampen en olielampen in de handel verkrijgbaar.